آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

فیکسچر چیست؛ معرفی و روش استفاده از آن در ایمپلنت

زمان تقریبی برای مطالعه: 6 دقیقه
۳.۲
(۲۷)

اگر تصمیم گرفتید که با استفاده از روش ایمپلنت، دندان از دست رفته‌ی خود را جایگزین کنید، بد نیست تا کمی بیشتر با ساختار ایمپلنت و اجزای تشکیل دهنده‌ی آن آشنا شوید. به همین دلیل، متخصصان کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان در ادامه شما را با فیکسچر، اصلی‌ترین بخش ایمپلنت دندان آشنا خواهند کرد تا بدانید فیکسچر ایمپلنت چیست و چه انواعی دارد.

فیکسچر ایمپلنت چیست؟

فیکسچر ایمپلنت، قطعه‌ای استوانه‌ای است که در استخوان فک کاشته می‌شود. این قطعه، نقشی شبیه به ریشه‌ی دندان را برای ایمپلنت ایفا و به عنوان پایه‌ای برای اتصال تاج پروتز دندان عمل می‌کند. در اصل، وظیفه‌ی تحمل نیروی جویدن و نگهداری از سایر تجهیزات ایمپلنت بر عهده‌ی همین فکسچر است.

تصویر زیر، علاوه بر نشان دادن تمام قطعات ایمپلنت دندان، فیکسچر و کاربرد آن نیز به شما نشان خواهد داد:

جنس فیکسچر ایمپلنت

جنس فیکسچر ایمپلنت

شرکت‌های تولیدکننده فیکسچر ایمپلنت معمولا این قطعه را از یکی از دو نوع فلز تیتانیوم یا زیرکونیوم تولید می‌کنند. هر یک از این دو جنس فلز هم ویژگی‌های خاصی دارند که فیکسچر را برای افراد با شرایطی خاص و نوع خاصی از ایمپلنت سازگارتر می‌کند.

برای مثال، فیکسچرهای تیتانیومی رایج‌ترین جنس فیکسچر ایمپلنت هستند که با ویژگی biocompatible خود، سازگاری بالایی با بدن پیدا می‌کنند. به همین دلیل، احتمال پس زدن ایمپلنت و یا عفونت آن با این جنس فیکسچر به حداقل می‌رسد.

در مقابل، فیکسچرهای زیرکونیومی نیز ویژگی‌های بسیار خوبی دارند. برای مثال، از نظر ظاهری شکل ایده‌آل‌تری نسبت به فیکسچرهای زیرکونیومی دارند. استحکامشان بسیار بالا است و به دلیل عدم رسانایی الکتریکی، احتمال احساس طعم فلز در دهان را کاهش می‌دهد.

به هر حال، تصمیم‌گیری در خصوص بهترین نوع فیکسچر و استفاده از آن به دندانپزشک متخصص بستگی دارد. زیرا متخصص ایمپلنت دندان شما می‌تواند با بررسی کامل و دقیق شرایط دندان‌هایتان، مناسب‌ترین نوع فیکسچر را برایتان انتخاب کند.

انواع فیکسچر ایمپلنت دندان

انواع فیکسچر ایمپلنت دندان

برندهای مختلف تولیدکننده ایمپلنت و فیکسچر دندان، این قطعه را در انواع مختلفی از نظر شکل پیچ، جنس و طول تولید می‌کنند. اما معمولا فیکسچرها را بر اساس شکل رزوه‌ی آن‌ها تقسیم بندی می‌کنند.

رزوه، شیاری مارپیچی است که به طور برجسته دور یک استوانه (مانند پیچ یا لوله) می‌چرخد. رزوه‌ها می توانند در داخل یک قطعه مانند مهره یا در خارج از آن مانند یک پیچ باشند.

انواع فیکسچر ایمپلنت بر اساس مدل رزوه آن‌ها

فیکسچرها از نظر شکل رزوه به ۴ دسته کلی تقسیم می‌شوند :

  • مربعی
  • مخروطی
  • باترس
  • باترس معکوس

انواع فیکسچر ایمپلنت بر اساس مدل رزوه آن‌ها

فیکسچر مربعی

این نوع رزوه، دارای سطح تماس بیشتری با استخوان فک است. این شکل از فیکسچر ثبات اولیه ایمپلنت را افزایش می‌دهد و برای استخوان‌های نرم و یا ضعیف مناسب است. دندانپزشکان معمولا برای کسانی که از تراکم استخوان پایینی برخوردارند، از فیکسچرهای مربعی استفاده می‌کنند.

فیکسچر مخروطی

یکی دیگر از انواع فیکسچر ایمپلنت، فیکسچرهای مخروطی هستند که ظاهری شبیه به یک مخروط پیچ در پیچ دارند. این رزوه‌ها به دلیل شکل مخروطی خود، به تراکم استخوان فک در هنگام جایگذاری کمک می‌کند. رزوه مخروطی برای ایمپلنت‌های فوری و یا ایمپلنت‌هایی که در نواحی با کمبود استخوان فک قرار می‌گیرند، مناسب است.

فیکسچر باترس

این نوع رزوه، دارای شیارها یا نخ‌هایی در انتهای بدنه‌ی ایمپلنت است که به افزایش سطح تماس با استخوان فک و ثبات ایمپلنت کمک می‌کند. این نخ‌ها در یکی از سمت‌های ایمپلنت، بلندتر از سمت دیگر هستند و همین ویژگی می‌تواند تحمل بارهای عمودی بیشتری را افزایش دهد.

فیکسچر باترس معکوس

فیکسچر باترس معکوس از دیگر انواع فیکسچر دندان است که شکلی شبیه به رزوه باترس دارد. با این تفاوت که شیارها دقیقا در جهت مخالف رزوه باترس قرار دارند.

کاربرد فیکسچر ایمپلنت

کاربرد اصلی فیکسچر ایمپلنت، جایگزینی ریشه دندان از دست رفته و ایجاد پایه‌ای محکم برای اتصال پروتز دندان است. فیکسچر ایمپلنت در داخل حفره‌ی دندانی که از دست رفته، و در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و به مرور زمان با استخوان فک جوش می‌خورد. این امر باعث می‌شود که پروتز دندان به طریقی محکم و پایدار در جای خود قرار گیرد و از لق شدن و یا افتادن آن جلوگیری شود.

نصب فیکسچر، اولین مرحله از فرایند کاشت ایمپلنت دندان است. اگر حفره‌ی ناشی از خالی شدن دندان برای نصب فیکسچر مناسب بود، فیکسچر درون آن حفره قرار می‌گیرد. اما درصورت نبود حفره‌ی مناسب، دندانپزشک با دریل مخصوص دندانپزشکی، یک حفره در داخل استخوان فک ایجاد کرده و فیکسچر را درون آن قرار می‌دهد.

کاربرد فیکسچر ایمپلنت

زمان لازم برای جوش خوردن فیکسچر به استخوان

مدت زمان لازم برای جوش خوردن فیکسچر به استخوان فک بین ۴ تا ۶ ماه متغیر است. این زمان به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

  • کیفیت و تراکم استخوان فک: در استخوان‌های با تراکم بالا، جوش خوردن فیکسچر سریع‌تر اتفاق می‌افتد.
  • نوع فیکسچر: فیکسچرهای با سطح تماس بیشتر با استخوان فک، سریعتر جوش می‌خورند.
  • مهارت و تجربه دندانپزشک: مهارت و تجربه دندانپزشک در کاشت فیکسچر، نقش مهمی در این سرعت دارد.
  • مراقبت‌های بیمار: رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم استعمال دخانیات، به تسریع روند جوش خوردن فیکسچر کمک می‍کند.

روش کاشت فیکسچر ایمپلنت

مرحله اول: جاگذاری فیکسچر ایمپلنت

اولین مرحله در کاشت فیکسچر ایمپلنت شامل قرار دادن فیکسچرها یا ایمپلنت‌های کوچکِ پیچ مانند است که می‌توانند ریشه دندان جدید شما باشند. پس از جاسازی دقیق ایمپلنت درون استخوان، بافت لثه روی ایمپلنت قرار داده می‌شود.

این روش با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و به طور کلی دردناک نیست. اما طبیعتا وقتی در حدود سه یا چهار ساعت بعد احساس بی حسی از بین رود، ممکن است با کمی تورم و ناراحتی مواجه شوید.

جاگذاری فیکسچر ایمپلنت

مرحله دوم: پیوند اباتمنت

وقتی پیوند استخوان تکمیل شود و اتصال ایمپلنت‌های دندان با استخوان به حدی محکم باشد که از پروتز جدید پشتیبانی کند، (۳-۶ ماه) روکش ایمپلنت در یک جراحی ثانویه برداشته می‌شود.

اکنون اباتمنت به ایمپلنت متصل شده است.

اباتمنت از میان بافت نرم لثه عبور کرده و به عنوان بسطی عمل می‌کند که دندان یا گروهی از دندان‌ها به آن متصل می‌شوند. البته گاهی اوقات (ایمپلنت تک مرحله‌ای) با قرار دادن اباتمنت ترمیم بر روی فیکسچر در زمان جاگذاری این قطعه، این مرحله انجام نمی‌شود.

مرحله سوم: پروتز

این مرحله به طور کلی شامل چندین مراجعه به مطب دندانپزشکی است. در طی این ویزیت‌ها، شما می‌توانید با دندانپزشک خود در مورد ظاهر و حسی که برای دندان یا گروهی از دندان‌های جدید خود می‌خواهید صحبت کنید.

ایمپرشن‌ها از اباتمنت‌ها و دندان‌های باقی مانده‌ی شما گرفته می‌شوند. این کار دندانپزشک را قادر می‌سازد تا موقعیت دقیق دندان یا دندان‌ها را به طور موثری تعیین کند، که نه تنها از نظر زیبایی دلپذیر خواهد بود بلکه دقیقاً مانند دندان‌های طبیعی خودتان است.

در عرض ۲-۳ هفته شما باید یک دندان یا گروهی از دندان‌های جدید و یک لبخند کاملاً طبیعی جدید داشته باشید که به آن افتخار کنید!

مرحله چهارم: نگهداری

همانطور که دندان‌های طبیعی شما نیاز به چک‌آپ و نگهداری منظم دارند، شما باید از ایمپلنت دندان جدید خود مراقبت کنید و مراقبت در منزل مناسب را همراه با مراجعه‌ی منظم به دندانپزشک و متخصص بهداشت فراموش نکنید. نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان در طول عمر و ماندگاری آن موثر است.

مراقبت از فیکسچر ایمپلنت دندان

مراقبت از فیکسچر ایمپلنت دندان

اگر دوست دارید ایمپلنتی محکم و کاملا طبیعی داشته باشید، باید از فیکسچر خود مراقبت کنید. خصوصا با توجه به اینکه در روشی مانند جراحی ایمپلنت دندان دو مرحله‌ای، فیکسچر برای حدود ۴ الی ۶ ماه بدون هیچگونه محافظی در دهان شما باقی می‌ماند.

به همین دلیل، بهتر است سعی کنید با رعایت کلیه نکات مراقبتی و بهداشتی، ماندگاری و طول عمر ایمپلنت دندان خود را افزایش دهید.

مراقبت از فیکسچر ایمپلنت دندان به دو دسته‌ی مراقبت‌های ۲۴ اول و مراقبت‌های پس از آن تقسیم می‌شوند. برای مثال در ۲۴ اول پس از کاشت فیکسچر بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • مصرف آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک: برای جلوگیری از عفونت فیکچسر، لازم است داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده است را به طور کامل مصرف کنید.
  • عدم استعمال دخانیات و مصرف الکل: استعمال دخانیات و استفاده از نوشیدنی‌های الکلی به هیچ عنوان در ۲۴ اول پس از کاشت فیکسچر مجاز نیست.
  • استفاده از کمپرس یخ: برای کاهش درد و تورم، از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • مصرف غذاهای نرم: در ۲۴ ساعت اول پس از کاشت فیکسچر ایمپلنت، از مصرف غذاهای سفت و جویدنی خودداری کنید.

مراقبت های لازم پس از ۲۴ ساعت اول:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان: استفاده از مسواک و نخ دندان برای جلوگیری از تجمع پلاک و عفونت ضروری است.
  • استفاده از دهانشویه: استفاده از دهانشویه های ضدعفونی کننده، به پاکسازی دهان و دندان و جلوگیری از عفونت فیکسچر شما کمک می کند.
  • مراجعه به دندانپزشک: لازم است به طور منظم برای معاینه و بررسی وضعیت فیکسچر خود به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • جلوگیری از فشار بیش از حد: از جویدن غذاهای سفت و سخت با فیکسچر دندان خود خودداری کنید.

فراموش نکنید که در صورت مشاهده علائمی مانند درد شدید، تورم، خونریزی و یا لق شدن فیکسچر، باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

عوارض عدم مراقبت از فیکسچر ایمپلنت

عوارض عدم مراقبت از فیکسچر ایمپلنت

عدم مراقبت از فیکسچر ایمپلنت می‌تواند عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • عفونت ایمپلنت (که شایع ترین عارضه عدم مراقبت از ایمپلنت است و می‌تواند علاوه بر ایجاد التهاب، درد و خونریزی به از دست رفتن ایمپلنت نیز منجر شود).
  • تحلیل استخوان فک،
  • شکستن ایمپلنت
  • عدم موفقیت درمان.
  • بوی بد دهان
  • خونریزی لثه
  • لق شدن ایمپلنت
  • احساس درد و ناراحتی

قیمت فیکسچر ایمپلنت

فیکسچر به عنوان بخشی از ملزومات ایمپلنت دندان به فروش می‌رسد. به همین دلیل، برای بررسی قیمت فیکسچر باید محتوای قیمت ایمپلنت دندان را مطالعه نمایید. اما توجه داشته باشید که قیمت تمام این نوع از قطعات با توجه به برند و کیفیت آن‌ها تعیین می‌شوند. به همین دلیل، ممکن است قیمت‌های مراکز دندانپزشکی مختلف با هم متفاوت باشند.

کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان با حضور بهترین متخصص ایمپلنت آماده‌ی ارائه خدمات در این زمینه به شما عزیزان است تا بهترین نوع فیکسچر مناسب با شرایط شما برایتان انتخاب شود.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ تماس حاصل نمایید و یا به کلینیک ما واقع در تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، واحد ۷ مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از طریق فرم زیر اقدام نمایید.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

اگر نیاز به مشاوره تلفنی دارید نام و شماره تماس خود را در فرم زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

جمع بندی نهایی

دندانپزشکی که قرار است فرایند کاشت دندان به روش ایمپلنت را برای شما انجام دهد، قطعا پس از بررسی کامل وضعیت دهان و دندان‌های شما، بهترین نوع فیکسچر را از نظر جنس و مدل به شما پیشنهاد خواهد کرد. اما بد نیست تا شما نیز با مطالعه این مطلب، اطلاعات بیشتری را در خصوص این قطعه به دست آورید.

سؤالات متداول در خصوص فیکسچر ایمپلنت دندان

قیمت فیکسچر ایمپلنت به چه چیزهایی بستگی دارد؟

هزینه این قطعه با توجه به شکل، جنس، نوع، طول، کیفیت و کشور تولیدکننده فیکسچر بستگی دارد.

آیا تقسیم بندی دیگری نیز از فیکسچر وجود دارد؟

بله. از انواع فیکسچر ایمپلنت میتوانیم به اندوستال، ساب پریوستئال و زیگوماتیک اشاره کنیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۲ / ۵. تعداد آرا: ۲۷

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن

آیا ممکن است ایمپلنت جاگذاری شده در آید (فییر شود) اگر این اتفاق افتاد، دندانپزشک مسئول کارگذاری ایمپلنت جدید بدون هزینه به مشتری است یا نه؟
عمر ایمپلنت چند سال است، تا چند سال دندانپزشک گارانتی ایمپلنت را باید بکند، چون هزینه ایمپلنت بالاست.

دکتر بنیانیان

با سلام
معمولا ربطی به دندانپزشک نداره و این اتفاق برای ۵% افراد میفته
بابت ضمانت هم بستگی به برند ایمپلنتتون داره

مطالب و مقالات مرتبط :