آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

بریج دندان چیست؛ انواع، نحوه عملکرد و راهنمای هزینه آن

زمان تقریبی برای مطالعه: 6 دقیقه
۳.۴
(۲۰۴)

احتمال دارد شما نیز برای انجام یکی از فرایند‌های دندانپزشکی (مانند ایمپلنت دندان) به دندانپزشکی مراجعه و در آنجا با اصلاح بریج دندان برخورد کرده باشید. اگر پس از این اتفاق (و یا به هر دلیل دیگری) به دنبال جستجوی این عبارت در اینترنت گشتید و با این مقاله از وبسایت کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان مواجه شدید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. چرا که ما قصد داریم تا کلیه اطلاعات لازم در خصوص بریج دندان را به شما ارائه دهیم.

تماس با مطب دکتر بنیانیان | برقراری ارتباط با کلینیک دندانپزشکی بنیانیان

اگر یکی از دندان‌های شما از بین برود، دندان‌های مجاور به سمت فضای خالی منحرف می‌شوند. علاوه بر این، دندان‌های فک مقابل شما نیز می‌توانند به سمت بالا یا پایین فضای خالی حرکت کنند. این امر مشکلات زیادی از قبیل دشواری در صرف غذا، درد و به هم ریختگی زیبایی ظاهری چهره را به وجود می‌آورد.

در چنین مواقعی، از بین بردن این جای خالی حائز اهمیت بسیار زیادی خواهد بود. پل دندان، یکی از راهکارهای پر کردن این فضای خالی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بریج یا پل دندان چیست؟

بریج یا پل دندان (dental bridge) یکی از روش‌های ترمیم دندان‌های از دست رفته است. این روش در مواقعی که دندان از دست رفته در میانِ دو دندان دیگر باشد کاربرد دارد. در واقع در این روش، تاج دندان‌های مجاورِ دندانِ از دست رفته، مانند پایه‌های یک پل و پشتیبانی محکم برای فضای خالی عمل می‌کنند.

بریج دندان ظاهری شبیه به یک تاج دندان طبیعی دارد و زیبایی ظاهری را به چهره‌ی شما بازمی‌گرداند.

بریج دندان چیست

پل زدن دندان

پل زدن دندان اصطلاح دیگری است که برای بریج دندان به کار گرفته می‌شود و تفاوتی با روشی که در بالا به توضیح آن پرداختیم ندارد.

کاندیدای استفاده از بریج دندان

تشخیص این موضوع به دندانپزشک متخصصی که به او مراجعه کردید بستگی دارد و بر اساس عواملی مانند میزان سلامت و مقاومت دندان‌های مجاور دندانی که از دست دادید تعیین خواهد شد. اما با این وجود، در صورتی که یک و یا دو دندان خود را از دست دادید و در صورتی که دندان‌های مجاور دندان‌های از دست رفته‌ی شما سالم هستند، کاندیدای مناسبی برای انجام بریج دندان هستید.

در چه مواقعی مجبور به استفاده از بریج دندان هستیم؟

معمولا اولین پیشنهاد دندانپزشک برای پر کردن فضای خالی بین دندان‌های شما، استفاده از بهترین روش جایگزینی دندان از دست رفته یعنی ایمپلنت دندان است. اما در صورتی که به هر دلیلی واجد شرایط انجام ایمپلنت دندان نباشید و یا هزینه انجام روش ایمپلنت دندان برای شما زیاد باشد، دندانپزشک به شما پیشنهاد می‌کند تا از بریج دندان استفاده کنید.

علاوه بر این، شرایط دیگری نیز وجود دارد که دارا بودن آن، دندانپزشک را مجبور به استفاده از بریج دندان می‌کند. برای مثال، در صورتی که فضای خالی بین دندان‌ها برای کاشت ایمپلنت دندان کافی نباشد، دندانپزشک به شما پیشنهاد می‌کند تا از پل دندان استفاده کنید.

بریج دندان جلو

بریج دندان جلو

بریج دندان معمولا برای دندان‌های جلوی فک مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که دستیابی سریع به دندانی مشابه دندان طبیعی و واقعی در مواقعی که دندان جلوی فک از دست رفته باشند حائز اهمیت بسیار زیادی است. علاوه بر این، با استفاده از روش پل دندان احتمال تشکیل مثلث سیاه میان دندان‌های جلویی فک کمتر خواهد بود.

انجام بریج دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان

ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، با حضور تیمی از دندانپزشکان و کادر درمانی مجرب، متخصص و متعهد آماده ارائه خدمات مربوط به بریج دندان با بهترین کیفیت به شما مراجعه کنندگان عزیز هستیم.

مزایای انتخاب کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان برای خدمات بریج دندان عبارتند از:

  • تیم حرفه‌ای
  • اجرای انواع روش‌های بریج دندان
  • راحتی و آسایش بیماران
  • مشاوره و آموزش
  • دریافت هزینه به صورت اقساط

شما می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ و یا مراجعه به کلینیک ما، واقع در تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، پلاک ۷ از خدمات بریج دندان ما بهره مند شوید.

انواع بریج‌ دندان کدام است؟

چهار نوع اصلی پل وجود دارد که در ادامه، هر یک از آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع بریج‌ دندان

بریج ثابت سنتی

این پل رایج‌ترین و متداول‌ترین نوع بریج است. در پل سنتی، دندان مصنوعی در وسط و تاج‌ها روی دندان‌های مجاور و کناری قرار می‌گیرند. دندانپزشک برای نصب بهتر بریج سنتی، مجبور است تا بخشی از دندان‌های مجاور را بتراشد. پل‌های سنتی معمولا از جنس فلز، پرسلن متصل به فلز یا سرامیک هستند.

بریج سنتی، پس از نصب در جای خود ثابت می‌شود و امکان جابجایی آن وجود نخواهد داشت. به همین دلیل، این روش برای افرادی که قصد دارند تا از پل برای مدت زمانی طولانی استفاده کنند مناسب خواهد بود.

بریج دندان مریلند (پل پیوند شده با رزین)

اگر دندان‌های جلوی فک خود را از دست داده باشید ممکن است دندانپزشک به شما پیشنهاد کند تا از این نوع پل‌ها استفاده کنید. این نوع پل از پرسلن متصل شده به دندان‌های فلزی یا سرامیکی ایجاد شده است و توسط یک فریم پشتیبانی می‌شود. بال‌ها (وینگ‌ها) نیز در هر طرف پل به دندان‌های موجود شما متصل می‌شوند.

پل پشتیبانی شده با ایمپلنت

بریج ایمپلنت در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است. چرا که صرفا برای مواقعی که یک یا دو دندان از دست رفتند کاربرد ندارد و در شرایط بی دندانی کامل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این روش، به جای اینکه بریج برای ثابت شدن، به دندان‌های مجاور خود تکیه کند، توسط پایه ایمپلنت در جای خود نگه داشته می‌شود. بریج ایمپلنت مزایای بسیار بیشتری نسبت به سایر روش‌های پل دندان دارد. برای مثال، این روش به دندان‌های مجاور شما آسیب نمی‌زند و همچنین مقاومت بسیار بیشتری در جای خود خواهد داشت.

مزایای بریج دندان

مزایای بریج دندان

  • هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت دندان دارد.
  • جای خالی دندان را پر می‌کند.
  • زیبایی ظاهری و طبیعی را به دندان‌های شما بازمی‌گرداند.
  • از تحریف و حرکت دندان‌های مجاور به سمت فضای خالی جلوگیری می‌کند.

معایب بریج دندان

  • دندانپزشک مجبور است تا دندان‌های مجاور را بتراشد.
  • دندان‌های مجاور باید حتما عصب کشی شوند.
  • هزینه‌ی بریج دندان مجموعه‌ای از هزینه‌های سه واحد روکش دندان و دو واحد عصب کشی خواهد بود.
  • به دلیل خالی بودن فضای زیر بریج، استخوان فک و لثه دچار تحلیل خواهند شد.
  • فرد پس از مدتی مجبور به انجام جراحی پیوند استخوان خواهد شد.
  • پس از تحلیل استخوان فک، یک فضای خالی بین بریج و لثه به وجود خواهد آمد. این فضای خالی به مرور زمان به محلی برای تجمیع باقی‌مانده‌ی مواد غذایی تبدیل خواهد شد. در نتیجه‌ی این اتفاق، دهان فرد در بیشتر مواقع بوی بدی خواهد داد.

طول عمر بریج دندان چقدر است؟

بریج دندان در صورت مراقبت صحیح شما می‌تواند تا بیش از ۱۵ سال بدون هیچ عارضه‌ای در دهان باقی بماند. البته موضوعات دیگری مانند جنس بریج و کیفیت نصب پل توسط دندانپزشک نیز در این موضوع دخیل خواهد بود.

طول عمر بریج دندان

قیمت بریج دندان چقدر است؟

همانطور که در بالا نیز به این موضوع اشاره کردیم، قیمت بریج دندان تقریبا با ۳ واحد روکش و ۲ واحد عصب کشی دندان برابر است. با این وجود، تعیین دقیق هزینه به دلیل ساخت روکش اختصاصی برای شما قابل پیشبینی نیست.

در صورتی که قصد دارید تا از بریج دندان برای دندان‌های خود استفاده کنید، می‌توانید با کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان به شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ تماس حاصل نمایید و اطلاعات لازم در خصوص آخرین قیمت‌ها را از کارشناسان ما دریافت کنید.

نحوه مراقبت از بریج دندان

موفقیت پل دندان به سلامت و استحکام دندان‌های باقیمانده و گهدارنده پل بستگی دارد. به همین دلیل، مراقبت صحیح و کامل از دندان‌ها (خصوصا دندان‌های مجاور پل) اهمیت بسیار زیادی دارد. برای مراقبت از بریج دندان، از راهکارهای زیر استفاده کنید.

  • دو بار در روز مسواک بزنید، روزانه نخ دندان بکشید و دندان‌های خود را با دهانشویه تمیز کنید.
  • از دندانپزشک خود بخواهید تا نحوه صحیح استفاده از نخ دندان را به شما آموزش دهد. این آموزش باید نحوه تمیز کردن زیر پل با استفاده از نخ دندان بریج را نیز در بر بگیرد.
  • مراجعه‌ی منظم به دندانپزشکی، مشکلات احتمالی بریج را پیش از وقوع تشخیص و برطرف خواهد کرد.
  • سعی کنید به پل دندان خود فشار زیادی وارد نکنید و از گاز زدن و شکستن خوراکی‌های سفت با بریج دندان خود بپرهیزید.

مراقبت از بریج دندان

در آخر

از دست دادن دندان‌ها می‌تواند بر نحوه‌ی غذا خوردن، صحبت کردن و لبخند زدن شما تاثیر بگذارد. پل یا بریج دندان می‌تواند ظاهر و کارآیی را به دهان شما بازگرداند. پل‌های دندان شکاف ناشی از افتادن یا کشیدن دندان‌ها را پر می‌کنند و می‌توانند سال‌ها دوام داشته باشند.

در صورتی که از بریج دندان استفاده کردید، بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید و برای حفظ سلامتی پل در فواصل زمانی منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید.

سوالات متداول در خصوص بریج دندان

آیا غذا خوردن با پل دندان سخت است؟

√ در چند روز اول پس از نصب بریج دندان، ممکن است غذا خوردن برای شما دشوار باشد. چرا که دندان‌های پایه (نگهدارنده پل) هنوز به پل دندان عادت نکردند. با گذشت زمان، دندان‌های پایه به بریج دندان عادت می‌کنند و صرف غذا نیز برای شما آسان‌تر می‌شود.

طول عمر بریج دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

√ عواملی مانند جنس بریج، ساختار و کیفیت دندان‌های مجاور و میزان رعایت بهداشت دهان و دندان در طول عمر پل دندان موثر است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۴ / ۵. تعداد آرا: ۲۰۴

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سید هادی عزیزی

سلام .من هشت دندان جلو بالا ندارم آیا میشود روش بریج انجام داد. اگه میشود هزینه اش چقدر میشه .ممنون

نفس

سلام ببخشید فرموندین بیمه دندان پزشکی
در ایران بیمه ای هست که بیماری های دندان رو شامل بشه!؟

اکبر راشدین

با سلام و عرض ارادت
چند سال پیش بریج کردم و الان یکی از پایه های دندانم که بریج روی آن بود پوسیده است ، راهکار اساسی چیست؟

مطالب و مقالات مرتبط :