آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

عفونت ایمپلنت دندان؛ تشخیص، علائم و درمان آن

زمان تقریبی برای مطالعه: 8 دقیقه
۳.۲
(۶۷)

یکی از مشکلات و اتفاقاتی که در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان برای افراد پیش می‌آید، عفونت ایمپلنت دندان است. در این مواقع، ایمپلنت‌های دندان آلوده به مرور زمان شل می‌شوند و یا از جا کنده می‌شوند!

ما قصد داریم تا در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، شما را با عفونت ایمپلنت، جلوگیری از بروز این مشکل، تشخیص و راهکارهای درمان عفونت آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علت عفونت ایمپلنت دندان

اگر چه ایمپلنت دندان یکی از بهترین راهکارهای جایگزینی دندان از دست رفته است. اما برای حفظ سلامتی این ایمپلنت و حتی سایر دندان‌ها، باید به اصول بهداشتی و مراقبتی از این عضو جدید دهان توجه داشته باشیم و تمام مراحل مربوط به مراقبت از ایمپلنت دندان را اجرا کنیم.

علت عفونت ایمپلنت دندان

عدم رعایت موضوعات بهداشتی، مشکلات سیستم ایمنی و حتی بروز مشکل در نصب ایمپلنت می‌تواند به عفونت ایمپلنت دندان منجر شود. در ادامه، تعدادی از اصلی‌ترین علل عفونت ایمپلنت را بررسی خواهیم کرد.

عمل جراحی نامناسب

در صورتی که ابزارها، پیچ ایمپلنت یا محیط عمل جراحی ایمپلنت به درستی ضدعفونی نشوند، باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های دیگر می‌توانند به محل عمل جراحی منتقل شوند و عفونت را ایجاد کنند. این عفونت ممکن است در ساعات و حتی روزهای ابتدایی پس از جراحی نمایان نشود. اما پس از اتمام دوره نهفتگی، احتمال بروز شدید عفونت افزایش پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این، اگر پیچ یا تاج ایمپلنت به درستی روی استخوان فک نصب نشود، ممکن است باعث ایجاد فشار، تنش، تحریک و یا حتی فضای خالی در بافت‌های اطراف دندان شود. این موارد می‌توانند منطقه‌ای مناسب برای رشد باکتری‌ها و بروز عفونت فراهم کند.

اگر عمل جراحی ایمپلنت به صورت نادرست انجام شود، ممکن است بخشی از باکتری‌ها در محل عمل جراحی باقی بمانند و عفونت را به وجود آورند. به همین دلیل، مراجعه به بهترین متخصص ایمپلنت دندان و بهترین کلینیک دندانپزشکی که می‌شناسید، از این اتفاقات جلوگیری خواهد کرد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

پس از انجام و تکمیل مراحل جراحی ایمپلنت، رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها حائز اهمیت بسیار زیادی خواهد بود. زیرا عدم رعایت بهداشت دهانی می‌تواند به رشد باکتری‌ها و عفونت در محل عمل جراحی منجر شود.

هر روز و با مصرف هر نوع ماده خوراکی، باکتری‌های زیادی روی دندان‌ها به وجود می‌آیند. این باکتری‌ها می‌توانند به مرور زمان به عوامل اصلی عفونت دندان تبدیل شوند. به جز این، باکتری‌ها منجر به التهاب لثه نیز خواهند شد. التهاب لثه نیز به مرور زمان باعث عفونت ایمپلنت، شل شدن و افتادن آن می‌شوند.

استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه، باقی مانده‌های غذا و باکتری‌ها را از لابه‌لای دندان پاک می‌کند و از بروز مشکلات جدی‌تری مانند عفونت لثه، عفونت ایمپلنت دندان و افتادن ایمپلنت جلوگیری می‌کند.

دلایل عفونت ایمپلنت دندان

مطالعه مقالات “چرا باید انتخاب مسواک مناسب را جدی بگیریم؟” و “کاربرد مسواک مخصوص ایمپلنت” به شما کمک می‌کند تا بیشتر به اهمیت این موضوع پی ببرید.

وجود عفونت قبلی

اگر در دهان شما یک عفونت قبلی (مانند عفونت لثه یا عفونت دندان) وجود داشته باشد، باکتری‌ها می‌توانند از منطقه عفونت قبلی به محل ایمپلنت دندان منتقل شوند. این انتقال باکتری‌ها ممکن است از طریق خون، بزاق دهان یا تماس مستقیم با بافت‌های اطراف ایمپلنت صورت بگیرد.

البته در برخی موارد، عفونت قبلی می‌تواند باعث ایجاد مقاومت باکتری‌ها در برابر ضدعفونی‌کننده‌ها شود. بنابراین، در صورتی که باکتری‌ها در عفونت قبلی با داروهای آنتی بیوتیک درمان نشوند، ممکن است به محل ایمپلنت منتقل شوند و عفونت جدیدی را ایجاد کنند. این عفونت جدید، مقاومت بسیار بالاتری نسبت به داروهای آنتی بیوتیک پیدا خواهد کرد و احتمال درمان خانگی عفونت دندان نیز به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

سیستم ایمنی ضعیف

سیستم ایمنی بدن وظیفه مبارزه با عامل‌های عفونی و محافظت از سلامت بدن را به عهده دارد. وقتی سیستم ایمنی ضعیف است، بدن نمی‌تواند به طور کامل واکنش‌های دفاعی خود را در برابر باکتری‌ها و عفونت‌ها اجرا کند. این مسئله می‌تواند به عفونت ایمپلنت دندان منجر شود. بدن ضعیف، نمی‌تواند با باکتری‌ها به طور کافی مبارزه کند. در نتیجه، باکتری‌ها می‌توانند به آسانی در محل ایمپلنت قرار بگیرند و عفونت را ایجاد کنند.

استعمال دخانیات و عفونت ایمپلنت دندان

بنابراین، در صورتی که دندان یا دندان‌های خود را ایمپلنت کردید و یا قصد انجام این فرایند را دارید، بهتر است با دقت و توجه بیشتری به سلامتی خود اهمیت دهید.

استعمال دخانیات و عفونت ایمپلنت دندان

استفاده از دخانیات، سیگار و تنباکو می‌تواند عوامل خطرزایی برای افزایش احتمال عفونت ایمپلنت دندان باشد. زیرا این مواد مضر، علاوه بر کاهش عملکرد و کارایی سیستم ایمنی بدن، به کاهش توانایی بدن در مبارزه با باکتری‌ها و عفونت‌ها، اختلال در فرآیند التهابی و بهبود پس از جراحی و تاخیر در فرایند ترمیم بافت‌های لثه نیز منجر خواهد شد.

با توجه به اینکه دخانیات مواد بسیار مضری برای سلامت بدن، دهان و ایمپلنت هستند، توصیه می‌کنیم که از استفاده از آن‌ها خودداری کنید. همچنین، اگر قصد دارید دندانتان را ایمپلنت کنید و یا قبلا این فرایند را انجام دادید، حتما با پزشک خود درباره این موضوع مشورت کنید.

سایر دلایل عفونت ایمپلنت دندان

به جز مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، دلایل دیگری نیز برای عفونت ایمپلنت دندان وجود دارند. این دلایل شامل موارد زیر هستند:

  • دندان قروچه
  • کیفیت ضعیف استخوان فک
  • حساسیت به تیتانیوم
  • کیفیت بد ایمپلنت
  • بیماری زمینه‌ای مانند دیابت
  • پس زدن پیوند ایمپلنت توسط بدن

دندان قروچه و عفونت ایمپلنت دندان

علائم عفونت ایمپلنت دندان

علائم عفونت ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • خونریزی لثه
  • حساسیت یا تورم لثه‌ها در اطراف ایمپلنت
  • عمیق شدن بیش از حد شیار لثه در اطراف ایمپلنت
  • لثه‌های قرمز یا پف کرده در اطراف کاشت
  • بوی بد دهان
  • درد یا ناراحتی ضربان‌دار از ناحیه
  • درد لمس کردن
  • ترشح (چرک) از ناحیه قابل مشاهده است.
  • نخ‌ها روی کاشت قابل مشاهده هستند.
  • مشکل جویدن
  • تب

گاهی اوقات ممکن است عفونت ایمپلنت‌های دندان ناشی از یک بیماری به نام پری ایمپلنت باشد. peri-implantitis در واقع التهابی شبیه به بیماری لثه است و بر روی بافت‌های لثه و استخوان پشتیبانِ اطراف ایمپلنت دندان تأثیر می‌گذارد.

بوی بد دهان و عفونت ایمپلنت دندان

مشکل این وضعیت این است که می‌تواند استخوان اطراف ایمپلنت دندان عفونت کرده را خراب کند و در نهایت باعث سستی ایمپلنت شود. اگر نگران وضعیت ایمپلنت خود هستید، می‌توانید یک پریودنتیست را برای ارزیابی پیدا کنید. این دندانپزشک می‌تواند با معاینه بالینی و تهیه تصاویر رادیوگرافی، پری ایمپلنتیت را سریع و راحت تشخیص دهد. هدف بلند مدت، جلوگیری از پیشرفت عفونت و حفظ ایمپلنت است.

پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان

طبیعتا هیچکس دوست ندارد تا ایمپلنت دندان خود را از دست بدهد. خصوصا پس از صرف زمان طولانی و هزینه‌ی زیاد برای نصب و جایگذاری ایمپلنت در دهان خود! به همین دلیل، بهتر است تا پیش از وقوع هرگونه حادثه از بروز آن جلوگیری کنید.

به طور کلی، پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان با حفظ بهداشت دهان و دندان (شامل تمرکز بر مراقبت‌های بهداشتی روزانه) مقدور خواهد بود. برای مثال، باید برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت خود، بهداشت دهان و دندان‌های خود را به شکلی منظم و دقیق رعایت کنید.

سعی کنید حداقل دو بار در روز دندان‌ها، ایمپلنت، لثه و حتی زبان خود را با مسواکی نرم تمیز کنید. همچنین، از محلول ضد عفونی کننده دهان (دهانشویه)، نخ دندان و خمیر دندان مناسب استفاده کنید.

حتی‌الامکان از سیگار و دخانیات دوری کنید. زیرا این‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز عفونت در نواحی دهان و دندان هستند. مراجعه منظم به دندانپزشک خود را نیز فراموش نکنید. شما باید طبق زمانبندی تعیین شده توسط کلینیک دندانپزشکی مورد نظر خود به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی ایمپلنت و سایر دندان‌های شما مورد بررسی قرار بگیرد.

علاوه بر این‌ها، سعی کنید عادت دندان قروچه خود را کنار بگذارید و به دنبال راهکار دیگری برای رفع استرس خود بگردید! اگر امکان ترک این عادت را ندارید، باید از محافظ دندان استفاده کنید.

در نهایت، رعایت رژیم غذایی کم شیرین و کم چرب را نیز به عنوان آخرین راهکار پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان فراموش نکنید.

تشخیص عفونت ایمپلنت دندان

یکی از اولین کارهایی که متخصص ایمپلنت انجام می‌دهد، گرفتن عکس رادیولوژی دندانی از ایمپلنت عفونی است. دندانپزشک همچنین ممکن است به آرامی اطراف ایمپلنت را بررسی کند تا میزان عفونت و التهاب را ارزیابی نماید.

او با بررسی دقیق ناحیه‌ی مورد نظر، امیدوار است که بتواند علائم عفونت را به موقع تشخیص دهد زیرا برای نجات ایمپلنت، تشخیص زودهنگام آن حائز اهمیت بسیار زیادی است. بسته به سطح عفونت، دندانپزشک شما ممکن است دهانشویه‌های ویژه‌ای را تجویز کند یا ترکیبی از گزینه‌های دیگر را برای بازگردانی ایمپلنت به مسیر سالم ارائه دهد.

مشابه بیماری لثه در دندان، یکی از مشکلات این بیماری این است که ممکن است هیچ دردی ایجاد ‌نکند و در نتیجه، بیماران غالبا از عفونت ایمپلنت خود بی‌اطلاع باشند.

تشخیص عفونت ایمپلنت دندان

درمان عفونت ایمپلنت دندان

پس از اشاره به تمام مواردی که منجر به عفونت ایمپلنت دندان می‌شوند، ممکن است برای شما یک سوال پیش بیاید: آیا میتوانیم عفونت ایملپنت دندان را درمان کنیم؟

بله. قطعا عفونت ایمپلنت دندان، پایانِ داستان این دندان جدید نخواهد بود. گزینه‌های درمانی زیادی نیز برای رفع این مشکل وجود دارد که با توجه به شدت عفونت و تشخیص دندانپزشک قابل بررسی و اجرا خواهد بود.

درمان بلافاصله پس از تشخیص عفونت ایمپلنت شروع خواهد شد. روش‌های درمانی نیز تا حدود ۹۵ درصد از مواقع، به رفع کامل مشکل منجر و عفونت به طور کامل برطرف می‌شود.

مصرف آنتی بیوتیک، جراحی، لیزر درمانی با ضد عفونی سطح، دبریدمان زخم یا درمان ضد میکروبی از اصلی ترین راهکارهای رفع عفونت ایمپلنت دندان می‌باشند. هر چه عفونت خفیف‌تر باشد، احتمال تجویز داروهای آنتی بیوتیک بیشتر خواهد بود. در مقابل، هر چه شدت عفونت بیشتر باشد، احتمال نیاز به سایر روش‌ها (مانند جراحی و یا لیزر درمانی) نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

هرچه عفونت زودتر درمان شود، درمان آن ساده‌تر و شانس موفقیت بیشتر خواهد بود. اگر عفونت منجر به از دست دادن استخوان شده باشد، ممکن است لازم باشد بافت‌های نرم و آسیب دیده‌ی پری ایمپلنت جراحی شوند؛ سطح میکرو ایمپلنت ضدعفونی شود و در آخر از روش‌های بازسازی استخوان با هدف بازیابی استخوان از دست رفته استفاده شود.

همچنین، اگر ایمپلنت به دلیل عفونت شدید شل شود، بهبودی آن ممکن نیست. در این حالت لازم است که ایمپلنت برداشته شود و محل موضعی با استخوان پیوند شود. به محض از بین رفتن عفونت و بازسازی استخوان جدید، ممکن است در مراحل بعدی بتوان ایمپلنت دندان دیگری را قرار داد.

درمان عفونت ایمپلنت دندان

ایمپلنت با کمترین میزان و احتمال عفونت

همانطور که در متن مقاله نیز به این موضوع اشاره کردیم، یکی از عوامل موثر در بروز عفونت ایمپلنت دندان، عمل جراحی نامناسب است. یعنی در شرایطی که محیط جراحی تمیز و ضد عفونی نباشد، و یا پیچ یا تاج ایمپلنت به درستی روی استخوان فک نصب نشود، احتمال بروز عفونت به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

در محیط دندانپزشکی، باکتری‌ها می‌توانند به راحتی از یک بیمار به بیمار دیگر منتقل شوند. این باکتری‌ها می‌توانند باعث بروز عفونت در ایمپلنت شوند. به همین دلیل، رعایت بهداشت و ضد عفونی دقیق و محیط، اهمیت بسیار زیادی دارد.

ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان با استفاده از وسایل یکبار مصرف از انتقال بیماری و عفونت جلوگیری خواهیم کرد. علاوه بر این، تخصص، مهارت و دانش دندانپزشکان کلینیک ما، ضامن سلامتی شما و ایمپلنتتان خواهد بود.

شما می‌توانید سوالات خود را در این زمینه با متخصصان کلینیک ما و از طریق تماس با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ در میان بگذارید و برای معاینه حضوری در تهران به آدرس میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، واحد ۷ مراجعه نمایید.

جمع بندی نهایی

عفونت ایمپلنت دندان ممکن است برای هر کسی که این فرایند دندانپزشکی را انجام داده است پیش بیاید. اما نحوه صحیح تشخیص و درمان آن است که به جلوگیری از بروز عوارض شدید و خطرناک کمک می‌کند. ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان به بررسی عفونت ایمپلنت دندان، پیشگیری، تشخیص و درمان این مشکل پرداختیم و اطلاعات لازم را در این زمینه به شما ارائه دادیم.

عفونت ایمپلنت دندان خطرناک

سوالات متداول در خصوص عفونت ایمپلنت دندان

آیا ایمپلنت عفونت کرده قابل سرایت به سایر ایمپلنت‌ها هم هست؟

√ بله. احتمال سرایت عفونت ایمپلنت دندان به سایر ایمپلنت ها وجود دارد. به همین دلیل، بهتر است پس از تشخیص عفونت، بلافاصله نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

آیا می‌توانیم ایمپلنت عفونی را نگه داریم؟

√ اگر عفونت خیلی شدید نباشد و مشکل آن با مصرف آنتی بیوتیک برطرف شود بله. اما اگر میزان عفونت به حدی باشد که ایمپلنت شل شود، باید آن را خارج کرد.

آیا عفونت ایمپلنت دندان خطرناک است؟

√ خود عفونت در حالت عادی خطرناک نیست. اما بی توجهی به آن و علائم آن ممکن است منجر به بروز مشکلات جدی شود.

آیا راهکاری برای درمان خانگی عفونت ایمپلنت وجود دارد؟

√ ایمپلنت معمولا عفونت نمی‌کند. اما در صورت به وجود آمدن این اتفاق، راهکاری برای درمان خانگی آن وجود ندارد و شما باید برای درمان عفونت ایمپلنت دندان خود به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا عفونت ایمپلنت می‌تواند موجب شل شدن و افتادن ایمپلنت شود؟

√ بله. عفونت می‌تواند موجب تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت شود. در نتیجه‌ی این اتفاق، پایه ایمپلنت با استخوان جوش نمی‌خورد، فرد درگیر بیماری لثه (پری ایمپلنت) می‌شود و ایمپلنت می‌افتد. البته در صورتی که روال درمان عفونت به سرعت آغاز شود، با رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف آنتی بیوتیک‌ها میتوانیم ایمپلنت را نجات دهیم.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت چیست؟

√ دندانپزشک با توجه به شرایط و وخامت اوضاع، آنتی بیوتیک مناسب را برای شما تجویز خواهد کرد. اما معمولا آنتی بیوتیک‌هایی نظیر آموکسی سیلین و مترونیدازول برای فرد تجویز می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۲ / ۵. تعداد آرا: ۶۷

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرجان

سلام خسته نباشید من ۸ ماه قبل ایمپلنت دندان۶ فک پایین راست انجام دادم.وقتی پایین ترین سطح خارجی لثه ام رو دست میکشم زیردستم برجستگی لمس میکنم.آیا پایه ایمپلنت ممکنه زیردست ازروی لثه لمس بشه؟این حالت طبیعیه؟وقتی هم ابن ناحیه رو فشارمیدم یا حالت مور مورداره ایا این حالت طبیعی هست؟

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان عکس رادیو گرافی خود را به واتس اپ دکتر بنیانیان به شماره ۰۹۱۲۵۱۴۲۲۰۲ ارسال کنید.

مطالب و مقالات مرتبط :