آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

ایمپلنت فوری چیست؟ نحوه انجام و مزایای آن

زمان تقریبی برای مطالعه: 8 دقیقه
۴.۳
(۱۲۹۲)

ایمپلنت دندان، سال‌هاست که به یک روش کاربردی و موثر برای جایگزینی دندان از دست رفته تبدیل شده است. این روش، انواع مختلفی دارد. اما یکی از کاربردی‌ترین و موثرترین روش‌های ایمپلنت، ایملپنت دندان فوری است که ما تصمیم داریم تا در این مقاله از وبسایت کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، به بررسی کامل آن بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ایمپلنت فوری دندان چیست؟

ایمپلنت فوری دندان چیست؟

ایمپلنت دندان فوری، یکی از روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته است که در دسته بندی ایمپلنت‌ها بر اساس زمان بندی، جایگاه متفاوتی نسبت به ایمپلنت معمولی دارد. کلیات این روش کاشت دندان، مشابه روش معمولی است. اما ایمپلنت فوری از لحاظ زمان جایگذاری روکش با ایمپلنت معمولی تفاوت دارد.

در روش جراحی ایمپلنت فوری، دندانپزشک پیش از شروع مراحل درمان، یک اسکن از دندان‌های فرد تهیه می‌کند تا بتوانند نسبت به تهیه روکش موقت برای دندان مورد نظر اقدام کنند. این کار باعث می‌شود تا پس از شروع مراحل درمان، روکش موقت آماده باشد و پس از جایگذاری فیکسچر در استخوان فرد، بلافاصله روی دندان قرار بگیرد.

فراموش نکنید که این روکش، تنها ظاهری موقتی برای دندان شما به همراه خواهد داشت و شما به هیچ عنوان، امکان استفاده از این روکش (مانند یک دندان واقعی) را ندارید. اصلی‌ترین مزیت این روش، حفظ زیبایی و ظاهر دندان شما خواهد بود. به همین دلیل است که ایمپلنت فوری معمولا برای دندان‌های جلوی صورت به کار می‌رود.

در نهایت و پس از جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک، یعنی پس از گذشت تقریبا ۳ ماه، روکش موقت توسط دندانپزشک متخصص برداشته و با یک روکش دائمی جایگزین می‌شود.

کاندیداهای ایمپلنت فوری

کاندیداهای ایمپلنت فوری

انجام فرایند ایمپلنت فوری دندان، نیازمند دارا بودن شرایط خاص و ویژه‌ای است. یعنی تمام افراد، واجد شرایط ایمپلنت فوری دندان نیستند. بهترین راه برای متوجه شدن این موضوع، مشورت و معاینه شدن توسط دندانپزشک متخصص است. کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان یکی از برترین مراکز دندانپزشکی در شمال تهران محسوب می‌شود. این مرکز با حضور بهترین متخصصان و دندانپزشکان زیبایی تهران، با برگزاری یک جلسه مشاوره و معاینه رایگان برای شما، تمامی اطلاعات لازم در خصوص ایمپلنت فوری را به شما ارائه خواهد داد.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

اگر نیاز به مشاوره تلفنی دارید نام و شماره تماس خود را در فرم زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

با این حال، به جز معاینه توسط دندانپزشک، چند ویژگی عمومی دیگر نیز برای تشخیص این موضوع وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • دارا بودن تراکم کافی استخوان فک
  • عدم ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و عفونت‌های شدید لثه
  • سلامت کامل بافت دهان و دندان
  • عدم بارداری
  • عدم مصرف داروهای مختل کننده روند بهبود رشد استخوان
  • بالا بودن سطح بهداشت دهان و دندان و میزان رعایت شما
  • عدم استعمال دخانیات و استفاده از الکل (برای حداقل یک هفته قبل و یک هفته بعد از انجام جراحی ایمپلنت فوری)
  • عدم دندان قروچه
  • مجهز بودن کلینیکی که قصد مراجعه به آن را دارید.

اصلی‌ترین شرط انجام ایمپلنت فوری دندان، مناسب بودن کیفیت و تراکم استخوان فک است. در صورتی که این ویژگی را داشته باشید، می‌توانید از ایمپلنت فوری دندان استفاده کنید. در غیر این صورت، مجبور به انجام جراحی پیوند استخوان و یا صرف نظر از روش ایملپنت فوری خواهید شد.

ایمپلنت فوری دندان

ایمپلنت دندان فوری: خوب یا بد؟

برخی از مراجعه کنندگان به کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، نگران انجام ایمپلنت فوری هستند. آن‌ها دوست دارند تا یک روزه، به یک دندان با ظاهر طبیعی و واقعی دست پیدا کنند. اما می‌ترسند که این روش برای آن‌ها مناسب نباشد. این مراجعه‌کنندگان از ما سوال می‌کنند که “آیا ایمپلنت فوری خوب است؟

طبیعتا انجام ایمپلنت (از هر نوعی که باشد) بهتر از وجود فضای خالی در دهان است. خصوصا اگر دندان از دست رفته، در جلوی فک و صورت باشد! علاوه بر این، عدم درمان دندان و از دست رفتن آن به مرور باعث تحلیل استخوان فک و در نهایت آسیب به دندان‌های مجاور می‌شود.

البته روش‌های درمانی دیگری مثل استفاده از بریج دندان یا دندان مصنوعی نیز وجود دارد. اما این روش‌ها برای برخی از افراد خوشایند نیست. زیرا پروتز دندان به صورت فیکس در دهان قرار نمی‌گیرد و ممکن است در طولانی مدت دچار ساییدگی شود.

شما می‌توانید نگاهی به مقاله‌ی “مزایای ایمپلنت نسبت به پروتز دندان” بی‌اندازید. این مقاله، توضیحات بیشتری را در خصوص مزایای ایمپلنت نسبت به پروتز به شما ارائه خواهد داد.

مراحل ایمپلنت دندان فوری

در صورتی که فرد خواستار کاشت ایمپلنت‌های فوری باشد، لازم است مراحلی را طی کند. این مراحل الزاما یک روزه انجام نمی‌شوند. همانطور که در توضیح این روش نیز به آن اشاره کردیم، شما باید یک جلسه پیش از شروع فرایند درمان خود برای تهیه اسکن و قالب گیری روکش موقت، یک جلسه برای انجام جراحی و نهایتا ۳ ماه بعد برای نصب روکش اصلی به دندانپزشکی مراجعه کنید.

مراحل ایمپلنت فوری دندان

اما چیزی که مشخص است، این است که این روش در مقایسه با نوع معمولا ایمپلنت قطعا سریع تر و در زمان کوتاه تری انجام می شود.

اما به طور کلی مراحل ایمپلنت فوری به شرح زیر است:

  • انجام تست های تشخیصی اعم از عکس برداری از دهان و دندان
  • اسکن دندان ها
  • بررسی اسکن توسط دندانپزشک  و برنامه ریزی برای انجام کاشت ایمپلنت
  • بی حسی لثه یا بیهوشی فرد برای انجام عمل
  • قرار دادن پایه های ایمپلنت در فک
  • قرار دادن تاج موقت روی پایه ها

مزایای ایمپلنت فوری چیست؟

نصب و قرارگیری فوری ایمپلنت در دهان، مزیت‌های مختلفی برای فرد خواهد داشت. در ادامه، تعدادی از برترین مزایای ایمپلنت دندان فوری را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • نصب ایمپلنت در مدت کوتاه تری انجام می‌شود: روش معمولی ایمپلنت روشی چند مرحله ای و طولانی مدت است. اما در این روش، فرد در یک جلسه صاحب دندان می‌شود.
  • حفظ ظاهر دندان‌ها: حفظ زیبایی دندان‌ها (به شکل قبلی و حتی زیباتر از قبل)، عدم باقی ماندن اسکار، زخم و جای بخیه روی لثه
  • عدم کاهش اعتماد به نفس: جای خالی دندان، منجر به کاهش اعتماد به نفس خواهد شد. اما با کمک ایمپلنت دندان فوری، شما بدون دندان نخواهید ماند و بلافاصله پس از کشیدن دندان قبلی، صاحب یک دندان جدید خواهید شد.
  • جلوی کج شدن دندان‌های مجاور را می‌گیرد: ایمپلنت فوری، از کج شدن دندان‌های مجاور جلوگیری خواهد کرد.

مزایای ایمپلنت فوری دندان

البته این‌ها تنها مزایای ایمپلنت فوری دندان نیست. از دیگر مزیت‌های این نوع ایمپلنت می‌توانیم به اختصار به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جراحی کم تهاجمی و بهبودی سریع
  • سازگاری بهتر لثه‌ها با تاج دندان
  • عدم نیاز به پیوند استخوان
  • کاهش تعداد جلسات مراجعه به مطب

معایب و عوارض ایمپلنت فوری چیست؟

هیچ یک از روش‌های جراحی و غیرجراحی در دنیای پزشکی بدون عوارض و معایب نیست. ایمپلنت فوری هم همینطور. مهمترین مشکلی که درباره کاشت ایمپلنت‌های فوری وجود دارد مربوط به پروسه استخوان سازی است. با این موجود، این نوع ایمپلنت معایب دیگری نیز به همراه دارد از جمله اینکه تغییر در پیوند استخوان باعث اختلال در روند کاشت ایمپلنت‌های فوری می‌شود.

علاوه بر این، در صورت استفاده از ایمپلنت دندان فوری، فرد به دلیل حساسیت روند استخوان سازی، درگیر محدودیت‌های غذایی خواهد شد. یعنی در این مدت، رژیم غذایی فرد باید نرم باشد. مصرف هر گونه خوراکی سفت و سخت نیز در این بازه ممنوع خواهد بود.

درد و بروز عفونت می‌تواند پس از هر عمل جراحی رخ دهد. ایمپلنت نیز از این موضوع مستثنی نیست. همچنین اگر فشار بیش از حدی به تاج دندان روی ایمپلنت وارد کنید، باعث اسیب و شکستگی تاج خواهید شد.

عدم اتصال و جوش خوردگی پایه ایمپلنت به استخوان فک، لق شدن و جابجایی ایمپلنت و بروز عفونت نیز از عوارض جدی ایمپلنت فوری هستند. لذا بهتر است پیش از انتخاب نوع ایمپلنت خود، یک جلسه‌ی مشاوره با دندانپزشکتان برگزار کنید.

معایب ایمپلنت فوری دندان

به طور کلی، دندانپزشکان به افراد پیشنهاد می‌کنند که حتی الامکان از انجام جراحی ایمپلنت دندان فوری دوری کنند و برای دستیابی به یک دندان سالم و خوب از روش ایمپلنت معمولی استفاده کنند. با این حال، در صورتی که فرد اصرار بر انجام این روش داشته باشد، پس از بررسی شرایط لازم می‌تواند نسبت به انجام این روش اقدام نماید.

    تفاوت ایمپلنت عادی با ایمپلنت فوری چیست؟

    اما به طور کلی می‌توانیم برای بیان تفاوت دو نوع ایمپلنت فوری و عادی به موارد زیر اشاره کنیم:

    • دستیابی به یک دندان با ظاهر معمولی در روش ایمپلنت فوری سریع‌تر است.
    • احتمال عفونت و بروز آسیب‌های لثه در ایمپلنت فوری بیشتر است.
    • نرخ موفقیت جراحی ایمپلنت در ایمپلنت فوری، کمتر از ایمپلنت معمولی است.
    • هزینه کاشت دندان در ایمپلنت فوری، بیشتر از ایمپلنت‌های معمولی است.
    • شما می‌توانید تعداد زیادی از دندان‌های خود را با روش ایمپلنت معمولی، ایمپلنت کنید. در حالی که ایمپلنت فوری تنها برای تعداد یک تا دو دندان مناسب است.
    • اگرچه افراد بیشتر به دنبال انجام ایمپلنت فوری هستند، اما تنها ۵ درصد از آن‌ها واجد شرایط این روش کاشت دندان هستند. در حالی که ایمپلنت معمولی برای تمام افراد امکان پذیر است.

    همه این موارد در کاشت ایمپلنت عادی می‌تواند فرد را بین ۳ ماه تا یکسال درگیر کند. این در حالی است که در کاشت ایمپلنت فوری، این دوره درمانی گاهی طی کمتر از ۲۴ ساعت انجام می‌شود.

    قیمت ایمپلنت فوری دندان

    در روش ایمپلنت فوری دندان، همه چیز در یک جلسه انجام می‌شود. لذا این موضوع نیازمند تخصص، تجربه و مهارت بالای دندانپزشک است. در نتیجه، هزینه ایمپلنت فوری دندان بیشتر از نمونه‌های معمولی و طولانی مدت است.

    شما می‌توانید تعرفه و قیمت ایمپلنت فوری دندان را در مقاله قیمت ایمپلنت دندان مطالعه کنید. این مقاله، کلیه تعرفه‌های مربوط به این فرایند دندانپزشکی را تعریف کرده است.

    احتمال عدم موفقیت درمان ایمپلنت فوری

    احتمال عدم موفقیت کاشت ایمپلنت فوری برای برخی افراد وجود دارد. از همین رو، دندانپزشک متخصص برخی افراد را از انجام این نوع درمان منع می‌کند. به طور مثال افراد با تراکم استخوان ناکافی، کیفیت نامناسب لثه، مصرف‌کنندگان دوز بالای سیگار و سایر انواع دخانیات، مبتلایان به دیابت کنترل نشده، مبتلایان به پوکی استخوان، بیماران نقص سیستم ایمنی، کسانی که داروهای خاص مصرف می‌کنند و نیز کسانی که تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی هستند، از انجام ایمپلنت فوری منع می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله “چه کسانی نباید ایمپلنت کنند؟” را مطالعه کنید.

    کاشت ایمپلنت فوری

    مراقبت از ایمپلنت فوری دندان

    مراقبت‌های پس از ایمپلنت فوری شامل موارد زیر است:

    • روکش دندانی که تا سه ماه با شما خواهد بود، روکشی موقتی است. از جویدن غذاهای سفت و چسبنده با این روکش خودداری کنید.
    • به هیچ عنوان از هیچ نوعی از دخانیات (سیگار، قلیان و سایر دخانیات) استفاده نکنید. حداقل تا پایان سه ماه و نصب روکش اصلی.
    • از صرف غذا با دمای بسیار بالا و بسیار پایین خودداری کنید.
    • در روزهای ابتدایی پس از جراحی، روی صورت خود کیسه یخ قرار دهید.
    • بهداشت دهان و دندان‌های خود را با وسواس رعایت کنید. (استفاده از مسواک مخصوص ایمپلنت و نیز نخ دندان)
    • استفاده از مواد حاوی قند را به حداقل برسانید.
    • بهتر است در ۳-۴ روز اول هنگام خواب، سر خود را بالاتر از بدنتان قرار دهید تا عبور جریان خون به سمت محل جاحی کاهش یابد و خونریزی متوقف شود.

    انجام جراحی ایمپلنت فوری در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان

    در صورتی که یکی از دندان‌های جلوی صورت خود را از دست دادید، یا مجبور به کشیدن یکی از دندان‌های جلوی فک خود (و یا حتی دندان‌های انتهای فک) هستید، می‌توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان از مشاوره رایگان و خدمات ایمپلنت دندان فوری متخصصان این کلینیک بهره‌مند شوید.

    از آنجایی که جراحی ایمپلنت فوری، به حساسیت و دقت بسیار زیادی نیاز دارد، می‌توانید با اطمینان خاطر از خدمات ایمپلنت دندان فوری کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان بهره‌مند شوید. این کلینیک با بهره گیری از تجهیزات به روز و نیز متخصصان با تجربه و آماده ارائه خدمات ایمپلنت دندان به همشهریان تهرانی است.

    ایمپلنت فوری در کلینیک دندان پزشکی دکتر بنیانیان

    شما می‌توانید جهت دریافت انواع خدمات اعم از زیبایی، ترمیمی، درمان ریشه، بیماری های لثه، دندان پزشکی کودکان، ایمپلنت و ارتودنسی و… با کارشناسان کلینیک تماس بگیرید و در صورت نیاز به معاینه اقدام به رزرو وقت قبلی کنید.

    در صورت نیاز به دریافت مشاوره بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ تماس و یا به کلینیک ما واقع در تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، واحد ۷ مراجعه نمایید.

    همچنین، شما می‌توانید مقالات “بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران” و “بهترین متخصص ایمپلنت دندان” را از طریق لینک هر یک، مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست بیاورید.

    جمع بندی نهایی

    ایمپلنت دندان فوری بهترین روش کاشت دندان برای افرادی است که یک دندان را در جلوی صورت خود از دست دادند و یا مجبور به کشیدن یکی از دندان‌های جلوی صورتشان هستند. این روش کاشت دندان، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ظاهر یک دندان طبیعی را به شما بازمی‌گرداند و شما را از مشکلات اجتماعی ناشی از بی دندانی نجات می‌دهد.

    سوالات متداول ایمپلنت فوری دندان

    هزینه‌ی ایمپلنت‌های فوری چقدر است؟

    √ از آنجا که هیچ دو بیماری دارای سطح پیچیدگی یکسانی نیستند، هزینه‌ها برای هر بیمار متفاوت خواهد بود. لذا قیمت نهایی با توجه به وضعیت شما تعیین خواهد شد.

    انجام کاشت ایمپلنت های فوری برای کدام دندان مناسب‌تر است؟

    √ ایمپلنت‌های معمولی می‌توانند برای همه دندان‌ها استفاده شوند. اما ایمپلنت‌های فوری معمولا برای جبران دندان‌های از دست رفته جلویی به کار می‌روند.

    چه کسی می تواند عمل کاشت ایمپلنت فوری را انجام دهد؟

    √ با توجه به حساسیت و نیز آسیب پذیر بودن ایمپلنت‌های فوری، لازم است الزاما این کار توسط فرد متخصص و مجرب انجام شود تا از بروز عوارض جانبی غیرعادی و نیز تحمیل هزینه‌های بیشتر پیشگیری کرد. 

    آیا برای انجام ایمپلنت های یک روزه نیاز به پیوند استخوان یا ساخت استخوان وجود دارد؟

    √ در صورتی که استخوان فک تحلیل رفته‌باشد و امکان قرار گرفتن پایه‌های ایمپلنت روی آن نباشد، نیاز به انجام عمل پیوند استخوان ضروری است. با این وجود جای نگرانی وجود ندارد و باز هم طول دوره درمان برای فرد نهایتا بین ۲ تا ۴ ماه به طول می‌انجامد. در صورتی که نیازی به عمل نباشد، در همان یک جلسه متخصص اقدام به نصب پایه های ایمپلنت می‌کند.

    چقدر این پست مفید بود؟

    روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

    میانگین امتیاز ۴.۳ / ۵. تعداد آرا: ۱۲۹۲

    تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

    اشتراک گذاری مطلب در:

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    مطالب و مقالات مرتبط :