آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان

زمان تقریبی برای مطالعه: 7 دقیقه
۲.۹
(۴۳)

پس از گذشت فرایند جراحی و نصب ایمپلنت دندان، نوبت به مراقبت کردن از این دندان جدید خواهد رسید. مراقبت از ایمپلنت دندان، مجموعه‌ای از رفتارهای صحیح، اصولی و بهداشتی است که باید پس از جایگزینی ایمپلنت آن‌ها را رعایت کنید.

ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، قصد داریم تا به بررسی تمام نکات مراقبتی، از اولین روز اتمام جراحی تا سال‌ها پس از نصب ایمپلنت بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دلایل اهمیت مراقبت از ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندانی، سال‌هاست که به عنوان یکی از بهترین جایگزین‌ها برای دندان از دست رفته معرفی شدند. این جایگزین‌ها می‌توانند کاملا شبیه به یک دندان واقعی و طبیعی عمل کنند و با توجه به میزان و حجم مراقبت شما، تا سال‌ها در دهانتان باقی بمانند.

اهمیت مراقبت از ایمپلنت

طبیعتا هیچکس دوست ندارد پس از گذشت چند ماه یا چند سال و تنها به دلیل بی توجهی به مراقبت‌های بهداشتی دندانی، مجبور به صرف مجدد یک دوره حدودا ۶ ماهه کند تا ایمپلنت جدیدی را در دهانش بکارد! علاوه بر این، هزینه ایمپلنت های دندانی نیز همه روزه در حال افزایش است. به همین دلیل است که گذراندن این دوره زمانی و هزینه‌ای، معقولانه به نظر نمی‌رسد.

رعایت برخی نکات بهداشتی و تغذیه‌ای، به سالم ماندن ایمپلنت در دهان شما کمک خواهد کرد. ما در ادامه‌ی این مقاله، مراقبت از ایمپلنت دندان را به ۳ برنامه زمانی تقسیم خواهیم کرد:

  • مراقبت از ایمپلنت دندان از روز جراحی تا ۴۸ ساعت بعد
  • مراقبت‌های لازم از ایمپلنت دندان از روز دوم به مدت سه ماه
  • نگهداری از ایمپلنت تا پایان عمر

مراقبت از ایمپلنت دندان پس از جراحی

بعد از انجام جراحی ایمپلنت، لازم است تا برخی نکات مراقبتی را رعایت کنید. رعایت این نکات در نهایت منجر به فیکس شدن پیچ ایمپلنت درون استخوان فک شما خواهد شد. اگرچه دندانپزشکی که به او مراجعه می‌کنید، مهم‌ترین نکات برای مراقبت از ایمپلنت شما را برایتان توضیح خواهد داد، اما ما نیز در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، تعدادی از مهم‌ترین مراقبت‌ها را به شما ارائه خواهیم داد.

آب دهان خود را قورت بدهید

ممکن است در ساعات اولیه پس از جراحی، فرو بردن آب دهانتان کمی دشوار باشد. اما با وجود سختی، سعی کنید تا آب دهان خود را قورت بدهید. زیرا تف کردن آن منجر به خونریزی در ناحیه ایمپلنت شما خواهد شد.

کاهش درد ایمپلنت با کمپرس سرد

از کمپرس سرد استفاده کنید

صورت شما در ساعات ابتدایی پس از ایمپلنت بسیار متورم خواهد شد. از کمپرس سرد برای کاهش تورم و حساسیت ناحیه مورد نظر استفاده کنید. بهتر است از کیسه‌های یخ و یا بسته‌های یخ با تماس غیرمستقیم روی پوست استفاده کنید.

مسواک نزنید!

این توصیه، یکی از معدود نکته‌هایی است که از یک تیم دندانپزشکی می‌شنوید! بهتر است تا زمانی که التهاب ناحیه ایمپلنت شده کاهش پیدا نکرده است، مسواک زدن را فراموش کنید. پیشنهاد ما، گذشت یک دوره ۴۸ تا ۷۲ ساعته است.

پس از گذشت این زمان، در صورتی که تصمیم گرفتید تا دندان‌های خود را مسواک کنید، بهتر از یک مسواک با برس نرم استفاده کنید.

آب نمک قرقره کنید

استفاده از محلول آب نمک و چرخاندن آن در دهان، یکی از اقدامات مراقبتی مخصوص ۴۸ ساعت ابتدایی پس از جراحی ایمپلنت دندان است. این کار به کاهش درد شما کمک چشمگیری خواهد کرد.

غذای نرم و معتدل بخورید

یکی دیگر از اقدامات لازم در روزهای پس از جراحی ایمپلنت دندان، مصرف غذاها و نوشیدنی‌های نرم است. حتی الامکان سعی کنید از غذاهای کاملا پخته و با دمای معتدل (نه سرد و نه خیلی داغ) استفاده کنید. علاوه بر این، بهتر است در دو روز اول برای نوشیدن آب از نی استفاده کنید.

سیگار کشیدن ممنوع!

البته که استعمال دخانیات به طور کلی کار خوبی نیست؛ اما در روزهای اولیه پس از جراحی، به طور کلی ممنوع است. چرا که مصرف سیگار باعث شروع مجدد خونریزی در دندان مورد نظر شما خواهد شد.

عوارض سیگار روی ایمپلنت

استراحت کنید

ایمپلنت دندان یک جراحی نسبتا سنگین محسوب می‌شود. بهتر است در دو روز اول و پس از قرارگیری پیج درون استخوان فک به خودتان استراحت بدهید. سعی کنید کمتر صحبت کنید؛ بیشتر دراز بکشید و از انجام فعالیت‌های سنگین بپرهیزید.

سایر اقدامات مراقبتی و مورد نیاز در روزهای اول شامل موارد زیر است:

  • دارو و مسکن‌های خود را سر وقت مصرف کنید.
  • ناحیه ایمپلنت را با دست و یا زبان تحریک نکنید.
  • لخته خونی که روی محل جراحی تشکیل شده است را نکنید.

مراقبت از ایمپلنت دندان به مدت سه ماه

پس از گذراندن اصلی‌ترین مرحله جراحی ایمپلنت دندان، مراقبت‌های دیگری نیز مورد نیاز خواهد بود. چرا که پس از این، نوبت به ایجاد پیوند بین استخوان فک و پیچ ایمپلنت خواهد رسید. به همین دلیل، مراقبت‌های شما در این مدت، به تسریع فرایند پیوند و کاهش احتمال پس زدن ایمپلنت کمک می‌کند.

در ادامه، تعدادی از اصلی‌ترین راهکارهای مراقبتی در این دوره چند ماهه را بررسی خواهیم کرد.

کاهش درد پس از ایمپلنت

استفاده از یک مسواک نرم

مسواک خود را بررسی کنید. اگر برس مسواک شما سخت و سفت است، بهتر است آن را با یک مسواک نرم‌تر جایگزین کنید. زیرا مسواک‌های سخت، علاوه بر ایجاد خراش روی سطح ایمپلنت، باعث التهاب ناحیه حساس نیز خواهند شد.

همچنین، پیشنهاد می‌کنیم که دو بار در روز به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. استفاده از یک مسواک مخصوص ایمپلنت به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به خوبی از ایمپلنت خود مراقبت نمایید.

از مصرف محصولات ساینده خودداری کنید

تا آنجا که ممکن است محصولات تمیزکننده‌ی حساس بخرید. زیرا محصولات بسیار ساینده می‌توانند باعث ناراحتی شدید شما شوند. همچنین باید از مصرف محصولات بهداشت دهان و دندان با طعم‌های تند مانند نعناع یا دارچین خودداری کنید. زیرا این‌ها باعث ایجاد احساس ناراحتی در دهان شما می‌شوند.

نخ دندان بکشید

آیا می‌دانید که فقط ۱۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی هر روز نخ دندان می‌کشند؟ این بدان معنا است که ۸۴ درصد از مردم به اندازه کافی از نخ دندان استفاده نمی‌کنند! اگر شما نیز بخشی از این آمار هستید، زمان آن است که حالا پس از دریافت ایمپلنت‌های دندانی، بعضی چیزها را در خودتان تغییر دهید.

پس از ایمپلنت دندان، استفاده از نخ دندان بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند. زیرا پلاک‌ها و باکتری‌های دندانی می‌تواند به راحتی در اطراف ایمپلنت شما تجمع یابند که این موضوع می‌تواند منجر به سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان شود.

نکته مهم دیگر، این است که بدانید انواع مختلفی از نخ دندان وجود دارد. یکی از این انواع نخ دندان به طور ویژه برای کسانی که ایمپلنت دندان دارند طراحی شده است. بنابراین شما واقعا هیچ بهانه‌ای برای مسواک نزدن دندان‌های خود ندارید.

نخ دندان ایمپلنت

غذاهای چسبناک و سفت نخورید

غذاهای سفت و چسبناک می‌توانند به ایمپلنت شما آسیب برسانند. ناگفته نماند، این غذاها می‌توانند به دندان‌های مقابل نیز آسیب برسانند. برخی از غذاهایی که باید پس از ایمپلنت از آن‌ها اجتناب کنید عبارتند از:

  • خوراکی‌های سفت مانند یخ، آجیل، نان برشته، آب نبات
  • میوه‌های سخت مانند سیب، گلابی، هویج
  • خوراکی‌های چسبناک مانند آدامس یا تافی

سیگار و الکل ممنوع!

اجتناب از استعمال دخانیات و مصرف الکل ایده‌ی خوبی برای سلامتی شما است. با این حال، اجتناب از این مواد به خصوص زمانی که ایمپلنت دندان دریافت کردید بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که بهبودی ایمپلنت‌های دندان شما تا حدود ۶ ماه طول می‌کشد.

بنابراین مصرف سیگار در این دوره زمانی می‌تواند ضرر دوچندانی داشته باشد. همچنین، مصرف الکل روند بهبودی ایمپلنت‌های دندان را کُند می‌کند. بنابراین باید تا حد امکان از این موارد خودداری شود.

مراجعه به دندانپزشکی

کادر کلینیک دندانپزشکی در همان روزهای ابتدایی و پس از جراحی ایمپلنت، تاریخ‌هایی را جهت مراجعه مجدد شما به کلینیک تعیین خواهند کرد. حضور شما در زمان‌های موعود، به بررسی شرایط ایمپلنت توسط دندانپزشک و بررسی روند بهبود شما کمک خواهد کرد.

مراقبت از ایمپلنت دندان تا پایان عمر!

همانطور که در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم، مراقبت از ایمپلنت دندان کاری یک روزه و یک ماهه نیست. با توجه به اینکه ایمپلنت پس از گذشت زمان شبیه به یک دندان واقعی خواهد شد (چه از لحاظ عملکردی و چه از لحاظ ظاهری)، مراقبت‌های مربوط به آن نیز تفاوت چندانی با یک دندان طبیعی نخواهد داشت.

مراقبت از ایمپلنت تا پایان عمر

این مراقبت‌های بلند مدت معمولا شامل تغذیه سالم، عدم یا کاهش استعمال دخانیات و الکل و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان است. سعی کنید روزانه دو بار دندان‌های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان نیز غافل نشوید. شستن دهان با دهانشویه نیز به حفظ بیشتر بهداشت دهان کمک خواهد کرد.

انجام فرایند جراحی ایمپلنت دندان در یکی از برترین مراکز ایمپلنت تهران

با توجه به گسترش و فراوانی کلینیک‌هایی که خدمات ایمپلنت دندان را به بیماران خود ارائه می‌دهند، طبیعتا انتخاب یک کلینیک مطمئن و حرفه‌ای برای اناجم این جراحی حائز اهمیت بسیار زیادی خواهد بود. چرا که کیفیت پایین جراحی، عواقب بسیار بد و جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، علاوه بر تمرکز بر کیفیت بسیار بالای خدمات خود، قیمت مناسب و امکان پرداخت اقساطی را نیز به شما عزیزان ارائه خواهیم داد. همچنین، تیم حرفه‌ای پزشکان و متخصصان ما آماده ارائه راهنمایی‌های لازم در خصوص مراقبت از ایمپلنت به شما می‌باشند.

دندانپزشکان متخصص ما با تجربه و مهارت‌های لازم در این زمینه، به شما توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی را از لحظه جایگذاری پایه فیکسچر تا تکمیل فرایند درمانی‌تان ارائه می‌کنند تا کلیه مراحل شما بدون وجود هیچگونه مشکل طی شود.

دریافت خدمات در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان در تهران

از توصیه‌های روزانه بهداشت دهان و دندان گرفته تا روش‌های بهینه تمیز کردن ایمپلنت، مصرف غذاهای مناسب و مراقبت‌های دوره‌ای و حرفه‌ای. با پیروی از این راهنمایی‌ها، شما می‌توانید به ماندگاری و عمر طولانی ایمپلنت خود بیافزایید.

در صورتی که ساکن شهر تهران هستید و قصد دارید تا از خدمات ایمپلنت دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان (بهترین کلینیک دندانپزشکی در شمال تهران) بهره‌مند شوید، می‌توانید جهت رزرو نوبت با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ تماس حاصل نمایید و یا به آدرس ما، واقع در میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، واحد ۷ مراجعه نمایید.

جمع بندی نهایی

ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، مراحل مراقبت از ایمپلنت دندان را به سه مرحله مراقبت‌های بعد از جراحی، مراقبت‌های ۳ ماهه و مراقبت‌های بلند مدت تقسیم کردیم. رعایت این مراقبت‌ها به بهبود نتایج جراحی ایمپلنت و ماندگاری طولانی مدت این دندان جدید در دهان شما منجر خواهد شد.

سوالات متداول در خصوص مراقبت از ایمپلنت دندان

آیا ممکن است مراقبت ناکافی از ایمپلنت دندان منجر به افتادن آن شود؟

√ بله. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و با تجمع بیش از حد پلاک‌های دندانی در ناحیه ایمپلنت شده، احتمال افتادن ایمپلنت افزایش پیدا خواهد کرد.

چه مدت پس از ایمپلنت دندان می‌توانم به رژیم غذایی قبلی برگردم؟

√ پس از گذشت ۶ هفته، می‌توانید به روند طبیعی تغذیه خود برگردید. با این حال، بهتر است همچنان از مصرف غذاهای سفت یا چسبناک دوری کنید.

ورم صورت ناشی از جراحی ایمپلنت پس از چه مدت برطرف خواهد شد؟

√ این ورم پس از گذشت ۶ روز به طور کامل برطرف خواهد شد. استفاده از کمپرس سرد به کاهش سریع تر تورم کمک خواهد کرد.

چگونه می‌توانم التهاب را در اطراف ایمپلنت دندانم کاهش دهم؟

√ داروهای تجویز شده را به موقع مصرف کنید؛ از تماس مستقیم دست با دهان و ناحیه ایمپلنت خودداری کنید و مرتبا به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بررسی و تمیزی مرتب دندان‌ها و ایمپلنت‌ها صورت گیرد.

بهتر است بعد از انجام عمل ایمپلنت چه غذاهایی بخوریم؟ 

√ غذاهای نرم با دمای معتدل مانند سوپ، پوره سیبزمینی و ماست. مصرف غذاهای سرد نیز در روزهای ابتدایی به کاهش خونریزی دندان شما کمک خواهد کرد. خوراکی‌هایی مانند بستنی، نوشیدنی یخ، میلک شیک، شیر سرد و…

بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟

√ این موضوع به تجویز دندانپزشک شما بستگی دارد. اما معمولا دندانپزشک، مصرف حداقل سه روز آنتی بیوتیک را برای شما الزام خواهد کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۲.۹ / ۵. تعداد آرا: ۴۳

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اکبرمسلمی امیرانی

سلام من ایمپلنت انجام دادم ، آیا دیگر نمی توانم سیب و چیپس بخورم

Habib

سلام ممنون از سایتتون
من ایمپلنت دندان‌ را انجام دادم با عرض شرمندگی روزی چند نخ سیگار برایم مفید هست چون من روزی یک پاکت سیگار میکشم
ممنون از راهنماییتون

مطالب و مقالات مرتبط :