آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

درمان خانگی دندان درد با ۲۲ راهکار موثر

زمان تقریبی برای مطالعه: 16 دقیقه
۳.۴
(۹۰۵)

دندان درد یکی از رایج‌ترین دردهایی است که احتمالا همه ما در زندگی تجربه کرده‌ایم. اما به راستی دندان درد چیست و چه چیزی باعث می‌شود درد دندان را که گاهی بسیار آزار دهنده است، تجربه کنیم؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم و ببینیم دندان درد چیست و چه علائم و دلایلی دارد.

برای همه‌ی ما پیش آمده که شب هنگام خواب دندان‌ درد به سراغمان بیاید و به هر دلیلی دسترسی به دندانپزشک نداشته باشیم. اینجاست که به سراغ درمان خانگی دندان درد می‌رویم تا بعدا بتوانیم به دندانپزشکی مراجعه کنیم و درمان اساسی را انجام دهیم. در این مقاله ۱۸ درمان خانگی دندان درد را به شما معرفی می‌کنیم.

دندان درد چیست؟

دندان درد به درد در داخل و اطراف دندان و فک اشاره دارد که معمولاً به دلیل پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود. بیشتر اوقات، درد دندان نشانه این است که مشکلی در دندان یا لثه شما وجود دارد. اما گاهی اوقات درد دندان درد ارجاعی است. این بدان معناست که درد دندان ناشی از مشکلی است که در جای دیگری از بدن شما وجود دارد.

  همچنین بخوانید : همه چیز درباره ایمپلنت دندان

ممکن است به طرق مختلف احساس دندان درد کنید. این درد می‌تواند بیاید و برود یا ثابت باشد. خوردن یا نوشیدن می‌تواند درد را بدتر کند، به خصوص اگر غذا یا نوشیدنی سرد یا گرم باشد. این درد انواع مختلفی دارد و می‌تواند شدید، خفیف یا تیز باشد و ناگهانی شروع شود. نادیده گرفتن دندان درد اشتباهی است که در آینده می‌تواند مشکلات بیشتری را به همراه داشته باشد.

پوسیدگی‌ها، فیلینگ‌های سست، دندان ترک‌خورده، آبسه دندان (عفونت در خط لثه) یا وضعیت سینوسی همگی می‌توانند دندان درد وحشتناکی را به‌وجود آورند. راه حل بارز هر نوع دندان درد قطعأ مراجعه به دندانپزشک در سریع‌ترین زمان ممکن است. هرچند اگر بلافاصله نتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید ممکن است مجبور شوید مقداری درد را تحمل کنید. نکات زیر می‌توانند به شما در تسکین دندان‌ درد کمک کنند تا زمانی که به دندانپزشکی مراجعه کنید.

درد دندان و علت پوسیدگی آن

اگر نمی‌دانید یکی از شایع‌ترین دلایل دندان درد چیست، باید بگوییم که آن پوسیدگی دندان است.

پوسیدگی دندان در اثر ترکیبی از عوامل از جمله باکتری‌های موجود در دهان، خوردن تنقلات مکرر، نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین و تمیز نکردن خوب دندان‌ها ایجاد می‌شود. پوسیدگی دندان از شایع ترین مشکلات سلامتی در جهان است و به ویژه در کودکان، نوجوانان و افراد مسن شایع است، اما هر کسی که دندان دارد ممکن است دچار پوسیدگی شود، از جمله نوزادان.

اگر حفره موجود در دندا‌ن‌ها پر نشود یا درمان صورت نگیرد، عمیق‌تر شده و لایه‌های درونی دندان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. پوسیدگی دندان در صورت عدم رسیدگی و درمان باعث ایجاد درد شدید در دهان و فک، بروز عفونت و در نهایت کشیدن دندان می‌شود.

یکی از رایج‌ترین علت‌های بروز پوسیدگی در دندان‌ها پلاک است. پلاک دندانی به لایه ای چسبناک و شفاف گفته می‌شود که روی سطح دندان قرار گرفته و آن را می‌پوشاند؛ پلاک‌ها در اثر مصرف موادی که حاوی قند و نشاسته هستند ایجاد می‌شوند و آسیب زیادی به مینای دندان وارد می‌کنند.

مواد قندی و نشاسته‌ای باید حتما از روی دندان پاک شوند؛ در غیر این صورت باکتری‌های موجود در دهان از آنها تغذیه کرده و به مینای دندان آسیب می‌زنند.

از دیگر عوامل پوسیدگی دندان :

یکی دیگر از دلایل پوسیدگی حمله پلاک است. حملات پلاک باعث از بین رفتن مواد معدنی مینای دندان شده و به مرور باعث فرسایش، ایجاد سوراخ و فرورفتگی‌های کوچک در مینای دندان خواهد شد. وقتی پوشش سخت مینای دندان از بین برود و سوراخ در آن ایجاد شود، باکتری‌ها و اسیدی که آنها تولید می‌کنند به داخل دندان و قسمت عاج راه پیدا می‌کند. با توجه به این که عاج دندان نرمتر از مینای دندان است و آن پوشش معدنی محکم را ندارد، میزان آسیب پذیری آن بسیار بیشتر بوده و سریع‌تر خراب می‌شود.

وقتی پوسیدگی در دندان رخ می‌دهد باکتری‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این فرایند باعث می‌شود باکتری‌ها و اسید به پالپ برسند‌ پالپ دندان حاوی اعصاب و عروق خونی است و در اثر فعالیت باکتری‌ها و تماس با اسید دچار آسیب شده و متورم می‌شود. این تورم منجر به تحریک و درد در دندان خواهد شد.

از آنجایی که داخل دندان جایی برای گسترش تورم وجود ندارد، عصب تحت فشار قرار می گیرد و باعث درد می‌شود. رسیدن باکتری به ریشه دندان منجر به دردهای شدیدتری خواهد شد.

علائم دندان درد

درد دندان می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و ممکن است ثابت یا متناوب باشد. همچنین ممکن است موارد زیر را احساس کنید:

  • درد ضربان دار یا تورم در داخل یا اطراف دندان یا لثه شما
  • تب
  • درد شدید هنگام لمس دندان یا گاز گرفتن
  • حساسیت و درد در داخل یا اطراف دندان شما
  • حساسیت دردناک دندان در پاسخ به غذاها و نوشیدنی‌های سرد یا گرم
  • سوزش یا درد شبیه شوک، که غیر معمول است.
  • درد ضربانی با مصرف غذا یا نوشیدنی داغ
  • درد بازه ای در فک، گلو و گوش
  • درد مداوم و طولانی

دندان درد معمولا مشکل جدی برای زندگی ایجاد نمی کند و یک خطر بزرگ نیست اما گاهی می‌تواند نشانه ای از وجود یک مشکل جدی در دهان و دندان یا سایر قسمت‌های بدن باشد که به مراجعه به پزشک و درمان تخصصی نیاز دارد.

همچنین گاهی اوقات ممکن است تشخیص اینکه آیا درد در دندان های بالایی است یا پایینی دشوار باشد. از طرفی هنگامی که دندان آسیاب پایین تحت تاثیر قرار می‌گیرد، اغلب اینطور به نظر می‌رسد که درد در گوش است.

دندان درد در سایر دندان‌های بالایی ممکن است احساس شود که از سینوس‌ها، حفره‌های کوچک پر از هوا در پشت استخوان گونه و پیشانی شما می‌آید. ناحیه فک نزدیک به دندان عفونی نیز ممکن است دردناک و حساس به لمس باشد.

راههای جلوگیری از پوسیدگی و دندان درد

بهترین راه برای جلوگیری از دندان درد و سایر مشکلات دندانی این است که دندان ها و لثه های خود را تا حد امکان سالم نگه دارید. همچنین باید به موقع به دندان پزشک مراجعه کنید تا پوسیدگی هر چه سریع‌تر تشخیص داده و درمان شود. در صورتی که مراجعه به دندان پزشک در همان مراحل ابتدایی که درد دندان ظاهر می‌شود، صورت نگیرد، ممکن است نیاز به عصب کشی دندان باشد.

برای این کار باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.
  • دندان های خود را دو بار در روز با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. در حین مسواک زدن به آرامی لثه‌ها و زبان خود را نیز مسواک بزنید.
  • بین دندان‌های خود را با نخ دندان تمیز کنید و در صورت لزوم از دهان شویه استفاده کنید.
  • سیگار نگشید! سیگار کشیدن باعث تشدید برخی از مشکلات دندان می‌شود.
  • به طور منظم معاینه دندانپزشکی را انجام دهید.

درمان دندان درد عفونتی

دندان درد عفونتی از آبسه دندان ناشی می‌شود. آبسه دندان می‌تواند از عفونت‌هایی که در داخل دندان ایجاد می‌شود، به وجو بیاید. هنگامی که دندان شکسته یا پوسیده شده باشد، باکتری می‌تواند وارد آن شود.

هنگامی که باکتری به مرکز دندان می‌رسد و دندان عفونی شده، چرک در دندان جمع می‌شود. چرک در دندان متورم شده و منجر به دندان درد می‌شود.

اگر عفونت دندان درمان نشود، عفونت می‌تواند به لثه و استخوان فک سرایت کند.

برای درمان دندان درد عفونتی روش‌های خانگی و پزشکی زیادی وجود دارد. مثلا ممکن است پزشک با ایجاد برشی در لثه، آبسه را تخلیه کند و آن را با آب نمک شستشو دهد. گاهی در صورتی که هیچ یک از روش‌های درمان کارساز نباشند، باید برای کشیدن دندان اقدام کرد.

همچنین ممکن است دندانپزشک یک کانال ریشه ایجاد کند که از طریق آن عفونت تخلیه شده و پالپ دندان را جدا می‌کند. سپس محفظه پالپ و کانال‌های ریشه مهر و موم می‌شود تا مجددا آسیب نبیند.

در صورتی که عفونت، دندان‌های کناری، لثه، استخوان فک و بقیه قسمت‌ها را هم درگیر کند، ممکن است دندانپزشک مصرف آنتی بیوتیک را تجویز کند تا این مشکل برطرف شود.

درد دندان عقل و راهکارهای موثر در درمان آن

دندان های عقل مجموعه سوم دندان های آسیاب در پشت دهان شما هستند. جایی بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی، این دندان ها در مسیر حرکت خود از طریق استخوان فک به سمت بالا حرکت می‌کنند تا خط لثه شما را بشکنند و بخشی از مکانیسم جویدن شما شوند. دندان عقل گاهی اوقات قادر به شکستن لثه نیست. تخمین زده می‌شود که ۷۰ درصد افراد حداقل یک دندان عقل نهفته دارند.

گاهی اوقات دندان عقل باعث درد می‌شود که دلیل آن نهفته بودن دندان عقل است. جراح دهان یا دندانپزشک شما ممکن است کشیدن دندان عقل را توصیه کند. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با درمان‌های طبیعی و داروهای بدون نسخه، درد را کاهش دهید.

در این صورت می‌توانید از روش‌های زیر برای درمان آن استفاده کنید:

  • استفاده از ایبوپروفن
  • کمپرس سرد
  • ژل بی‌حس کننده دندان
  • روغن میخک
  • شستشوی دهان با آب نمک
  • استفاده از روغن نعنا فلفلی روی دندان

روش های درمان دندان درد فوری

برای درمان فوری درد دندان معمولا باید از مسکن استفاده کنید تا درد تسکین یافته و سپس به دندانپزشک مراجعه کنید. یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان فوری دندان درد استفاده از کتورولاک است که یک مسکن بسیار قوی بوده و باید از داروخانه تهیه شود. در مورد مصرف این قرص با دندانپزشک مشورت کنید و عوارض، تداخل دارویی و سایر عوامل احتیاط را رعایت کنید.

روش دیگر استفاده از عصاره‌های طبیعی مانند میخک و فلفل قرمز است. با استفاده از فلفل قرمز و آب خمیری درست کنید و آن را روی دندان دردناک قرار دهید تا درد را تسکین دهد. این روش درمانی سوزش زیادی دارد اما درد را به سرعت تسکین می‌دهد.

برای استفاده از میخک هم می‌توانید از روغن آن یا جوشانده میخک روی دندان استفاده کنید و آن را با پنبه به دندان بزنید.

همچنین مصرف داروهای مسکن مثل استامینوفن و ژل‌های بی حسی نیز درد را به سرعت کاهش می‌دهند.

روش هایی که به ما کمک می کند چگونه از درد دندان خلاص شویم

برای درمان درد دندان روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

  • درمان دندانپزشکی

اکثر مردم برای دندان درد به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، زیرا بیشتر دندان دردها ناشی از مشکلات دندان شماست.

دندانپزشک شما از اشعه ایکس و معاینه فیزیکی دندان‌های شما برای تشخیص پوسیدگی دندان یا سایر مشکلات دندانی استفاده می‌کند و ممکن است برای درمان عفونت به شما داروی ضد درد و آنتی بیوتیک بدهند.

در صورت بروز دندان درد بر اثر پوسیدگی، باید دندانپزشک با استفاده از مته پوسیدگی را بردارد و فضای خالی ایجاد شده در دندان به مواد خاصی پر شود که این مواد معمولا از جنس آمالگام است.

اما اگر دندان درد در اثر دندان نهفته به وجود آمده باشد، ممکن است لازم باشد آن را جراحی کنید.

اگر دندانپزشک نتواند علت دندان درد شما را پیدا کند، ممکن است شما را برای تشخیص و درمان بیشتر به پزشک ارجاع دهد.

  • درمان سینوزیت

این در صورتی است که دندان درد دلیلی مرتبط با سینوس‌ها داشته باشد. پزشک شما ممکن است سینوزیت را با آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای ضداحتقان درمان کند. در موارد نادر، ممکن است برای باز کردن مجرای بینی نیاز به جراحی داشته باشید. در این صورت پزشک شما را به متخصص ارجاع می‌دهد.

  • درمان نورالژی سه قلو و نورالژی پس سری

اگر درد دندان شما ناشی از مشکلات نورالژی باشد هیچ درمانی برای این شرایط وجود ندارد. درمان معمولاً شامل تسکین درد شما با دارو است.

  • درمان حمله قلبی، بیماری قلبی و سرطان ریه

برخی اوقات مشکلات و بیماری‌های قلبی و ریوی باعث بروز درد دندان می‌شوند. در این صورت اگر دندانپزشک به این مسئله مشکوک شود یا حمله قلبی در شما تشخیص داده شود، شما را به اورژانس یا بیمارستان ارجاع می‌دهد‌ و لازم است آزمایش های بیشتری برای تشخیص علت بدهید.

  • درمان خانگی

مواردی که ممکن است به طور موقت به تسکین دندان درد شما کمک کند عبارتند از:

  • داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند آسپرین
  • داروهای ضد درد موضعی دندان OTC، مانند بنزوکائین (Anbesol، Orajel)
  • داروهای ضداحتقان OTC، مانند سودوافدرین
  • (Sudafed)، اگر درد شما به دلیل احتقان سینوس است.
  • روغن میخک

قبل از استفاده از هر محصول حاوی بنزوکائین با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید. کودکان زیر ۲ سال نباید از محصولات حاوی بنزوکائین استفاده کنند. توجه داشته باشید که نباید آسپرین را مستقیم روی دندان قرار دهید. بهتر است آن را با آب خمیر کنید یا قرص آسپرین را میل کنید.

درمان دندان درد با جرم گیری

گاهی اوقات جرم گیری به کاهش یا رفع درد دندان کمک می‌کند. در این فرایند پلاک دندان برداشته می‌شود تا از آسیب زدن عمقی به دندان جلوگیری شود. درمان دندان درد با جرم گیری باید در مراحل ابتدایی پیدایش پلاک یا درد دندان انجام شود؛ در غیر این صورت تاثیر چندانی در درمان دندان درد نخواهد داشت. پس از جرم گیری اغلب استفاده از دهان شویه یا فلوراید تراپی توصیه می‌شود تا از تشکیل مجدد پلاک روی دندان‌ها جلوگیری شود.

کشیدن دندان

کشیدن دندان با هدف درمان دندان درد زمانی رخ می‌دهد که دندانپزشک نتواند با تخلیه عفونت دندان را درمان کند. اگر عفونت غیر قابل تخلیه باشد یا عمیق‌تر شده باشد، دندان باید کشیده شود تا عفونت از دهان خارج شده و به سایر قسمت‌ها سرایت نکند.

به همین دلیل توصیه می‌شود در همان مراحل ابتدایی درد دندان و پیدایش پوسیدگی به دندانپزشک مراجعه کنید تا از سرایت عفونت به پالپ دندان جلوگیری شود. اگر عفونت درمان نشود، ممکن است استخوان فک را هم درگیر کند که در آن صورت نیاز به جراحی خواهد بود.

توجه به موقعیت سر جهت درمان دندان درد

افزایش ارتفاع می‌تواند به جلوگیری از فشار ناشی از جریان خون به سر و دهان کمک کند. از این رو سعی کنید در حالی که سر خود را روی چند بالش قرار دهید بخوابید. بالا بردن سر نسبت به سایر قسمت‌های بدن از تجمع خون در سر و دهان جلوگیری می‌کند. در نتیجه، گردش خون را بهبود می‌بخشد و درد و تورم را کاهش می‌دهد.

درمان خانگی دندان درد

درمان‌های خانگی به کاهش درد دندان تا زمان مراجعه به پزشک کمک زیادی می‌کنند. اما بهترین درمان های خانگی برای درمان دندان درد چیست؟ در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

۱. روغن میخک

روغن میخک

در اینجا یک روش درمانی ساده برای دندان درد وجود دارد! میخک یک روش درمانی سنتی برای بی‌حسی اعصاب است. ترکیب شیمیایی اصلی این ادویه اوژنول است، یک ماد‌ی بی‌حس کننده‌ی طبیعی. اما روغن میخک باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. ریختن روغن روی ناحیه‌ی دردناک می‌تواند درد را بدتر کند اگر آن را بر روی بافت لثه‌ی حساس یا بر روی زبان خود بریزید. در عوض، دو‌قطره روغن میخک را روی یک توپ نخی بریزید و آن را در مقابل دندان خود قرار دهید تا درد تسکین پیدا کند. یا می‌توانید از کمی میخک پودر شده استفاده کنید یا یک میخک کامل را روی دندان قرار دهید. گل میخک را کمی بجوید تا روغن آن آزاد شود و آن را تا نیم‌ساعت یا تا زمانی که درد فروکش کند بر روی محل درد نگه دارید.

۲. خمیر زنجبیل کاین (فلفل قرمز)

خمیر زنجبیل-کاین (فلفل قرمز)

قسمت‌های مساوی از این دو ادویه‌ی تند را با آب کافی مخلوط کنید تا یک خمیر بدست بیاید. یک توپ کوچک پنبه را به اندازه کافی در خمیر بچرخانید تا همه‌ جای آن را فراگیرد، سپس در حالی که آن را از لثه و زبان خود دور می‌کنید، بر روی دندان خود قرار دهید. آن را تا زمانی که درد از بین برود نگه دارید – یا تا زمانی که بتوانید آن را تحمل کنید (احتمال دارد که سوزش داشته باشد). همچنین می‌توانید این ادویه‌ها را جداگانه امتحان کنید زیرا هر دو ضد‌درد قوی هستند. ماده اصلی شیمیایی کاین – کپسایسین- به جلوگیری از رسیدن پیام‌های درد به مغز کمک می‌کند.

۳. مقداری آب نمک غرغره کنید

آب نمک

با یک قاشق چای‌خوری نمک حل شده در یک فنجان آب جوش می‌توانید یک دهانشویه‌ی ضد‌درد درست کنید که باعث شسته ‌شدنِ ذرات باقی‌مانده‌ی تحریک کننده می‌شود و به کاهش تورم کمک می‌کند. حدود ۳۰ ثانیه آن را غرغره کرده و سپس تف کنید. آب نمک ناحیه‌ی اطراف دندان را تمیز می‌کند و مایعاتی که باعث تورم می‌شوند را بیرون می‌آورد. این روش درمانی را هر چند وقت یک‌بار تکرار کنید. این کار برای تسکین دندان درد ساده به نظر می‌رسد، اما موثر است!

۴. چای کیسه‌ای نعنا فلفلی

چای نعناع

چای نعناع عطر و طعم خوب و قدرت بی‌حس کننده‌ای دارد. یک قاشق چای‌خوری برگ نعناع خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه بخیسانید. بعد از خنک‌شدن چای، آن را در دهان خود غرغره کرده و سپس تف کنید یا قورت دهید. همچنین، تانین‌های موجود در چای سیاه قوی با کاهش تورم به کاهش درد کمک می‌کند. برای استفاده از این داروی مردمی، یک کیسه چای مرطوب و گرم را در مقابل دندان آسیب دیده قرار دهید تا به طور موقتی درد را تسکین دهد.

برگ‌های نعناع حاوی منتول، یک ترکیب خنک کننده طبیعی است. یک پنبه را در مقدار کمی عصاره نعنا فلفلی خیس کنید سپس آن را روی لثه‌های دردناک یا دندان‌هایتان بمالید. همچنین می‌توانید چای کیسه‌ای نعنا فلفلی را پس از خیس کردن روی دندان قرار دهید.

چای نعناع را می‌توان پس از سرد شدن به عنوان دهانشویه نیز استفاده کرد.

۵. با هیدروژن پراکسید شستشو دهید

هیدروژن پراکسید

برای کمک به از بین‌بردن باکتری‌ها و رفع برخی ناراحتی‌ها، محلول هیدروژن پراکسید ۳% را غرغره کنید. این کار می‌تواند به صورت تسکین موقت دندان درد کمک کند اگر با تب و طعم ناخوشایند در دهان همراه باشد (هر دو نشانه‌ی عفونت هستند)، اما مانند سایر راه‌حل‌های ضد دندان درد، تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید و منبع عفونت را از بین ببرد، می‌توانید از این اقدام متوقف‌کننده استفاده کنید. محلول هیدروژن پراکسید فقط برای شستشو است. آن را تف کنید، سپس چندین بار با آب ساده بشویید.

۶. استفاده از کمپرس سرد

منجمد کنید

در اینجا یک درمان محبوب دندان درد وجود دارد! یک قالب یخ کوچک را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، یک پارچه نازک را به دور کیسه بپیچید و حدود ۱۵دقیقه آن را روی دندانِ دردناک بمالید تا اعصاب بی‌حس شود. از طرف دیگر، می‌توانید این کیسه یخ را روی گونه و بالای دندانِ دردناک قرار دهید. همچنین، طبق فرهنگ عامه، اگر دست خود را با یک قالب یخ ماساژ دهید، این کار می‌تواند به تسکین دندان درد کمک کند.

قرار دادن کیسه یخ روی گونه ها می‌تواند به کاهش التهاب و تورم کمک کند. سرما همچنین دارای اثر بی حسی است که می‌تواند درد را کاهش دهد.

۷. آن را با مر (نوعی صمغ) بشویید

با مر (نوعی صمغ) بشویید

همچنین می‌توانید دندانِ دردناک را با یک تنتور مر (نوعی صمغ) بشویید. اثرات منقبض‌کننده به کاهش التهاب کمک می‌کنند و مر به مزایای کشتن باکتری‌ها می‌افزاید. یک قاشق چای‌خوری پودر مر را در دو فنجان آب به مدت ۳۰ دقیقه بجوشید. آن را صاف کنید و بگذارید خنک شود. یک قاشق چای‌خوری محلول را در نصف فنجان آب پنج تا شش بار در روز غرغره کنید.

۸. از سرکه و کاغذ قهوه‌ای استفاده نمایید

یک درمان دیگر با خیساندن یک تکه‌ی کوچک کاغذ قهوه‌ای (از کیسه مواد غذایی یا کیسه ناهار) در سرکه و پاشیدن فلفل سیاه در یک طرف آن و نگه داشتن آن بر روی گونه انجام می‌شود. حس گرم‌شدگی روی گونه‌ی شما ممکن است حواس‌تان را از درد دندان‌تان پرت کند.

۹. با ابزار مناسب مسواک بزنید

درمان خانگی دندان درد - مسواک بزنید

از یک خمیردندان که «برای دندان‌های حساس» طراحی شده استفاده کنید. اگر با آب رفتن لثه مشکل دارید، این روش می‌تواند درد زیادی که احتمالاً ناشی از مصرف غذاهای گرم یا سرد است را برطرف کند. هنگامی که لثه‌ها آب می‌روند، عاج زیر سطح مینای دندان شما قرار دارد و این ماده به شدت حساس است. برای نجات بافت لثه و جلوگیری از کوچک شدن بیشتر، از یک برس (مسواک) نرم استفاده کنید.

۱۰. ترک را با آدامس بپوشانید

ترک را با آدامس بپوشانید

اگر دندان شکسته شده یا پر کرده دارید، می‌توانید با پوشاندن ناحیه‌ی دردناک با یک آدامس نرم شده، مقداری از درد را تسکین دهید. این ممکن است با یک فیلینگ سست نیز کار کند تا بتواند آن را در محل خود نگه دارد تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از درد بیشتر، از جویدن چیزی با آن دندان خودداری کنید تا زمانی‌که بتوانید آن را ترمیم کنید.

۱۱. طب فشاری

فشار اعمال کنید

روش طب سوزنی را امتحان کنید تا سریع دندان درد متوقف شود. با انگشت شست خود، نقطه‌ی پشت دست دیگر خود را فشار دهید که پایه‌ی انگشت شست و انگشت اشاره شما در آن قرار دارد. برای حدود دو دقیقه فشار وارد کنید. این امر به آزادسازی اندروفین‌ها یعنی هورمون‌های خوب مغز کمک می‌کند. (در صورت باردار بودن، محدودیت‌هایی وجود دارد.)

طب فشاری یک درمان طبیعی تسکین دهنده درد است که بیش از ۲۰۰۰ سال است استفاده می‌شود. در حالی که طب فشاری بیشتر برای سایر قسمت‌های بدن استفاده می‌شود، نشان داده شده است که دندان دردهای خفیف تا متوسط را هم درمان می‌کند. اگر دندان درد شما جدی یا مداوم است و درد با طب فشاری بدتر می‌شود، بهتر است فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

شما می‌توانید طب فشاری را در خانه خود انجام دهید. فضایی را در خانه خود پیدا کنید که ساکت و به دور از هرگونه مزاحمت باشد. به یاد داشته باشید که عمیق نفس بکشید و تا جایی که می‌توانید عضلات خود را شل کنید. قبل از اینکه به نقطه بعدی بروید، حداقل یک دقیقه به هر نقطه فشار عمیق و محکم وارد کنید. می‌توانید این تمرینات را چند بار در روز تا زمانی که درد کاهش یابد انجام دهید.

۱۲. سیر

سیر

برای هزاران سال، خواص درمانی سیر شناسایی شده و در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته است. نه تنها سیر باکتری‌های مضری که منجر به تشکیل پلاک دندان می‌شوند را می‌کشد، بلکه همچنین می‌تواند به‌عنوان یک تسکین‌ دهنده‌ی درد نیز استفاده شود. برای استفاده از آن، یک دانه سیر را له کنید تا یک خمیر بدست بیاید و آن را بر روی ناحیه‌ی درد قرار دهید. همچنین می‌توانید مقدار کمی نمک نیز به آن اضافه کنید. یا می‌توانید یک حبه سیر تازه را به آرامی بجوید.

۱۳. عصاره‌ی وانیل

عصاره‌ی وانیل

عصاره‌ی وانیل حاوی الکل است که به تسکین درد کمک می‌کند. خواص آنتی اکسیدانِ اثبات شده‌ی آن نیز به‌عنوان یک التیام‌دهنده‌ی موثر عمل می‌کند. برای استفاده از آن، مقدار کمی از عصاره‌ی وانیل را بر روی انگشت‌تان یا روی یک توپ نخی بمالید. آن را مستقیمأ بر روی محلِ درد اعمال کنید و این کار را چندین بار در روز انجام دهید.

۱۴. برگ‌های گواوا

برگ‌های گواوا

برگ‌های گواوا دارای خواص ضد‌التهابی هستند که می‌توانند به بهبود زخم کمک کنند. آنها همچنین دارای فعالیت ضد‌میکروبی هستند که می‌تواند به مراقبت از دهان کمک کند.

برای استفاده از آن، برگ‌های تازه‌ی گواوا را بجوید یا برگ‌های گواوای خرد شده را به آب‌جوش اضافه کنید تا تبدیل به یک دهانشویه شود.

۱۵. گندم

گندم

گندم دارای خواص درمانی بی‌شماری است و در صورت مصرف برای داخل بدن می‌تواند جهت ترمیم بدن از داخل موثر باشد. این گیاه می‌تواند التهاب در دهان شما را تسکین دهد و از عفونت‌ها جلوگیری کند. محتوای کلروفیل بالای آن همچنین می‌تواند با باکتری‌ها مقابله کند.

برای استفاده از آن، به‌سادگی از آب گندم به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

۱۶. از یک کیسه آب‌ گرم استفاده کنید

از یک کیسه آب‌گرم استفاده کنید

با گذاشتن یک کیسه آب‌ گرم در کنار فک می‌توانید درد را کاهش دهید. اگر کیسه آب‌ گرم ندارید، می‌توانید با پر کردن یک جوراب تمیز با برنج و گره‌زدن انتهای آن، چنین کیسه‌ای را تهیه کنید. سپس جوراب پر از برنج را درون مایکروویو قرار دهید و برای چند دقیقه آن را گرم کنید. گرمای حاصل از این کیسه به قطع سیگنال‌های درد از دهان به مغز کمک می‌کند.

۱۷. طب سوزنی را امتحان کنید

طب سوزنی

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی با آزاد شدن اندورفین بدن می‌تواند دندان درد را کاهش دهد. نقاط کلیدی خاصی روی بدن وجود دارد که تصور می‌شود با درد دهان در ارتباطند. اگر می‌خواهید طب سوزی را امتحان کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نقاط، در منابع معتبر اینترنتی تحقیق کنید.

۱۸.دهانشویه‌ی آویشن خانگی را امتحان کنید

دهانشویه‌ی آویشن خانگی

آویشن دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد‌باکتریایی قدرتمندی است. برای کاهش علائم دندان درد می‌توانید چند قطره از اسانس آویشن را به آب اضافه کرده و یک دهانشویه درست کنید. همچنین می‌توانید اسانس آویشن را با چند قطره آب تمیز رقیق کرده و آن را به یک توپ پنبه‌ای اضافه کنید. سپس آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید.

آویشن گیاهی با خواص بسیار برای تسکین درد و کاهش اثر عفونت است. این گیاه به خصوص برای کاهش درد دندان عقل موثر است و می‌توان دهانشویه آن را به سادگی در خانه تهیه کرد.

برای تهیه این دهانشویه یک لیوان آب گرم و یک الی دو قطره روغن آویشن مورد نیاز است که مخلوط آنها و غرغره کردن آن درد را تسکین می‌دهد.

۱۹. استفاده از داروهای درد دندان

برخی داروهای رایج برای دندان درد عبارت‌اند از:

  • ناپروکسن ۵۰۰
  • مفنامیک اسید
  • آسپرین
  • نوافن
  • سیپروفلوکساسین
  • آمپول کتورولاک
  • ژل بی حسی حاوی بنزوکائین
  • اسپری لیدوکائین

بهتر است در مصرف این داروها زیاده روی نکنید و تنها به عنوان مسکن موقت مصرف شوند.

۲۰. استفاده از پیاز

پیاز دارای خواص ضد باکتریایی است و می‌تواند با از بین بردن میکروب‌های ایجاد کننده عفونت، درد دندان را کاهش دهد. یا یک تکه پیاز خام را روی دندان مشکل دار قرار دهید یا اگر خیلی درد نمی‌کند، پیاز را چند دقیقه بجوشد که بیشتر به آزاد شدن آب آن کمک می‌کند و کم کم درد را کاهش می‌دهد.

۲۱. استفاده از زردچوبه

زردچوبه برای قرن‌ها به عنوان ادویه و یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. خواص ضد درد و ضد التهابی زردچوبه به آن به عنوان یک درمان دندان درد کمک می‌کند. می‌توانید برای کاهش درد و تورم، زردچوبه آسیاب شده را روی ناحیه دندان بمالید یا خمیری از موارد زیر درست کنید:

۲ قاشق چایخوری زردچوبه

۱ قاشق چایخوری نمک

۱ قاشق چایخوری روغن خردل

زردچوبه به طور کلی بی‌خطر است، اما افراد باردار نباید مقادیر بیشتری از مقادیر موجود در غذا مصرف کنند.

۲۲. ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا سرشار از آنتی اکسیدان است و خواص ضد التهابی دارد. می‌توان از آن برای تسکین و کاهش التهاب در اطراف ناحیه‌ای که دندان عقل شما تلاش می‌کند در آن رشد کند استفاده کرد.

در صورتی که لثه‌ها هنگام رشد دندان، خراشیده شده باشد، ژل آلوئه ورا به بهبود سریع‌تر این خراشیدگی‌ها کمک می‌کند.

مصرف ژل آلوئه‌ورا همچنین به تسکین درد دندان و خنک کردن لثه ها کمک می‌کند.

استفاده از لیزر در درمان های دندان پزشکی

کاربرد لیزر در درمان‌های دندان پزشکی بسیار گسترده است.

از لیزر برای بی حسی، کاهش درد و ایجاد سهولت در برخی درمان‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود؛ اشعه لیزر به پاکسازی پالپ و ریشه دندان از عفونت کمک می‌کند و احتمال پوسیدگی و آسیب مجدد به دندان را به شدت کاهش می‌دهد.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن درد شدید، مشاهده بزاق خونی، سردرد مکرر، مشکل در تنفس یا بلع، درد مداوم دندان، درد نبض دار یا احساس آبسه در زیر لثه حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

روش های پیشگیری از مشکلات دندان درد

بهترین محافظتی که می‌توان در برابر دندان درد داشت، مراقبت مناسب از دندان‌ها و لثه‌ها است. انجام این کار دهان را سالم نگه می‌دارد که به نوبه خود از فرد در برابر پوسیدگی دندان محافظت می‌کند. در اینجا چند کار ساده وجود دارد که هر کسی می‌تواند برای کاهش ابتلا به دندان درد انجام دهد:

  • دو بار در روز مسواک بزنید:

مسواک زدن مهمترین کاری است که یک فرد برای حفظ سلامت دهان می‌تواند انجام دهد و برای حذف پلاک و ذرات غذا از سطوح دندان انجام می‌شود. پلاک‌ها محل نگهداری باکتری‌ها هستند و این موجودات ذرات غذا را به اسیدهایی تبدیل می‌کنند که به دندان‌ها آسیب می‌زند. زمانی که پلاک برای مدت طولانی روی سطوح دندان باقی بماند، در نهایت کلسیفیه شده و تبدیل به تارتار می‌شود. مانند پلاک، تارتار پوسیدگی دندان را تسهیل می‌کند، اما با مسواک زدن یا نخ دندان پاک نمی‌شود.

  • نخ دندان کشیدن روزانه:

می‌دانیم که موهای مسواک قادر به تمیز کردن فضای بین دندان نیستند و برای همین از نخ دندان جهت تمیز کردن این نواحی استفاده می‌کنیم. استفاده نکردن از نخ دندان اغلب خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

  • غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید:

یکی از مضرترین چیزهایی که یک فرد می‌تواند دندان‌ها را در معرض آن قرار دهد قند است. قند ماهیت اسیدی دارد و دوست دارد سطوح دندان می‌چسبد. باکتری‌های دهان نیز عاشق شکر هستند زیرا آن را مصرف و به اسید تبدیل می‌کنند. افرادی که به طور منظم نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین مصرف می‌کنند بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند. به بیماران توصیه می‌شود برای جلوگیری از درد دندان، مصرف قند را به حداقل برسانند.

  • آب زیاد بنوشید:

نوشیدن آب زیاد برای سلامت کلی افراد بسیار عالی است و به همان اندازه برای سلامت دندان ها مفید است. آب به تمیز کردن دهان کمک می‌کند، قند، ذرات غذا و باقی مانده‌ها را از بین می‌برد. نوشیدن آب در طول روز به جلوگیری از تماس چیزهایی که به دندان‌ها آسیب می‌زند کمک می‌کند.

سوالات متداول

  • درمان فوری دندان درد چگونه ممکن است؟

برای درمان دندان درد داروهایی مانند کتورولاک، دیکلوفناک، ناپروکسن و نوافن مناسب است.

  • روش های پیشگیری از مشکلات دندان درد چیست؟

برای پیشگیری از دندان درد باید دو بار در روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید، آب زیاد بنوشید و مصرف قند را محدود کنید.

  • آیا برای دندان درد باید دندان را بکشیم؟

کشیدن دندان اغلب زمانی لازم است که عفونت گسترده شده باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۴ / ۵. تعداد آرا: ۹۰۵

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
127 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سایدا

من حدود ۳_۴ماه قبل دندون سمت چپ از پایین نزدیک به دندون نیش رو کشیدم الان دندون کناری همون دندون که کشیدم از کناره اش سیاه شده و بشددددت درد میکنه لطفا راهنمایی کیند من از چه راهکاری استفاده کنم ؟

امین

من از روش آب نمک استفاده کردم
عالی بود
دندون دردم کامل رفت مرسی بابت این پست عالیتون

علی

سلام من دندونم رو حدود یکسال پیش عصب کشی کردم و الان دوباره درد می‌کنه ره کار چیست

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دندانپزشکی دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید

علی

سلام من دندان م رو حدود یکسال پیش عصب کشی کردم و الان دوباره درد میکنه چیکار کنم

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دندانپزشکی دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید

منصوره

سلام من الان چندماهه دندان کوچک کناردندان بزرگ دردمیکنه وخارش میده چنددکتررفتم گفتن سالمه دردش جوریه ک بینی وروی سرم دردگرفته فقط یدکتربهم گف ترک کوچیکی داره ایااگ عصب کشی کنم دردش بهترخواهدشد؟

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

مریلا

سلام من دندانم خراب بود یدفه درد گرفته دارم میمیرم چکار کنم

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.
اگر عکس رادیوگرافی ندارین اسم و فامیل و شماره تماستون رو در واتس اپ به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ برای ما بفرستید

آقامجید

سلام با تشکر. من دندونم اصلا خراب نیست ولی سه روزه بد درد میکنه. به نظرتون راه حلش چیه؟

دکتر بنیانیان

با سلام
باید عکس رادیو گرافی تهیه کنید
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان شما باید معاینه و ویزیت حضوری انجام دهید.
از طریق لینک زیر جهت اخذ نوبت اقدام نمایید .
https://drbonyanian.com/dental-appointment/

Baghgoli

بعد قیمت دندان که بخواهید درست کنید چقدره

دکتر بنیانیان

برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیوگرافی دندانتان را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

Baghgoli

سلام ببخشید من دندانم خیلی درد میکنه که لپم باد کرده و گوشمم بسیار درد میکنه باید چکار کنم که خوب بشه

رضا هاجی

سلام
من اکثر دندان هایم خرابه و و تعداد ۵۰درصد که دارم درد زیاد داره .از دندانپزشکی میترسم به دلیل اینکه چندبار مراجعه نمودم و خوب بی حس نشد و با درد کار و تمام کرد .من شیراز هستم کجا مراجعه کنم با بیهوشی درمان بشم

مهتاب رحمتی

با سلام
دندانپزشکی دکتر بنیانیان ، کلیه خدمات دندانپزشکی به درخواست مراجعه کنندگان در صورت داشتن شرایط لازم، با سدیشن (بیهوشی خفیف) انجام میپذیرد.
از طریق لینک زیر جهت اخذ نوبت اقدام نمایید .
https://drbonyanian.com/dental-appointment/

میثم عیوتی

خوب بی حس نشدی دندونت عفونت داشته یا مرفین چیزی تو بدنت بوده

سارینا

سلام
دندون من الان چند روزه درد داره می‌کنه و حتی بردیم پانسمان هم کردن و گفتن باید عصب کشی کنی الان منم وقتم بعد چند روز هست چجوری درد این رو کم کنم و وقتی چیز خیلی سرد یا خیلی گرم میخورم بیشتر درد مبکنم

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

Amir mahdi

سلام دندان درد دارم چیکار کنم خوب بشه رنگش مشکی شده آیا خرابه؟

دکتر بنیانیان

باید ویزیت و معاینه شوید .
برای دریافت نوبت جهت معاینه و ویزیت از طریق لینک زیر اقدام کنید
https://drbonyanian.com/dental-appointment/

رسول

سلام و احترام.. خسته نباشید
خانمم ۵ ماه حامله هستند چند تا از دندان هایش مشکل پیدا کرده و درد شدید داره به نظر شما چه کار باید بکنم ..
ممنون میشم سری پاسخ بدید

مهسا

من دندونم خیلی درد میکنه.یکم‌نمک رو داغ داغ میکنم میریزم رو پارچه میزارم رو دندونم اما خوب نمیشه.
از دندون پزشکی هم میترسم چیکار کنم.لطفا جواب بدین

Zahra

سلام من الان یک ماه دندادن درد دارم هرچی قرص و راه کار های خونگی انجام دادم اما نشد چیکار کنم

مهسا

من دندونم خیلی درد میکنه مجبور شدم روغن ترمز ماشین بهش بزنم کاملا ساکت شد آیا ممکنه عصب از بین رفته باشه

امیرحسین

سلام
ببخشید من دندان درد شدید دارم
دکتر بهم گفته باید عصب کشی کنم
الان نمیتونم عصب کشی کنم
باید چکار کنم برای ۳ ۴ روز آرام بشه

ناشناس

سلام ، من چای کیسه ای رو داخل آب ملایم کردم و روی دندانم که درد میکرد گزاشتم جواب داد.

22

سلام من این روش رو استفاده کردم جواب داد
از دارو خانه پماد دنتول خریدم و روی خمیر دندان زدم و مسواک زدم سریع دردش اروم شد امتحان کنید البته دنتول تو جعبه دوتا پماد داشت یکی واس خمیر دندون یکیم واس دندون ک مستقیم ردش قرار میگیره

M

سلام
دندون مادرشوهرم درد میکنه دندون عقلش هم هست بخ بخ داره میمیره از دندون درد چکار کنه¿¿
لطفا ج بدید

مطالب و مقالات مرتبط :