آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

عوارض لمینت دندان

زمان تقریبی برای مطالعه: 7 دقیقه
۳.۴
(۱۴)

همه دوست دارند تا با لمینت کردن دندان‌هایشان دندان‌هایی زیبا، یک دست و سفید داشته باشند. اما آیا این روش کاملا بدون خطر و عوارض است؟ آیا عوارض لمینت دندان، آنقدری هست که ما را از انجام این فرایند منصرف کند؟

تماس با مطب دکتر بنیانیان | برقراری ارتباط با کلینیک دندانپزشکی بنیانیان

تمام فرایندهای دندانپزشکی، علاوه بر مزایای بسیار زیادی که در بهبود عملکرد دندان‌ها و زیبایی آن‌ها دارند، شامل عوارض نیز خواهند بود. ما در تیم تحریریه کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، قصد داریم تا در این مقاله، شما را با معایب لمینت دندان و عوارض انجام دادن این فرایند آشنا کنیم. پس تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید.

دلایل بروز عوارض لمینت دندان

پیش از پرداختن به این سوال، بهتر است بدانید که لمینت دندان در ۹۹ درصد از مواقع، یک فرایند کاملا بی خطر و بدون عوارض است. چرا که در این روال، تنها لایه بسیار نازکی از دندان تراشیده می‌شود و لایه لمینت روی دندان قرار می‌گیرد.

اما در برخی مواقع، ممکن است این فرایند دندانپزشکی زیبایی، شما را با عوارضی ناخواسته روبرو کند. این عوارض، معمولا به دلیل یکی از اتفاقات زیر به وجود می‌آیند:

  • حساسیت دادن به چسب لمینت
  • کیفیت پایین مواد مورد استفاده
  • مهارت پایین متخصص در تراشیدن دندان و نصب لمینت
  • نگهداری نادرست از دندان‌های لمینت شده

دلایل بروز عوارض لمینت دندان

عوارض لمینت دندان کدام است؟

به طور کلی، لمینت کردن دندان، راهکاری برای پنهان کردن نازیبایی‌های دندان‌ها است. نازیبایی‌هایی شامل لب پریدگی دندان، تغییر رنگ و حتی ناهنجاری‌های دندانی. اما فرض کنید که خود لمینت به دلیلی برای آسیب دیدن دندان و یا تغییر رنگ آن تبدیل شود! قطعا در این مواقع، نگرانی شما از انجام عوارض لمینت دندان سرامیکی به جا خواهد بود.

علاوه بر این، همانطور که در بالا نیز به این موضوع اشاره کردیم، این فرایند زیبایی دندانپزشکی در اکثر مواقع روشی ایمن و کاملا بدون خطر است. اما در برخی مواقع هم ممکن است که به دندان شما آسیب جبران ناپذیری وارد کند. چرا که یکی از لازمه‌های لمینت کردن دندان، تراشیدن سطح بیرونی دندان است.

اگر دندانپزشک ماهری را برای انجام این فرایند انتخاب نکنید، ممکن است دندان شما به دلیل تراش خوردن بیش از حد دچار آسیب‌های برگشت ناپذیری به مینای دندان شود. برخی دیگر از عوارض لمینت دندان برای افراد، شامل مواردی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

جدا شدن و کنده شدن لمینت از دندان

یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از لمینت دندان برای فرد به وجود بیاید، کنده شدن یا افتادن لمینت از روی دندان اصلی است. این مشکل در اغلب مواقع به دلیل عدم تخصص و مهارت کافی دندانپزشک در نصب درست لمینت ایجاد می‌شود.

جدا شدن و کنده شدن لمینت از دندان

برای جلوگیری از بروز این مشکل، می‌توانید به صورت دوره‌ای (۶ ماه یکبار) به دندانپزشک متخصص خود مراجعه کنید تا پس از بررسی دقیق تک تک دندان ها، اتصالات مجدد صورت بگیرد

حساسیت نسبت به گرما و سرما پس از لمینت کردن دندان

این نوع حساسیت در بیشتر موارد طبیعی است و در صورت بروز آن، نیازی به نگران شدن نیست. علت بروز این عارضه، نازک شدن مینای دندان و تراش خوردن لایه بیرونی دندان است.

در بیشتر مواقع، این عارضه پس از گذشت ۱ تا ۲ هفته برطرف خواهد شد. اما اگر بازگشت دندان‌های شما به حالت طبیعی از این زمان فراتر رفت، حتما به دندانپزشک متخصص خود مراجعه کنید و این موضوع را با او در میان بگذارید.

تغییر رنگ لمینت دندان و ایجاد ناهماهنگی با رنگ دندان‌های دیگر

لمینت دندان خود به خود دچار تغییر رنگ نمی‌شود، بلکه به خاطر موادی که در طول زمان با آن در تماس هستند دچار تغییر رنگ می‌شود. البته جنس لمینت به گونه‌ای است که در مقابل تغییر رنگ بسیار مقاوم است، اما مصرف مواد غذایی رنگ‌دار مثل قهوه و یا استعمال دخانیات به مرور زمان می‌تواند باعث تغییر رنگ لمینت دندان شود. توصیه می‌کنیم این نکته را هنگام انتخاب رنگ لمینت دندان هم مدنظر قرار دهید.

این مواد معمولا در دندان‌های طبیعی تغییر رنگ بیشتری به وجود می‌آورند و در نتیجه ظاهر دندان‌های لمینت شده با دندان‌های لمینت نشده متفاوت خواهد بود. اما به دلیل اینکه تمام دندان‌های روی خط لبخند که در معرض دید قرار دارند لمینت می‌شوند، این تفاوت رنگ هرگز مشخص نخواهد بود.

تغییر رنگ لمینت دندان

پوسیده شدن دندان زیر لمینت در صورت عدم نصب صحیح

عدم رعایت اصول و مراحل نصب لمینت می‌تواند در طول زمان باعث پوسیدگی دندان‌های زیر لمینت شود. اگر دندانپزشک تجربه‌ی بالایی در زمینه‌ی لمینت داشته باشد و همچنین از روش‌ها و تجهیزات به روزی استفاده کند، بیمار بعد از نصب لمینت دچار هیچ مشکلی نخواهد شد.

بروز بیماری‌های پریودنتال یا لثه‌ در صورت عدم رعایت موارد لازم

بیماری‌های لثه عبارتند از عفونت‌های بافت لثه، لق شدن دندان و تحلیل رفتن بافت لثه. اگر مراحل نصب لمینت با توجه به شرایط بیمار و به درستی توسط یک متخصص دندانپزشکی زیبایی باتجربه انجام شود، هرگز با این موارد مواجه نخواهید شد.

روش‌های پیشگیری از عوارض لمینت دندان

اولین قدم برای جلوگیری از بروز عوارض لمینت سرامیکی دندان، این است که این فرایند را به صورتی اصولی و با کمک یک متخصص دندانپزشکی ماهر و باتجربه انجام دهید. شما می‌توانید برای انجام این فرایند، به کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان که بهترین کلینیک دندانپزشکی شمال تهران است مراجعه کنید.

متخصصان کلینیک دکتر بنیانیان، نمونه کارهایی قوی دارد و تجربه‌ی بسیار بالایی نیز در انجام فرایندهای دندانپزشکی زیبایی دارد. این متخصصان به شما کمک می‌کنند تا دندان‌هایی لمینت و بدون عوارض داشته باشید.

شما نیز وظایفی برای جلوگیری از عوارض لمینت دندان دارید. مثلا باید به شدت مراقب عادات و رژیم غذایی خود باشید و غذاها و نوشیدنی‌های بسیار داغ یا بسیار سرد نخورید.

پیشگیری از عوارض لمینت دندان

یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از بروز عوارض لمینت دندان، درمان دندان‌های پوسیده و آسیب دیده و ترمیم دندان، قبل از لمینت کردن آن‌ها است. البته راه های دیگری نیز برای کاهش عوارض لمینت دندان وجود دارد که تعدادی از برجسته‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • درمان و جراحی لثه پیش از لمینت کردن دندان (در صورت نیاز)
  • به صورت مرتب و خصوصا پس از مصرف خوراکی‌های رنگی مانند چایی و قهوه مسواک بزنید.
  • از مسواک با برس نرم استفاده کنید.
  • دندان قروچه خود را درمان کنید.
  • خوراکی‌های سفت و سخت نخورید.

راه حل رفع عوارض پس از لمینت دندان

درست است که با مراجعه به یک متخصص باتجربه و در صورت رعایت اصول و موارد لازم توسط دندانپزشک و بیمار، احتمال بروز مشکل به حداقل خواهد رسید، اما باز هم به ندرت این احتمال وجود دارد که بیمار دچار مشکلاتی شود که به کمک و راهنمایی دندانپزشک متخصص نیاز پیدا کند.

در صورت مشاهده‌ی هرگونه ترک، پریدگی و یا شکستگی پس از عملیات لمینت دندان، در اولین فرصت باید با کلینیک خود تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کرده و وقت ویزیت را برای شما تعیین کنند.

اگر لمینت شما کاملاً جدا شد یا افتاد، آن را در یک پوشش محافظ مثل یک دستمال تمیز قرار دهید و به کلینیک ارائه دهید. در صورت بروز هرگونه التهاب یا حالت غیر عادی در لثه‌ی خود فوراً با دندانپزشک متخصص خود تماس حاصل فرمایید تا علاوه بر تعیین نوبت ویزیت، راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند.

عوارض لمینت دندان برای چه کسانی بیشتر است؟

عوارض لمینت دندان

اگر روند لمینت دندان را یک دندانپزشک باتجربه و ماهر به درستی انجام دهد، این عملیات دندانپزشکی زیبایی هیچ آسیبی به دندان‌های شما نخواهد رساند. دندانپزشک در ابتدا دندان‌های شما را با دقت معاینه می‌کند و پرتوهای ایکس را انجام می‌دهد تا مطمئن شود دندان‌هایی که قرار است لمینت شوند سالم باشند و برای نصب لمینت مناسب هستند.

در صورتی که داوطلب مناسبی برای دریافت لمینت دندان نباشید، می‌توانید از گزینه‌های دیگری مثل روکش کامپوزیت، سفید کردن دندان، باندینگ، ارتودنسی یا براکت و غیره استفاده کنید. مهمترین نکته این است که دندانپزشک باید در مورد تمامی معایب و مزایای گزینه‌های پیش رو با شما صحبت کند تا تصمیم درستی بگیرید.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نمی‌باشد؟

افرادی که عادت به دندان قروچه دارند و یا مواد غذایی ترش یا مواد اسیدی را زیاد مصرف می‌کنند و همچنین کسانی که بیماری‌های مفصلی دارند و مهمتر از همه افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کنند، نباید دندان‌های خود را لمینت کنند.

زیرا پس از لمینت حتما باید به طور منظم از نخ دندان و مسواک استفاده کنید. همچنین، افرادی که دچار سایش شدید مینای دندان هستند و بافت مینای دندان آنها کافی نیست نیز نباید لمینت دریافت کنند. این افراد به جای لمینت دندان می‌توانند انواع روکش دندان را در نظر بگیرند.

آیا لمینت کردن دندان برای زنان باردار عوارض دارد؟

یکی از سوالات پرتکرار افراد از متخصصان دندانپزشکی کلینیک دکتر بنیانیان، در خصوص لمینت کردن دندان در زنان باردار است.

از آنجایی که فرایند لمینت دندان یک اقدام دندانپزشکی زیبایی محسوب می‌شود و نه درمانی، هیچ لزومی به انجام آن در دوران بارداری وجود ندارد. لذا انتقال انجام این فرایند برای جلوگیری از بروز هر گونه عوارض، فرایندی منطقی محسوب می‌شود.

لمینت کردن دندان زنان باردار

خوابیدن طولانی مدت زن باردار، فرایند آزاردهنده و گاها خطرناکی خواهد بود. علاوه بر این، بارداری منجر به از دست رفتن حجم زیادی از کلسیم بدن و در نتیجه، پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد. لذا بهتر است که زن باردار، تا پس از تولد فرزند خود صبر کند و سپس برای انجام فرایندهای دندانپزشکی زیبایی اقدام نماید.

ما در مقاله‌ی دیگری، توضیحات تکمیلی در خصوص لمینت دندان در بارداری را برای شما ارائه داده‌ایم که مطالعه‌ی آن به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه کمک کننده خواهد بود.

انجام لمینت دندان، بدون عوارض جانبی، در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان

متاسفانه بسیاری از دندانپزشکان، بدون دارا بودن تخصص و مهارت در انجام فرایند لمینت (که فرایندی بسیار ظریف و حساس است) اقدام به انجام لمینت برای متقاضیان خود می‌کنند. اما این افراد پس از مدتی با عوارض شدید ناشی از عدم نصب صحیح لمینت‌ها، افتادن و شل شدن لمینت و یا حساسیت شدید نسبت به خوراکی‌های سرد و گرم مواجه خواهند شد.

انتخاب یک دندانپزشک مناسب برای پیشگیری از بروز این عوارض حائز اهمیت بسیار زیادی است. چرا که سلامتی، زیبایی و اعتماد به نفس شما، بستگی زیادی به دندان‌هایتان دارد. ممکن است آسیب دیدن دندان‌هایتان در طی یک لمینت گذاری غیر اصولی و برگشت ناپذیر، منجر به از دست رفتن دائمی سلامتی و زیبایی دندان‌های شما شود.

انجام لمینت دندان، بدون عوارض جانبی، در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان

فارغ از این موارد، هزینه لمینت دندان نسبتا بالا است و انجام این کار برای بار دوم و حتی سوم منطقی نیست. تمام این موارد، نشانه‌هایی برای اهمیت بسیار بالای انتخاب یک متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی برای انجام این کار است.

ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، متخصصان برجسته و توانمندی از سراسر تهران را گرد هم آوردیم تا لبخندی زیبا به شما هدیه دهیم. شما می‌توانید نمونه کارهای متخصصان این کلینیک را در لینک گالری تصاویر دندانپزشکی دکتر بنیانیان مشاهده کنید.

دندانپزشکان ما با دارا بودن نمونه کارهای بسیار زیاد و مراجعین خوشنود به یکی از خوشنام‌ترین کلینیک‌های دندانپزشکی در تهران تبدیل شدند. مقالات بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران و بهترین کلینیک دندانپزشکی در شمال تهران، توضیحات تکمیلی را در این زمینه به شما ارائه خواهد داد.

شما می‌توانید، نوبت خود را در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، از دو طریق تماس با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ و مراجعه به کلینیک ما واقع در تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، واحد ۷ ثبت نمایید.

جمع بندی نهایی

ما در این مقاله کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، به بررسی کامل عوارض لمینت دندان پرداختیم. آموختیم که این روش، اگر چه مزایای بسیار زیادی برای زیباتر کردن دندان‌ها دارد، اما ممکن است دندان‌های فرد را دچار آسیب و عارضه نیز بکند.

سؤالات متداول در خصوص عوارض لمینت دندان

آیا لمینت برای دندان مضر است؟

در حالی که این ممکن است در دراز مدت برای سلامت دندان بهتر باشد، لمینت‌ها هنوز هم معایبی دارد. در حالی که لمینت‌ها فقط به ضخامت لنزهای تماسی و جایگزین نازک‌تری برای روکش‌های چینی هستند، وقتی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند بدون تغییر دندان می‌توانند حجیم شوند.

آیا لمینت دندان عوارض شدید و خطرناکی هم دارد؟

احتمال بروز عوارض شدید لمینت دندان بسیار نادر و بعید به نظر می‌رسد. اما در صورتی که واکنش آلرژیک و حساسیت شدیدی به چسب یا مواد لمینیت دندان پیدا کنید، ممکن است دچار عوارض شدید لمینت شوید.

آیا در صورت بروز عوارض باید لمینت دندان را برداشت؟

در صورتی که عارضه پس از گذشت زمان بهبود پیدا نکرد، مجبور به برداشتن لمینت خواهید شد. اما فراموش نکنید که در صورت استفاده از لمینت‌هایی مانند لمینت زیرکونیا، دندان شما به نسبت تقریبا زیادی تراش میخورد. پس برداشتن لمینت ظاهر دندان‌های شما را تخریب خواهد کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۴ / ۵. تعداد آرا: ۱۴

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهه بیگی

لثه ام قبلا از بین یک دنوان که پر شده بود و محل پر شدنش خالی شده بود بیرون زده و متورم بود. بعد از دو تا سه روز بادش خوابید. حالا دوماهه لثه ام در زمانهای مختلف ۴بار از جاهای مختلف متورم شده.بصورت یه تیکه لثه گرد کوچیک که زده بالا. و بعد از چند روز تورم میخوابه. نمیدونم بخاطر گرمیه؟اخه طبع بدنم بسیار گرم و ناسازگاره. یا چیز دیگه ای؟ واسه ما پول دندوپزشکی خیلیه نمیتونم برم. لطفا کمکم کنید.

مطالب و مقالات مرتبط :