آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

۱۳ درمان پوسیدگی دندان با روش‌های خانگی

زمان تقریبی برای مطالعه: 10 دقیقه
۳.۶
(۳۶۸)

پوسیدگی دندان از جمله عارضه‌های مهمی است که به دلایل مختلفی به وجود می‌آید. این عارضه احتمال بروز مشکلاتی از جمله شکستگی و یا از دست رفتن دندان را به میزان بسیار زیادی افزایش خواهد داد. به همین دلیل، شما باید در اولین فرصت نسبت به درمان پوسیدگی دندان خود اقدام کنید.

از آنجایی که برخی از راهکارهای خانگی در رفع پوسیدگی دندان نقش به سزایی دارند، ما در ادامه به معرفی تعدادی از این راهکارها به شما خواهیم پرداخت.

پوسیدگی دندان چیست؟

اگر می‌خواهید در مورد درمان پوسیدگی دندان در خانه اطلاعات بیشتری کسب کنید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا بتوانید با استفاده از راهکارهای موجود در این مقاله اقدام به برطرف کردن این مشکل نمائید.

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین عارضه‌های دهان و دندان است که می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیوفتد. اگر بخواهیم پوسیدگی دندان را به شکلی ساده توضیح دهیم، می‌توانیم این مشکل را به عنوان “فرسایش دندان یا به وجود آمدن حفره بر اثر از بین رفتن بافت سخت دندان” معرفی کنیم.

باکتری‌ها از قند موجود در غذاها، به خصوص قندهای ساده، تغذیه می‌کنند و در حین این فرآیند، اسید تولید می‌کنند. این اسید به مینای دندان، که لایه بیرونی سخت دندان است، حمله می‌کند و به مرور زمان آن را از بین می‌برد.

اگر پوسیدگی دندان درمان نشود، می‌تواند به لایه‌های عمیق‌تر دندان، شامل عاج و عصب، نفوذ کند و باعث درد، آبسه و حتی از دست رفتن دندان شود.

علت پوسیدگی دندان چیست؟

  • مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی‌های شیرین: این غذاها منبع تغذیه باکتری‌های مولد پلاک هستند.
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان: عدم استفاده‌ی مرتب از مسواک، خمیردندان و نخ دندان باعث انباشته شدن پلاک روی دندان تولید اسید توسط باکتری‌ها خواهد شد. اسید نیز به مرور زمان باعث پوسیده شدن دندان خواهد شد.
  • خشکی دهان: خشکی دهان می‌تواند جریان بزاق را کاهش دهد. از آنجایی که بزاق به طور طبیعی دندان‌ها را تمیز می‌کند و از آنها در برابر اسید محافظت می‌کند، خشکی دهان عاملی جدی برای پوسیدگی دندان محسوب خواهد شد.
  • مصرف برخی داروها: برخی داروها می‌توانند خطر خشکی دهان و پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.
  • عوامل ژنتیکی: معضی از افراد به طور طبیعی مستعد پوسیدگی دندان هستند. چرا که کیفیت دندان‌ها فاکتوری است که می‌تواند از طریق ژنتیک والدین به فرزندان منتقل شود.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطالعه مقاله “سلامت دهان و دندان” را از دست ندهید. این مقاله توضیحات بسیار کامل و جامعی را در خصوص انواع مراقبت‌های بهداشتی از دهان و دندان به شما ارائه خواهد داد.

علت پوسیدگی دندان چیست

جلوگیری از پوسیدگی دندان

یکی از جمله‌های معروف اکثر پزشکان و دندانپزشکان جمله “پیشگیری بهتر است درمان است” می‌باشد. پس شما هم سعی کنید تا آخرین لحظه از ابتلای دندان‌های خود به پوسیدگی جلوگیری کنید. مطمئن باشید که این کار بسیار ساده‌تر و بهتر از این است که بعده‌ها درگیر درمان‌های سنگین دندانپزشکی در جهت رفع پوسیدگی دندان‌های خود شوید.

پیشگیری از پوسیدگی دندان نیز کار بسیار بسیار ساده‌ای است! کافی است که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت و با داشتن یک رژیم غذایی سالم و کم شیرین از دندان‌های خود در برابر پوسیدگی محفظت کنید.

سایر راهکارهای پیشگیرانه از پوسیدگی دندان نیز شامل موارد زیر هستند:

  • چک کردن دوره‌ای دندان‌ها (حدودا هر ۶ ماه یک بار)
  • استفاده کمتر از مواد قندی و شیرین
  • عدم مصرف نوشیدنی‌های گازدار، اسیدی و الکلی
  • روکش کردن دندان هایی که پیش از این ترمیم شدند، اما روند درمان آن‌ها به اتمام نرسیده است.
  • استفاده روزانه از مسواک، خمیردندان حاوی فلوراید و نخ دندان
  • استفاده از دهانشویه برای ۲ بار در هفته

علائم و نشانه های پوسیدگی دندان

علائم و نشانه های پوسیدگی دندان

بسیاری از افراد از ما می‌پرسند که از کجا بفهمیم که دندان‌های ما دچار پوسیدگی شده‌اند. در واقع پوسیدگی دندان می‌تواند به شکل‌های مختلفی در دندان ظهور کند. از مهمترین علائم و نشانه‌های پوسیدگی دندان می‌توانیم به درد دندان، حساس شدن دندان‌ها، بوی بد دهان یا حساسیت زیاد دندان در زمان خوردن غذاها و نوشیدنی‌های مختلف اشاره کرد.

البته گاهی این علائم به شکل دیگری نیز ظاهر می‌شوند. مثلا التهاب لثه نیز می‌تواند از علائم پوسیدگی دندان باشد.

تشخیص پوسیدگی دندان

اگر چه خود شما هم می‌توانید علائم پوسیدگی دندان خود را تشخیص دهید؛ اما در نهایت، تشخیص نهایی و درست از پوسیدگی دندان تنها توسط یک دندانپزشک قابل تعیین است. به همین دلیل بعد از بروز هر نوع نشانه‌ای از پوسیدگی دندان یا دندان‌های خود بهتر است که به دندانپزشکی مراجعه و علائم خود را با پزشکتان در میان بگذارید.

روش های مختلف درمان پوسیدگی دندان

روش‌های مختلفی برای درمان پوسیدگی دندان وجود دارد که هر یک از آن‌ها با توجه به شدت پوسیدگی و صلاحدید دندانپزشک انتخاب می‌شوند. در ادامه به برخی از رایج‌ترین روش‌های درمانی اشاره می‌کنیم.

چگونه پوسیدگی دندان را از بین ببریم

پر کردن دندان

در صورتی که پوسیدگی دندان سطحی و کم عمق باشد می‌توانید از روش پر کردن یا ترمیم دندان برای درمان آن استفاده کنید. در این روش، قسمت پوسیده دندان برداشته شده و به جای آن ماده‌ای ترمیمی مثل کامپوزیت، آمالگم یا طلا قرار می‌گیرد.

روکش دندان

اگر پوسیدگی دندان بیشتر باشد، قسمت‌های پوسیده تراشیده می‌شود و روی دندان، روکش قرار می‌گیرد. روکش دندان، حفره‌ای تو خالی است که با محافظت از دندان آسیب دیده به پیشگیری از آسیب‌های شدید بعدی کمک می‌کند.

عصب کشی دندان

اگر پوسیدگی دندان بسیار شدید و گسترده باشد، دندانپزشک مجبور است که فرایند عصب کشی (درمان ریشه دندان) را برای فرد به کار بگیرد. در این فرایند قسمت‌های آسیب دیده‌ی عصب دندان تخلیه شده و سپس دندان پر خواهد شد.

کشیدن دندان

در برخی از شرایط خاص، دندانپزشک تشخیص می‌دهد که دندان باید کشیده شود و به جای آن از جایگزین مثل پروتز دندان، ایمپلنت دندان و… استفاده شود.

۱۳ درمان خانگی پوسیدگی دندان

به جز مواردی که به عنوان راهکارهای تخصصی دندانپزشکی برای رفع پوسیدگی دندان به شما معرفی کردیم، برخی از راهکارهای خانگی نیز برای پیشگیری از شیوع پوسیدگی دندان و درمان این مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ما در ادامه‌ی این مطلب ۱۳ مورد از این راهکارهای خانگی را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. مخلوط پودرهای کلسیم و منیزیم

مخلوط پودرهای کلسیم و منیزیم

از بهترین کارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از شیوع پوسیدگی دندان خود انجام دهید، استفاده از پودرها و مکمل‌های حاوی کلسیم و منیزیم است. این ترکیب با افزایش میزان مواد معدنی لازم برای دندان‌ها، بر تقویت دندان به بازسازی مینای دندان (لایه محافظ بیرونی دندان) نیز کمک می‌کنند.

دو روش اصلی برای استفاده از این ترکیب وجود دارد:

  1. خرید مکمل حاوی کلسیم و منیزیوم.
  2. ترکیب قرص کلسیم و منیزیم، تبدیل به پودر و استفاده از این ترکیب برای مسواک زدن.

۲. روغن کره و روغن جگر ماهی

این دو روغن به دلیل داشتن ویتامین‌های a،k و d برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید هستند. شما می‌توانید از این روغن‌ها به اندازه یک کپسول (به صورت روزانه) در هر وعده غذایی استفاده کنید. استفاده مستمر و طولانی مدت از این روغن‌ها باعث می‌شود که دهان و دندان شما همیشه سالم باشد.

۳. آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان به دلیل داشتن مواد معدنی، ویتامین و چربی‌های مفید، گزینه‌ی مناسبی برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی محسوب می‌شوند. شما می‌توانید از این غذا با هدف تقویت مو، ناخن، پوست و دندان‌های خود استفاده کنید.

علاوه بر این، از آنجایی که این آبگوشت از مقادیر زیادی از کلسیم تشکیل شده است، می‌تواند با تکرار مصرف، پوسیدگی دندان را از بین ببرد.

برای تهیه این آبگوشت بهتر است از گوشت بره یا گوشت گاو (که مقادیر بیشتری از کلسیم را در خود جای دادند) استفاده کنید. مصرف یک الی ۲ بار در هفته این وعده غذایی به شما کمک می‌کند تا پوسیدگی دندان خود را در خانه درمان کنید.

۴. آب نمک

آب نمک

درست متوجه شدید! آب نمک! محلول ساده و در دسترسی که می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان و حتی درمان آن کمک کند! اما این اتفاق چگونه می‌افتد؟

۱. آب نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است: نمک خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بالایی دارد و می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های مضری که منجر به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بوی بد دهان می‌شود، کمک کند.

۲. کاهش التهاب لثه و در نتیجه، جلوگیری از پوسیدگی دندان در خانه: التهاب لثه یکی از مراحل اولیه بیماری لثه است که در صورت عدم درمان می‌تواند به مشکلات جدی‌تری مانند پوسیدگی دندان و حتی ابتلا به بیماری پریودنتیت منجر شود. خواص ضد التهابی نمک می‌تواند به کاهش این التهاب کمک کند.

۳. خنثی کردن اسید: یکی از اصلی‌ترین دلایل پوسیدگی دندان، محیط اسیدی دهان است. زیرا باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند اسیدی تولید کنند که این اسید می‌تواند به مینای دندان حمله و منجر به پوسیدگی دندان شود. نمک می‌تواند به خنثی کردن اسید در دهان و کمک به محافظت از مینای دندان کمک کند.

برای استفاده از این محلول باید در حدود یک قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. بعد از مخلوط شدن این دو ماده آب نمک را داخل دهان خود قرقره کنید. این کار باعث می‌شود باکتری‌ها از سطح دندان‌های شما جدا شده و با خارج کردن آب نمک از دهان خود باکتری‌ها نیز از دهانتان خارج شوند.

پیشنهاد ما به شما این است که این کار را به صورت یک یا دو بار در روز انجام بدهید.

۵. چای سبز

چای سبز یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای درمان پوسیدگی دندان است که علاوه بر پیشگیری از رشد باکتری‌ها می‌تواند میکروب‌های داخل دهان را نیز از آن خارج کند. البته این نوشیدنی فایده‌ی دیگری نیز دارد که ممکن است به شکلی غیرمستقیم‌تر به درمان پوسیدگی دندان کمک کند.

این ویژگی، کمک به افزایش بزاق دهان است. بزاق نقش مهمی در سلامت دهان و دندان دارد و به مرطوب نگه داشتن دهان، خنثی کردن اسید و شستشوی باکتری‌ها کمک می‌کند. چای سبز با افزایش میزان ترشح بزاق به نوبه خود به محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی کمک می‌کند.

برای استفاده از خواص این چای برای دندان‌های خود باید در ابتدا چای سبز را دم کرده به آن عسل و آبلیمو اضافه کنید. چای سبز را مانند چای سیاه، یک بار در روز به صورت گرم یا ولرم بنوشید و از تاثیر معجزه‌آسای آن روی دندان‌های خود لذت ببرید.

۶. روغن میخک

روغن میخک

خود میخک و تمامی فراورده‌های آن (از جمله روغن میخک) به عنوان یکی از روش های توقف پوسیدگی دندان در خانه و همچنین کنترل درد دندان بسیار مفید هستند. این خاصیت به دلیل وجود عنصری به نام اوژنول است. این عنصر از رشد انواع ویروس، باکتری و قارچ در نواحی مختلف بدن و خصوصا دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، روغن میخک خاصیتی شبیه به یک مسکن طبیعی هم دارد. به همین دلیل، در شرایطی که دندان درد شبانه‌ای به سراغتان بیاید (و شرایط مراجعه به دندانپزشکی را نداشته باشید) می‌توانید مقداری روغن میخک را روی دندان یا دندان‌های خود قرار دهید.

برای استفاده از این روغن میخک برای درمان پوسیدگی دندان در خانه، بهتر است که مقداری از روغن میخک را روی انگشت خود بریزید و سپس انگشتتان را به دندان پوسیده و یا حفره دندان بمالید. برای انجام این کار می‌توانید از یک گوش پاک کن تمیز هم استفاده کنید. انجام این کار تا سه بار در روز برای شما مجاز خواهد بود.

۷. پوسته‌ی تخم‌مرغ

درمان پوسیدگی دندان - پوسته ی تخم مرغ

از آنجایی که پوسته‌ی تخم مرغ از کربنات کلسیم تشکیل شده است، این پوسته می‌تواند برای از درمان پوسیدگی دندان در خانه بسیار مفید باشد.

برای استفاده از این پوست بهتر است که در حدود یک چهارم فنجان از پوسته تخم مرغ را ریز ریز کنید. سپس پوسته‌ها را با آب جوشانده و آن‌ها را در هوای محیط خشک کنید. بعد از خشک شدن بهتر است آن‌ها را به صورت کامل خرد کنید تا به شکل پودر در بیایند و بعد از آن مقداری جوش شیرین و روغن نارگیل به آن اضافه کنید تا یک خمیر درست شود.

شما می‌تونید از این خمیر به جای خمیر دندان استفاده کنید و یا آن را برای یک بار در روز روی دندان‌های خود قرار دهید.

۸. آب آلوئه‌ورا برای درمان خانگی پوسیدگی دندان

آلوئه ورا خواص ضد میکروبی قوی‌ای دارد و می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های مضر دهان (که می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بوی بد دهان شوند) کمک کند.

یکی از ترکیبات موجود در این گیاه، ماده‌ای به نام “آنتراکینون” است. این عنصر باکتری‌های مربوط به پوسیدگی دندان را از بین می‌برد و با خاصیت ضد التهابی خود، اگر لثه یا دندان شما دچار التهاب و درد باشد آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

برای استفاده از آلوئه ورا بهتر است که بعد از اینکه مسواک زدید، آب آلوئه‌ورا را مثل آب نمک در داخل دهان خود قرقره کنید. اگر طعم این گیاه برای شما خوشایند نبود، کافی است که پس از انجام این مرحله دهان خود را با کمی آب شستشو دهید.

متخصصان کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان به شما پیشنهاد می‌کنند که این کار را به صورت دو بار در روز تکرار کنید. همچنین می‌توانید از ژل‌های آلوئه‌ورا به جای خمیر دندان نیز استفاده کنید. البته فراموش نکنید که نباید در انجام این کار زیاده‌روی کنید.

۹. چریش

درمان پوسیدگی دندان - چریش

گیاه چریش یکی از گیاهان بومی کشور هند و میانمار است که در زبان سواحلی (در خاور آفریقا) مواروبائینی (Mwarobaini) یا (درخت ۴۰) نیز معنا دارد. زیرا به باور عوام این درخت ۴۰ بیماری مختلف را درمان می‌کند.

بسیاری از متخصصان طب سنتی کشور هند هم استفاده از این گیاه و جویدن آن را برای تقویت دندان‌ها و لثه‌های افراد به آن‌ها پیشنهاد می‌کنند.

برای استفاده از خواص گیاه چریش، یا باید آن را داخل دهان جود بجوید و سپس دهان خود را آبکشی کنید. یا از روغن چریش (درست شبیه به روغن میخک یا روغن ماهی) برای ماساژ لثه و دندان خود استفاده کنید

۱۰. سیر

درمان پوسیدگی دندان - سیر

سیر نیز از گیاهان بسیار مفید و پرخاصیتی است که برای درمان انوع مشکلات دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی دارد و همچنین در بسیاری از موارد مسکن دردهای مختلف است. برای استفاده از خواص سیر برای درمان پوسیدگی دندان‌های خود، باید یک حبه سیر خام را با دندانی که درد می‌کند بجوید و یا مقداری سیر له شده را روی دندان مورد نظر خود قرار دهید.

۱۱. روغن اکالیپتوس برای درمان پوسیدگی دندان در خانه

روغن اکالیپتوس یکی از روغن‌های بسیار معروفی است که خاصیت ضدباکتری آن باعث معروفیت آن برای جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان شده است. برای استفاده از این روغن باید آن را به خمیر دندان خود اضافه کنید.

استفاده از این خمیردندان ترکیبی با روغن را تا زمانی که پوسیدگی دندان شما درمان شود ادامه بدهید.

۱۲. لیمو

درمان پوسیدگی دندان - روغن لیمو

لیمو به دلیل داشتن ویتامین c و اسید سیتریک میکروب‌های دهان و دندان را از بین می‌برد. این میوه مثل یک مسکن درد دندان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای استفاده از لیمو بهتر است که مقداری از لیمو را داخل دهان بگذارید، آن را بجوید و بعد از گذشت ۵ الی ۸ دقیقه دهان خود را با آب بشویید

۱۳. روغن نباتی

روغن نباتی نیز می‌تواند در جهت از بین بردن عفونت دندان و کاهش درد آن موثر باشد. همچنین روغن نباتی، تورم لثه و دندان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای مصرف آن بهتر است یک فنجان روغن نباتی را در دهان خود غرغره کنید، غرغره روغن باعث می‌شود که باکتری‌ها به داخل روغن گیر کنند و از دهان خارج شوند.

بهتر است که این کار را یک یا دو بار در روز انجام بدهید. اما دقت کنید که روغن را فرو ندهید! زیرا مصرف حجم زیادی از روغن برای دستگاه گوارش و چربی خون شما خطرناک خواهد بود.

درمان پوسیدگی دندان کودک در خانه

متاسفانه بسیاری از والدین تصور می‌کند که دندان‌های شیری کودک آنها از اهمیت بالایی برخوردار نیست. زیرا نهایتا قرار است این دندان‌ها از دست برود در حالی که دندان‌های شیری نقش بسیار مهمی در رشد و سلامتی کودک در بزرگسالی ایفا می‌کنند.

در موضوع درمان پوسیدگی دندان کودک نیز اگرچه برخی از درمان‌های خانگی ممکن است به تسکین علائم پوسیدگی دندان کودک شما کمک کنند؛ اما هیچکدام جایگزین مراقبت‌های دندانپزشکی حرفه‌ای نیستند.

درمان پوسیدگی دندان کودک در خانه

اگر نگران پوسیدگی دندان فرزند دلبندتان هستید، باید در اسرع وقت او را نزد دندانپزشک ببرید. دندانپزشک می‌تواند به درستی پوسیدگی را ارزیابی و بهترین روش درمانی را برای فرزند شما توصیه کند.

با این حال، چند روش درمانی خانگی متداول که به کاهش علائم پوسیدگی دندان فرزند شما کمک می‌کند شامل شستشوی دهان کودک با آب نمک، آلوئه ورا و سیر هستند. همچنین بهتر است کودک خود را قانع کنید که شیرینی‌جات متنوعی که او به آنها علاقه دارد برای سلامتی دندان‌های او مضر هستند و باید تا حد امکان از مصرف آنها خودداری کند.

جمع بندی نهایی

پوسیدگی دندان، عارضه‌ای ناشی از فعالیت اسیدی باکتری‌ها و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها است. این مشکل باید در اولین فرصت و در زمان تشخیص توسط دندانپزشک برطرف شود. اما اگر پوسیدگی سطحی بود و یا شرایط رفتن به دندانپزشکی برای شما مهیا نبود، می‌توانید از روش‌های خانگی رفع پوسیدگی دندان کمک بگیرید.

استفاده از انواع روغن‌هایی مانند روغن نباتی، روغن میخک و روغن اکالیپتوس و یا استفاده از مواد طبیعی مانند لیمو، آلوئه ورا، سیر و آب نمک از بهترین راهکاهای درمان پوسیدگی دندان در خانه محسوب می‌شوند.

سوالات متداول در خصوص درمان پوسیدگی دندان در خانه

سفید کردن دندان در جهت رفع پوسیدگی دندان است؟

خیر سفید کردن دندان بیشتر جنبه زیبایی دارد. در حالی که برای درمان پوسیدگی از روش‌های مانند پر کردن، عصب کشی، روکش، کشیدن دندان و… استفاده می‌شود.

پوسیدگی دندان بیشتر برای چه قسمت‌هایی از دندان اتفاق می‌افتد؟

فواصل بین دندان‌ها، قسمت‌های خالی بین دندان‌های آسیا و تاج دندان.

آیا روش‌های درمانی رفع پوسیدگی دندان درد دارند؟

درمان پوسیدگی دندان در خانه هیچگونه دردی به همراه نخواهند داشت. اما اگر تصمیم داشته باشید تا برای رفع پوسیدگی دندان‌های خود از خدمات دندانپزشکی استفاده کنید، ممکن است با احساس درد در حین انجام فرایند و پس از آن مواجه شوید (که البته دردی طبیعی است و در طی یک الی دو روز برطرف خواهد شد).

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۶ / ۵. تعداد آرا: ۳۶۸

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
30 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زینب

سلام. من سال گذشته پیش یک دکتری ۷ تا از دندونامو پر کردم.
دو هفته بعد از اون موقع جویدن دندونای هردو طرف بالا به شدت درد میگیره. مخصوصا اگه سفت و ریز باشه مثل ته دیگ اشک چشمام در میاد دیگه
خواستم به خود دکترم مراجعه کنم ولی از اونجا رفته بود.۵ ۶ تا دکتر دیگه دندونامو چک کردن عکس گرفتن ولی هیچکی مشکلشو نفهمید
گفتن شاید از دندون عقلات باشه که پوسیده. اونارو هم کشیدم ولی بازم درد دارم. دیگه نمیدونم باید چکارکنم

L

باسلام وخسته نباشید پسرمن ۸ساله هست مشکل سوراخ درقلب داره یعنی شرایطش خاص هست ۳تا از دندانهای جلویی بالا سیاه وشکسته شده یعنی از بچگی و زمانیکه قطره اهن میدادم بااینکه دقت بسیاری هم کردم کمی سیاه شده ودکترهم می‌رفتیم می‌گفت مشکلی نیست فعلا نمیخواهد کاری بکنید والان که هشت سالش هست وقرارهست انژیو شود باید دندانهای خرابش درست بشود بااینکه خدا وشکر درد نداره اما ظاهر دندان خیلی بد هست وبالایش ورم کرده و حتی آبسه زده ۴تا دندانش هم به تازگی اسبابهای جلویی لکه های مشکی افتاده که یکی رودکتراصلا کشیده ومن ازاین قضیه خیلی ناراحت هستم و احساس میکنم میتونید پرش کنند ام نکردندوپسرمن هم اصلا دیگه دوست ندارم به دندانپزشکی برودومیترسه لطف میکنید جوابم را بدهید خیلی نگران پسرم با وضعیت خاصش هستم

مهسا

سلام.پس من یکسالو هفت ماهشه ۴دندان جلو قسمت بالایی پشت دندان روی هر کدام یه دایره کوچک زرد شده فکر کنم پوسیده درمانی داره که اقدام کنم ،یا روشی نیستو باید تا ۷سالگی صبر کنم تا بریزه کامل

مهسا

۹

مروارید

سلام . دندون ۵ فک پایین من پارسال به علت پوسیدگی کم کم خورد شد و الان از تاجش یک سوم فقط مونده . هزینه ی درمانش رو ندارم در حال حاظر . تا چند وقت دیگه میتونم نگهش دارم ؟ تا شرایطم درست بشه و درمانش کنم ؟؟ یعنی امیدی هست ؟ درد و عفونت و اینا ندارم هیچی ولی غصه ی دندونم داره دیووونم میکنه .
تو رو خدا یه جوابی بدید آرامش پیدا کنم . مثلا تا ۳ ماه دیگه میتونم نگهش دارم و بعد درمان کنم ؟

A

سلام من دندونم رو عصب کشی کردم و بعد پرش کردم الان حس می کنم وقتی اب می خورم میره توی دندونم از عید تا الان

M

دندان آسیاب کوچک را با چه موادی پر کنم

آری*

من دندون نیشم و بقلش درد میکنه چیکار کنم

Fatemeh

سلام وقت بخیر بنده خیلی وقت پیش در دندان های جلوم دو سوراخ بسیار آزار دهنده مشکی به وجود آمده راه درمانش چیه.

Ayda

سلام من بین دندان های جلوی فک پایینم یخورده تیره شده دردی هم نداره این تیرگی با چی از بین میره؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

برنا

ببخشید من دندونم پوسیدگی سطحییی داره انگاری رنگ گرفته منیزیم کلسیم خوبه؟

دکتر بنیانیان

با سلام
دندان پوسیده حتما باید ترمیم شود
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان شما باید معاینه و ویزیت حضوری انجام دهید.
از طریق لینک زیر جهت اخذ نوبت اقدام نمایید .
https://drbonyanian.com/dental-appointment/

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط دکتر بنیانیان
امیر حسین حیدری پور

من که دندوندرد هر وقت شکنجم میده با سیر یا ابنمک حلش میکنم

دکتر بنیانیان

گاهی درمان های خانگی و مسکن ها درد رو کنترل میکنن ولی نمیتونن جایگزین درمان باشن
باید هر چه سریع تر توسط دندانپزشک ویزیت شین تا مشکلتون تشخیص داده شه و طرح درمانتون مشخص شه و دندونتون رو درمان کنید.

یاسمین

سلام بنظرتون پر کردن دندون با ماده ی سفید خوبه؟…

نرگس

خوب بود من هنوز امتحان نکردم امید وارم مفید باشه

عبدآلقادر

ممنون .ازا مطالب مفیدو ارزشمندتان

عبدآلقادر

نورایی ممنون .واقعا مطالب مفیدی بودند.

سجاد

عالی بود ، خیلی ممنون بابت مطالب مفید ، جالب ، خوب و عالی تون ♥️💜💙❤️💞💓🧡💛🤍😘😘

نرگس

امتحان کردی

مطالب و مقالات مرتبط :