آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

تقویت مینای دندان با ۱۲ راهکار کاربردی

زمان تقریبی برای مطالعه: 6 دقیقه
۳.۸
(۱۳۹)

اگرچه همه‌ی افراد دوست دارند تا دندان‌هایی سالم داشته باشند؛ اما ممکن است برای دستیابی به این خواسته، کمی سهل انگاری کنند. اگر شما هم دوست دارید تا دندان‌های سالم و زیبا داشته باشید و تا بیشترین حد ممکن از پرداخت هزینه‌های نسبتا گران دندانپزشکی در امان بمانید، باید با راهکارهای مراقبت و تقویت مینای دندان آشنا شوید.

به همین دلیل، ما از متخصصان کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان درخواست کردیم تا در این مقاله به بررسی کامل راهکارهای مراقبت از مینای دندان بپردازند. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا باید از مینای دندان خود مراقبت کنیم؟

مینای دندان، سخت‌ترین لایه دندان است که از عاج و ریشه دندان محافظت می‌کند. این لایه نازک اما بسیار مهم، وظایف مختلفی را بر عهده دارد. برای مثال:

  • مینای دندان از ریشه و عاج در برابر اسید موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها محافظت می‌کند. این لایه با عملکرد محافظتی خود پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می‌کند.
  • مینای دندان بسیار سخت است و می‌تواند از دندان در برابر سایش و فشار ناشی از جویدن محافظت کند.
  • به جز تمام این موارد، مینای دندان به دندان‌ها نیز رنگ سفید و درخشانی هدیه می‌دهد و لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورد.

به همین دلیل، باید با تمام توجه و دقت خود از مینای دندانتان مراقبت کنید. چرا که آسیب دیدن مینای دندان، برابر است با آسیب دیدن ریشه و اعصاب دندان.

دلایل آسیب دیدگی مینای دندان

مینای دندان جنسی با گارانتی مادام العمر نیست! این بخش از دندان می‌تواند در صورت بروز مشکلات آسیب ببیند و یا حتی از بین برود! برای مثال، عوامل مختلفی که می‌توانند به مینای دندان آسیب برسانند شامل موارد زیر هستند.

  • غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی: نوشابه، آبمیوه، میوه‌های ترش و سایر غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند.
  • پلاک دندان: پلاک دندان لایه‌ای چسبنده از باکتری است که روی دندان‌ها تشکیل می‌شود. باکتری های موجود در پلاک اسید تولید می‌کنند و می‌تواند مینای دندان را از بین ببرند.
  • خشکی دهان: خشکی مداوم دهان می‌تواند باعث کاهش بزاق شود. زیرا بزاق به طور طبیعی دندان‌ها را شستشو می‌دهد و از آنها در برابر اسید محافظت می‌کند.
  • عادات و رفتارهای اشتباه: جویدن مداوم اشیاء سخت مانند ناخن یا مداد به مینای دندان شما آسیب می‌زند. رفتارهای ناخودآگاه اشتباهی مانند دندان قروچه نیز از جمله سایر دلایل آسیب دیدگی مینای دندان محسوب می‌شود.
  • سفید کردن غیر اصولی دندان: استفاده از سفیدکننده‌های خانگی و یا حتی انجام غیراصولی فرایندهای زیبایی مانند بلیچینگ دندان به مینای دندان شما آسیب خواهد زد.

بهتر است بدانید که آسیب‌های وارد شده به مینای دندان قابل برگشت نیست. به همین دلیل، مراقبت از مینای دندان موضوع بسیار مهمی است که باید به درستی و با دقت بسیار بالا انجام شود.

راهکارهای تقویت مینای دندان کدام است؟

خوشبختانه‌، شما می‌توانید با چند تغییر ساده در عادات رفتاری و رژیم غذایی خود از سایش و آسیب دیدگی مینای دندانتان جلوگیری کنید. اما سوال اینجاست که این تغییرات چه چیزهایی هستند و یا اینکه چه روش‌های درمانی برای مراقبت از مینای دندان وجود دارد؟

۱. از دلایل فرسایش مینای دندان بپرهیزید

تقویت مینای دندان - دلایل فرسایش مینای دندان را یاد بگیرید.

همانطور که در ابتدا به این موضوع اشاره کردیم، دلایل زیادی برای سایش و پوسیدگی مینای دندان وجود دارد. پیشگیری و عدم انجام برخی از این دلایل، اصلا کار دشواری محسوب نمی‌شود! مثلا:

نوشابه نخورید، مصرف آن را کاهش دهید و یا پس از استفاده از آن خود را بشویید. یا به عنوان مثالی دیگر، سعی کنید رژیم غذایی سالم، کم قند و کم نشاسته‌ای را برای خود انتخاب کنید. این رژیم غذایی علاوه بر حفظ تناسب اندام شما، به حفظ سلامتی دندان‌هایتان نیز منجر خواهد شد.

شرایط پزشکی مانند بیماری ریفلاکس اسید معده (GERD)، خشکی دهان، شرایط ژنتیکی ارثی، جریان بزاقی کم و مشکلات دستگاه گوارش ممکن است باعث فرسایش دندان‌های شما شود. پس سعی کنید در اولین فرصت ممکن نسبت به درمان این سبک از مشکلات خود اقدام نمایید.

در نهایت، بهتر است بدانید که مصرف خودسرانه برخی از داروها باعث تضعیف مینای دندان خواهد شد. پس از مصرف دارو، بدون تجویز پزشک و یا دستکاری دوز درمانی داروهای خود بپرهیزید.

۲. علائم فرسایش مینای دندان را بشناسید.

تقویت مینای دندان - علائم فرسایش مینای دندان را بشناسید.

فرسایش مینای دندان، که به آن سایش دندان یا فرسایش اسیدی دندان نیز گفته می‌شود، مشکلی رایج است که می‌تواند به مرور زمان به دندان‌ها آسیب برساند. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که لایه محافظ خارجی دندان (مینای دندان) به دلیل عوامل مختلفی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم از بین می‌رود.

اگرچه ممکن است فرسایش مینای دندان در مراحل اولیه هیچ علامتی نداشته باشد؛ با پیشرفت این عارضه، علائم مختلفی ظهور پیدا می‌کنند. برای مثال:

  • حساسیت دندان: یکی از اولین علائم فرسایش مینای دندان، حساسیت دندان به غذاها و نوشیدنی‌های گرم، سرد، شیرین یا ترش است.
  • درد دندان: درد دندان، به خصوص هنگام جویدن، می‌تواند از دیگر علائم فرسایش مینای دندان باشد.
  • فرسایش سطح دندان: با از بین رفتن مینای دندان، سطح دندان‌ها به تدریج نازک‌تر و صاف‌تر می‌شود.
  • زرد شدن دندان: از بین رفتن مینای دندان، عاج دندان را که به رنگ زرد است، آشکار می‌کند و باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود.
  • ترک خوردن یا لب پر شدن دندان: مینای دندان ضعیف شده، بیشتر در معرض ترک خوردن یا لب پر شدن قرار دارد.
  • حفره‌های دندانی: فرسایش مینای دندان، دندان‌ها را در برابر پوسیدگی آسیب‌پذیرتر می‌کند و خطر ایجاد حفره‌های دندانی را افزایش می‌دهد.

شناسایی این عوامل، زنگ خطر آسیب دیدگی احتمالی دندان‌های شما را به صدا در خواهد آورد. با این حال، هنوز هم برای پیشگیری از پوسیدگی بیشتر مینای دندان دیر نیست. ممکن است در صورت مراجعه به دندانپزشکی و با انجام فرایندی مانند ترمیم دندان بتوانید جلوی آسیب بیشتر را بگیرید.

۳. با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید مسواک بزنید.

تقویت مینای دندان - با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید مسواک بزنید.

فلوراید‌ می‌تواند دندان‌ها را در برابر اسید مقاوم کند و حتی ممکن است پوسیدگی زودرس را از بین ببرد. مسواک زدن دندان‌های خود دو بار در روز با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید ممکن است به ترمیم مینای دندان و سفید کردن دندان و تقویت مینای دندان کمک کند و  یا مانع از بین رفتن بیشتر آن شود.

شما می‌توانید خمیر دندان‌های حاوی فلوراید را در بیشتر داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید.

۴. با دهان‌شویه حاوی فلوراید دهانتان را غرغره کنید.

تقویت مینای دندان - با دهان شویه حاوی فلوراید دهانتان را غرغره کنید.

اگر خمیردندان‌های حاوی فلوراید برایتان خیلی تند هستند،‌ می‌توانید دهانتان را با دهانشویه‌ی حاوی فلوراید قرقره کنید. این‌ کار می‌تواند به ترمیم و تقویت مینای دندان کمک کند یا از فرسایش بیشتر مینای دندان جلوگیری کند.

۵. از دندانپزشک خود بخواهید یک درمان حاوی فلوراید را به شما معرفی کند.

تقویت مینای دندان - از دندانپزشک خود بخواهید درمان حاوی فلوراید را معرفی کند.

موثرترین کاربرد فلوراید توسط دندانپزشک انجام‌ می‌شود، چه به صورت لاکی که روی دندان‌های شما نقاشی شده، چه بصورت یک سینی (تِری) فلوراید. با مراجعه به کلیلنیک و مشاوره دندانپزشکی، دندانپزشک ممکن است یک ژل فلوراید برای شما تجویز کند که‌ می‌توانید در خانه استفاده کنید.

این ژل‌ می‌تواند به محافظت از دندان‌های شما در برابر فرسایش بیشتر مینای دندان و جلوگیری از ایجاد حفره و تقویت مینای دندان کمک کند و همچنین‌ می‌تواند باعث سلامت عمومی دهان شود.

۶. مواد معدنی دندان‌های خود را به طور طبیعی تجدید کنید.

تقویت مینای دندان - مواد معدنی دندان‌های خود را به طور طبیعی تجدید کنید.

درمان‌های معدنی سازی را به برنامه‌ی بهداشت دهان و دندان خود اضافه کنید. معدنی سازی چیست؟ نگران نباشید!! ما به شما این فرایند را توضیح خواهیم داد.

  • خوردن چربی‌های سالم، از جمله کره‌ی حیوانی و روغن نارگیل به تجدید ساختار دندان‌ها و ترمیم مینای دندان کمک کند.
  • آبگوشت استخوان‌ هم می‌تواند گزینه‌ی خوب دیگری برای خوردن باشد.
  • مصرف مکمل‌های ویتامین D و کلسیم هم به بازیابی مینای دندان کمک می‌کند.

۷. برای تقویت مینای دندان در مورد گزینه‌های ترمیم با دندانپزشک مشورت کنید.

تقویت مینای دندان - در مورد گزینه‌های ترمیم با دندانپزشک مشورت کنید.

اگر درمان‌های خانگی به بازیابی مینای دندان‌های شما کمک نمی‌کنند، در مورد گزینه‌های دیگر با دندانپزشک خود مشورت کنید. پیشنهادات درمانی دندانپزشک به سطح فرسایش و وجود حفره‌های دندان یا دندان‌های شما بستگی دارد؛ اما معمولا برای رفع این مشکل از راهکارهایی مانند برداشتن سطوح پوسیدگی یا ترمیم دندان استفاده خواهد شد.

۸. دندان خود را روکش کنید.

تقویت مینای دندان - در مورد گزینه‌های ترمیم با دندانپزشک مشورت کنید.

روکش دندان با قرار گرفتن روی دندان آسیب دیده (و یا در حال پوسیدگی) از پیشرفت پوسیدگی و تضعیف مینای دندان شما جلوگیری خواهد کرد. روکش‌ها به صورت سفارشی برای شما تولید می‌شوند و از تحلیل بیشتر دندانتان جلوگیری می‌کنند.

شما می‌توانید با مطالعه مقالات “عمر روکش دندان“،”مراقبت از روکش دندان” و “قیمت روکش دندان“، اطلاعات بیشتری را در خصوص این فرایند دندانپزشکی به دست بیاورید.

۹. برای تقویت مینای دندان، ونیرها را روی دندان‌های خود بچسبانید.

تقویت مینای دندان - ونیرها را روی دندان‌های خود را بچسبانید.

ونیرها پوسته‌های نازکی هستند که از جنس سرامیک یا کامپوزیت ساخته می‌شوند و روی سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند برای پوشاندن نواقص مختلف دندان مانند تغییر رنگ، شکستگی، نامرتبی و … استفاده شوند.

ونیرها می‌توانند از دندان‌های شما در برابر ساییدگی و پارگی بیشتر محافظت کنند. هر چند که نباید فراموش کنید که ونیرها نمی‌توانند مینای دندانی را که قبلا از بین رفته است، بازسازی کنند.

مطالعه مقالات “ونیر دندان چیست“،”لمینت دندان” و “کامپوزیت دندان“، اطلاعات بیشتری را در خصوص انواع ونیرها به شما ارائه خواهد داد.

۱۰. برای تقویت مینای دندان نواحی فرسوده را با فیلینگ‌ها بازیابی کنید.

تقویت مینای دندان - نواحی فرسوده را با فیلینگ‌ها بازیابی کنید.

فیلینگ‌های دندانی‌ می‌توانند حفره‌هایی را که باعث فرسایش مینای دندان‌ می‌شوند ترمیم کنند. این کار‌ می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر مینای دندان کمک کرده و باعث بهبود سلامت عمومی دندان‌های شما شود.

فیلینگ‌ها انواع مختلفی دارند. اما فیلینگ طلا، آمالگام و کامپوزیت از مشهورترینِ آن‌ها محسوب می‌شوند.

۱۱. برای تقویت مینای دندان سیلانت‌های دندانی را در نظر بگیرید.

تقویت مینای دندان - سیلانت‌های دندانی را در نظر بگیرید.

یک سیلانت دندانی شیارهای عمیق روی دندان‌های مولار و پرمولار را‌ می‌پوشاند و‌ می‌تواند از آنها در برابر پوسیدگی محافظت کند. از دندانپزشک یا متخصص بهداشت خود بخواهید سیلانت را تا ۱۰ سال برای جلوگیری از اسید و سایر ساییدگی دندان‌ها اعمال کند.

۱۲. مراحل ترمیم را به اتمام برسانید.

تقویت مینای دندان - مراحل ترمیم را به اتمام برسانید.

برای انجام ترمیم مینای دندان ممکن است مجبور شوید چندین بار به دندانپزشک مراجعه کنید. از دستورالعمل‌های دندانپزشک در زمینه‌ی درمان، نگهداری و پیشنهادات بهداشت دندان خود پیروی کنید.

جمع بندی نهایی

مینای دندان، سپر محافظ دندان‌های ما، در برابر عوامل مختلفی مانند اسید، ساییدگی و پارگی است. از سویی دیگر، فرسایش مینای دندان، عارضه‌ای رایج است که می‌تواند به مرور زمان به دندان‌ها آسیب برساند و منجر به حساسیت، درد، فرسایش، زرد شدن و حتی حفره‌های دندانی شود.

اما خبر خوب این است که همه‌ی ما با انجام برخی از مراقبت‌های ساده و منظم، می‌توانیم از فرسایش مینای دندان خود جلوگیری کرده و از سلامت و زیبایی دندان‌هایمان برای تمام عمر لذت ببریم.

سوالات متداول در خصوص تقویت مینای دندان

استفاده از نخ دندان به تقویت مینای دندان کمک خواهد کرد؟

نخ دندان به تنهایی منجر به تقویت مینای دندان نخواهد شد! اما با کاهش جرم و پلاک‌های انباشته شده روی دندان، به پیشگیری از فرسودگی دندان شما کمک خواهد کرد.

آیا مصرف دخانبات باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود؟

بله. سیگار کشیدن یکی از عواملی است که مستقیما بر کیفیت مینای دندان تاثیر گذاشته و منجر به کاهش کیفیت و طول عمر آن خواهد شد.

برای تقویت مینای دندان خود چه غذاهایی مصرف کنیم؟

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین دی و کلسیم می‌تواند به تقویت مینای دندان شما کمک کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۸ / ۵. تعداد آرا: ۱۳۹

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
13 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
M

سلام
من دندان های خوب و مرتبی دارم اما زود به زود خراب می‌شن وقتی اونارو درست میکنم باز از یک طرف دیگه شروع به خراب شدن میکنن چیکار کنم

پویا

سلام
مطالب عالی مفید بود
میخواستم عرض کنم من دندانها خ عالی داشتم محکم سفید ک مسواک کمتری استفاده میکردم تا اینکه نوشابه جک وستر استفاده کردم همین باعث لکه رو دندون پوسیدگی شد
توصیه میکنم به هیچ وجع این نوشابه مصرف نکنید چون درصد ضرر به دندون خ فوری نمایان میشه

حمیدرضا

من خودم چون دهانشویه استفاده کردم دندون هام و سردی و گرمی حساس شده و درد میگیره
استفاده از دهانشویه مضره ولی شما به عنوان راهکار تقویت مینای دندان پیشنهاد دادید

فرهاد

فوق العاده بود ممنون

دکتر بنیانیان

خوشحالیم که مفید بوده براتون

نازنین

عالی بود
تشکر ازشما

دکتر بنیانیان

خوشحالیم که مفید بوده براتون

علی

عالی بود

حمیدرضا خرازی

بسیار عالی و مفید

از سعی و جمع آوری مطالب ، بسیار سپاسگزارم

رضا

در مورد روکش دندان بعد از پر کردن هم توضیح بدید

مطالب و مقالات مرتبط :