انواع لمینت سرامیکی

انواع لمینت سرامیکی
۳.۷
(۲۹)

گاهی اوقات، به دلیل آسیب‌هایی که به دندان وارد می‌شود، مینای دندان، زیبایی و جلوه‌اش را از دست می‌دهد و ممکن است باعث ناخوشایند شدن ظاهر فرد شود و اعتماد به نفس او را تضعیف کند. به همین جهت، ممکن است دندانپزشک، انواع لمینت سرامیکی و کامپوزیتی را به فرد معرفی کرده و به او توصیه کند یکی از این روش‌ها را برای بازسازی ظاهر دندانش انتخاب کند. در این صفحه، قصد داریم شما را انواع لمینت سرامیکی، مزایا و معایب و ویژگی‌های هر کدام آشنا کنیم. با ما همراه باشید…

انواع لمینت دندان

انواع لمینت دندان - انواع لمینت سرامیکی

لمینت، پوسته‌های نازک و سفارشی هستند که از مواد همرنگ دندان ساخته شده‌اند و سطح جلوی دندان‌ها را می‌پوشانند تا ظاهر آن را بهتر کنند. این پوسته‌ها پس از تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول، به قسمت جلوی دندان‌ها متصل می‌شوند.

بیشتر بخوانید : لمینت دندان ، قیمت لمینت دندان ، معایب و محاسن لمینت دندان

روکش دندان را می‌توان از جنس ونیر سرامیک یا ونیر کامپوزیت تهیه کرد. روکش های سرامیکی، در برابر لکه‌ها، مقاوم‌تر از روکش های کامپوزیتی عمل می‌کنند. آنها همچنین عمل بازتاب نور را به صورت طبیعی‌تر انجام می‌دهند.

چند نمونه از مزایای لمینت دندان، عبارتند از:

  • به دندان، ظاهری طبیعی می‌دهند.
  • لثه‌ها، لمینت سرامیکی را به خوبی تحمل می‌کنند.
  • روکش های سرامیکی مقاوم در برابر لکه هستند.
  • می‌توان رنگی را انتخاب کرد تا دندان های تیره، سفیدتر به نظر برسند.
  • قوی‌تر از تاج دندان هستند و ظاهر بهتری دارند.

لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت سرامیکی چیست؟ - انواع لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی که به آن “پرسلن ونیر” نیز گفته می‌شود، از جنس سرامیک است و قطر ۰.۵ میلیمتری دارد. دندانپزشک، لمینت سرامیکی را به وسیله باند رزینی، روی دندان می‌چسباند تا نواقص آن مانند زردی، لب پریدگی دندان و … را رفع کند.

علاوه بر موارد گفته شده در بالا، لمینت های سرامیکی طول عمر بیشتری دارند و بیشترین طول عمر آنها بین ۱۰ تا ۲۰ سال است و پس از آن، فرد باید برای تعویض لمینت اقدام کند.

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟ - انواع لمینت سرامیکی

لمینت های کامپوزیتی (که از جنس کامپوزیتی است که در پر کردن دندان از آن استفاده می‌شود) در مطب و توسط دندانپزشک ساخته می‌شوند و در همان جلسه اول، فرد صاحب دندان یا دندان‌هایی زیبا خواهد شد.

اما برای ساخت لمینت‌های سرامیکی، دندانپزشک پس از تراش مقدار کمی‌ از قسمت جلوی مینای دندان، یک ترمیم موقت روی دندان قرار می‌دهد. سپس، قالب دندان را برای لابراتوار ارسال کرده، و لمینت در آنجا ساخته و سپس به دندانپزشک ارسال می‌شود.

پس از آن، دندانپزشک، لمینت سرامیکی را با استفاده از مواد مخصوص، که مانند چسب عمل می‌کنند، به دندان شما متصل می‌کند. به همین جهت، فرد برای کامل کردن مراحل لمینت سرامیکی، باید حداقل ۲ الی ۳ بار به مطب دندانپزشک مراجعه کند.

انواع لمینت دندان چه مشکلاتی را برطرف می‌کنند؟

انواع لمینت دندان چه مشکلاتی را برطرف می‌کنند؟ - انواع لمینت سرامیکی

برخی از مشکلاتی که می‌توانند ظاهر دندان شما را تغییر دهند عبارتند از:

  • درمان ریشه دندان؛
  • استفاده از داروهای خوراکی مانند تتراسایکلین و …؛
  • استفاده از فلوراید بیش از حد؛
  • پر کردن دندان با رزین بزرگ؛
  • پوسیدگی دندان؛
  • شکستن دندان؛
  • نامرتب یا ناهموار بودن دندان‌ها؛
  • فاصله دار بودن دندان‌ها؛
  • و …

با استفاده از لمینت دندان، ظاهر دندانی که به دلیل مشکلات بالا، از حالت طبیعی و مرتب خارج شده، دوباره به حالت عادی و مناسب برمی‌گردد. همچنین، مقاومت دندان‌های شما تا ۱۰ الی ۱۵ سال تضمین می‌شود؛ چرا که لمینت، به عنوان یک عایق محافظ برای دندان عمل می‌کند.

لمینت دندان، چه معایب و خطراتی دارد؟

لمینت دندان، چه معایب و خطراتی دارد؟ - انواع لمینت سرامیکی

روکش دندان در کنار تمام حسن‌هایش، معایبی به همراه دارد. برخی از این معایب عبارتند از:

  • این روند قابل برگشت نیست.
  • هزینه روکش دندان (لمینت) بیشتر از رزین کامپوزیت است.
  • روکش‌های سرامیکی معمولاً در صورت خراش یا ترک خوردن، قابل تعمیر نیستند.
  • از آنجایی که برای اتصال برخی از انواع لمینت، مینای دندان برداشته می‌شود، ممکن است دندان‌تان نسبت به غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم، حساس‌تر شود.
  • ممکن است رنگ روکش دندان‌تان با رنگ دندان‌های دیگر، همخوانی نداشته باشد. بهتر است قبل از اقدام به گذاشتن روکش دندان، دندان‌هایتان را جرم گیری و تمیز کنید.
  • ممکن است لمینت دندان شما از جا کنده شده و بیفتد. برای به حداقل رساندن احتمال این اتفاق، ناخن‌ها، مداد، یخ یا سایر اجسام سفت را نجوید و سعی کنید فشار زیادی روی دندان‌های خود وارد نکنید.
  • دندان‌های لمینت شده نیز مستعد پوسیدگی هستند. بنابراین باید همیشه از نخ دندان و مسواک استفاده کنید.
  • لمینت دندان برای افرادی که دارای دندان‌های ناسالم (مثلا کسانی که دارای پوسیدگی یا بیماری لثه فعال هستند)، دندان‌های ضعیف شده (به خاطر پوسیدگی، شکستگی و پر کردن دندان) و یا برای کسانی که تعداد دندان کمی‌ در دهان دارند، انتخاب مناسبی نیست.
  • افرادی که دندان‌های خود را روی هم فشار می‌دهند و دندان قروچه می‌کنند، کاندیدای ضعیفی برای لمینت سرامیکی هستند؛ زیرا امکان شکستن و ترک خوردگی روکش لمینت در آن‌ها وجود دارد.

لمینت چه تفاوتی با روکش دندان دارد؟

لمینت چه تفاوتی با روکش دندان دارد؟ - انواع لمینت سرامیکی

دندانپزشک قبل از قالب گیری برای قرار دادن لمینت، تنها سطح نازکی از قسمت جلویی دندان را برش می‌دهد. این بدان معناست که لمینت کل دندان را نمی‌پوشاند و فقط بخشی از آن را پوشش می‌دهد. لمینت بیشتر برای زیبا سازی و بهتر کردن ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شود.

برای قرار دادن روکش دندان، دندانپزشک دور تا دور دندان را برش داده تا از آن، یک پایه بسازد. سپس روکش دندان را روی پایه دندانی قرار می‌دهد. مواقعی که تخریب دندان به قدری زیاد است که لمینت دندان نتواند معایب را بپوشاند، از روکش دندان استفاده می‌شود. به طور کلی، سطح زیر پوشش روکش دندان بیشتر از لمینت است.

مراقبت‌های بعد از لمینت دندان چیست؟

با اینکه لمینت به عنوان یک لایه محافظ برای دندان عمل می‌کند، در صورتی که از آن مراقبت نکنید، احتمال از بین رفتن درخشندگی و ترک خوردن آن وجود دارد. اگر می‌خواهید عمر انواع لمینت سرامیکی را به بیش از ۱۵ سال برسانید، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • از مصرف بیش از حد نوشیدنی‌هایی که باعث رنگ گرفتن دندان‌هایتان می‌شوند (مانند چای، قهوه، نسکافه و …) خودداری کنید.
  • از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید.
  • پس از هر بار صرف غذا، نخ دندان و مسواک را فراموش نکنید.
  • از بازی و حرکت اشیا تیز مانند سوزن، سکه و … در بین دندان‌ها خودداری کنید.
  • از شکستن آجیل با دندان خودداری کنید.
  • از گاز زدن به میوه‌های سفت خودداری کنید. بهتر است میوه را با چاقو برش داده و سپس میل کنید.
  • از جویدن یخ یا خوردن غذاهای خیلی داغ، خودداری کنید.
  • هر ۶ الی ۱۲ ماه، جهت چکاپ دندان‌هایتان، به دندانپزشک مراجعه کنید.

چگونه بهترین لمینت را انتخاب کنیم؟

انواع لمینت سرامیکی، با قیمت‌ها و ویژگی‌های مختلفی وجود دارند. هر کدام از این لمینت‌ها، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. مهم‌ترین فاکتوری که در انتخاب نوع لمینت سرامیکی نقش دارد، قیمت آن است. معمولا مراجعه کننده با توجه به هزینه‌ای که می‌تواند بپردازد، یکی از گزینه‌های موجود که زیبایی یا دوام بیشتری دارند را انتخاب می‌کند.

در صورتی که هزینه مورد بحث نباشد، فرد باید تصمیم بگیرد که زیبایی برایش مهم‌تر است یا دوام لمینت و یا هر دو؟ به طور مثال، برخی از انواع لمینت سرامیکی، دوام بالایی نسبت به سایر دارند اما زیبایی چندانی ندارند و بالعکس.

همچنین، فرد باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد دندانش تراش بخورد یا خیر. برخی از لمینت‌های سرامیکی وجود دارند که بدون تراش دادن دندان، روی آن نصب می‌شوند.

باید با توجه به سلیقه و استفاده‌ای که از دندان‌تان می‌خواهید داشته باشید، نوعی را انتخاب کنید که درخشندگی، مقاومت و زیبایی مد نظرتان را داشته باشد. در ادامه، به بررسی و تحلیل انواع لمینت‌های سرامیکی می‌پردازیم….

لمینت سرامیکی سیستم‌ایى ماکس

لمینت سرامیکی سیستم‌ایى ماکس - انواع لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی سیستم‌ایی ماکس از لیتیوم دی سیلیکات ساخته شده است. ابتدا، دندانپزشک از دندان بیمار، یک قالب مومی‌ می‌گیرد. سپس، در لابراتوار، لیتیوم دی سیلیکات مذاب، درون قالب ریخته شده و به تدریج سرد می‌شود. زیبایی، شفافیت و بازتاب نور در لمینت‌ایی ماکس بسیار بهتر از لمینت زیرکونیا یا کاد کام است اما به همان نسبت، مقاومت کمتری در برابر ضربه دارد.

لمینت سرامیکی سیستم زیرکونیا

لمینت سرامیکی سیستم زیرکونیا - انواع لمینت سرامیکی

دندانپزشک، یک قالب گچی از دندان بیمار گرفته و به لابراتوار ارسال می‌کند. در لابراتوار، درون کوره، اکسید زیرکونیوم به همراه خمیر سرامیک، به صورت لایه لایه در قالب گچی ریخته می‌شود. یکی از بزرگترین مزیت‌های لمینت سرامیکی سیستم زیرکونیا، مقاومت بالای آن در برابر ضربه و تغییرات دما است. از عیب‌های این لمینت هم می‌توان به شفافیت کم آن اشاره نمود.

لمینت سرامیکی سیستم کاد کام

لمینت سرامیکی سیستم کاد کام - انواع لمینت سرامیکی

برای ساخت لمینت سرامیکی سیستم کاد کام، دندانپزشک یک اسکن کامل از دندان بیمار تهیه کرده و آن را به کامپیوتر می‌فرستد. در مرحله بعد، لمینت به صورت مجازی طراحی می‌شود و این طرح، به دستگاه مخصوص منتقل می‌شود.

طرح روی یک بلوک کوچک سرامیکی تک رنگ پیاده شده و به تدریج تراش می‌خورد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این لمینت این است که در عرض مدت کوتاهی آماده می‌شود؛ اما باید به این نکته توجه داشت که به علت تک رنگی بلوک سرامیکی، روکشی که با این سیستم تهیه می‌شود، مانند روکش های دیگر، جلوه طبیعی دندان را ندارد.

لمینت سرامیکی سیستم لومینیرز

لمینت سرامیکی سیستم لومینیرز جزو لمینت‌هایی است که بسیار به دندان طبیعی شبیه است. این لمینت سرامیکی، به دلیل نازک بودن بسیار زیاد و مقاومتش، مورد استقبال دندانپزشکان زیادی قرار گرفته است. از آنجایی که بسیار ظریف است، دیگر نیازی به تراش دادن مینای دندان نیست و می‌توان آن را به همان صورت، روی دندان متصل کرد.

ساخت این لمینت سرامیکی، انحصارا متعلق به یک شرکت آمریکایی است. دندانپزشک، قالب دندان را گرفته و آن را به شرکت مورد نظر ارسال می‌کند. به همین جهت است که هزینه ساخت این نوع لمینت دندان، بسیار زیاد است.

لمینت سرامیکی سیستم لمینت بریلیانس

لمینت سرامیکی سیستم لمینت بریلیانس - انواع لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی سیستم بریلیانس مانند سیستم لومینیرز، متعلق به یک شرکت آمریکایی است و پس از انجام عملیات قالب گیری، ساخت آن در کشور آمریکا انجام می‌شود و به همین دلیل، هزینه آن بسیار زیاد است. معمولا مراحل آماده سازی و ارسال دندان، حدود ۲۰ روز طول می‌کشد.

به دلیل نازک بودن آن، نیازی به تراش دادن دندان نیست. همچنین، این نوع لمینت سرامیکی، بسیار به دندان طبیعی شبیه بوده و از درخشندگی و زیبایی خاصی برخوردار است.

لمینت سرامیکی سیستم اى پى اس ونیر

لمینت سرامیکی سیستم ای پی اس ونیر، لمینت های از پیش آماده شده‌ای هستند که قبل از قرار گرفتن روی دندان بیمار، باید کمی ‌تراش خورده و سازگار شوند. از آن جایی که این لمینت سرامیکی از قبل آماده شده است، دندانپزشک در یک جلسه، می‌تواند روکش دندان بیمار را قرار دهد.

کیفیت و شفافیت این لمینت سرامیکی، نسبت به لمینت‌های دیگر پایین‌تر است. تراش و مطابقت آن با دندان اصلی نیز به مهارت و تجربه دندانپزشک بستگی دارد.

سوالات متداول

سوال: کدام لمینت طبیعی‌تر به نظر می‌رسد؟

پاسخ: لمینت های سرامیکی که به صورت سفارشی ساخته می‌شوند، به ظاهر دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر هستند.

لمینت کامپوزیتی نیز اگر به درستی صیقل بخورد، طبیعی به نظر می‌رسد.

سوال: کدامیک یک از انواع لمینت، برای حل مشکلات زیاد دندان مناسب است؟

پاسخ: اگر دندان‌هایتان شدیدا لکه دار، آسیب دیده، نامرتب یا ترک خورده است، احتمالا دندانپزشک استفاده از لمینت سرامیکی را توصیه می‌کند.

لمینت کامپوزیتی برای مواقعی که آسیب جزئی و خفیف است استفاده می‌شود.

سوال: لمینت سرامیکی با دوام‌تر است یا لمینت کامپوزیت؟

پاسخ: لمینت سرامیکی بسیار با دوام‌تر از لمینت کامپوزیت است و نسبت به ترک خوردن و شکستن، مقاوم است. با این حال، لمینت مانند روکش کامپوزیت، قابل تعمیر نیست. در صورتی که لمینت سرامیکی خراب شود، باید آن را به طور کامل تعویض کنید.

سوال: آیا لمینت می‌تواند دندان‌ها را قوی‌تر کنند؟

پاسخ: بله، زمانی که لمینت روی دندان متصل می‌شود، دندان تا ۹۵ درصد قوی‌تر می‌شود.

سوال: لمینت دندان درمان دائمی ‌محسوب می‌شود یا موقتی؟

پاسخ: لمینت یک درمان دائمی برای ‌دندان محسوب می‌شود، زیرا حدودا تا ۱۵ سال دوام خواهد داشت.

سوال: آیا مراقبت از لمینت آسان است؟

پاسخ: بله. تنها چیزی که برای افرادی که روی دندان‌هایشان لمینت نصب کرده‌اند ضروری است، این است که حداقل دو بار در روز مسواک بزنند و نخ دندان بکشند.

سخن پایانی

دهان و دندان، یکی از مولفه‌های اصلی چهره هر فرد هستند. ممکن است بنا به دلایل زیاد، کیفیت یا ظاهر دندان‌های شما تغییر کرده و به دنبال روشی برای بهتر کردن آن باشید. یکی از این روش‌ها، استفاده از لمینت دندان است که به دو صورت سرامیکی و کامپوزیتی موجود است.

لمینت سرامیکی، نسبت به کامپوزیت دندان، از شفافیت و مقاومت بیشتری برخوردار است. باید این نکته را مد نظرتان قرار دهید که استفاده از لمینت دندان، به این معنا نیست که دیگر نیازی به مراقبت از دندان‌تان ندارید. در هر شرایطی، باید بهداشت و مراقبت از دندان‌هایتان را در برنامه روزانه قرار داده و برای چکاپ، هر ۶ ماه یکبار، به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندانپزشکی دکتر بنیانیان، با به کارگیری پزشکان مجرب و استفاده از جدید‌ترین متد روز دنیا، در خدمت شما عزیزان است. در کلینیک ما، خدماتی نظیر درمان ریشه، ترمیم دندان، جراحی، پریو، پروتز، ایمپلنت، ارتودنسی و … انجام می‌شود. برای دریافت خدمات مشاوره و اطلاع از نحوه ارتباط با ما، از شما دعوت می‌کنیم به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۷ / ۵. تعداد آرا: ۲۹

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه در"انواع لمینت سرامیکی"

  1. […] گاهی اوقات، به دلیل آسیب‌هایی که به دندان وارد می‌شود، مینای دندان، زیبایی و جلوه‌اش را از دست می‌دهد و ممکن است باعث ناخوشایند شدن ظاهر فرد شود و اعتماد به نفس او را تضعیف کند. به همین جهت، ممکن است دندانپزشک، انواع لمینت سرامیکی و کامپوزیتی را به فرد معرفی کرده و به او توصیه کند یکی از این روش‌ها را برای بازسازی ظاهر دندانش انتخاب کند. […]

دیدگاه خود را بنویسید

02188539714-21

شنبه تا پنجشنبه - 9:00 - 20:00

تهران میدان آرژانتین

خ بخارست، خ 6، پ 22، واحد7