نخ دندان؛ فواید استفاده از آن و دلایل اهمیت آن

نخ دندان؛ فواید استفاده از آن و دلایل اهمیت آن
۳.۶
(۱۲۵)

به شما توصیه می شود از ۱۲ سالگی علاوه بر مسواک زدن، از مسواک های بین دندانی نیز به عنوان بخشی از برنامه بهداشت دهان و دندان خود استفاده کنید. برخی از افراد ممکن است فضای کافی بین دندان‌های خود برای استفاده از مسواک بین دندانی نداشته باشند، بنابراین استفاده از نخ دندان می‌تواند جایگزین مفیدی باشد. تیم دندانپزشکی و یا دکتر متخصص شما می‌تواند بهترین روش تمیز کردن بین دندان ها را به شما نشان دهد. این نخ استاندارد به طور کلی موثرترین ابزار برای تمیز کردن فضاهای تنگ بین دندان ها در نظر گرفته می‌شود. همچنین می‌توانید از نخ دندان برای تمیز کردن کناره‌های هر دندان به سمت بالا و پایین استفاده کنید.

همان طور که می‌دانید نخ دندان یک نخ نازک و نرم است. اگر استفاده از این نخ برای شما سخت است، می‌توانید نوارهای مخصوص دندانی را امتحان کنید که ضخیم‌تر است. با نخ دندان خیلی تهاجمی نباشید: خطر آسیب رساندن به لثه ها را خواهد داشت. عمل اصلی نخ دندان کشیدن محکم اما ملایم دندان از بالا به پایین است. پزشک متخصص شما می‌تواند در مورد استفاده از این وسیله به شما مشاوره دهد.

نخ دندان چیست؟

نخ دندان چیست؟

ما قبلاً توصیه هایی در مورد بهترین روش تمیز نگه داشتن دندان های خود با استفاده از مسواک ارائه کرده ایم، اما مهم است که قسمت هایی از دندان‌های خود را که به سختی دیده می‌شوند یا به آنها دسترسی پیدا می‌کنید نیز تمیز کنید. تمیز کردن بین دندان‌ها و روی خط لثه، همچنین ایمپلنت دندان برای اطمینان از پاک کردن تمام پلاک ها و ذرات غذا ضروری است. برای تمیز کردن این نواحی از نخ دندان یا مسواک زدن بین دندانی استفاده می کنیم که متاسفانه مسواک معمولی به آنها دسترسی ندارد. مسواک های بین دندانی دارای سرهای کوچکی هستند که برای قرار گرفتن بین دندان ها طراحی شده اند. آنها در عرض های مختلف متناسب با اندازه شکاف ها هستند، می توانید آنها را از مطب دندانپزشکی، داروخانه ها و در سوپرمارکت خریداری کنید.

گزینه دیگر نخ دندان است و برای استفاده در جاهایی توصیه می‌شود که شکاف دندان‌های شما ممکن است خیلی سخت باشد که با مسواک بین دندانی تمیز شوند. افراد همچنین ممکن است ترجیح شخصی در استفاده از یکی یا دیگری یا ترکیبی از این دو داشته باشند. عصب کشی دندان نیز باعث می‌شود تا دقت بیشتری برای نخ دندان کشیدن داشته باشید.

فواید نخ دندان چیست؟

فواید نخ دندان چیست؟

  1. نخ دندان کشیدن مراقبت پیشگیرانه است

اگر فکر می‌کنید که نخ دندان راهی برای بیرون آوردن آن ذرت مزاحم از دندان‌هایتان است، وقت آن است که متوجه شوید استفاده از نخ دندان چقدر می‌تواند انجام دهد! در دنیای دندانپزشکی استفاده از نخ دندان را یک مراقبت پیشگیرانه می دانیم. درست مانند تغذیه سالم و ورزش می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند، نخ دندان نیز می تواند خطر ابتلا به انواع بیماری ها و مشکلات دهان و دندان را کاهش دهد. به یاد داشته باشید، تعداد زیادی باکتری در دهان شما وجود دارد. مسواک زدن به خلاص شدن از شر بسیاری از آن‌ها کمک می‌کند، اما نخ دندان می‌تواند از حدود ۴۰ درصد از سطح پوشیده شده با باکتری دندان‌ها مراقبت کند که مسواک‌ها نمی‌توانند آن‌ها را لمس کنند. بهتر است بدانید که نخ دندان به خوبی از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

  1. نخ دندان از تشکیل تارتار جلوگیری می کند

پلاک به طور مداوم در طول روز روی دندان های شما ایجاد می شود. پلاک آن ماده چسبنده ای است که معمولاً به رنگ زرد است که بین دفعاتی که مسواک می زنیم روی دندان های شما ایجاد می شود.

هنگامی که پلاک به طور مکرر برداشته نمی شود، به شکل تارتار در می آید توری که بهترین کلینیک دندانپزشکی هم به سختی می‌تواند آن را از بین ببرد. تارتار پسر عموی سخت و سرسخت پلاک است. آنقدر به دندان های شما چسبیده است که برای برداشتن آن از دندانپزشک استفاده می شود!

  1. نخ دندان کشیدن می تواند به شما کمک کند تا نفس تازه داشته باشید

حتی زمانی که نمی‌توانید تکه‌های غذا بین دندان‌هایتان گیر کرده‌اند، در حین غذا خوردن جمع می‌شوند. وقتی آنها واقعاً در آنجا فرو رفته اند، مسواک شما نمی تواند کاملاً به آنها برسد، به این معنی که بدون نخ دندان، آنها باقی می مانند.

  1. مسواک زدن به تنهایی برای یک دهان واقعا تمیز کافی نیست

ما همیشه به این مورد اشاره کرده ایم: مسواک زدن کافی نیست.

مهم نیست که چقدر مسواک می‌زنید، مدت زمانی که مسواک می‌زنید یا فشاری که هنگام مسواک زدن وارد می‌کنید که حتی در برخی شرایط موجب خونریزی لثه می‌شود، گوشه‌ها و شکاف‌هایی هستند که موهای مسواک نمی‌توانند به آن برسند. از طرف دیگر، نخ دندان می‌تواند بین هر دندان قرار بگیرد و تمام مواد غذایی و باکتری‌های گیر کرده در آن را از بین ببرد و دهان بسیار تمیزتری به شما بدهد.

  1. نخ دندان کشیدن می تواند لبخند سفیدتری به شما بدهد

محصولات زیادی وجود دارد که برای سفید کردن لبخند شما طراحی شده اند. از نوارهای سفید کننده گرفته تا سینی های دهانی که با نور لیزر پوشانده شده اند، می‌توانید زمان و هزینه زیادی را صرف تلاش کنید تا دندان های خود را یک یا دو رنگ سفیدتر کنید. با این حال، قبل از اینکه به سراغ همه این محصولات بروید، چرا نخ دندان کشیدن را امتحان نکنید؟ پلاک و تارتار، همانطور که قبلا ذکر کردیم، ظاهری زرد دارند و نخ دندان یک راه عالی برای کاهش پلاک روی دندان‌های شماست. در حالی که برخی ممکن است متوجه شوند که دندان هایشان در اثر مصرف قهوه یا تنباکو لکه دار شده است، بسیاری از افراد با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خط لبخند خود را سفید می‌کنند.

  1. نخ دندان از بیماری لثه جلوگیری می کند

واقعیت این است که پلاک و تارتار فقط دندان های شما را زرد نمی کند. آن‌ها همچنین می‌توانند آسیب جدی به لثه های شما وارد کنند. پلاک می‌تواند بسیار اسیدی باشد. اگر به سرعت دو بار در روز آن را بردارید، ممکن است بافت نرم لثه شما را از بین ببرد و باعث التهاب شود و دری را برای عفونت باز کند. این همان چیزی است که ما از آن به عنوان بیماری لثه یا بیماری پریودنتال یاد می‌کنیم.

اگر بیماری لثه به مرحله پیشرفته پیشرفت کند، می تواند منجر به مشکلات بیشتری مانند پوسیدگی دندان، کانال ریشه و حتی از دست دادن دندان شود. این درد و آسیب بسیار بیشتر از آن چیزی است که هر کسی باید تحمل کند، به خصوص زمانی که راه حل پیشگیری به سادگی نخ دندان کشیدن است.

  1. نخ دندان بسیار ارزان تر از جراحی دهان است

قیمت نخ دندان بسته به برند، نوع، جایی که آن را می‌خرید و اینکه آن را به صورت عمده می‌خرید یا نه، می‌تواند متفاوت باشد. به هر حال، نخ دندان هزینه کمتری نسبت به جراحی دهان دارد. به یاد دارید زمانی که از نخ دندان به عنوان مراقبت پیشگیرانه یاد می‌کردیم؟ برخی از مسائل ناشی از تجمع پلاک و باکتری (مانند بیماری لثه) می تواند به کنترل آسیب جدی در قالب جراحی دهان نیاز داشته باشد. از دردسر و پول خود صرفه جویی کنید و از امروز شروع به نخ دندان کشیدن کنید!

نخ دندان کشیدن چه مزایایی دارد؟

نخ دندان کشیدن چه مزایایی دارد؟

نخ دندان را می‌توان به عنوان فرآیند تمیز کردن بین دندان‌ها و لثه با استفاده از یک رشته نازک به نام نخ دندان تعریف کرد. نخ دندان معمولا از ابریشم، نایلون یا تفلون ساخته می شود. آنها هم به صورت ریسمانی و هم به صورت روبان موجود هستند. برای دندان‌هایی که فضای کافی بین آن‌ها وجود دارد، می‌توان از نخ ریبون استفاده کرد، در حالی که برای دندان‌هایی که در تماس نزدیک با یکدیگر هستند، نخ دندان موثرترین است. اگرچه دندان‌ها را می‌توان با مسواک زدن تمیز کرد، اما در رسیدن به سطوح دندان‌های مجاور مؤثر نیست – به جای آن می‌توان از روشی برای تمیز کردن دندان به نام نخ کشی استفاده کرد. این روش شامل یک قطعه کوتاه از مواد نخ مانند به نام نخ دندان است که برای تمیز کردن مناطقی که دسترسی به آن‌ها با مسواک دشوار است استفاده می‌شود. برای استفاده مناسب افراد زیر ۱۲ سال نیز بهتر است به دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید.

دلیل اهمیت استفاده از نخ دندان

دلیل اهمیت استفاده از نخ دندان

اکثر مردم یا نخ دندان کشیدن را فراموش می‌کنند یا آن را در لیست اولویت‌های خود قرار نمی‌دهند زیرا از اهمیت آن آگاه نیستند یا مطمئن نیستند که چگونه آن را به درستی انجام دهند و یا فقط آن را برای کسانی که ارتودنسی دندان کرده‌اند مناسب است. اما استفاده از نخ دندان به تمیز کردن شکاف‌های بین دندان‌ها کمک می‌کند تا کمتر به عفونت‌های لثه یا حفره‌های ناشی از تجمع باکتری‌ها مبتلا شوید. و با بهبود سلامت دندان‌ها، از پرداخت صورت‌حساب‌های هنگفت درمان دندان در امان خواهید بود.

کشیدن نخ دندان چطور به لثه‌ها کمک می‌کند؟

کشیدن نخ دندان چطور به لثه‌ها کمک می‌کند؟

هر بار که برای معاینه به دندانپزشک مراجعه می کنید، یک سوال وجود دارد که تقریباً مطمئن هستید که می‌شنوید: “آیا مرتبا از نخ دندان استفاده کرده اید؟” برای بسیاری از بیماران، پاسخ همیشه مثبت نیست. همانطور که انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند، بسیاری از مردم دو بار در روز مسواک می‌زنند، اما تعداد کمتری از مردم حداقل یک بار در روز نخ دندان می‌کشند. چیزی که بسیاری از افراد نمی‌دانند این است که این مرحله نقش مهم و اساسی در سلامت دندان ایفا می‌کند.

تمیز کردن فاصله بین دندان ها

تمیز کردن فاصله بین دندان ها

بر خلاف مسواک که رویه‌ها و سطوح خارجی دندان ها و لثه ها را تمیز می‌کند، نخ دندان یک پاک کننده بین دندانی است. این به طور خاص برای تمیز کردن فضاهای تنگ بین دندان ها و شکاف بین پایه دندان و لثه طراحی شده است. این‌ها مکان‌هایی هستند که مسواک نمی‌تواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد تعداد فزاینده‌ای از شواهد نشان می‌دهد که مراقبت‌های مناسب از دندان، از جمله نخ دندان کشیدن منظم، می‌تواند بیشتر از زیبایی و سلامت لبخند شما باشد. یک دهان سالم همچنین به پیشگیری از بیماری‌های بسیار جدی تری که برخی از آن‌ها می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند کمک کند.

مناسب ترین ابزار برای تمیز کردن بین دندان ها چه چیزی است؟

مناسب ترین ابزار برای تمیز کردن بین دندان ها چه چیزی است؟

نخ دندان برای داشتن دندان های سالم ضروری است. برای داشتن دندان‌های سالم، باید حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید، پزشکان توصیه می کنند حداقل دو بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان کشیدن ذرات غذایی محبوس شده در بین دندان ها را که مسواک شما از دست می‌دهد، از بین می‌برد و به شما کمک می‌کند. برای کاهش پلاک و احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه نخ دندان موم شده و بدون موم ارائه می‌شود. اگر دندان‌های شما فاصله کمی با هم دارند، نخ دندان موم شده یا نوار نخ دندان ممکن است راحت‌تر بین آن‌ها حرکت کند. نخ دندان نیز دارای طعم‌هایی است که باعث می‌شود نخ دندان کمتر احساس شود.

بهتر است بدانید که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مکمل یکدیگر هستند و برای انتخاب مسواک مناسب با ویژگی‌های مفید در ادامه همراه ما باشید:

هنگام خرید یک مسواک، موهای سفت، متوسط و نرم را مشاهده خواهید کرد. همیشه از مسواک با موهای نرم استفاده کنید. مسواک‌های سفت و حتی با موهای متوسط روی لثه‌های شما سایشی عمل می‌کنند. البته مسواک برقی نیز گزینه خوبی است. با توجه به گزارشات پزشکان متخصص، بعضی از افراد تمایل دارند خیلی سخت یا در حرکات اره‌ای خشن بر خلاف یک حرکت دایره‌ای ملایم مسواک بزنند، اما یک مسواک برقی می‌تواند به جلوگیری از «ساییده شدن» کمک کند. مسواک شما چه دستی و چه برقی باید اندازه و شکلی داشته باشد که به خوبی در دهان شما قرار گیرد تا تمیز کردن دندان‌ها راحت و آسان باشد.

انواع نخ دندان

انواع نخ دندان

نخ موم نشده

این یکی از محبوب ترین انواع نخ دندان است. از چندین رشته نایلونی که به هم پیچیده شده اند تشکیل شده است. هیچ طعم دهنده مصنوعی ندارد و بنابراین عاری از مواد شیمیایی است. نخ موم نشده برای شکاف های کوچک بین دندان ها مناسب است. این نخ بسیار نازک تر از انواع دیگر نخ دندان است. از طرفی نسبت به سایر انواع نخ دندان مستعد ریزش و شکستگی است.

نخ موم شده

نخ موم شده فقط یک لایه بیشتر از نخ موم نشده پهن تر است و مشابه نخ های موم نشده ساخته می‌شود. لایه موم شده از نخ دندان محافظت و تقویت می‌‌کند تا از خرد شدن و شکستن آن توسط کاربر جلوگیری کند. این مدل نخ به خوبی بین دندان‌ها می‌چرخد. با این حال، به دلیل اضافه شدن لایه موم شده، ضخیم تر است و ورود به شکاف‌های کوچک را دشوار می‌کند. همچنین گرفتن این نخ برای یک کاربر معمولی سخت تر است.

نوار دندان

این شکل صاف تری دارد و نسبت به انواع دیگر نخ دندان بسیار ضخیم‌تر است. برای افرادی که فاصله بین دندان‌هایشان بیشتر است مناسب می‌باشد. در انواع موم شده و بدون موم موجود است. این نوع نخ به دلیل ضخیم تر بودن برای اکثر افراد مناسب نیست. استفاده از نوار دندانی بین دندان های شلوغ نیز دشوار است.

رعایت نکاتی برای استفاده از نخ دندان

رعایت نکاتی برای استفاده از نخ دندان

حدود ۴۵ سانتی متر از نخ را جدا کنید و حدود ۱ انگشت هر دست را بپیچید.

نخ را محکم بین انگشتان شست و سبابه خود نگه دارید و حدود ۲.۵ سانتی متر از نخ دندان بین آنها قرار بگیرید و هیچ شلی از آن باقی نماند.

برای هدایت نخ دندان بین دندان های خود از یک حرکت آرام “تکان دادن” استفاده کنید. نخ را داخل لثه نچسبانید.

هنگامی که نخ دندان به خط لثه شما رسید، آن را به شکل C در برابر دندان خم کنید تا زمانی که احساس مقاومت کنید.

نخ دندان را روی دندان نگه دارید. به آرامی کنار دندان را خراش دهید و نخ را از لثه دور کنید. این کار را در طرف دیگر شکاف، در امتداد سمت دندان بعدی تکرار کنید.

پشت آخرین دندان خود را فراموش نکنید.

هنگام استفاده از نخ دندان، الگوی منظمی داشته باشید. از بالا شروع کنید و از چپ به راست حرکت دهید، سپس به پایین بروید و دوباره از چپ به راست کار کنید. به این ترتیب کم‌تر احتمال دارد نخ کشیدن دندانی را از دست بدهید.

نکته قابل توجه این که هنگامی که برای اولین بار نخ کشیدن را شروع می‌کنید، ممکن است لثه‌های شما حساس شده و خونریزی کمی داشته باشند. طبق دستور تیم دندانپزشکی دندان های خود را نخ دندان بکشید و با سالم تر شدن لثه‌ها، خونریزی باید متوقف شود. اگر بعد از چند روز همچنان خونریزی منظم دارید، به مطب دندانپزشکی خود مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند بررسی کنند که آیا شما به درستی از نخ دندان استفاده می‌کنید یا خیر.

زمان درست استفاده از نخ دندان

توصیه برای مسواک زدن دو بار در روز است. نخ دندان کشیدن باید یک بار در هر ۲۴ ساعت انجام شود، اما زمان ایده آلی برای نخ دندان کشیدن وجود ندارد – هر زمان که افراد نیاز به نخ دندان کشیدن پیدا کنند، می‌توان آن را انجام داد. البته یکی از بهترین زمان‌ها هنگام عصر است، بنابراین می توان ذرات غذایی روزانه را حذف کرد. نخ دندان ممکن است پس از یک بار استفاده، کارایی بالقوه پاک کنندگی خود را از دست بدهد و ممکن است باکتری ها را دوباره در دهان رسوب کند. با توجه به این موضوع، توصیه می شود تنها یک بار از نخ دندان استفاده کنید. لازم به ذکر است که مسواک زدن بعد از نخ دندان مفید است زیرا در حین مسواک زدن خمیر دندان مستقیماً به دندان ها دسترسی دارد و هنگامی که به طور مکرر تف می‌کنیم و آبکشی را انجام می‌دهیم، اگر هنوز در بین دندان ها یا اطراف دندان‌ها باقی مانده باشد، به بیرون ریختن مواد کمک می‌کند.

انواع کمک کننده نخ دندان

نخ های نخ دندان، طول های کوچکی از نخ های از پیش تقسیم شده هستند که به یک تکه پلاستیکی که دارای لبه نوک تیز است، متصل می شوند. نوک پلاستیک را می توان قبل از کشیدن نخ دندان برای جدا کردن تکه های بزرگ غذایی که بین دندان های شما گیر کرده است، استفاده کرد. این انتخاب ها زحمت کشیدن و بریدن طول جدیدی از نخ را هر روز از بین می برد و هم با نخ موم دار و هم با نخ موم نشده در دسترس هستند. بهداشت دهان و دندان شما مهم است، بنابراین حتما آزمایش کنید و نخ دندانی را که برای شما مناسب است پیدا کنید. اگر فکر می کنید نخ دندان کشیدن یک کار یا دردسر بزرگ است، ممکن است از نوع نامناسبی از نخ دندان برای دندان های خود استفاده کنید. نخ دندان کشیدن باید آسان و راحت باشد. فقط چند دقیقه در صبح و عصر می تواند لبخند شما را شاد و سالم نگه دارد!

سوالات متداول

بهترین نخ دندان چیست؟

وقتی صحبت از بهترین نخ دندان به میان می‌آید، واقعاً فقط یک نوع نخ دندان وجود دارد که برنده مبارزه می‌شود: همان نخ دندانی که شما استفاده می‌کنید! واقعاً مهم نیست که از چه نوع نخ دندانی استفاده می‌کنید. عامل مهم این است که شما با آن راحت باشید. نشان داده شده است که نخ دندان کشیدن به پیشگیری از بیماری های لثه و نگرانی های مهم سلامت دهان کمک می کند پس مواردی را انتخاب کنید که به لثه و دندانهایتان آسیب نمی‌زند و به راحتی بین دندان‌ها حرکت می‌کند.

چرا باید نخ دندان بکشید؟

دندانپزشکان توصیه می کنند حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. پنج سطح روی دندان شما وجود دارد و همه آنها شانس یکسانی برای ایجاد پلاک، ذرات غذا و باکتری دارند. استفاده از نخ دندان به شما کمک می کند تا با استفاده از مسواک، ۲ سطح از سطوحی که دسترسی به آنها سخت است را تمیز کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۶ / ۵. تعداد آرا: ۱۲۵

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه خود را بنویسید

02188539714-21

شنبه تا پنجشنبه - 9:00 - 20:00

تهران میدان آرژانتین

خ بخارست، خ 6، پ 22، واحد7