آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

سفید کردن دندان ها در خانه

زمان تقریبی برای مطالعه: 6 دقیقه
۳.۵
(۱۲۰)

دندان‌ها با گذشت زمان و به دلیل مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی، سیگار کشیدن، افزایش سن و برخی عوامل دیگر تغییر رنگ می‌دهند. از آن‌جایی که داشتن لبخندی زیبا و دندان‌هایی سفید، آرزوی بسیاری از افراد است، سعی کردیم تا روش‌های خانگی سفید کردن دندان را به شما معرفی کنید.

بلیچینگ دندان در دندان‌پزشکی دکتر بنیانیان

این راهکارها با بیشترین میزان اثربخشی و کمترین حد عوارض به شما کمک می‌کنند تا لبخندی سفید، زیبا و جذاب‌تر داشته باشید.

دلیل زرد شدن دندان‌ها چیست؟

عوامل متعددی در زرد شدن و تغییر رنگ دندان‌ها تاثیر دارند. صرف بعضی از غذاها و خوراکی‌ها باعث می‌شود که روی لایه‌ی بیرونی (مینای دندان) لکه ایجاد شود. همچنین تجمع پلاک روی دندان‌‌ها نیز باعث زرد شدن آن‌ها می‌شود. افراد معمولا این نوع تغییر رنگ را با استفاده از تمیز کردن منظم و دارو‌های سفید کننده درمان می‌کنند.

با این وجود از آنجایی که مینای دندان سایش یافته و عاج زیر آن نمایان شده دندان‌ها زرد به نظر می‌رسند. عاج دندان به طور طبیعی دارای بافتی زرد رنگ و استخوانی است که در زیر مینای دندان قرار دارد.

راهکارهای خانگی سفید نمودن دندان ها

در ادامه، به معرفی چند روش ساده و موثر برای سفید کردن دندان ها در خانه می‌پردازیم. البته بهتر است پیش از انجام این فرایندها به چند نکته توجه داشته باشید:

  • راهکارهای خانگی سفید کردن دندان‌ها به استمرار و تکرار نیاز دارند و هیچ یک از آن‌ها با یک بار انجام دندان‌های شما را سفید نمی‌کنند.
  • برخی از روش‌های خانگی سفید کردن دندان‌ها می‌توانند باعث بروز حساسیت در دندان‌های شما شوند. پیش از انجام هر یک از روش‌های معرفی شده، عدم حساسیت خود نسبت به ماده معرفی شده را بررسی کنید.
  • اثربخشی این روش‌های خانگی در مقایسه با روش‌های حرفه‌ای، کمتر است. اگر به دنبال دستیابی به یک روش ماندگارتر و بهتر می‌گردید، از بلیچینگ دندان استفاده کنید.

سفید کردن دندان با جوش شیرین

۱. برای سفید نمودن دندان با جوش شیرین مسواک بزنید

جوش شیرین خاصیت سفید کننده طبیعی دارد از همین رو در برخی از انواع خمیر دندان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوش شیرین سایندگی ملایمی دارد و لکه‌های سطحی روی دندان‌ها را از بین می‌برد. همچنین جوش شیرین نوعی محیطی قلیایی در دهان به وجود می‌آورد و مانع از رشد باکتری‌ها می‌شود.

استفاده از جوش شیرین روشی نیست که دندان‌ها را یک شبه سفید کند. اما شما در طول زمان و پس از انجام چند باره‌ی این فرایند متوجه تفاوت رنگ دندان‌ها می‌شوید.

اگر تصمیم گرفتید تا از جوش شیرین برای سفیدتر کردن دندان‌های خود استفاده کنید، کافی است ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین را با ۲ قاشق چای خوری آب ترکیب کرده و سپس دندان‌های خود را با استفاده از این محلول مسواک بزنید.

برای پیشگیری از بروز عوارض و حساسیت دندان‌ها نسبت به جوش شیرین این فرایند را بیشتر از ۳ بار در هفته انجام ندهید.

۲. روی دندان‌هایتان پوست موز بمالید

اگرچه کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما استفاده کردن از پوست موز روی دندان‌ها به سفید کردن آن‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند! پوست موز حاوی مقادیر بسیار زیادی پتاسیم و منگنز است و می‌تواند لکه‌های رنگی روی دندان را از بین ببرد. این دو ماده‌ی معدنی به طور طبیعی مینای دندان را نیز تقویت و اسیدهای موجود در دهان را از بین می‌برند.

سفید کردن دندان با پوست موز

برای استفاده از پوست موز برای سفید کردن دندان‌ها، کافی است قسمت داخلی پوست موز را به مدت دو دقیقه روی دندان‌های خود بمالید و سپس، دهان خود را با آب بشویید. خوشبختانه این ترفند کاملا طبیعی است و هیچ عوارضی در پی ندارد. به همین دلیل می‌توانید این کار را تا دو بار در روز هم انجام دهید.

۳. شستشوی دندان‌ها با روغن برای سفید نمودن دندان

شستشوی دندان با روغن، راهکار خانگی و سنتی سفید کردن دندان در بین مردم هند است. این روش باکتری‌های موجود در دهان و روی دندان را از بین می‌برد. هندی‌ها در گذشته برای شستشوی دندان‌های خود با روغن از روغن آفتابگردان یا روغن کنجد استفاده می‌کردند؛ اما شما می‌توانید از هر روغنی برای این کار استفاده کنید.

به عنوان مثال، روغن نارگیل (که به دلیل طعم و مزایای بی‌شمارش بسیار محبوب است) گزینه‌ی مناسبی برای این کار است. این روغن دارای اسید لوریک است و به دلیل توانایی آن در کاهش التهاب دهان و از بین بردن باکتری‌ها شناخته می‌شود.

شستشوی دندان‌ها با روغن برای سفید نمودن دندان

متاسفانه، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که شستشو با روغن دندان‌ها را سفید می‌کند. با این وجود، کاری ایمن است و ارزش امتحان کردن را دارد. اکثر مردم بر این باورند که پس از شستشوی مرتب با روغن، دندان‌هایشان سفیدتر و روشن‌تر شده است.

چگونه دندان‌های خود را با روغن سفید کنیم؟

  • برای انجام این کار، ۱ قاشق غذاخوری روغن را در دهانتان بریزید و آن را بین دندان‌های خود بچرخانید.
  • این کار را برای ۵ الی ۱۰ دقیقه انجام دهید.
  • در آخه، دهان خود را با آب ولرم شستشو دهید.

۴. از پراکسید هیدروژن استفاده کنید

پراکسید هیدروژن ماده‌ای با خاصیت سفید کنندگی طبیعی است که می‌تواند دندان‌های شما را براق‌تر و درخشان‌تر کند. این ماده در بسیاری از خمیر دندان‌های موجود در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما کاربرد اصلی آن برای بلیچینگ خانگی دندان است.

بلیچینگ دندان یکی از راهکارهای سفید کردن دندان‌ها است که با دو روش بلیچینگ خانگی و در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود. در هر دو روش، دندان با استفاده از پراکسید هیدروژن سفید خواهد شد. با این تفاوت که در بلیچینگ مطب (آفیس بلیچینگ)، غلظت ماده پراکسید هیدروژن به دلیل حضور دندانپزشک و نظارت او، بیشتر از مواقعی است که فرد شخصا اقدام به سفید کردن دندان‌های خود خواهد گرفت.

بلیچینگ دندان

رایج‌ترین غلظت پراکسید هیدروژن موجود در داروخانه محلول با غلظت ۳ درصدی است. شما باید با مخلوط کردن میزان مساوی پراکسید و آب غلظت آن را به ۱.۵ برسانید. همچنین می‌توانید پراکسید هیدروژن را با جوش شیرین مخلوط کنید. ۲ قاشق چایخوری پراکسید هیدروژن را با ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کرده و به آرامی دندان‌ها را مسواک بزنید.

اگرچه غلظت‌های بسیار رقیق شده این ماده ایمن و بی خطر هستند؛ اما نوع غلیظ این مواد یا استفاده بیش از حد از آن باعث تحریک لثه و حساسیت دندان می‌شود. لذا اکیدا به شما توصیه می‌کنیم که جز با مشورت دندانپزشک و بیشتر از ۲ بار در هفته از این ماده استفاده نکنید.

۵. از معجزات سیب‌زمینی غافل نشوید

سیب زمینی مستقیما باعث سفید کردن دندان‌ها و از بین بردن لکه‌ها نمی‌شود. اما برخی از خواص و ویژگی‌های آن به روشن‌تر کردن رنگ دندان‌ها کمک می‌کند. یکی از این ویژگی‌ها خاصیت سایندگی سیب‌زمینی است.

سفید کردن دندان با سیب زمینی

پلاک یک لایه چسبنده از باکتری‌هایی است که روی سطح بیرونی دندان‌ها جمع می‌شود و می‌تواند به مرور زمان به جرم تبدیل شود. جرم دندان نیز رفته رفته باعث ایجاد لکه‌های زرد و قهوه‌ای روی دندان‌ها می‌شود.

سیب‌زمینی با خاصیت سایندگی خود به از بین بردن پلاک‌های روی سطح دندان کمک می‌کند. برای این کار، کافی است کمی سیبزمینی خام را به صورت دورانی روی دندان‌های خود بمالید. این فرایند را به مدت ۱۰ دقیقه تکرار نکنید و سپس دهان خود را با آب ولرم بشویید.

۶. استفاده از آبلیمو و نمک

دو ماده در دسترس دیگر برای سفید کردن دندان‌ها آبلیمو و نمک هستند. مزایای این دو ماده برای سفید کردن دندان‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • اسید سیتریک موجود در آبلیمو می‌تواند پلاک های روی سطح دندان را از بین ببرد.
  • آبلیمو از رشد باکتری‌ها در دهان جلوگیری می‌کند.
  • نمک با خاصیت ساینده‌ای ملایم خود لکه های سطحی دندان را پاک می‌کند.

آبلیمو و نمک هر دو به تنهایی خاصیت سفید کنندگی برای دندان‌ها دارند. اما ترکیب آن‌ها می‌تواند به یک ماده قوی‌تر برای داشتن دندان‌هایی سفیدتر منجر شود. برای تولید این خمیر سفید کننده باید حدود ۱ قاشق چایخوری نمک و ۲ قاشق چایخوری آبلیمو را با یکدیگر مخلوط کنید و دندان‌های خود را به مدت ۲ دقیقه با این خمیر مسواک بزنید.

روش‌های سفید کردن خانگی دندان

سایر روش‌های سفید کردن خانگی دندان

چند روش طبیعی ثابت نشده دیگر نیز برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد که بی خطر یا موثر بودن آن‌ها مشخص نیست. برخی از روش‌ها عبارتند از:

  • زغال فعال: مسواک زدن با پودر زغال سموم را از دهان و لکه‌های دندان را از بین می‌برد.
  • خاک کائولن: طرفداران این روش ادعا می‌کنند که مسواک زدن با این خاک لکه‌های دندان را از بین می‌برد.
  • پوست میوه‌ها: مالیدن پرتقال، لیمو، یا پوست موز روی دندان، آنها را سفیدتر می‌کند.
  • سرکه سیب: هیچ مدرکی وجود ندارد که سرکه سیب باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شود. برعکس حتی ممکن است مینای دندان را ضعیف کند و باعث پوسیدگی دندان شود.

طرفداران این روش‌ها معتقدند که دندان‌ها به طور چشمگیری سفید می‌شوند اما هیچ مدرک علمی برای این موضوع وجود ندارد.

نتیجه گیری نهایی

چندین روش طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها در خانه وجود دارد. استفاده از موادی مانند پوست موز، سیب زمینی، جوش شیرین، سرکه، آبلیمو و نمک، نمونه‌هایی از این روش‌ها هستند. فراموش نکنید که اکثر این روش‌ها لکه‌های سطحی روی دندان‌ها را از بین می‌برند و راهکاری دائمی برای دستیابی به دندان‌هایی سفید و براق نیستند.

سوالات متداول در خصوص سفید کردن دندان‌ها در خانه

بهترین روش‌ خانگی برای سفید کردن دندان کدام است؟

استفاده از مواد بی خطری مانند جوش شیرین و پوست موز از بهترین روش‌های سفید کردن دندان‌ در خانه محسوب می‌شوند.

آیا جرم گیری دندان به سفید شدن آن کمک می‌کند؟

جرم گیری بیشتر برای حذف پلاک‌ها و جرم‌های روی سطح دندان کاربرد دارد و برای سفید نمودن دندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اگر تصمیم به سفید کردن دندان‌های خود گرفتید، بهتر است به جای جرم‌گیری از روش بلیچینگ استفاده کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۲۰

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد قلیزاده

بهترین قسمت این مطلب در آنجایی هست که اگر دلایل علمی پشت بسیاری از باورهای سنتی وجود ندارد رو محترمانه تذکر می ده و ازین بابت باید تشکر کرد

[…] شستشو با روغن، درمان سنتی مردم هند است که برای بهبود بهداشت دهان و دفع سموم از بدن انجام می‌شود. شستشو با روغن باکتری‌های موجود در دهان را ازبین می‌برد. در نتیجه روی دندان‌ها پلاک و تغییر ایجاد نمی‌شود. در واقع، هندی‌ها برای شستشوی دندان با روغن از روغن آفتابگردان یا کنجد استفاده می‌کردند اما هر روغنی موثر است. […]

مطالب و مقالات مرتبط :