آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

آشنایی با علت دندان درد و راهکارهای درمان آن

زمان تقریبی برای مطالعه: 13 دقیقه
۳.۴
(۹۰۵)

دندان درد یکی از رایج‌ترین دردهایی است که احتمالا همه ما در زندگی تجربه کرده‌ایم. اما به راستی دندان درد چیست و چه چیزی باعث می‌شود که ما این درد بسیار وحشتناک و ناجوانمردانه را تجربه کنیم؟!

متخصصان کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان در این مقاله به چند پرسش اساسی در خصوص دندان درد پاسخ خواهند داد. اینکه دندان درد چیست؟ چه منشایی دارد؟ علائم آن چیست و چگونه می‌توانیم نسبت به درمان آن اقدام کنیم.

دندان درد چیست؟

هرگونه احساس درد در دندان، لثه، فک و سایر نواحی دهان و دندان که گاها منجر به ایجاد احساس درد در گلو، گوش و سر نیز خواهد شد در دسته دردهای متعلق به دندان قرار می‌گیرد. دنداندرد معمولا یکی از آخرین نشانه‌های وجود مشکل در ریشه (عصب) دندان است. هر چند که گاهی اوقات، می‌تواند دردی ارجاعی از سایر نواحی بدن باشد.

این درد (گاها) خانمان سوز در بسیاری از مواقع در هنگام شب پدید می‌آید و خواب را از چشمان فرد می‌گیرد. دردی که بسته به علت آن از خفیف تا غیر قابل تحمل تقسیم بندی می‌شود.

  • دندان درد خفیف: این نوع درد معمولا کمی آزاردهنده است. اما اکثر افراد ترجیح می‌دهند که آن را تحمل کنند یا آن را نادیده بگیرند.
  • دندان درد متوسط: درد متوسط دندان می‌تواند آزاردهنده باشد و در زمان انجام فعالیت‌های روزانه فرد، مشکلاتی را برای او به وجود بیاورد. در برخی از مواقع، فرد مجبور است برای کاهش درد خود از داروهای مسکن استفاده کند.
  • دندان درد شدید: این نوع از دندان درد در بسیاری از مواقع ناتوان کننده است و انجام فعالیت‌های روزانه را غیرممکن می‌کند. همچنین، فرد الزاما با مصرف داروی مسکن قادر به کنترل درد خود خواهد بود
  • دندان درد غیرقابل تحمل: دندان درد غیر قابل تحمل معمولا ناشی از بروز مشکلی ناگهانی مانند وارد شدن ضربه، تصادف یا ترومای دندان است. این درد می‌تواند باعث از دست دادن حواس و حتی بیهوشی شود.

علائم دندان درد

دندان درد بسته به علت آن ‌می‌تواند نشانه‌های مختلفی را در فرد به وجود بیاورد. اما به طور کلی، وجود نشانه‌های زیر در فرد به عنوان وجود علائم دندان درد شناخته می‌شوند:

  • درد ضربان دار در داخل دندان
  • احساس ذق ذق کردن
  • ورم کردن صورت یا داخل دندان و لثه
  • تب
  • درد شدید هنگام لمس دندان یا گاز گرفتن غذا
  • حساسیت شدید نسبت به سرما، گرما، ترشی و شیرینی
  • دردها مقطعی و بازه ای در فک، گلو و گوش
  • دردهای مداوم شبانه، در حدی که فرد را از خواب بیدار کند.

تشخیص علت دندان درد

اگر بخواهیم از راه دور و تنها از طریق نشانه‌ها علت دندان درد شما را پیدا کنیم، باید در مقاله‌ای مجزا بیش از ۵۰ دلیل مختلف را بررسی کنیم! ما همین قدر کافیست که بدانید دندان درد شما می‌تواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد.

با این حال، محتمل‌ترین دلایل ابتلا به دندان درد شامل موارد زیر هستند:

پوسیدگی دندان

شایع‌ترین علت دندان درد، پوسیدگی دندان به دلیل وجود اسیدهایی است که توسط باکتری‌های دهان تولید می‌شوند. باکتری‌ها از قند و نشاسته موجود در غذا تغذیه و اسیدهایی تولید می‌کنند که می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد. در نهایت، حفره‌هایی با ابعاد متفاوت روی دندان به وجود می‌آیند که اگر درمان نشوند، می‌توانند به عصب دندان برسند و باعث دردی شدید شوند.

عفونت دندان

دومین عامل بسیار شایع بروز دندان درد، وجود عفونت در دندان یا لثه‌ها است. عفونت می‌تواند باعث درد، تورم، قرمزی و تشکیل آبسه دندان شود. همچنین، این عفونت می‌تواند به سایر دندان‌ها و حتی سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت کند.

سر و کله‌ی دندان دردهای ناشی از عفونت معمولا بعد از غروب آفتاب پیدا می‌شود. این سبک از دندان درد بسیار نوسانی است و حتی ممکن است به مسکن‌های دوز پایینی مانند استامینوفن جوابگو نباشد.

شکستن یا آسیب دیدن دندان

دندان‌ها می‌توانند در اثر ضربه، جویدن غذاهای سفت یا دندان قروچه ترک بخورند یا بشکنند. این آسیب می‌تواند بسته به میزان آن از کم تا زیاد تقسیم بندی شود و علاوه بر این، باعث ایجاد دردی شدید، حساسیت و حتی از دست دادن دندان شود.

مشکلات مربوط به رویش دندان

یکی از علل شایع دندان درد در دوران کودکی رویش دندان‌های شیری و در بزرگسالی رویش دندان‌های عقل است. به طور کلی رشد دندان با درد شدیدی همراه خواهد بود. اما تصور کنید که فضای رشد این دندان جدید به خوبی فراهم نباشد و یا دندان برای تکمیل فرایند رشد خود به دندان‌های مجاورش فشار وارد کند!

انجام فرایندهای دندانپزشکی در روزهای گذشته

در بسیاری از مواقع، دلیل دندان درد انجام یک فرایند دندانپزشکی مانند عصب کشی دندان، کشیدن دندان، ایمپلنت دندان، ارتودنسی دندان و یا جراحی دندان عقل و نهفته در روزهای اخیر است.

این فرایندهای دندانپزشکی معمولا به دلیل اعمال فشار بر روی دندان و یا تحریک دندان و لثه، به مدت چند روز احساس درد خفیف تا شدیدی را برای شما به وجود خواهند آورد.

سایر علل شایع دندان درد

  • درد TMJ (مفصل گیجگاهی فکی)
  • سینوزیت
  • سردرد
  • آسیب عصبی
  • از بین رفتن پرکردگی‌های سابق دندان
  همچنین بخوانید : تقویت مینای دندان با ۱۲ راهکار کاربردی

درمان دندان درد

پیش از هر چیز بهتر است بدانید که بهترین راهکار برای درمان دندان درد، مراجعه به یک دندانپزشک متخصص است. دندانپزشک شما می‌تواند پس از بررسی دقیق وضعیت دندان‌های شما، تجویز تهیه عکس opg و حتی بررسی سوابق پزشکی شما علت دندان درد شما را تشخیص دهد. در بسیاری از مواقع، تشخیص درست علت دندان درد بخش عمده‌ای از فرایند درمان شما را پیش خواهد برد.

اما اگر شرایط مراجعه به دندانپزشکی برای شما فراهم نبود، و یا درد در هنگام شب و در زمان بسته بودن مطب و کلینیک دندانپزشکی به سراغ شما آمد، بهتر است چند راهکار برای درمان دندان درد خود بلد باشید. این راهکارها به شما کمک می‌کند تا بتوانید درد خود را به مدت چند ساعت تسکین دهید و در اولین فرصت بعدی به متخصص دندانپزشکی مراجعه نمایید.

درمان دندان درد عفونتی

درمان دندان درد عفونی به علت عفونت بستگی دارد. با این حال، معمولا از مراحل کلی زیر برای درمان این درد استفاده می‌شود.

  1. از بین بردن عفونت: با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و دوزی مشخص.
  2. درمان ریشه: عصب کشی یا درمان ریشه‌ی دندان عفونی برای حذف عصب.
  3. ترمیم دندان: با هدف پر کردن کانال‌های تخلیه شده.

البته درمان ریشه و عصب کشی دندان تنها راهکار درمان دندان عفونی نیست. در برخی از مواقع و در صورتی که عفونت منجر به ایجاد آبسه دندان شده باشد، ممکن است پزشک با ایجاد برشی در لثه، آبسه را تخلیه و آن را با محلولی مخصوص شستشو دهد.

همچنین در صورتی که هیچ یک از این راهکارها مورد استفاده قرار نگیرد و یا عفونت در حال سرایت به دندان‌های مجاور باشد، ممکن است دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان یا دندان‌های شما شود.

درمان سریع و خانگی عفونت دندان

  • استفاده از مسکن‌های بدون نسخه
  • استفاده از ترکیب شیر و زردچوبه و قرقره کردن آن در دهان
  • شستشوی دهان با آب نمک
  • استفاده از کمپرس سرد
  • قرار دادن سیر خام روی دندان

درمان درد دندان عقل | درمان درد بعد از کشیدن دندان عقل

دندان‌های عقل مجموعه سوم دندان‌های آسیاب در پشت دهان شما هستند. جایی بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی، این دندان ها در مسیر حرکت خود از طریق استخوان فک به سمت بالا حرکت می‌کنند تا خط لثه شما را بشکنند و بخشی از مکانیسم جویدن شما شوند.

گاهی اوقات دندان عقل قادر به شکستن لثه نیست و برای مدتی طولانی در پشت لثه باقی می‌ماند. به همین دلیل، از پشت لثه به لثه و سایر دندان‌های شما فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد دندان درد می‌شود.

تخمین زده می‌شود که ۷۰ درصد افراد حداقل یک دندان عقل نهفته دارند. به همین دلیل است که در بسیاری از مواقعی که با علائم دندان درد به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید، متوجه وجود یک دندان عقل نهفته در دهان خود می‌شوید.

دندانپزشک می‌تواند با هدایت دندان عقل در مسیر صحیح خود به رشد آن کمک و یا در صورت عدم وجود فضای کافی برای رشد دندان جدید، آن را از دهان شما خارج کند.

در طول فرایند درمان خود و یا در صورتی که فاصله بین نوبت دندانپزشکی معاینه اولیه و جراحی دندان عقل شما طولانی بود، می‌توانید از ترفندهای خانگی زیر برای کاهش دندان عقل نهفته‌ی خود استفاده کنید:

  • استفاده از مسکن‌های بدون نسخه‌ای مانند ژلوفن و بروفن
  • استفاده از کمپرس سرد
  • مالیدن ژل بی‌حس کننده دندان در محل دردناک
  • قرار دادن روغن میخک روی دندان
  • شستشوی دهان با آب نمک
  • استفاده از روغن نعنا

درمان دندان درد در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان

درد دندان یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند زندگی روزمره شما را مختل کند. اگر به دنبال یک راه حل دائمی و مطمئن برای خلاص شدن از شر دندان درد خود هستید، کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان با بهره‌گیری از کادری مجرب و متخصص، به شما در این امر یاری می‌رساند.

متخصصان این کلینیک با سال‌ها تجربه و دانش تخصصی در زمینه دندانپزشکی، طیف گسترده‌ای از خدمات درمانی را برای رفع مشکلات دندانی شما ارائه می‌دهد. از جمله این خدمات می‌توان به عصب‌کشی، پر کردن، ایمپلنت، جراحی دندان عقل و ارتودنسی دندان اشاره کرد.

در کلینیک دکتر بنیانیان، از جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی‌های روز دنیا برای ارائه خدمات درمانی به شما استفاده می‌شود. همچنین، فضایی آرام برای مراجعین فراهم شده است تا در طول درمان، احساس آرامش داشته باشند.

اگر به دنبال یک تجربه درمانی بدون درد و استرس هستید، کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان را انتخاب کنید. برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

اگر نیاز به مشاوره تلفنی دارید نام و شماره تماس خود را در فرم زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

روش های درمان دندان درد فوری | درمان سه سوته دندان درد!

اگر شدت دندان درد شما غیر قابل تحمل است، فورا به بیمارستان مراجعه کنید. پزشک اورژانس می‌تواند با تجویز داروهای مسکن تزریقی مانند کترولاک به درمان سریع درد دندان شما کمک کند.

این مسکن بدون نسخه قابل تهیه از داروخانه نیست و صرفا پس از تجویز پزشک معالج شما قابل دسترسی خواهد بود. پس اگر دندان درد امانتان را بریده است، فورا خودتان را به اولین بیمارستان و یا کلینیک شبانه روزی برسانید.

همچنین، اگر در شرایطی هستید که مراجعه به بیمارستان برای شما امکان پذیر نیست، کمی گیاه میخک و یا عصاره‌ی آن را با استفاده از یک قطعه پنبه‌ی استریل روی دندان دردناک خود بمالید.

درمان سریع دندان درد در شب

ابتدا یک مسکن بدون نسخه مانند دیکلوفناک و یا نوافن بخورید. سپس کمی آب نمک را به آرامی در دهانتان قرقره کنید و سر خود را با کمک استفاده از چند بالش، بالاتر از باقی قسمت‌های بدنتان قرار دهید.

افزایش ارتفاع سر در هنگام خوابیدن می‌تواند به جلوگیری از فشار ناشی از جریان خون به سر و دهان کمک کند. این کار گردش خون را بهبود می‌بخشد و درد و تورم شما را کاهش می‌دهد.

درمان دندان درد با جرم گیری

گاهی اوقات جرم گیری به کاهش یا رفع درد دندان کمک می‌کند. در این فرایند پلاک و جرم دندان برداشته می‌شود تا از آسیب زدن عمقی به دندان جلوگیری شود. درمان دندان درد با جرم گیری باید در مراحل ابتدایی پیدایش پلاک یا درد دندان انجام شود؛ در غیر این صورت تاثیر چندانی در درمان دندان درد نخواهد داشت.

پس از جرم گیری اغلب استفاده از دهانشویه یا فلوراید تراپی نیز توصیه می‌شود تا از تشکیل مجدد پلاک روی دندان‌ها جلوگیری شود.

درمان خانگی دندان درد

اگرچه مراجعه به دندانپزشک بهترین راه حل درمان قطعی دندان درد است. اما روش‌های خانگی متعددی نیز وجود دارد که می‌تواند به طور موقت درد شما را تسکین دهد و تا زمان مراجعه به دندانپزشک، طاقت‌فرسا بودن این درد را کاهش دهند.

در ادامه با ۲۲ روش خانگی درمان دندان درد آشنا خواهیم شد.

۱. روغن میخک، قاتل دندان درد است!

روغن میخک

میخک یک روش درمانی سنتی برای بی‌حسی اعصاب است. چرا که یکی از ترکیبات شیمیایی اصلی این ادویه اوژنول، یک ماد‌ی بی‌حس کننده‌ی طبیعی است. به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان طب سنتی میخک را به عنوان قاتل دندان درد معرفی کردند!

اما توجه داشته باشید که استفاده از میخک در زمان وجود التهاب و عفونت در دندان، ممکن است کمی دردناک باشد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که یا از گل میخک برای این کار استفاده کنید و یا کمی پنبه را به روغن میخک آغشته کنید و آن را روی دندان خود قرار دهید.

سپس پنبه را با فشاری ملایم گاز بگیرید تا روغن آن آزاد شود. پنبه را تا نیم‌ساعت (یا تا زمانی که درد فروکش می‌کند) بر روی محل درد نگه دارید.

۲. خمیر زنجبیل کاین (فلفل قرمز و زنجیل)

خمیر زنجبیل-کاین (فلفل قرمز)

قسمت‌های مساوی از این دو ادویه‌ی تند را با آب کافی مخلوط کنید تا یک خمیر بدست بیاید. یک توپ کوچک پنبه را به اندازه کافی در خمیر بچرخانید تا همه‌ جای آن را فراگیرد، سپس در حالی که آن را از لثه و زبان خود دور می‌کنید، بر روی دندان خود قرار دهید.

پنبه را تا زمانی که درد از بین برود (و یا تا زمانی که بتوانید آن را تحمل کنید) روی دندان خود نگه دارید. همچنین می‌توانید این ادویه‌ها را جداگانه امتحان کنید زیرا هر دو ضد‌دردهایی قوی هستند و از ارسال پیام‌های درد به مغز جلوگیری می‌کنند.

۳. مقداری آب نمک قرقره کنید

آب نمک

با یک قاشق چای‌خوری نمک حل شده در یک فنجان آب جوش می‌توانید یک دهانشویه‌ی ضد‌درد درست کنید. این ترکیب باعث شسته ‌شدنِ ذرات باقی‌مانده‌ی تحریک کننده می‌شود و به کاهش تورم کمک می‌کند.

آب نمک را حدود ۳۰ ثانیه و به آرامی در دهان خود بچرخانید. سپس آن را تف کنید. آب نمک ناحیه‌ی اطراف دندان را تمیز می‌کند و مایعاتی که باعث تورم می‌شوند را بیرون می‌آورد. این روش درمانی را هر ۲ ساعت یک‌بار تکرار کنید تا از نتایج معجزه آسای آن مطلع شوید.

۴. چای کیسه‌ای نعنا فلفلی

چای نعناع

چای نعناع عطر و طعم خوب و قدرت بی‌حس کننده‌ای دارد. یک قاشق چای‌خوری برگ نعناع خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه بخیسانید. بعد از خنک‌شدن چای، آن را در دهان خود غرغره کرده و سپس تف کنید یا قورت دهید. همچنین می‌توانید چای کیسه‌ای نعنا فلفلی را پس از خیس کردن روی دندان قرار دهید.

چای نعناع را می‌توان پس از سرد شدن به عنوان دهانشویه نیز استفاده کرد.

۵. با هیدروژن پراکسید شستشو دهید

هیدروژن پراکسید

برای کمک به از بین‌بردن باکتری‌ها و رفع برخی ناراحتی‌ها، می‌توانید کمی محلول هیدروژن پراکسید ۳% را قرقره کنید. این کار به تسکین موقت دندان درد شما و یا از بین بردن طعم ناخوشایند دهانتان کمک می‌کند.

محلول هیدروژن پراکسید فقط برای شستشو است. پس دقت کنید که حتما آن را تف کنید و پس از استفاده نیز چندین بار دهانتان را با آب ساده بشویید.

۶. استفاده از کمپرس سرد

منجمد کنید

یکی دیگر از راهکارهای بسیار محبوب درمان دندان درد، استفاده از کمپرس سرد است. این کار به بی‌حس کردن اعصاب دندان‌های شما و کاهش التهاب و تورم صورتتان کمک می‌کند. خصوصا اگر با استفاده از کمپرس سرد، ناحیه دردناک دندان خود را ماساژ دهید.

شما می‌توانید از داروخانه یک کیسه سرد (یا اصطلاحا آیس بگ) تهیه کنید و یا تعدادی قالب یخ را برای استفاده از این روش درمانی درون یک پلاستیک بریزید.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

اگر نیاز به مشاوره تلفنی دارید نام و شماره تماس خود را در فرم زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

۷. دندانتان را با مر (نوعی صمغ) مالش دهید

با مر (نوعی صمغ) بشویید

شما می‌توانید دندانِ دردناک خود را با یک تنتور مر (نوعی صمغ) بشویید. اثرات منقبض‌کننده این ضمغ، نه تنها به کاهش التهاب شما کمک می‌کنند، بلکه بخش زیادی از باکتری‌های موجود در دهان شما نیز از بین می‌برد!

برای استفاده از مزایای این صمغ، یک قاشق چای‌خوری پودر مر را در دو فنجان آب به مدت ۳۰ دقیقه بجوشید. آن را صاف کنید و بگذارید خنک شود. سپس یک قاشق چای‌خوری محلول را در نصف فنجان آب حل کنید و آن را بین پنج تا شش بار در روز قرقره کنید.

۸. از سرکه و کاغذ قهوه‌ای استفاده نمایید

یکی دیگر از راه های درمان دندان دردشدید، خیساندن یک تکه‌ی کوچک کاغذ قهوه‌ای (از کیسه مواد غذایی) در سرکه، پاشیدن فلفل سیاه در یک طرف آن و نگه داشتن آن بر روی گونه است. انجام این کار با ایجاد احساس گرما روی گونه، ممکن است حواس شما را از درد دندان‌تان پرت کند.

۹. طب فشاری

فشار اعمال کنید

روش طب سوزنی را امتحان کنید تا دندان درد شما سریعا متوقف شود. برای این کار با انگشت شست خود، نقطه‌ی پشت دست دیگر خود را فشار دهید که پایه‌ی انگشت شست و انگشت اشاره شما در آن قرار دارد. برای حدود دو دقیقه فشار وارد کنید. این امر به آزادسازی اندروفین‌ها یعنی هورمون‌های خوب مغز کمک می‌کند. (در صورت باردار بودن، محدودیت‌هایی وجود دارد.)

طب فشاری یک درمان طبیعی تسکین دهنده درد است که بیش از ۲۰۰۰ سال است استفاده می‌شود. در حالی که طب فشاری بیشتر برای سایر قسمت‌های بدن استفاده می‌شود، نشان داده شده است که دندان دردهای خفیف تا متوسط را هم درمان می‌کند. اگر دندان درد شما جدی یا مداوم است و درد با طب فشاری بدتر می‌شود، بهتر است فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

شما می‌توانید طب فشاری را در خانه انجام دهید. فضایی را در خانه خود پیدا کنید که ساکت و به دور از هرگونه مزاحمت باشد. به یاد داشته باشید که عمیق نفس بکشید و تا جایی که می‌توانید عضلات خود را شل کنید. قبل از اینکه به نقطه بعدی بروید، حداقل یک دقیقه به هر نقطه فشار عمیق و محکم وارد کنید. می‌توانید این تمرینات را چند بار در روز تا زمانی که درد کاهش یابد انجام دهید.

۱۰. سیر

سیر

سالیان سال است که سیر به عنوان یکی از گیاهان درمانی مفید از بین بردن باکتری‌ها شناخته شده است. شما می‌توانید از سیر برای تسکین درد دندان خود نیز استفاده کنید. برای این کار باید یک دانه سیر را له کنید تا یک خمیر بدست بیاید. سپس آن را بر روی ناحیه‌ی دردناک و ملتهب دندان خود قرار دهید.

همچنین، شما می‌توانید یک حبه سیر خام را به آرامی گاز بزنید و آن را در لابلای دندان‌های خود فشار دهید.

۱۱. عصاره‌ی وانیل

عصاره‌ی وانیل

عصاره‌ی وانیل حاوی الکل است و به تسکین درد دندان شما کمک می‌کند. خواص آنتی اکسیدانِ اثبات شده‌ی آن نیز به‌عنوان یک التیام‌دهنده‌ی موثر عمل می‌کند. برای استفاده از عصاره وانیل، مقدار کمی از آن را بر روی انگشت یا کمی پنبه بمالید. سپس آن را مستقیما بر روی محلِ درد قرار دهید. تکرار این کار تا ۵ بار در روز مجاز است.

۱۲. برگ‌های گواوا

برگ‌های گواوا

برگ‌های گواوا دارای خواص ضد‌التهابی هستند که می‌توانند به بهبود زخم کمک کنند. آنها همچنین دارای فعالیت ضد‌میکروبی هستند که می‌تواند به مراقبت از دهان کمک کند. برای استفاده از ویژگی‌های این محصول باید برگ‌های تازه‌ی گواوا را بجوید یا برگ‌های گواوای خرد شده را به آب‌جوش اضافه کنید تا تبدیل به یک دهانشویه شود.

۱۳. گندم

گندم

محتوای کلروفیل بالای موجود در گندم دارای خواص درمانی بی‌شماری است که در صورت مصرف می‌تواند جهت ترمیم زخم های بدن از داخل موثر باشد. این گیاه می‌تواند التهاب موجود در دهان شما را تسکین دهد و از انواع و اقسام عفونت‌ها جلوگیری کند.

برای استفاده از گندم می‌توانید کمی گندم را بجوشانید و آب آن را به شکل یک دهانشویه در دهان خود بچرخانید.

۱۴. دهانشویه‌ی آویشن خانگی برای درمان دندان درد

دهانشویه‌ی آویشن خانگی

آویشن دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد‌باکتریایی قدرتمندی است. شما می‌توانید برای کاهش علائم دندان درد خود چند قطره از اسانس آویشن را به آب اضافه کرده و با کمک آن یک دهانشویه درست کنید.

همچنین می‌توانید اسانس آویشن را با چند قطره آب رقیق کرده و آن را به یک قطعه پنبه اضافه کنید. سپس آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید.

آویشن گیاهی با خواص بسیار برای تسکین درد و کاهش اثر عفونت است. این گیاه به خصوص برای کاهش درد دندان عقل موثر است و می‌توان دهانشویه آن را به سادگی در خانه تهیه کرد.

برای تهیه این دهانشویه یک لیوان آب گرم و یک الی دو قطره روغن آویشن مورد نیاز است که مخلوط آنها و غرغره کردن آن درد را تسکین می‌دهد.

۱۵. استفاده از پیاز

پیاز دارای خواص ضد باکتریایی است و می‌تواند با از بین بردن میکروب‌های ایجاد کننده عفونت، درد دندان را کاهش دهد. یا یک تکه پیاز خام را روی دندان مشکل دار قرار دهید یا پیاز را چند دقیقه بجوشانید که بیشتر به آزاد شدن آب آن کمک کرده باشید. سپس، آب پیاز را در دهان خود قرقره کنید.

۱۶. درمان دندان درد با زردچوبه | زردچوبه برای درمان سریع عفونت دندان

زردچوبه، ادویه ای محبوب با خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی قوی، از دیرباز در طب سنتی برای درمان بیماری های مختلفی از جمله دندان درد استفاده می‌شده است. ترکیب فعال زردچوبه، کورکومین، نقش مهمی در اثرات درمانی آن ایفا می‌کند.

مزایای استفاده از زردچوبه برای دندان درد شامل کاهش التهاب و درد، مبارزه با عفونت و حذف باکتری‌های مضر دندان، کاهش تورم و بهبود بهداشت دهان و دندان با کمک به از بین بردن پلاک و جرم دندان است.

نحوه استفاده از زردچوبه برای دندان درد:

  • دهانشویه زردچوبه: یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. چند بار در روز با این محلول دهان خود را شستشو دهید.
  • خمیر زردچوبه: یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با کمی آب یا روغن نارگیل مخلوط کنید تا خمیری غلیظ ایجاد شود. خمیر را روی دندان و لثه آسیب دیده بمالید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس با آب گرم دهان خود را بشویید.

۱۷. ژل آلوئه ورا، مسکنی قوی برای درد دندان

آلوئه ورا سرشار از آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی است. این گیاه برای تسکین و کاهش التهاب در اطراف ناحیه‌ای که دندان عقل شما تلاش می‌کند در آن رشد کند بسیار مفید و کاربردی است.

در صورتی که لثه‌های شما هنگام رشد دندان، خراشیده شده باشد، ژل آلوئه ورا به بهبود سریع‌تر این خراشیدگی‌ها کمک می‌کند. همچنین، مصرف ژل آلوئه‌ورا به تسکین درد دندان و خنک کردن لثه‌ها نیز کمک می‌کند.

قرص برای دندان درد و عفونت

ما در مقاله‌ای مجزا به بررسی کامل بهترین مسکن‌ها برای درمان دندان درد پرداختیم. اما با این حال، در این قسمت نیز اشاره ای به مناسب‌ترین مسکن‌های برطرف کننده درد دندان خواهیم کرد:

مسکن رده سنی مجاز مناسب برای چه دردهایی؟
استامینوفن ساده ۶ ماه به بالا درد خفیف تا متوسط، تب
ایبوپروفن ۶ ماه به بالا درد خفیف تا متوسط، التهاب
ناپروکسن ۱۲ سال به بالا درد متوسط، التهاب، عفونت
مفنامیک اسید ۱۲ سال به بالا درد شدید، عفونت
ژلوفن ۱۵ سال به بالا درد شدید، عفونت

برای درمان دندان درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر دچار دندان درد هستید، بهترین اقدام این است که به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می‌تواند علت درد شما را تشخیص دهد و درمان مناسب را ارائه دهد. اما اگر در شرایطی بودید که دندانپزشکی در نزدیکی شما حضور نداشت، می‌توانید به پزشک کشیک اورژانس نیز مراجعه کنید.

جمع بندی نهایی

بسیاری از افراد تا زمانی که با مشکلات و دردهایی جدی مانند دندان درد شدید مواجه نشوند، به سلامتی دهان و دندان های خود اهمیت نمی‌دهند. اما وقتی یک بار دندان دردی بسیار شدید و دردناک پیدا کنند، تصمیم می‌گیرند که با دقت بیشتری به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنند.

امیدواریم که شما جزو این دسته از افراد نباشید و با رعایت مرتب راهکارهای بهداشتی، از بروز دندان درد جلوگیری کنید. در صورت داشتن هر گونه پرسش در این زمینه می‌توانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

اگر نیاز به مشاوره تلفنی دارید نام و شماره تماس خود را در فرم زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

سوالات متداول در خصوص دندان درد

دندان درد شدید دارم. چکار کنم؟

در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانپزشک علت درد شما را تشخیص داده و بهترین درمان را برای شما تدوین کند.

درمان فوری دندان با کدام مسکن ها امکان پذیر است؟

داروهایی مانند کتورولاک، دیکلوفناک، ناپروکسن و نوافن برای درمان فوری دندان درد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا برای دندان درد باید دندان خود را بکشیم؟

لزوما خیر. کشیدن دندان تنها در زمانی لازم است که عفونت گسترده شده باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۴ / ۵. تعداد آرا: ۹۰۵

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
127 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سایدا

من حدود ۳_۴ماه قبل دندون سمت چپ از پایین نزدیک به دندون نیش رو کشیدم الان دندون کناری همون دندون که کشیدم از کناره اش سیاه شده و بشددددت درد میکنه لطفا راهنمایی کیند من از چه راهکاری استفاده کنم ؟

امین

من از روش آب نمک استفاده کردم
عالی بود
دندون دردم کامل رفت مرسی بابت این پست عالیتون

علی

سلام من دندونم رو حدود یکسال پیش عصب کشی کردم و الان دوباره درد می‌کنه ره کار چیست

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دندانپزشکی دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید

علی

سلام من دندان م رو حدود یکسال پیش عصب کشی کردم و الان دوباره درد میکنه چیکار کنم

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دندانپزشکی دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید

منصوره

سلام من الان چندماهه دندان کوچک کناردندان بزرگ دردمیکنه وخارش میده چنددکتررفتم گفتن سالمه دردش جوریه ک بینی وروی سرم دردگرفته فقط یدکتربهم گف ترک کوچیکی داره ایااگ عصب کشی کنم دردش بهترخواهدشد؟

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

مریلا

سلام من دندانم خراب بود یدفه درد گرفته دارم میمیرم چکار کنم

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.
اگر عکس رادیوگرافی ندارین اسم و فامیل و شماره تماستون رو در واتس اپ به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ برای ما بفرستید

آقامجید

سلام با تشکر. من دندونم اصلا خراب نیست ولی سه روزه بد درد میکنه. به نظرتون راه حلش چیه؟

دکتر بنیانیان

با سلام
باید عکس رادیو گرافی تهیه کنید
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان شما باید معاینه و ویزیت حضوری انجام دهید.
از طریق لینک زیر جهت اخذ نوبت اقدام نمایید .
https://drbonyanian.com/dental-appointment/

Baghgoli

بعد قیمت دندان که بخواهید درست کنید چقدره

دکتر بنیانیان

برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیوگرافی دندانتان را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

Baghgoli

سلام ببخشید من دندانم خیلی درد میکنه که لپم باد کرده و گوشمم بسیار درد میکنه باید چکار کنم که خوب بشه

رضا هاجی

سلام
من اکثر دندان هایم خرابه و و تعداد ۵۰درصد که دارم درد زیاد داره .از دندانپزشکی میترسم به دلیل اینکه چندبار مراجعه نمودم و خوب بی حس نشد و با درد کار و تمام کرد .من شیراز هستم کجا مراجعه کنم با بیهوشی درمان بشم

مهتاب رحمتی

با سلام
دندانپزشکی دکتر بنیانیان ، کلیه خدمات دندانپزشکی به درخواست مراجعه کنندگان در صورت داشتن شرایط لازم، با سدیشن (بیهوشی خفیف) انجام میپذیرد.
از طریق لینک زیر جهت اخذ نوبت اقدام نمایید .
https://drbonyanian.com/dental-appointment/

میثم عیوتی

خوب بی حس نشدی دندونت عفونت داشته یا مرفین چیزی تو بدنت بوده

سارینا

سلام
دندون من الان چند روزه درد داره می‌کنه و حتی بردیم پانسمان هم کردن و گفتن باید عصب کشی کنی الان منم وقتم بعد چند روز هست چجوری درد این رو کم کنم و وقتی چیز خیلی سرد یا خیلی گرم میخورم بیشتر درد مبکنم

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

Amir mahdi

سلام دندان درد دارم چیکار کنم خوب بشه رنگش مشکی شده آیا خرابه؟

دکتر بنیانیان

باید ویزیت و معاینه شوید .
برای دریافت نوبت جهت معاینه و ویزیت از طریق لینک زیر اقدام کنید
https://drbonyanian.com/dental-appointment/

رسول

سلام و احترام.. خسته نباشید
خانمم ۵ ماه حامله هستند چند تا از دندان هایش مشکل پیدا کرده و درد شدید داره به نظر شما چه کار باید بکنم ..
ممنون میشم سری پاسخ بدید

مهسا

من دندونم خیلی درد میکنه.یکم‌نمک رو داغ داغ میکنم میریزم رو پارچه میزارم رو دندونم اما خوب نمیشه.
از دندون پزشکی هم میترسم چیکار کنم.لطفا جواب بدین

Zahra

سلام من الان یک ماه دندادن درد دارم هرچی قرص و راه کار های خونگی انجام دادم اما نشد چیکار کنم

مهسا

من دندونم خیلی درد میکنه مجبور شدم روغن ترمز ماشین بهش بزنم کاملا ساکت شد آیا ممکنه عصب از بین رفته باشه

امیرحسین

سلام
ببخشید من دندان درد شدید دارم
دکتر بهم گفته باید عصب کشی کنم
الان نمیتونم عصب کشی کنم
باید چکار کنم برای ۳ ۴ روز آرام بشه

ناشناس

سلام ، من چای کیسه ای رو داخل آب ملایم کردم و روی دندانم که درد میکرد گزاشتم جواب داد.

22

سلام من این روش رو استفاده کردم جواب داد
از دارو خانه پماد دنتول خریدم و روی خمیر دندان زدم و مسواک زدم سریع دردش اروم شد امتحان کنید البته دنتول تو جعبه دوتا پماد داشت یکی واس خمیر دندون یکیم واس دندون ک مستقیم ردش قرار میگیره

M

سلام
دندون مادرشوهرم درد میکنه دندون عقلش هم هست بخ بخ داره میمیره از دندون درد چکار کنه¿¿
لطفا ج بدید

مطالب و مقالات مرتبط :