آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

درمان عفونت دندان در خانه

زمان تقریبی برای مطالعه: 13 دقیقه
۳.۴
(۲۳۴۹)

عفونت دندان چیست؟

آنچه به عنوان عفونت دندان شناخته می‌شود در واقع تجمع باکتری‌ها در ناحیه دهان و دندان است که منجر به تخریب و آسیب دندان می‌شود. این مشکل بصورت ناگهانی بروز نمی‌کند. در شرایطی که فرد دارای دندان پوسیده باشد و برای درمان آن اقدام نکند رفته رفته ناحیه مرکزی دندان به نام پالپ از بین رفته و ملتهب می‌شود. با گذشت زمان پالپ دندان درگیر عفونت شده و در نهایت بافت‌های مجاور را نیز درگیر و عفونت دندان بروز می کند. وقتی میزان پوسیدگی دندان پیشرفته شود و به ریشه دندان نفوذ کند دندانپزشک ناگزیر به درمان ریشه دندان و استفاده از روش عصب کشی دندان است.

در پاسخ به این پرسش که ایا عفونت ریشه دندان خطرناک است؟ باید بگوییم در صورت بی توجهی به درمان عفونت دندان، این عفونت می‌تواند همه بدن را درگیر کند. پس لازم است بدانید که برای عفونت دندان چه باید کرد.

عفونت ریشه دندان

چه زمانی عفونت تبدیل به آبسه میشود؟

آبسه دندان، که در عرف به عفونت دندانی که دچار تورم و درد شدید است گفته می‌شود، یکی از مشکلاتی است که عمدتا افراد در اثر پیشرفت عفونت دندان با درد و ورم زیاد در ناحیه دندان، به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. البته عمده افراد عفونت دندان را با عفونت لثه اشتباه می‌گیرند. آنچه باعث آبسه می‌شود عفونت لثه‌ها است، ایجاد کیست‌های عفونی در ناحیه ریشه دندان و استخوان فک مشکلاتی است که به دلیل بی توجهی به درمان ایجاد می‌شود، که از آن نیز با عنوان آبسه نیز یاد می‌شود.

این آبسه‌ها، در واقع کیست‌های عفونی هستند که در ناحیه استخوان فک و ریشه دندان‌ها بروز می‌کنند. هر چه بیمار دیرتر برای درمان مراجعه کند پیشرفت عفونت دندان روند درمان را سخت و طولانی‌تر می‌کند. به طوری که ممکن است به انجام جراحی دندان یا جراحی لثه بیانجامد.

عفونت پالپ و آبسه دندان

در هنگام بروز آبسه دندان ممکن است در شرایطی مانند قرنطینه خانگی در زمان کرونا باشید و دسترسی به دندانپزشکی برای شما ساده نباشد از این رو درمان عفونت ریشه دندان با طب سنتی در خانه می‌تواند یک اقدام مفید باشد تا شما را از شر دندان درد خلاص کند. در این مقاله شما را با ۱۰ روش کاربردی درمان خانگی عفونت دندان آشنا خواهیم کرد.

برای جلوگیری از آبسه دندان بهتر است هر ۶ ماه یکبار برای معاینه پوسیدگی دندان به یک دندانپزشک خوب مراجعه کنید. با این اقدام در کنار کمک به حفظ دندان‌ها، هزینه درمان پوسیدگی سحطی بسیار کم‌تر از درمان عفونت دندان و عصب کشی است که دیر یا زود دچار آن خواهید شد.

علت عفونت دندان و راه‌های پیشگیری از آن

برای اینکه بفهمیم علت عفونت ریشه دندان چیست و چه چیزی باعث عفونت دندان میشود باید بدانیم که عفونت دندان بیماری است که به علت پوسیدگی دندان‌ها ایجاد می‌شود. عواملی که می‌توانند عفونی شدن دندان‌ها را به همراه داشته باشند دور از ذهن نیستند. عدم رعایت برخی توصیه‌های بهداشتی در نگهداری سلامت دهان و دندان‌ می‌تواند به سادگی فرد را درگیر مشکلات دهان و دندان و عفونت‌های دندانی کند. مهمترین عواملی که باعث بروز عفونت دندانی می شود عبارتند از

  1. بروز عفونت دندان در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در مسواک زدن حداقل روزی ۲ مرتبه و استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی
  2. خشکی دهان در افراد مسن
  3. تنفس دهانی که منجر به خشکی دهان و تشدید روند پوسیدگی دندان‌ها
  4. آسیب به سطح دندان (ضربه به دندان)
  5. عدم رسیدگی به درمان دندان‌های پوسیده
  6. استفاده زیاد از خوراکی‌های شیرین و نوشیدنی‌های گازدار

دندان عفونت کرده و عوامل آن

همیشه گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. این موضوع برای پیشگیری از عفونت دندان نیز صدق می‌کند. مهمترین پیشنهاداتی که می‌توانند از بروز پوسیدگی و عفونت در دندان‌ها پیشگیری کنند راهکارهای بهداشتی هستند که همواره افراد را به رعایت بهداشت دهان و دندان تشویق می‌کنند.

انواع عفونت های دهان و دندان

عفونت‌های دندانی انواع مختلفی دارند که پس از معاینه توسط متخصص می‌تواند راهکارهای درمانی مختلفی را به همراه داشته باشد. از آنجا که بروز علائم عفونت دندان در طولانی مدت ایجاد می‌شود بنابراین نمی‌توان به طور قطع یک راه درمان برای آن معرفی کرد. از همین رو همواره توصیه‌ها برای درمان عفونت دندان بر مراجعه به دندانپزشک تاکید دارد. در ادامه به انواع مختلف عفونت دندان اشاره می کنیم:

   ۱. پریکورونیت:

این نوع عفونت به دلیل تجمع ذرات غذا و باکتری‌ها روی دندان عقل و نفوذ به لثه ایجاد می شود.

   ۲. پالپیت :

این عفونت زمانی بروز می‌کند که پوسیدگی به عصب دندان رسیده و موجب التهاب پالپ دندان شده است. ترومای دندان یا ضربه به دندان‌ها نیز می‌تواند علائم پالپیت را نشان دهد.

   ۳. ژنژیویت :

این نوع عفونت ناشی از تجمع تارتار دندان بوده و التهاب لثه‌ها را به همراه دارد. در صورتی که این بیماری درمان نشود می‌تواند منجر به بیماری مزمن و در نهایت از دست رفتن دندان شود.

   ۴. ترومای دندان :

ضربه به دندان‌ها و آسیب دیدن آن می‌تواند شکستگی، لق شدن یا ترک خوردن دندان را به همراه داشته باشد. با بررسی میزان آسیب و نیز معاینه دندان برای پیشگیری از بروز عفونت به سرعت از سوی دندانپزشک درمان می‌شود. در صورتی که آسیب به سطح دندان واقع در بالای لثه باشد دندانپزشک اقدام به ترمیم دندان می‌کند.

علائم اصلی نشان دهنده‌ی بروز عفونت دندان

عفونت دندان و ورم صورت

اگرچه دندان‌ها به مرور زمان درگیر عفونت می‌شوند، با این وجود عفونت دندان همراه با علائم و نشانه‌هایی است که به فرد مبتلا هشدار می‌دهد که هر چه سریع تر برای درمان اقدام کند.

عمده ترین علائم عفونت دندان عبارتند از:

  • درد در دندان آسیب دیده:

بسته به میزان پیشرفت پوسیدگی و آسیب دندان، فرد دچار دردهای منقطع می‌شود. در صورت پیشرفت عفونت این درد بصورت مداوم و ضربانی بوده و فرد از شدت درد شکایت دارد. این درد حتی با مصرف مسکن نیز بهبود پیدا نمی‌کند.

  • تغییر رنگ دندان:

دندان آسیب دیده به طور ظاهری رنگ تیره‌تری نسبت به دیگر دندان‌های شما پیدا می‌کند و لثه آن نیز ملتهب و قرمز می‌شود.

  • درد گوش یا گردن و فک دندان آسیب دیده:

گاهی با این پرسش مواجه می‌شویم که آیا عفونت دندان باعث گوش درد میشود؟ درد بروز کرده در اثر دندان درگیر عفونت می‌تواند فراتر از دندان بوده و به نواحی دیگر مثل گوش، فک یا گردن نیز سرایت کند. این نوع درد بیشتر مربوط به دندانهای پشتی است.

  • پیشرفت درد در زمان خواب:

افرادی که دچار عفونت شدید دندان هستند، پس از تماس دندان با ماده غذایی احساس درد شدیدی به آن‌ها دست می‌دهد، به طوری که این درد به صورت مداوم بوده و حتی باعث اختلال در خواب می‌شود. در اینگونه موارد اضطراری می‌توانید از درمان عفونت دندان با طب سنتی کمک بگیرید.

  • حساس شدن ناحیه دهان:

در شرایطی که دندان بسیار حساس شده و به آستانه درد شدید رسیده فرد از باز کردن دهان و خوردن و آشامیدن عاجز می‌شود و عفونت دندان و باز نشدن دهان را تجربه می‌کند.

  • حساسیت دندان به دمای غذاهای سرد یا گرم:

وقتی میزان پوسیدگی و خرابی دندان‌ها پیشرفت کرده و به ریشه دندان‌ها رسیده  باشد، از اولین علائم عفونت دندان می‌توان به حساسیت دندان ها به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های سرد و گرم اشاره کرد.

  • ورم ناحیه دندان آسیب دیده:

احتمالا درباره عفونت دندان و ورم صورت مطالبی شنیده‌اید. وقتی عفونت دندان پیشرفت کند، در نواحی استخوان فک و ریشه دندان کیست‌های عفونی ایجاد می‌شود که این کیست یا آبسه همراه با ورم در ناحیه دندان آسیب دیده است.

  • بوی بد دهان:

یکی از علل اصلی بوی بد دهان، عفونی شدن دندان‌ها است. اگر تا پیش از این با مشکل بوی بد دهان مواجه نبوده‌اید لازم است به سرعت برای معاینه دندان‌های خود و رفع بوی بد دهان ناشی از عفونت دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

  • حس طعم ناخوشایند در دهان:

بوی بد ناشی از عفونت دندان در ناحیه دهان، حس تلخی صبحگاهی را در فرد ایجاد می‌کند.

چه زمانی باید نگران سرایت عفونت دندان به قسمت‌های دیگر بدن شد؟

وقتی میزان عفونت دندان آسیب دیده پیشرفت کرده باشد علائم دیگری علاوه بر علائم فوق خود را نشان می‌دهد. علائمی مثل سردرد و خستگی، سرگیجه، تب و برافروختگی صورت، لرز، تعریف، تورم در ناحیه دهان، عدم توانایی فرد در بلع به علت ورم، افزایش ضربان قلب، اسهال و استفراغ و غیره.

بنابراین در پاسخ به این پرسش که آیا عفونت دندان باعث تب میشود باید بگوییم در کنار همه علائمی که می‌تواند هشداری برای پیگیری درمان باشد، بروز تب یکی از  مهمترین علائم است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. بروز تب نشان می‌دهد که عفونت دندان به سایر قسمت‌های بدن سرایت کرده است.

در شرایطی که بیمار دچار عفونت دندان و تب و لرز شده باشد، تشدید تب می‌تواند تنفس را برای فرد بیمار سخت کند و در نهایت استفراغ و تشنج را به همراه داشته باشد.

خطر عفونت دندان برای بدن

بهترین راه های کاهش فوری درد عفونت دندان در خانه

در مواردی که مشکل دندان پوسیده حاد نشده و علائم حاد بروز نکرده است راهکارهای موقتی برای تسکین درد عفونت دندان در خانه ارائه می‌شود:

  • استفاده از مسکن مناسب
  • عدم تماس دندان با خوراکی‌های سرد و گرم
  • عدم استفاده از خوراکی‌های شیرین
  • عدم استفاده از دندان آسیب دیده
  • استفاده از غذاهای نرم و ولرم

درمان عفونت دندان در خانه

دندانی که درگیر عفونت شده طبیعتا نیاز به درمان‌های پیشرفته با تجویز و تشخیص دندانپزشک دارد. اما تا زمان مراجعه به دندانپزشکی می‌توان از چند روش برای تسکین درد عفونت دندان استفاده کرد:

  1. استفاده از مسکن
  2. استفاده از آنتی بیوتیک سبک (نکته: مصرف آتنتی بیوتیک برای عفونت دندان نیازمند تجویز پزشک است)
  3. قرقره ترکیب آب ولرم و آبلیموی تازه
  4. قراردادن ترکیب عسل و سرکه روی دندان و لثه
  5. نوشیدن دمنوش گل داوودی
  6. قراردادن زنجبیل روی دندان آسیب دیده
  7. استفاده از زردچوبه روی دندان آسیب دیده
  8. شستن دهان با آب و نمک
  9. شستشوی دهان با دهان شویه
  10. استفاده از گیاهان دارویی مثل میخک، شنبلیله و…
  11. استفاده از کمپرس سرد روی صورت
  12. استفاده از جوش شیرین
  13. استفاده از ویتامین c مثل آب گریپفروت

در نظر داشته باشید که این راهکارها موقت بوده و هر لحظه ممکن است این درد به صورت دائمی زندگی فرد را مختل کند. از همین رو  عاقلانه ترین راهکار برای کاهش و رفع درد پیگیری درمان عفونت دندان است.

۱. آبکشی با آب نمک

شستشوی دهان با آب نمک گزینه‌ای آسان و مقرون به صرفه برای تسکین موقتی دندان درد ناشی از آبسه‌ی دندان شما است. همچنین می‌تواند باعث بهبود زخم و کمک به سلامت لثه شود.

برای استفاده از این راه حل:

  1. یک دوم قاشق چایخوری نمک معمولی را با یک دوم فنجان آب گرم مخلوط کنید.
  2. دهان خود را با آب نمک بشویید. سعی کنید حداقل دو دقیقه آن را درون دهان خود غرغره کنید.
  3. آب را بیرون بریزید.

این کار را روزانه سه بار تکرار کنید.

۲. جوش شیرین برای عفونت دندان

جوش شیرین یکی دیگر از گزینه‌های مقرون به صرفه برای درمان عفونت دندان در خانه است. حتی ممکن است همین الان مقداری در کابینت آشپزخانه‌ی خود داشته باشید. جوش شیرین برای از بین بردن پلاک در دهان بسیار عالی است. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است.

برای استفاده از این راه حل:

  1. یک دوم قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با یک دوم فنجان آب و یک مشت نمک مخلوط کنید.
  2. مخلوط را تا پنج دقیقه در دهان خود غرغره کنید.
  3. آن را بیرون بریزید و تا زمانی که مخلوط تمام نشده این کار را تکرار کنید.

می توانید این کار را تا دو بار در روز تکرار کنید.

۳. اسانس اورگانو برای عفونت دندان

اسانس اورگانو برای عفونت دندان

روغن اورگانو بر گرفته از پونه کوهی، گیاهی خوشبو با طعمی تلخ و زننده خاصیت‌های درمانی فوق العاده‌ای دارد. خوشبو بودن این روغن به دلیل کارواکرول موجود در آن است، اما خاصیت ضد میکروبی بسیار قوی کارواکرول شگفتی بیشتری دارد؛ طوری که برای رفع باکتری‌ها و پیشگیری از بیماری‌های میکروبی بسیار مناسب است. همچنین پونه کوهی با ویژگی آنتی اکسیدان بسیار قوی به مبارزه رادیکال های آزاد می پردازد و باعث ایمن نگهداشتن بدن می‌شود و به عنوان داروی گیاهی برای عفونت دندان به کار می‌رود.

این روغن می‌تواند به عنوان درمان خانگی عفونت دندان به کاهش ورم و درد دندان آبسه شده کمک کند. برای جلوگیری از تحریک بیشتر، حتماً اسانس را با روغن پایه (حامل) رقیق کنید. در اینجا نحوه‌ی انتخاب روغن پایه را مشاهده می‌کنید.

برای استفاده از این راه حل:

  1. چند قطره اسانس اورگانو را با یک اونس روغن پایه مخلوط کنید.
  2. چند قطره از این مخلوط را روی یک توپ پنبه‌ای یا یک گوش پاک کن بمالید.
  3. توپ پنبه‌ای را به مدت دو تا سه دقیقه روی ناحیه‌ی آلوده نگه دارید.
  4. توپ پنبه‌ای یا گوش پاک کن را بردارید. حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس بشویید.

روزانه سه بار این کار را تکرار کنید.

۴. کمپرس سرد

کمپرس سرد به کاهش درد و ورم کمک می‌کند.

برای استفاده از این راه حل:

  1. قطعات یخ را در یک حوله‌ی خشک قرار دهید.
  2. کمپرس را در مقابل پوست خود در نزدیکی محل آسیب دیده نگه دارید.
  3. کمپرس برای فواصل ۱۵ دقیقه‌ای استفاده می‌شود.

این کار را می‌توانید چندین بار در روز تکرار کنید.

۵. چای شنبلیله برای عفونت دندان

چای شنبلیله برای عفونت دندان در خانه

گاهی این پرسش برای افراد مطرح می‌شود که برای عفونت دندان چی بخوریم؟ در پاسخ باید بگوییم شنبلیله دارای خواص ضد باکتریایی است و سابقه‌ای طولانی به عنوان داروی خانگی برای بهبود زخم‌ها و کاهش التهاب دارد. ممکن است در غرفه‌ی ادویه در سوپر مارکت یا بصورت آنلاین در دسترس باشد. می‌توانید از این دمنوش برای عفونت دندان خود استفاده کنید.

برای استفاده از این راه حل:

  1. برای درست کردن چای شنبلیله، کافی است یک قاشق مرباخوری شنبلیله را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و منتظر بمانید دمنوش درست شود.
  2. اجازه دهید مخلوط خنک شود.
  3. با استفاده از یک توپ پنبه، مقدار کمی از مخلوط را به ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید.
  4. روزانه سه بار این کار را تکرار کنید.

۶. اسانس میخک برای عفونت دندان

روغن میخک از زمان‌های بسیار قدیم به عنوان یک درمان خانگی دندان درد مورد استفاده قرار گرفته است. این روغن ممکن است دارای خواص ضد باکتری و ضد‌التهابی باشد و در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی و همچنین به صورت آنلاین در دسترس است.
این ماده در اشکال رقیق شده و همچنین به شکل اسانس میخک بسیار غلیظ موجود است. در صورت استفاده از اسانس، آن را رقیق کنید (۳ تا ۵ قطره اسانس در یک اونس روغن پایه (حامل)) و برای درمان عفونت دندان در خانه مورد استفاده قرار دهید.

برای استفاده از این راه حل:

  1. چند قطره روغن را روی تکه پنبه یا پد پنبه ای بریزید و آن را روی ناحیه تحت درمان قرار دهید.
  2. می‌توانید با ریختن چند قطره روغن درون یک لیوان آب کوچک، دهانشویه‌ی روغن میخک درست کنید.
  3. روغن میخک را تا سه بار در روز می‌توانید استفاده کنید.

۷. اسانس آویشن برای عفونت دندان

آویشن برای عفونت دندان

روغن آویشن یکی دیگر انتخاب های رایج برای رفع باکتری و مبارزه با التهاب است که به عنوان داروی گیاهی برای عفونت دندان به کار می‌رود. این اسانس بی نظیر توانایی رفع انگل ها را دارد و به راحتی می تواند تورم را کاهش دهد. برای تهیه این اسانس کافی است به فروشگاه های نزدیک خانه تان نگاهی بیندازید یا به صورت آنلاین سفارش دهید. اما فراموش نکنید قبل از استفاده، اسانس را با روغن پایه رقیق کنید.

برای استفاده از این راه حل:

  1. می‌توانید روغن آویشن رقیق شده را با توپ پنبه‌ای یا گوش پاک کن بر روی منطقه‌ی آسیب دیده اعمال کنید.
  2. همچنین می‌توانید با اضافه کردن چند قطره روغن آویشن رقیق شده به یک لیوان آب کوچک، یک دهانشویه درست کنید.

از روغن آویشن تا سه بار در روز برای درمان خانگی عفونت دندان استفاده کنید.

۸. پراکسید هیدروژن

یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن عفونت دندان، پراکسید هیدروژن است که در سریع ترین زمان پلاک و خونریزی لثه را کاهش می‌دهد و برای درمان عفونت دندان در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای استفاده از این راه حل:

  1. بخش‌های مساوی از ۳ درصد پراکسید هیدروژن را با آب مخلوط کنید.
  2. محلول را در دهان خود غرغره کرده و سپس تف کنید. مطمئن شوید که هیچ مقداری از محلول را نمی‌بلعید.

می‌توانید از پراکسید هیدروژن چندین بار در روز استفاده کنید.

۹. غرغره کردن روغن

در گذشته، یکی از راهکارهای بهداشتی دهان و دندان، غرغره کردن روغن بوده که این روش در کنترل بیماری‌های دهان و رفع سموم لثه ها اثر بخشی عالی داشته است. همچنین برای کنترل خونریزی‌های لثه، بوی بد دهان و حذف باکتری‌ها نیز از روغن استفاده می‌شد که امروزه براساس مطالعات انجام شده، غرغره کردن روغن عنوان یکی از اثربخش ترین روش‌های درمانی عفونت اثبات شده است، اما با این حال، دلیل علمی و قطعی بر بهداشتی بودن روغن وجود ندارد.

روغن‌های مناسب برای این کار شامل موارد زیر هستند:

  • روغن نارگیل خام
  • روغن کنجد
  • روغن زیتون

غرغره کردن روغن در صبح با معده خالی توصیه می‌شود.

برای استفاده از این راه حل:

  1. یک قاشق غذاخوری روغن انتخابی خود را داخل دهان بریزید.
  2. به مدت ۲۰ دقیقه روغن را از میان دندان‌هایتان عبور دهید.
  3. روغن را بلع نکنید. روغن را درون یک سطل زباله – نه سینک – ریخته تا از گرفتگی لوله‌ها خودداری کنید.

۱۰. سیر برای عفونت دندان

برای درمان خانگی عفونت دندان می‌توانید از سیر استفاده کنید. سیر با خواص خارق العاده و باورنکردنی ضد باکتریایی و ضدالتهابی، برای بسیاری از بیماری ها پیشنهاد می‌شود و به طور معجزه آسایی درد را کنترل می کند و می‌تواند بهترین درمان خانگی برای عفونت دندان شما باشد. سیر به جنگ باکتری‌ها می‌رود و یک آنتی بیوتیک طبیعی برای عفونت دندان به حساب می‌آید.

برای استفاده از این راه حل:

  1. با خرد کردن یک حبه سیر تازه، خمیر درست کنید.
  2. خمیر را روی قسمت آلوده بمالید.

می‌توانید برای درمان عفونت دندان در خانه، این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.

دارو مخصوص درمان فوری دندان درد

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

استفاده از دارو برای عفونت دندان تنها و الزاما باید با تجویز پزشک باشد از همین رو توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید. با این وجود مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان مرسوم است که شایع ترین آن ها عبارت است از:

  • آموکسی سیلین
  • مترونیدازول
  • آزیترومایسین
  • پنی سیلین
  • کلیندامایسین

آنتی بیوتیک‌ها طی ۳ تا ۷ روز پس از شروع مصرف از گسترش عفونت پیشگیری و منجر به از بین رفتن عفونت می‌شوند. اینکه چه نوع باکتری عامل ایجاد عفونت دندان شما شده است، می‌تواند تعیین کننده بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان شما باشد. همچنین به دلیل حساسیت برخی افراد به آنتی بیوتیک‌های قوی باید قبل از مصرف قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان، حتما با یک دندانپزشک با سابقه مشورت کنید.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

اگر نیاز به مشاوره تلفنی دارید نام و شماره تماس خود را در فرم زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

جراحی عفونت ریشه دندان

جراحی برای درمان عفونت دندان

در شرایطی که عفونت به ریشه دندان‌ها نفوذ کند می‌تواند علاوه بر ریشه دندان‌ها، لثه را نیز عفونی کند. در صورتی که این عفونت عصب‌های فک را درگیر کند این عفونت به راحتی به خون سرایت کرده و می تواند حیات بیمار را تحت الشعاع قرار دهد. در این موارد درمان عفونت دندان در خانه کافی نیست. حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه عفونت دندان را خارج کنیم؟

در صورتی که علائم عفونت دندان را داشتید باید در سریع ترین زمان ممکن برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر این عفونت خود را به ریشه دندان برساند دندان پزشک از طریق عصب کشی اقدام به درمان دندان آسیب دیده می‌کند. در مواردی که کیست های عفونی در کنار ریشه دندان به وجود بیاید درصورتی که بعد از عصب کشی این کیست‌ها از بین نرود، دندانپزشک اقدام به جراحی ریشه دندان عفونی می‌کند. تا با خارج کردن این کیست‌ها مانع از سرایت این عفونت به ریشه دندان‌های مجاور و در نهایت عفونت خونی شود.

در نظر داشته باشید که برای جراحی عفونت ریشه دندان لازم است به جراح متخصص دندان مراجعه کنید. چرا که در جراحی ریشه دندان لازم است لثه شکافته و نواحی اطراف دهان باز شود تا دسترسی به کیست‌های عفونی میسر شود و امکان تخلیه عفونت دندان و پاکسازی این محیط وجود داشته باشد.

کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان که می‌توان آن را بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران نامید، با حضور مجموعه‌ایی از بهترین دندانپزشکان آماده ارائه خدمت به شما عزیزان می‌باشد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره بیشتر می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ تماس حاصل نمایید و یا به کلینیک ما واقع در تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، واحد ۷ مراجعه نمایید.

سوالات متداول

۱- عفونت ریشه دندان تا چه اندازه نگران کننده است؟

عفونت ریشه دندان که منجر به بروز درد شدید، تورم، تب، اسهال و استفراغ و… می شود می تواند اختلال در روند زندگی فرد ایجاد کند. هر چه علائم عفونت دندانی پیشرفته تر باشد آسیب آن نیز برای بیمار جدی تر خواهد بود. تا آنجا که بی توجهی به آن می تواند عفونت را وارد خون فرد کرده و جان او را به خطر بیندازد. از همین رو برای پیشگیری از بروز موارد حاد در صورت مشاهده علائم عفونت در دندان ها در سریعترین زمان ممکن به دندان پزشک مراجعه کنید.

۲- جراحی عفونت ریشه دندان چگونه انجام می‌شود؟

دندانپزشک متخصص برای دسترسی به ریشه دندان اقدام به باز کردن لثه می‌کند. سپس با ابزار خاص سوزانده و سپس مجددا لثه بخیه می‌شود.

۳- آیا عفونت دندانی می تواند منجر به کشیدن دندان شود؟

بله. در برخی موارد که عفونت باعث ترک دندان یا از بین رفتن عاج و مینای دندان شود، درصورتی که امکان درمان کانال ریشه نباشد، دندان پزشک ناچار به کشیدن دندان آلوده می‌شود. در این شرایط می‌توان از ایمپلنت دندان برای پر کردن جای خالی دندان کشیده شده استفاده کرد.

۴- چقدر طول می‌کشد تا مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت تاثیر کند؟

حدودا ۳ تا ۷ روز طول می کشد تا آنتی بیوتیک ها عفونت را از بین ببرند.

۵- آیا راهکار خانگی هم برای پیشگیری از عفونت دندان و آبسه وجود دارد؟

بله. رعایت توصیه‌های بهداشت دهان و دندان مهمترین و اولویت دارترین راهکارها برای پیشگیری از آسیب به دندان‌ها به دلیل عفونت است. استفاده از مسواک مناسب، نخ دندان، کاهش مصرف شیرینی جات، استفاده از دهانشویه و نیز مراجعه به دندانپزشک برای معاینه دندان‌ها هر شش ماه یکبار برای کنترل سلامت دندان‌ها می‌تواند بهترین راه پیشگیری از عفونت دندان است.

۶- بهترین کلینیک دندانپزشکی در شمال تهران کجاست؟

بهترین کلینیک دندانپزشکی در شمال تهران، دندانپزشکی دکتر بنیانیان بوده که از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را با بهره گیری از ظرفیت بهترین متخصصان دندانپزشک و نیز استفاده از به روزترین تجهیزات دندانپزشکی مطابق استانداردهای روز جهان آغاز کرده و انواع خدمات درمانی و زیبایی را به مراجعان ارائه می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۴ / ۵. تعداد آرا: ۲۳۴۹

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
318 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهزاد عثمانی

سلام من باردارم دندانم چرک گرفته چه قرصی بگیرم تا دندان چرک بره

رضا مهدیزاده

ناموصا دمت گرم

سعید

باسلام و احترام و تشکر از سایت خوبتون، من دندان ۶ پایینم که پنح سال پیش عصب کشی کردم الان پنج روزه عفونت و تورم شدید و درد زیادی داره، به پیشنهاد دندانپزشک عمومی ۴ پنی سیلین ۸۰۰ هرروز و هر۸ ساعت آموکسی و هنگام درد ژلوفن مصرف کردم، تغییر زیادی نداشته، امروز گفت باید بکشی یا برو متخصص عصب که اگه درست کنن بازم زود خراب میشه و بهتره بکشی، میخواستم نظر شما رو بدونم آیا الان ترمیم میکنن و بکشم بهتره یا اگه متخصص انجام داد ترمیم کنم؟

Nasrin

سلام . من دندانم عفونت کرده دکتر هم برای یک هفته دیگر وقت داده . من کپسول آموکسی سیلین و مترونیدازول رو همزمان استفاده میکنم و ژلوفن برای تسکین درد. صورتم ورم کرده محل ورم قرمز شده آیا جای نگرانی هست. احساس می‌کنم میخواد کبود بشه

فرزاد

سلام وقت بخیر ریشه دندون من سه روزه عفونت کرده و صورت ورم‌کرده قرص اموکسی و اب نمک قرقر میکنم بازم فایده نداشته چ باید کرد؟
ممنونم

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دندانپزشکی دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

Hoseinazizi1365@gmail.com

سلام آقای دکتر سه روز پیش دندانم درد میکرد درش آوردم دکتر گفت دندانت عفونت کرده الان ۳روزه درد شدید و رم کرده هرچی قرص میخوردم دردش ساکت نمیشه

الی

منم الان همین مشکل رو دارم چجوری خوب شه؟

نیما

سلام من دندانم رو تقریباً ۸ ماهه پر کردم الان داره درد می کنه …علتش چیه و چیکار کنم یا چه دارویی مصرف کنم ؟؟

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید

بی دندون

سلام من دندون های اسیاب پایینیم همگی پوسیدن چیزی ازشون نمونده ولی بالا یی ها سالمن به نظر شما باید چه دندونی بزارم که عمری باشه و کمتر اذیتم کنه بجز اون الان یکیشونم ریشش باد کرده و الان چند روزه قرص زاکسیم ۴۰۰میخورم ولی کم کم داره بادش و دردش بیشتر میشه ایا این قرصی که میخورم خوبه یا نه چه قرصی باید بوخورم و چند روز بعد باید برم بکشمش

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

رضا

سلام من دندون های اسیاب پایینیم همگی پوسیدن چیزی ازشون نمونده ولی بالا یی ها سالمن به نظر شما باید چه دندونی بزارم که عمری باشه و کمتر اذیتم کنه بجز اون الان یکیشونم ریشش باد کرده و الان چند روزه قرص زاکسیم ۴۰۰میخورم ولی کم کم داره بادش و دردش بیشتر میشه ایا این قرصی که میخورم خوبه یا نه چه قرصی باید بوخورم و چند روز بعد باید برم بکشمش

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

Seni

سلام دندونم عفونت شدید کرده جوری که نصف صورتم باد کرده یسری از اقدامات بالاروهم انجام دادم ولی فایده نداره چیکار کنم

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان شما باید معاینه و ویزیت حضوری انجام دهید.
از طریق لینک زیر جهت اخذ نوبت اقدام نمایید .
https://drbonyanian.com/dental-appointment/

مهدیس

سلام من دندونم خرابه یه هفته ای میشه خیلی شدید درد میکنه
از دیروز تا حالا یه آبسه بزرگ روی صورتمه ک خیلییی شدید درد میکنه
دیروز به دکتر مراجعه کردم و قرص اینا نوشت دارم مصرف میکنم ولی برای آبسه خیلیی میترسم و خیلی اذیتم باید چیکار کنم

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

مهسا

سلام من باردارم الان چند ماهی هسته دندونم آبسه می‌کنه ازدوطرف لثه وباعث شده گوشم ودندونم طرف راست صورتم هست دردکنه اصلاطرف چپ صورتم در نمیکنه سرم دکترعمومی رفتم آموکسی سلین نوشت۴بسته خوردم خوب نشدخیلی سرم طرف همون دندونم دردداره بزورمگ بخوابم چیکارکنم

دکتر بنیانیان

از سه ماهه دوم میتونین به دندانپزشکی مراجعه کنید مشکلی ندارد

امیرحسین

سلام دندونم دوسال پیش پر کردم و درسال همش شکست والان خیلی درد می‌کنه ریشه هست اینو باید چکار کنم y

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

Amir

سلام
ـــــــ
اگـه تا الان بهتر نـشدیـد,
الـکـل سفیـد بزنـید
(یا ـ خدایـی نکرده دوباره درد شروع شد درآینده)

.

سلام میشه عفونت دندون تخلیه کرد . دندونم سالمه ولی عفونت داره

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

رقیه

سلام م من دندوم چندساله عفونت داره ولی زیاددردنداره چون دردنداره من زیادتوجه نکردم ونرفتم پیش دکترالان خیلی سرگیجه دارم تاحدی احساس میکنم دارم بیهوش میشم گوش هایم هم در دداره سرم هم دردداره لحثه هام هم دردداره هم خیلی خارش خیلی میترسم چکارکنم لطفاکمکم کنیدهنوزپیشه دکترم نرفتم

دکتر بنیانیان

با سلام
هرچه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید و برای درمان اقدام کنید
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان شما باید معاینه و ویزیت حضوری انجام دهید.
از طریق لینک زیر جهت اخذ نوبت اقدام نمایید .
https://drbonyanian.com/dental-appointment/

Diane

من دندون جلومو درست کردم حالا بعد چن ماه درد میکنه فکنم عفونت کرده چیکار کنم؟

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

زیباا

با سلام.
ببخشید من جدیدا دندون جلویی من شدیداً درد داره.
اونوقت من هفته قبلش سوزن ته گرد کردم تو لثم فک کنم پاره شده و عفونت کرده و دردش فک کنم بخاطر همینه.
نظر شما چیه جواب؟
چطوری دردشو کنترل کنم دیگ از بس خمیر دندان زدم دارم میمیرم.
یه راه برا کنترل دردش بگید ترخدا.

دکتر بنیانیان

با سلام
شما بایدحتما به دندانپزشک مراجعه کنید
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان شما باید معاینه و ویزیت حضوری انجام دهید.
از طریق لینک زیر جهت اخذ نوبت اقدام نمایید .
https://drbonyanian.com/dental-appointment/

Zahra

سلام من به تازگی دندون جلوییم‌ خیلی درد میکنه و فکر کنم عفونت کرده به تازگی عصب کشی کردم شدت دردش به حدیه ک نمیتونم بهش دست بزنم اسانس میخک جواب میده ؟

دکتر بنیانیان

با سلام
درمان های خانگی درمان موقتی و برای کنترل درد به صورت موقت است.
باید هر چه سریعتر برای درمان اقدام کنید.

سوگل محمدی

سلام وقتتون بخیر من دندون عقلم میخواد دربیاد دندونم آپسه کرده دیروز رفتم دندان پزشکی و عفونتوشو تخلیه کرد ولی هنوز درد دارم میشه راهنماییم کنید؟

دکتر بنیانیان

برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیوگرافی دندانتان را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

.

سلام میشه عفونت دندون تخلیه کرد

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

رویااااااییییی

سلام هفته ی قبل سه دندان و این هفته چهار دندان فک بالامو کشیدم.چون همشون خراب دشه بود میخوام ایپلنت کنم….حالا بعد از کشیدن چهار دندان عفونتم خیلی زیاده و سرم ورم کرده درد میکنه.چیکار کنم؟…دیروز رفتم دکتر دو سه تا امپول عفونت بهم داد

دکتر بنیانیان

جهت مشاوره و ویزیت انلاین برای راهنمایی و ارائه بهترین طرح درمان، در واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ پیام دهید .

رویا

سلام هفته ی قبل سه دندان و این هفته چهار دندان فک بالامو کشیدم.چون همشون خراب دشه بود میخوام ایپلنت کنم….حالا بعد از کشیدن چهار دندان عفونتم خیلی زیاده و سرم ورم کرده درد میکنه.چیکار کنم؟…دیروز رفتم دکتر دو سه تا امپول عفونت بهم داد

دکتر بنیانیان

برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیوگرافی دندانتان را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

ارزو

اویشن ونمک وزیره به مقدارمساوی باهم اسیاب کنیدوسه،چهارروز بذارید رو لثه هاتون بمونه انشالله عفونت ازبین میره

Amirseikei

باسلام وخسته نباشید،وتشکرازبرنامه بسیارخوب شما؛
من مادرم،هم ناراحتی قلبی،وهم فشاربالادارد..که ایشون حداقل هفته ای یک باربه خاطره فشاره بالا ۲۱بستری میشود..متأسفانه دندانهایش خراب شده است تعدادی راکشیده وتعدادی مانده که اونهاعفونت کردن ودردبسیارزیادی صورت مادرم رامیگیرد..ودکترهاراضی به کشیدن دندتنهانمیشونت به خاطره فشارایشون..بسیاری ازروشهاراانجام داده ایم ولی تاثیری ندارد..ازشماخواهش میکنم کمک کنیدوراه حل برای مادرم پیداکنیدتاازدردآروم بشود…باتشکرازهمه شما….

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

مطالب و مقالات مرتبط :