آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

عوارض بلیچینگ دندان و راهکارهای جلوگیری از آن

زمان تقریبی برای مطالعه: 7 دقیقه
۴
(۱۰۰۹)

بلیچینگ دندان، راهکاری نوین و نسبتا جدید برای سفیدتر کردن رنگ دندان‌ها است. دندانپزشک در این روش با استفاده از مواد شیمیایی، رنگدانه‌های موجود روی سطوح دندان را از بین برده و آن‌ها را سفیدتر می‌کند. اما آیا این روش، بدون عوارض است؟ یا استفاده از این مواد شیمیایی ممکن است به مینای دندان ما آسیب وارد کند؟

بلیچینگ دندان بدون عوارض جانبی در تهران

ما از متخصصان دندانپزشکی کلینیک دکتر بنیانیان درخواست کردیم تا ما را با کلیه عوارض احتمالی بلیچینگ دندان و راهکارهای پیشگیری از بروز این عوارض آشنا کنند. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلایل بروز عوارض در بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان، اگرچه روشی موثر برای سفید کردن دندان‌ها است، اما می‌تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد. دلیل این امر، به مواد شیمیایی موجود در مواد بلیچینگ مربوط می‌شود. این احتمال وجود دارد که این مواد، با نفوذ به داخل دندان، رنگدانه‌های موجود در آن را از بین می‌برند.

اما این اتفاق در صورتی به وجود می‌آید که:

  1. کیفیت مواد بلیچینگ مورد استفاده در مطب یا خانه مناسب نباشد.
  2. دندانپزشک از مهارت کافی در انجام فرایند بلیچینگ برخوردار نباشد.
  3. مینای دندان فرد ضعیف و یا به بیماری‌های لثه مبتلا باشد.

در غیر این صورت، احتمال بروز عوارض در بلیچینگ دندان زیاد نخواهد بود.

دلایل بروز عوارض در بلیچینگ دندان

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

برخی از افراد پس از انجام بلیچینگ به عوارض جانبی جزئی مانند حساسیت دندان‌‌ها و تحریک لثه مبتلا خواهند شد. اما این عوارض بیش از ۹۹ درصد از مواقع موقتی بوده و پس از گذشت ۲ الی ۳ روز برطرف خواهد شد.

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

شایع‌ترین عوارض بلیچینگ عبارتند از:

حساسیت دندان‌ها

حساسیت و احساس سوزش در دندان‌ها از شایع‌ترین عوارض بلیچینگ دندان به حساب می‌آیند. این عارضه، به دلیل نفوذ مواد بلیچینگ به داخل مینا و عاج دندان ایجاد می‌شود. مینا و عاج دندان، لایه‌های خارجی دندان هستند که از عصب دندان محافظت می‌کنند. مواد بلیچینگ، با نفوذ به داخل این لایه‌ها، می‌توانند عصب دندان را تحریک کرده و باعث ایجاد حساسیت دندانی شوند.

درد تیز و ناگهانی در دندان‌ها، احساس سوزش در دندان‌ها و حساسیت به سرما، گرما و نوشیدنی‌های اسیدی و شیرین از جمله نشانه‌های بروز این حساسیت به حساب می‌آیند.

حساسیت دندان‌ها معمولا عارضه‌ی جدی و خطرناکی نیست و پس از گذشت ۲ الی ۳ روز خود به خود برطرف خواهد شد. اما اگر تحمل درد برایتان دشوار بود و یا اگر درد، بیشتر از سه روز طول کشید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا یک راهکار درمانی مناسب با شرایط شما برایتان تجویز شود.

تحریک لثه

تحریک لثه نیز یکی دیگر از عوارض جانبی نسبتا شایع بلیچینگ دندان است. این عارضه، به دلیل تماس طولانی مدت مواد بلیچینگ با لثه ایجاد می‌شود و می‌توانند باعث التهاب، قرمزی، درد و سوزش لثه شوند.

این عارضه بیشتر در افرادی که ذاتا لثه‌های ضعیف‌تری دارند و یا پیش از این به بیماری‌های دهان و دندان مبتلا شدند، شایع‌تر است.

سوختگی لثه بعد از بلیچینگ

سوختگی لثه بعد از بلیچینگ

سوختگی لثه بعد از بلیچینگ، اگرچه عارضه‌ای رایج نیست، اما می‌تواند در برخی افراد رخ دهد. این عارضه معمولا به دلیل تماس مستقیم مواد بلیچینگ با بافت لثه ایجاد می‌شود. شایع ترین علائم سوختی لثه عبارتند از سوزش لثه پس از خوردن غذا و یا نوشیدنی‌های داغ، التهاب و قرمزی لثه، زخم شدن لثه و احساس سوزش در لثه هنگام صحبت کردن.

آسیب به مینای دندان

در نهایت، نادرترین و کم احتمال‌ترین عارضه پس از انجام بلیچینگ دندان، آسیب دیدنِ مینای لثه است. چرا که مواد بلیچینگ دندان، آنقدر قوی نیستند که بتوانند به داخل دندان نفوذ کنند و باعث آسیب دیدنِ مینای آن شوند.

با این حال، تبحر پایین دندانپزشک، استفاده بیش از حد از مواد بلیچینگ و باقی ماندن این مواد برای مدت طولانی روی دندان‌ها، احتمال بروز این مشکل را افزایش خواهد داد.

بهترین مرکز انجام بلیچینگ دندان در تهران، بدون خطر بروز عوارض جانبی

اگر به دنبال راهی بی‌خطر و مطمئن برای سفید کردن دندان های خود هستید، و یا اگر از بابت بروز عوارض جانبی بلیچینگ دندان نگرانید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که نام کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان در تهران را به خاطر بسپارید.

این کلینیک با ارائه خدمات بلیچینگ تخصصی به شما مراجعین عزیز و با سال‌ها سابقه و صدها نمونه کار انجام بلیچینگ در تهران، این فرایند را بدون هیچگونه عارضه جانبی برای شما انجام خواهند داد.

سفید کردن دندان ها در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان

متخصصان مجرب کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان با بهره‌گیری از باکیفیت‌ترین مواد بلیچینگ دنیا و با در نظر گرفتن شرایط دندان‌های شما، بهترین شکل از سفید کردن دندان‌ها را برای شما اجرا می‌کنند.

در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، عوارض جانبی بلیچینگ دندان با ظرافت و دقت عمل بالای متخصصان ما به حداقل می‌رسد و شما می‌توانید با خیالی آسوده، از لبخندی سفید و جذاب لذت ببرید.

شما می‌توانید برای دریافت نوبت مشاوره رایگان با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ تماس حاصل نمایید و یا به آدرس ما واقع در تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، واحد ۷ مراجعه نمایید.

معایب بلیچینگ دندان

اگر چه مزایای بلیچینگ دندان نسبت به معایب آن بیشتر است؛ اما این روش معایبی نیز دارد که دانستن آن‌ها به تصمیم گیری شما در خصوص انجام دادن یا ندادن این فرایند کمک خواهد کرد.

این معایب شامل موارد زیر هستند:

  • عدم تاثیر بر روی تمام دندان‌ها، خصوصا دندان‌های ترمیم شده و روکش شده.
  • عدم پوشش هزینه توسط بیمه
  • موقتی بودن
  • عدم تناسب با رنگ پوست
  • احتمال بروز عوارض جانبی (که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم)

حساسیت دندان به دلیل ماده بلیچینگ

ممکن است در طول پروسه بلیچینگ، مواد شیمیایی با عاج دندان شما برخورد کند و منجر به بروز حساسیت در دندان‌های شما شود. پس از ایجاد این حساسیت، فرد هنگام مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های گرم و سرد دچار دندان درد می‌شود. البته دندان‌های هر کسی واکنش متفاوتی به این مواد نشان می‌دهد. در نتیجه ممکن است حساسیت دندان نیز به شکلی متفاوت نشان داده شود.

با این حال، در صورت بروز علائم و نشانه‌های حساسیت به مواد بلیچینگ دندان، لازم است با دندانپزشک مشورت کنید تا دندانپزشک با تجویز مواد مخصوص ضد حساسیت، این مشکل را برطرف کند.

حساسیت دندان به دلیل ماده بلیچینگ

راهکارهای جلوگیری از عوارض بلیچینگ

اگر برای اولین بار است که تصمیم به انجام بلیچینگ دندان گرفتید، انتخاب یک دندانپزشک یا کلینیک تخصصی را در اولویت خود قرار دهید. این کار از بروز عوارض بلیچینگ دندان در شما جلوگیری خواهد کرد.

علاوه بر این، راهکارهای دیگری نیز برای جلوگیری از ایجاد عوارض جانبی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • استفاده از دارو های ضد التهاب: اگر دندان و لثه‌های شما حساسیت دارد حتما هنگام مراجعه به دندانپزشک درباره این موضوع با او صحبت کنید تا داروهای ضد التهاب لازم را تجویز نماید. استفاده از داروهای ضد التهاب نه تنها مانع ایجاد التهاب هنگام بلیچینگ می‌شود، بلکه باعث کاهش چشمگیر درد نیز خواهد شد. البته فراموش نکنید که باید این داروها را مطابق با دستورالعمل آن‌ها و تجویز پزشک استفاده نمایید.
  • خمیردندان‌های ضد حساسیت: اغلب دندانپزشکان پیشنهاد می‌کنند ۲ هفته قبل و بعد از شروع درمان از خمیردندان‌های ضد حساسیت استفاده کنید. استفاده از این خمیر دندان‌ها، احتمال ایجاد حساسیت و درد را به شدت کاهش می‌دهد.

آیا عوارض احتمالی بلیچینگ دندان طولانی مدت است؟

خیر. عوارض بلیچینگ دندان (در صورت بروز) دائمی نیستند. اما استفاده نادرست و بیش از حد نیاز از مواد شیمیایی سفید کننده باعث آسیب به مینای دندان و در نتیجه افزایش طول مدت رفع حساسیت می‌شود.

این عوارض در برخی موارد غیرقابل جبران هستند. خصوصا در شرایطی که بلیچینگ در خانه و بدون نظارت دندانپزشک انجام شود. در حالی که با انجام بلیچینگ زیر نظر دندانپزشک می‌توان احتمال بروز حساسیت دندان را به میزان چشمگیری کاهش داد.

مطالعه مقالات مدت زمان ماندگاری بلیچینگ دندان و قیمت بلیچینگ دندان، اطلاعات بیشتری را در خصوص این فرایند زیبایی به شما ارائه خواهد داد.

مقایسه عوارض بلیچینگ دندان در مطب و خانه

درصد غلظت ژل سفید کننده (پراکسید هیدروژن) دندان مورد استفاده در مطب، بیشتر از غلطتی است که در سفیدکننده‌های خانگی وجود دارد. این موضوع می‌تواند به دلیلی برای کمتر بودن احتمال بروز عوارض جانبی بلیچینگ دندان در خانه نسبت به آفیس بلیچینگ تبدیل شود.

با این حال، مزیت بزرگ بلیچینگ دندان در مطب، حضور دندانپزشک و انجام این فرایند توسط خود او می‌باشد که خود ممکن است دلیلی برای کم بودن عوارض جانبی این فرایند باشد.

با این همه، هیچ استدلال قانع کننده‌ای برای متداول‌تر بودن عوارض جانبی در یکی از این دو روش نسبت به روش دیگر وجود ندارد و این موضوع بسته به شرایط فرد و وضعیت دندان‌های او متفاوت خواهد بود.

عوارض بلیچینگ دندان در مطب و خانه

آیا خمیر دندان‌های مخصوص بلیچینگ دندان عوارض جانبی دارند؟

در خمیردندان‌های سفید کننده ذرات ساینده و بسیار ریزی وجود دارد که باعث لایه برداری از سطح دندان و در نتیجه از بین بردن زردی و لکه‌های دندان می‌شوند. نحوه عملکرد این خمیر دندان‌ها با مواد بلیچینگ متفاوت است. اگر برای مدت طولانی از این خمیر دندان‌ها استفاده نمایید بدون شک مینای دندان آسیب می‌بیند.

راهکارهای به حداقل رساندن و پیشگیری از عوارض بلیچینگ دندان

شما می‌توانید با رعایت برخی نکاتِ آسان، عوارض بلیچینگ دندان را کاهش دهید. این راهکارها شامل موارد زیر هستند:

۱. استفاده از مواد بلیچینگ مناسب

اگرچه روش‌های متفاوتی برای انجام بلیچینگ وجود دارد (که برخی دارای هیچ محدودیتی نیستند)؛ اما باید به درستی و محتاطانه از مواد سفید کننده استفاده کنید. چرا که استفاده نادرست و افراطی از این مواد نه تنها دندان‌ها را سفیدتر نمی‌کند، بلکه باعث تغییر ساختار مینای دندان و در نتیجه ایجاد حساسیت، درد و حتی تغییر رنگ دندان می‌شود.

۲. ترک عادات نادرست

هنگام مراجعه به دندانپزشک در جلسه اول، دندانپزشک از بیمار می‌خواهد برخی از عادات مضر و نادرست خود مانند استعمال دخانیات، نوشیدن مشروبات الکلی و… را کنار بگذارد. اگر فرد نتواند عاداتی که باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند را ترک نکند بلیچینگ برای او مناسب نخواهد بود. زیرا رنگ دندان‌ها سریعا تغییر می‌کند و زرد می‌شوند.

پیشگیری از عوارض بلیچینگ دندان

نتیجه گیری نهایی

بلیچینگ دندان، روشی محبوب و موثر برای سفید کردن دندان‌ها است که می‌تواند به دو روش در مطب دندانپزشکی و در خانه انجام شود. هر دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب روش مناسب به عوامل مختلفی مانند شرایط دندان‌ها، ترجیحات شخصی و بودجه‌ی فرد بستگی دارد.

اگر چه احتمال بروز عوارض جانبی بلیچینگ دندان زیاد نیست، اما ممکن است دانستن این عوارض به تصمیم‌گیری بهتر شما کمک کند. مطالعه این مقاله، شما را با دیگر جنبه‌ها و عوارض بلیچینگ دندان آشنا خواهد کرد.

سؤالات متداول در خصوص عوارض بلیچینگ دندان

آیا بلیچینگ دندان مضر است؟

بلیچینگ دندان، مانند هر روش دیگری، می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. اما معمولا عوارض احتمالی آن به قدری نیست که فرد را از انجام این کار منصرف کند.

آیا بلیچینگ به مینای دندان آسیب میزند؟

احتمال بروز این اتفاق بسیار نادر است. زیرا مواد بلیچینگ آنقدر قوی نیستند که مینای دندان آسیب ببیند.

شایع‌ترین عارضه بلیچینگ دندان حیاتی چیست؟

حساسیت دندان و تحریک لثه یا مخاط از شایع‌ترین عوارض جانبی بلیچینگ دندان هستند.

آیا بلیچینگ دندان می‌تواند به لثه آسیب برساند؟

سفید کردن دندان‌ها هیچ آسیب دائمی به لثه‌های شما وارد نمی‌کند. با این حال، تحریک موقت لثه یکی از عوامل خطر استفاده از سفید کردن حرفه‌ای دندان است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴ / ۵. تعداد آرا: ۱۰۰۹

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب و مقالات مرتبط :