آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

علت درد لثه چیست؛ درمان و پیشگیری از آن

زمان تقریبی برای مطالعه: 7 دقیقه
۴
(۹۲۶)

درد لثه یکی از عارضه های مهم و دردناک برای بسیاری از افراد است که می تواند دلایل زیادی داشته باشد در ادامه این مطلب قصد داریم که در مورد درد لثه و تمامی جزئیات مربوط به آن با شما صحبت کنیم اگر شما هم دوست دارید در مورد درد لثه و علل آن بیشتر بدانید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

درد لثه چیست؟

لثه بخش نرم و گوشتی دهان است که وظیفه حفاظت و نگهداری از دندانهای افراد را بر عهده دارد گاهی این بخش گوشتی و نرم دچار درد میشود معمولاً درد لثه نیز مانند درد دندان بسیار زیاد و غیرقابل تحمل است درد لثه می‌تواند از عوامل متفاوت و متنوعی از جمله التهاب و عفونت و غیره ناشی شده باشد برای اینکه بتوانیم درد لثه را از بین ببریم در ابتدای امر باید بفهمیم که این درد چه دلیلی دارد تا در اولین گام این علت برطرف شود

علل درد لثه چیست؟

علل درد لثه چیست؟

بعد از اینکه با تعریف درد لثه آشنا شدیم حالا باید بدانید که درد لثه به چه علت یا علت هایی بروز می کند

آبسه دندان

آبسه دندان یکی از رایج ترین علل درد در ناحیه لثه است است در این حالت یعنی عفونت دندان در ریشه آن که داخل لثه است نفوذ کرده است در این حالت درد لثه بسیار زیاد است در صورتی که که برای درمان آن اقدام این شود می تواند به دیگر نقاط بدن نیز منتقل شود و عوارض بسیار زیاد داشته باشیم

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی نیز می توانند از عوامل درد در ناحیه لثه باشند این تغییرات در چرخه قاعدگی خانم ها و همچنین در دوران بارداری بسیار بیشتر هستند گاهی درد درد در ناحیه لثه اگر بر اثر تغییرات هورمونی باشد می تواند حتی تا مرحله خونریزی لثه نیز ز پیش برود.

اشتباه مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن

بسیاری از افراد سال‌های سال به صورت اشتباه و نادرست مسواک می‌زنند و یا نخ دندان می‌کشند. این موضوع باعث می‌شود که به لثه‌ها فشار بیاید یا اینکه با استفاده از نخ دندان، لثه‌ها بریده شود که این موضوع درد و خونریزی لثه را به همراه دارد، بهتر است که در ابتدا با مشورت دندانپزشک خود یکبار برای همیشه اصول کامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را یاد بگیرید.

بیماری‌های لثه

در بعضی از موارد علت درد در ناحیه لثه به دلیل وجود بیماری لثه است. در این بیماری لثه های افراد دچار التهاب می‌شود و زمانی این بیماری بروز می‌کند که باکتری‌ها داخل لثه حضور داشته باشند. به این موضوع توجه کنید که اگر باکتری‌های داخل لثه از بین نرود و درمان نشوند بعد از گذشت مدت زمان نیاز به جراحی لثه پیش می‌آید.

آفت دهان

یکی دیگر از علل بروز درد در قسمت لثه دهان، وجود آفت روی لثه است. آفت دهان یا آفت لثه به زخم‌های کوچک یا بزرگ که در بسیاری از موارد دردناک نیز هستند می‌گویند. هیچ علت دقیق و مشخصی برای آفت‌های دهان وجود ندارد اما معمولاً این عارضه به دلیل مشکلات در سیستم ایمنی بدن، استرس و… است.

بریدگی

در بعضی از مواقع خوردن مواد غذایی مختلف می‌تواند باعث ایجاد جراحت یا بریدگی در لثه شود یا اینکه گاهی به صورت اتفاقی ممکن است که لثه توسط دندان‌ها گاز گرفته شود که در این شرایط احتمال درد و خونریزی در ناحیه لثه وجود دارد که می‌تواند این درد ادامه دار باشد.

درمان لثه درد

بعد از اینکه درد در قسمت لثه شما شروع شد باید در اولین گام علت آن را پیدا کنید و سپس در جهت درمان آن اقدام کنید. اینکه از چه درمانی برای این درد استفاده کنید کاملاً به علت درد شما بستگی دارد. در بسیاری از موارد تشخیص این علت فقط از عهده دندانپزشک متخصص برمی‌آید. اما در مورد دردهای لثه، درمان آن شاخه‌ای از علم دندانپزشکی وجود دارد که به آن پریودنتیکس می‌گویند. در این شاخه دندانپزشکی تمامی بیماری‌های مربوط به لثه تشخیص داده شده و درمان می‌شوند. اگر شما بیماری لثه دارید و یا اینکه از لثه درد رنج می‌برید بهتر است که به دندانپزشک و یا پریودنتیکس مراجعه کنید.

مثلا اگر لثه درد به علت وجود باکتری باشد با مصرف آنتی بیوتیک در یک بازه زمانی کوتاه می‌توان این علت را از بین برد یا اینکه اگر این درد به علت آبسه دندان باشد در بعضی از مواقع باید فرآیند درمان ریشه دندان اگر در اثر عفونت ریشه دندان باشد، را انجام داد.

درمان خانگی درد لثه

درست است که در مطالب بالا تلاش کردیم به شما بگویم که برای درمان این درد باید حتماً به دندانپزشک متخصص مراجعه شود اما گاهی می‌توان با بعضی راهکارهای خانگی نیز این درد را درمان کرد.

از جمله درمان‌های خانگی برای لثه درد می‌توان به کمپرس گرم یا کمپرس سرد اشاره کرد. در واقع با استفاده از کمپرس سرد یا کمپرس گرم می‌توان درد و و تورم را تا زیادی کنترل کرد. البته اگر مشکل لثه شما یک مشکل حاد باشد این روش فقط می‌تواند یک مسکن کوتاه مدت برای آن باشد.

یکی دیگر از روش‌های توصیه شده برای درمان درد لثه به صورت خانگی استفاده از آب نمک است. در واقع آب نمک می‌تواند به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده میکروب‌های موجود داخل دهان و یا لثه را از بین ببرد. این موضوع باعث می‌شود که التهاب، درد یا تورم لثه از بین برود. برای استفاده از آب نمک بهتر است که آن را داخل دهان خود قرقره کنید.

سیر یکی دیگر از مواد غذایی پرفایده و پرخاصیت است که برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله از بین بردن درد لثه استفاده می‌شود. آلیسین موجود در سیر خاصیت ضد درد و ضد باکتری دارد که از آن برای هر قسمتی از بدن که دچار باکتری شده است، می‌توان استفاده کرد. برای استفاده از سیر بهتر است که یک حبه سیر را بریده و قسمتی از آن را داخل دهان و بر روی قسمتی از لثه که دچار درد است بمالیم و یا اینکه آن را به صورت کامل بجوید.

جلوگیری از درد لثه

جلوگیری از درد لثه

حالا که با درد لثه و مشکلاتی که این درد برای افراد ایجاد می کند آشنا شدید بهتر است که قبل از شروع این درد از وقوع آن جلوگیری به عمل بیاورید. برای جلوگیری از درد لثه بهتر است که یک سری اصول و نکات را رعایت کنید. در ادامه این اصول را با هم بررسی می‌کنیم. مهمترین موضوع برای سلامت لثه و دندان‌ها رعایت بهداشت لثه و دندان است. برای این کار بهتر است که دندانهای خود را روزی دو یا سه بار مسواک کنید یا از نخ دندان برای خارج کردن مواد غذایی که بین دندان‌ها گیر کرده‌اند استفاده کنید. از مصرف دخانیات مثل قلیان و سیگار اجتناب کنید. در رژیم غذایی خود از مواد معدنی مثل کلسیم، اسید فولیک و ویتامین c استفاده کنید. مواد غذایی که این ماده‌های معدنی را داشته باشند مثل لبنیات، ماهی، مرکبات، انواع کلم، لوبیا، عدس و… را مصرف کنید.

اهمیت سلامت لثه

بعضی از افراد فکر می‌کنند که فقط سالم بودن دندان به خودی خود کافی است در صورتی که اگر شما لثه های سالمی نداشته باشید بعد از گذشت مدت زمانی دندان‌های شما نیز سلامتی خود را از دست می‌دهند. از طرفی اگر لثه های شما دارای عفونت یا میکروب باشند اگر در جهت درمان آن اقدام نکنید این عفونت به دیگر اندام‌های داخلی بدن شما منتقل می‌شود و این موضوع عوارض جانبی زیادی را برای شما به دنبال خواهد داشت. همیشه این موضوع مهم را به خاطر داشته باشید که سلامتی هر قسمت از بدن شما به سلامتی کل بدن شما بستگی دارد. در واقع هیچ عضوی از بدن شما به صورت مستقل کار نمی‌کند. اگر یک قسمت یا بخش از بدن شما سلامتی خود را از دست بدهد این موضوع بر فعالیت سایر قسمت‌های بدن شما تاثیر می‌گذارد. بسیاری از افراد بیماری‌های مربوط به لثه را نادیده می‌گیرند، این موضوع می‌تواند با گذشت مدت زمانی برای آن‌ها خطرناک باشد. شاید باور این موضوع که بیماری لثه می‌تواند بروز بیماری‌های قلبی، ریوی، تنفسی، دیابت و… را در پی داشته باشد برای شما سخت باشد، اما واقعیت این است که این موضوع مورد تایید پزشکان و دندانپزشکان است.

برای عفونت لثه چه باید کرد؟

برای عفونت لثه چه باید کرد؟

عفونت لثه یکی از عارضه های شایع در بیشتر افراد است این که عفونت و التهاب لثه از چه موضوعی نشأت می گیرد به فاکتورهای زیادی بستگی دارد اما معمولاً مهمترین موضوع در ایجاد عفونت لثه تجمع جرم داخل لثه است معمولا این جرم ها از طریق دندان و یا ریشه دندان به لثه منتقل می شود پلاک های دندانی که به دلایل مختلفی بر روی دندان شکل می گیرند و خود عاملی برای ایجاد عفونت لثه هستند این پلاک ها ممکن است در اثر مصرف بعضی از داروهای خاص کمبود ویتامین سی بدن تغییرات هورمونی و غیره باشد

برای عفونت و درد لثه چه قرصی بخوریم؟

تلاش همه افراد این است که تا حد ممکن دچار عفونت و یا درد لثه نشوند. اما واقعیت این است که معمولاً اکثریت افراد درد لثه و عفونت لثه را حداقل یک بار در زندگی تجربه می‌کنند. بعد از اینکه عفونت و درد لثه خود را به شکل‌های های مختلف نشان داد حالا برای از بین بردن آن چه اقدامی باید انجام داد؟ معمولاً برای از بین بردن این عفونت از قرص و کپسولهایی مثل آموکسی سیلین، قرص مترونیدازول، قرص آزیترومایسین، پنی سیلین، قرص کلیندامایسین و… استفاده می‌شود. بیشتر این قرص و کپسول‌ها چرک خشک کن و آنتی بیوتیک هستند که بیشتر آن‌ها باید به صورت دوره هشت ساعته مصرف شوند. بعضی از آن‌ها مثل پنی سیلین باید حتما با نسخه پزشک مصرف شود.

پیشگیری از بروز درد لثه

پیشگیری از بروز درد لثه

همانطور که در بالا در مورد آن صحبت شد بهتر است که با انجام اقداماتی از بروز عفونت و یا درد در ناحیه لثه جلوگیری کرد درد لثه می‌تواند از علل مختلفی باشد. بعضی از علت‌ها را می‌توان کنترل کرد در حالی که بعضی از آن‌ها خارج از کنترل افراد است. مثلاً بعضی از عفونت‌ها و مشکلاتی که مربوط به لثه است، عوارض دیگر بیماری‌ها یا از مصرف بعضی داروهای خاص است. اما بعضی از علت‌های عفونت و درد لثه از عواملی مثل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف دخانیات، مصرف بیش از حد مواد غذایی مضر دندان و لثه و… است. تمامی این موارد که در کنترل افراد است را با رعایت کردن آن‌ها می‌توان از بروز درد در ناحیه لثه پیشگیری کرد. همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشید که پیشگیری بهتر ازدرمان است. این موضوع را به خاطر داشته باشید که درمان‌های مربوط به دندان و یا لثه هم دارای هزینه‌های زیادی هستند و هم اینکه دردهای زیاد و غیر قابل تحملی را برای افراد به دنبال دارند.

مناسب ترین زمان برای مراجعه به دندانپزشک

مناسب ترین زمان برای مراجعه به دندانپزشک

یکی از سوالات مهمی که در حوزه درد دندان و لثه وجود دارد این است که افراد چه زمانی بهتر است که به دندانپزشک مراجعه کنند. اول از همه پیشنهاد ما به همه افراد این است که حتی در صورت نداشتن هیچ علائم و مشکلی بهتر است به صورت بازه‌های ۶ ماه یا یک ساله به دندانپزشک مراجعه کنند تا لثه و دندان‌های آن‌ها به صورت کامل معاینه و بررسی شود. مطمئن باشید اگر دندانپزشک شما در ابتدای هر مریضی آن را تشخیص بدهد می‌تواند با کمترین بودجه و در کمترین زمان و در حداقل ترین درد ممکن آن را برای شما درمان بکند. اما در صورتی که بیماری لثه و دندان شما طولانی مدت شود عواقب زیادی را برای شما به دنبال خواهد داشت تجربه نشان داده که اگر با بروز اولین نشانه مثل درد، تورم، بوی بد دهان، التهاب دندان و لثه به دندانپزشک مراجعه شود مراحل درمان آن بسیار سریع و راحت تر خواهد بود.

بهتر است که در این شرایط به یک دندانپزشک باسابقه و یا کلینیک دندانپزشکی معتبر مراجعه کنید، بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران، کلینیک

دندانپزشکی دکتر بنیانیان است که می‌توانید با یک بار مراجعه از تخصص و سابقه دندانپزشکان آن مطمئن شوید.

سوالات متداول

خرابی دندان می‌تواند علتی برای التهاب و عفونت لثه باشد؟

بله از آنجایی که ریشه دندان داخل لثه قرار دارد در صورت بروز هر نوع خرابی و عفونت دندان این عفونت از طریق ریشه به لثه منتقل می‌شود.

علل درد لثه چیست؟

آفت دهان، آبسه دندان، عفونت لثه، تغییرات هورمونی و…

آیا درمان‌های خانگی برای درد و عفونت لثه موثر هستند؟

بله، اگر عفونت یا درد لثه حاد نباشد می‌توان آن را با استفاده از روش‌های خانگی هم رفع کرد. اما در صورت طولانی یا حاد بودن درد و عفونت باید حتما به دندانپزشک متخصص مراجعه شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴ / ۵. تعداد آرا: ۹۲۶

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب و مقالات مرتبط :