آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

جرم دندان چیست + آشنایی با مراحل جرمگیری

زمان تقریبی برای مطالعه: 8 دقیقه
۳.۱
(۸۲)

هیچکس دوست ندارد لایه‌های عمیقی از رسوب و جرم روی دندان‌هایش وجود داشته باشد! اما مصرف مواد غذایی متنوعی که در طول روز مصرف می‌کنیم، در کنار برخی از سهل انگاری‌ها (مانند مسواک زدن‌های یکی در میان) باعث ایجاد جرم روی دندان‌هایمان می‌شود.

اگرچه جرم دندان در نظر بسیاری از افراد مشکل جدی و خطرناکی به نظر نمی‌رسد؛ اما اگر بیشتر با این نوع رسوب سرسخت و بدشکل آشنا شوید، ممکن است نظرتان را در مورد میزان آسیب‌های ناشی از آن تغییر دهید!

جرم دندان چیست؟

جرم دندان چیست؟

جرم دندان، که به آن پلاک دندانی سخت شده هم می‌گویند، لایه‌ای چسبنده و سفید یا زرد رنگ است که روی دندان‌ها، به خصوص در نزدیکی خط لثه تشکیل می‌شود. این لایه از باکتری‌ها، مواد معدنی موجود در بزاق و بقایای غذا تشکیل و در صورت عدم درمان به مشکلات متعددی مانند پوسیدگی دندان منجر می‌شود.

علل ایجاد جرم دندان

علت اصلی و کلی ایجاد جرم، ترکیب باکتری‌های باقی‌مانده‌ی روی دندان با بزاق دهان است. اما اگر بخواهیم عدم به وجود آمدن این لایه‌ی سرسخت را به شکل جزئی‌تری بیان کنیم، می‌توانیم به دلایل زیر اشاره کنیم.

مسواک نزدن، اولین عامل ایجاد جرم دندان

پیش از هر چیز، بهتر است بدانید که جرم، نوع سرسخت‌تر و شدیدتری از پلاک دندان به حساب می‌آید. پلاک دندان، اولین لایه‌ی تشکیل شده از رسوبات روی دندان است. این لایه معمولا با مسواک زدن و استفاده از دهانشویه از بین می‌رود. اما وقتی پلاک‌ها مرتبا روی هم انباشته و به جرم تبدیل شوند، استفاده از مسواک تاثیر زیادی روی از بین بردن آن‌ها (خصوصا از بین بردن جرم پشت دندان) نخواهد داشت.

علل ایجاد جرم دندان

اگر به بهداشت دهان و دندان‌های خود توجه نکنید و مسواک زدن مرتب خود (که رکن اصلی رعایت بهداشت دندان‌ها محسوب می‌شوند) را پشت گوش بی‌اندازید، به ایجاد جرم دندان و ضخیم‌تر شدن آن کمک کرده‌اید.

مصرف زیاد انواع شیرینی ها

شاید کمتر کسی را در بین اطرافیان خود بشناسیم از انواع و اقسام شیرینی‌جات خوشش نیاید! حقیقت این است که همه‌ی ما به این تنقلات خوشمزه علاقه‌ی بسیار زیادی داریم! اما متاسفانه چسبندگی شیرینی، یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد جرم دندان است. زیرا این خوراکی‌های خوش طعم با ایجاد حالت اسیدی در دهان به تشکیل رسوب روی دندان منجر می‌شوند.

اگر اهل شیرینی هستید، حتما بعد از صرف آن دندان‌هایتان را مسواک بزنید. حتی اگر در شرایطی بودید که مسواکی در دسترس نداشتید، مقداری آب را در دهانتان بچرخانید و با نوک انگشت، روی دندان‌هایتان را با آب تمیز کنید.

خشکی بیش از حد دهان

بزاق به شستشوی دهان و از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند. افرادی که دچار خشکی دهان هستند، به دلیل کمبود بزاقشان، بیشتر در معرض جرم دندان قرار می‌گیرند. علاوه بر این، خشکی دهان می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه نیز افزایش دهد. به همین دلیل، بهتر است با مراجعه به دندانپزشک، راهکاری جدی برای رفع این مشکل در نظر بگیرید.

سایر دلایل تشکیل جرم دندان

  • استعمال دخانیات
  • عدم استفاده از دهانشویه و نخ دندان
  • مصرف برخی از داروهای خاص
  • ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای (مانند دیابت)
  • عوامل ژنتیکی

عوارض تشکیل جرم روی دندان

عوارض تشکیل جرم روی دندان

اگر دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که ما در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که جرم دندان در نظر بسیاری از افراد مشکل جدی و حادی محسوب نمی‌شود. اما این تصور کاملا اشتباه است.

این جرم می‌تواند عوارض بسیار جدی و شدیدی را برای افراد به همراه داشته باشد. مشکلات زیر، تنها نمونه‌هایی از عوارض ناشی از تشکیل جرم دندان است.

ابتلا به بیماری‌های لثه

جرم‌های ناچیزی که عمدتا زیر خط لثه‌ی شما تشکیل می‌شوند می‌توانند آسیب‌های شدیدی به لثه‌های شما وارد و علاوه بر تحلیل لثه، شما را با بیماری‌هایی مانند پریودنتیت و ژنژینژیت درگیر کنند.

پوسیدگی دندان

باکتری‌های موجود در جرم دندان می‌توانند با ایجاد انواع اسید به مینای دندان شما آسیب برسانند و باعث ایجاد حفره‌های کوچک و بزرگ روی دندان‌های شما شوند.

بوی بد دهان

آیا تا به حال در هنگام صحبت کردن با دیگران، متوجه بوی بسیار بد دهان آن‌ها شدید؟ درست است که گاهی اوقات بوی بد دهان ناشی از صرف خوراکی‌های بو داری مانند سیر و پیاز و یا مشکلات کبدی است؛ اما یکی از عوامل اصلی و شایع این بوی بد نیز وجود جرم‌های روی سطح دهان هستند. زیرا باکتری‌های موجود در جرم می‌توانند مواد شیمیایی بدبویی تولید کنند.

مشکلات زیبایی

چه چیزی مهم‌تر از اینکه جرم دندان ظاهر دندان‌های شما را بد رنگ و بد شکل می‌کند؟ جرم با ایجاد دندان‌هایی کدر و نازیبا، ظاهر لبخند شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اعتماد به نفس شما را کاهش می‌دهند.

پیشگیری از تشکیل جرم دندان

پیشگیری از تشکیل جرم دندان

بهترین راه برای جلوگیری از عوارض جرم، پیشگیری از تشکیل آن است. شما می‌توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان به طور مرتب، از تشکیل جرم جلوگیری کنید. برخی از این اقدامات پیشگیرانه مفید شامل موارد زیر هستند:

  • مسواک زدن دندان‌ها، دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه با استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید.
  • استفاده از نخ دندان و تمیز کردن لابلای دندان‌ها.
  • استفاده مرتب از دهانشویه با هدف از بین بردن باکتری‌های دهان.
  • انجام معاینات منظم دندانپزشکی.

جرم گیری دندان چیست؟

اگر کار از کار گذشت و سهل انگاری‌هایتان در رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها کار دستتان داد، نوبت به مداخله دندانپزشکی و انجام فرایند جرمگیری دندان خواهد رسید.

جرم گیری دندان، که به آن اسکِیلینگ نیز گفته می‌شود، فرایندی است که در طی آن، پلاک سخت شده از روی دندان‌ها و زیر خط لثه، توسط یک متخصص دندانپزشکی برداشته می‌شود.

این فرایند با استفاده از ابزارهای مخصوصی انجام می‌شود و ممکن است از نظر برخی از افراد کمی دردناک به نظر برسد؛ اما نتیجه‌ی آن، دستیابی به دندان‌هایی سالم و بدون وجود رسوب و جرم است.

جرم گیری دندان چیست

مزایای جرمگیری دندان

  • از بین رفتن جرم دندان
  • روشن تر شدن دندان‌ها
  • از بین بردن لکه‌های دندانی
  • حفظ سلامتی لثه‌ها
  • درمان بوی بد دهان
  • محافظت از سلامت دهان و دندان

روش های جرم گیری دندان

فرایند جرم گیری دندان با کمک روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اما تعیین بهترین روش بر عهده دندانپزشک است. زیرا دندانپزشک با بررسی شرایط دهان و دندان می‌تواند بهترین روش را انتخاب کند.

در ادامه با رایج‌ترین روش‌های حذف جرم‌های دندان توسط دندانپزشک آشنا می‌شویم.

حذف جرم با ابزارهای دستی

دندانپزشک در این روش، جرم‌های روی دندان را با کمک ابزارهای دستی از بین می‌برد و در مواقعی هم که توانایی مشاهده پلاک‌های روی دندان ندارد، با استفاده از حس لامسه، پلاک و رسوب روی دندان را شناسایی می‌کند و به حذف آنها می‌پردازد.

روش های جرم گیری دندان

استفاده از ابزارهای اولتراسونیک

این روش به عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌های جرمگیری دندان شناخته می‌شود. در این روش، جرم‌های روی دندان با استفاده از لرزش ابزار فلزی از بین می‌رود. برای کاهش دمای سطحی دندان نیز از اسپری آب استفاده می‌شود. علاوه بر این، پاشش آب روی دندان‌ها به شستن پلاک‌های انباشته شده نیز کمک می‎کند.

جرم گیری دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان

اگر تصمیم به استفاده از خدمات جرم‌گیری دندان در شهر تهران را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای دریافت این خدمت به کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان مراجعه نمایید. متخصصان این مجموعه با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و آشنایی با برترین روش‌های جرم‌گیری دندان، خدمات جرم گیری دندان را در بالاترین سطح کیفیت به شما عزیزان ارائه می‌دهند.

متخصصان کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان ما با معاینه دقیق دهان و دندان‌های شما، بهترین روش جرم گیری را برایتان انتخاب می‌کنند و این فرآیند را با حداقل درد و ناراحتی و بیشترین میزان اثربخشی انجام می‌دهند.

برای رزرو نوبت و دریافت مشاوره رایگان، می‌توانید از طریق فرم زیر اقدام و یا به آدرس ما میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، واحد ۷ واقع در مراجعه نمایید.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

اگر نیاز به مشاوره تلفنی دارید نام و شماره تماس خود را در فرم زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

مراحل جرم گیری دندان

یکی از سوالات رایج مراجعین به کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، این است که جرم گیری دندان چگونه اجرا می‌شود؟

۱. کورتاژ لثه

در اولین مرحله، دندانپزشک با کمک ابزارهای دستی و تصویربرداری تخصصی، شرایط دهان و لثه‌ی فرد را بررسی می‌کند و در صورتی که مشکلی مانند ابتلا به بیماری در فرد وجود نداشت، فرایند کورتاژ لثه را شروع می‌کند. کورتاژ لثه روندی است که دندانپزشک در آن با کمک ابزارهای دستی، مقداری از بافت لثه را به سمت بالا هدایت می‌کند تا روند جرم گیری راحت‌تر انجام شود.

۲. شروع فرآیند جرم گیری

فرایند جرم گیری با توجه به روش انتخابی مشخص می‌شود. دندانپزشک نیز با کمک ابزارهای مخصوص، جرم سطحی روی دندان ها را از بین می‌برد.

۳. بروساژ دندان

در این مرحله خمیر مخصوصی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. این خمیر به صاف و صیقلی کردن دندان‌ها بعد از انجام جرمگیری کمک می‌کند و موجب زیبایی سطحی و درخشندگی دندان‌ها می‌شود.

۴. صیقلی دادن دندان ها

در نهایت، لکه‌های روی دندان از بین می‌رود و وضعیت ظاهری دندان‌ها بدون اینکه فشار زیادی به دندان‌ها وارد شود بهبود پیدا می‌کند. معمولا برای حذف پلاک‌های کنار زده شده نیز از اسپری هوا و ترکیبات مایعات مختلف استفاده می‌کنند.

مراحل جرم گیری

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

این روش دندانپزشکی پرطرفدار کاملا بدون درد انجام می‌شود و طی مراحل آن هیچ فشاری روی دندان‌ها اعمال نخواهد شد. اما از آن‌جایی که دندانپزشک در حین جرم گیری از ابزارهای مختلفی برای برداشتن پلاک و جرم از روی دندان‌ها و زیر خط لثه استفاده می‌کند، ممکن است لثه‌ها کمی تحریک شوند که این موضوع می‌تواند منجر به حساسیت خفیف یا ناراحتی موقت شود.

عوارض جرم گیری دندان

این روش درمانی هم مانند تمام روش‌های دیگرِ دندانپزشکی عوارض ناچیزی دارد. هرچند که در صورت انتخاب دندانپزشک با تجربه، اجرای آن با موفقیت بالایی امکان‌پذیر خواهد بود. با این حال، برخی از عوارض شایع و رایج جرمگیری شامل موارد زیر است:

  • التهاب لثه
  • عفونت
  • خونریزی لثه
  • حساسیت دندان‌ها به مواد غذایی سرد و گرم

عوارض جرم گیری دندان

هزینه جرم گیری و بروساژ دندان

هزینه جرم گیری دندان با توجه به عوامل مختلفی مانند تعداد جلسات مورد نیاز درمان، ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان و روش جرم گیری مشخص می‌شود. اما به طور کلی، این فرایند دندانپزشکی هزینه زیادی ندارد و قیمت آن در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان حدود ۲ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ است.

مراقبت های بعد از جرمگیری و بروساژ دندان

  • دندان‌های خود را سه بار در روز مسواک بزنید.
  • با استفاده از دهانشویه به بهبود و التیام زخم‌های دهانتان کمک کنید.
  • لثه‌های خود را با استفاده از دست یا نخ دندان تحریک نکنید.
  • حتما جرم گیری را در برنامه مراقبتی دندان‌های خود قرار دهید.
  • در صورت مشاهده خونریزی شدید حین مسواک زدن به دندانپزشک مراجعه کنید.

جرم گیری دندان در خانه

جرم گیری دندان در خانه چیست؟

اگر به هر دلیلی دوست ندارید تا برای انجام فرایند جرمگیری دندان‌هایتان به دندانپزشکی مراجعه کنید، می‌توانید از ترفندهای جرم گیری دندان در منزل استفاده کنید. البته فراموش نکنید که این ترفندها تنها در مواقعی که جرم دندان شما ضخامت کمی دارد قابل اجرا است. در غیر این صورت، راهکار دیگری به جز مراجعه به دندانپزشکی وجود نخواهد داشت.

یکی از متدوال‌ترین ترفندهای از بین بردن این جرم، استفاده از جوش شیرین و سرکه است. شما می‌توانید با ترکیب این دو ماده دندان‌های خود را سفید کنید و سطح عمیقی از پلاک‌ها را از بین ببرید.

مطالعه مقالات “سفید کردن دندان ها در خانه” و “رفع بوی بد دهان در خانه” نیز راهکارهای بیشتری برای حذف جرم دندان در خانه به شما ارائه خواهد داد.

از بین بردن جرم دندان سریع

اگر برای از بین بردن جرم دندان‌های خود عجله دارید و به دنبال راهکاری سریع برای انجام این کار می‌گردید، بهتر است در اولین فرصت به دندانپزشکی مراجعه و از خدمات جرم‌گیری آن‌ها استفاده کنید. چرا که هیچ یک از روش‌های خانگی از بین بردن جرم، سرعت، عملکرد و کارایی جرمگیری دندان در دندانپزشکی را ندارند.

از بین بردن جرم دندان سریع

تفاوت جرم گیری و بلیچینگ دندان

جرم گیری و بلیچینگ دندان هر دو روش‌هایی برای بهبود سلامت و زیبایی دهان و دندان هستند، اما اهداف و کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال، جرم گیری بیشتر کاربرد درمانی دارد. در حالی که کاربرد بلیچینگ دندان بیشتر زیبایی است.

ما در مقاله‌ی “تفاوت جرم گیری و بلیچینگ”، اطلاعات کامل‌تری را در خصوص این فرایند دندانپزشکی به شما ارائه دادیم.

جمع بندی نهایی

اگر متوجه تشکیل جرم روی دندان‌های خود شدید، بهتر است با مراجعه به دندانپزشک نسبت به انجام فرایند جرم گیری دندان و حذف آن‌ها اقدام نمایید. این راهکار با پیشگیری از بروز آسیب‌های بعدی به دندان به حفظ سلامتی دهان و دندان‌هاش شما کمک خواهد کرد.

سوالات متداول در خصوص جرم گیری دندان

آیا جرم گیری به مینای دندان آسیب وارد میکند؟

خیر. این روش تنها لایه‌ای سطحی از جرمِ انباشته شده‌ی روی دندان را حذف می‌کند و هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کند.

حساسیت دندان ها بعد از جرم گیری چه مدت طول می کشد؟

احساس ناراحتی بعد از جرمگیری نهایتا یک هفته طول می‌کشد.

جرم دندان بیشتر در کجاها شکل می‌گیرد؟

در بیشتر مواقع، جرم‌ها در قسمت‌های غیرقابل دسترس مسواک تجمع پیدا می‌کنند.

آیا جرم گیری با روش‌های خانگی اثرگذار است؟

اگر چه روش‌های جرمگیری خانگی در ابتدا اثرگذاری خوبی دارند؛ اما بعد از مدتی اثربخشی خود را از دست می‌دهد.

چند وقت یک بار باید دندان‌هایمان را جرم گیری کنیم؟

معمولا دندانپزشکان به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند که فرایند جرم‌گیری دندان را هر ۶ ماه یک بار انجام دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۱ / ۵. تعداد آرا: ۸۲

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب و مقالات مرتبط :