آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

آنچه باید درباره‌ی پیوند استخوان دندان بدانید

زمان تقریبی برای مطالعه: 7 دقیقه
۳.۳
(۱۵۳)

یکی از جراحی‌های احتمالی و مورد نیاز پیش از ایمپلنت دندان، جراحی پیوند استخوان دندان است. اما این جراحی چیست و چگونه انجام می‌شود؟ آیا جراحی پیوند استخوان دردناک است؟ در چه مواقعی مجبور به انجام این جراحی هستیم؟ با ما در ادامه‌ی این مقاله از وب‌سایت کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان همراه باشید تا به پاسخ تمامی این سوالات دست پیدا کنید.

تماس با مطب دکتر بنیانیان | برقراری ارتباط با کلینیک دندانپزشکی بنیانیان

پیوند استخوان دندان معمولا در صورتی انجام می‌شود که فرد دچار تحلیل استخوان (bone loss) باشد. اما بهتر است پیش از بررسی روش جراحی، به این سوال پاسخ دهیم که چرا استخوان دچار تحلیل می‌شود؟

دلایل تحلیل استخوان دندان

اصلی‌ترین دلایل تحلیل استخوان فک شامل موارد زیر هستند:

  • عدم وجود دندان در ناحیه
  • عفونت دندان
  • ابتلا به بیماری‌های لثه
  • پوکی استخوان
  • تراز نبودن دندان‌ها و عدم انجام ارتودنسی

جراحی پیوند استخوان دندان چیست؟

پیوند استخوان دندان روشی است که برای افزایش مقدار استخوان در قسمتی از فک که استخوان آن از بین رفته است یا به پشتیبانی بیشتر نیاز دارد انجام می‌شود. در این روش، موادی به استخوان فک فرد افزوده می‌شود تا استخوان به خوبی تقویت شود.

روش‌های مختلفی برای انجام این روش جراحی وجود دارد. اما متد اصلی تمام این روش‌ها یکسان است: دندانپزشک یا جراح دهان و دندان، یک برش در فک ایجاد می‌کند و مواد استخوانی را به فک پیوند می‌زند (وصل می‌کند).

جراحی پیوند استخوان دندان چیست

انواع منابع مورد استفاده در پیوند‌ استخوان دندان

منبع پیوند با توجه به وسعت ناحیه مورد نیاز و با استفاده از یکی از ۴ منبع زیر انتخاب می‌شود:

  • اتوگرافت‌ها: این پیوند شامل اتصال استخوان از بدن خود فرد، مانند مفصل ران یا پشت فک (راموس) به فک است. در شرایطی که منطقه وسیعی از استخوان دچار تحلیل شده باشد، از اتوگرافت ران و در صورتی که منطقه تحلیل کم باشد از اتوگرافت پشت فک (راموس) استفاده می‌شود.
  • آلوگرافت‌ها: در این روش پیوند از استخوان شخص دیگر (معمولا اجساد یا بیماران مرگ مغزی) استفاده می‌شود. آلوگرافت معمولا برای پیوندهای سطح نسبتا کم و جزئی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • زنوگرافت‌ها: این پیوند شامل اتصال استخوان از گونه‌ی دیگری (مانند گاو، خوک یا مرجان) است. زنوگرافت‌های مانند آلوگرافت‌ها در جراحی‌ها سطح کم و جزئی کاربرد دارند و مشابه آلوگرافت‌ها هستند.
  • آلوپلاست‌ها: در این پیوند از مواد مصنوعی مانند فسفات کلسیم یا فسفوسیلیکات سدیم کلسیم (بیوگلاس) استفاده می‌شود.

منبع ترجیحی برای انجام این پیوند استفاده از استخوان مفصل ران، درشت نی یا پشت فک (راموس) خودِ فرد است. این عمل به عنوان اتوگرافت شناخته می‌شود. اتوگرافت‌ها به «استاندارد طلایی» معروف هستند. زیرا به دلیل اینکه از جنس استخوان خود فرد هستند، سریع‌تر ترمیم می‌شوند.

محققان در نتایج یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۹ به این موضوع اشاره کردند که هنوز هیچ ماده جایگزینی برای استخوان توسط بشر تولید نشده است. در بخشی از این مطالعه نوشته شده:

ما هنوز مواد ایده‌آل بازسازی استخوان را پیدا نکرده‌ایم، اما نشانه‌های امیدوارکننده‌ای درباره دستیابی به مواد پیوند استخوان با استفاده از سلول‌ها، فاکتورهای رشد و داروهای اصلاح کننده‌ی ژن تحت بررسی قرار دارند.

انواع روش‌های جراحی پیوند استخوان

جراحی پیوند استخوان توسط چه کسی انجام می‌شود؟

تمام انواع پیوندهای استخوان در کلینیک دندانپزشکی و توسط دندانپزشک متخصص جراحی فک و صورت انجام می‌شود. تنها حالتی که امکان انجام جراحی آن در کلینیک دندانپزشکی وجود ندارد، جراحی پیوند از استخوان مفصل ران (لگن) است که باید توسط جراح در محیط بیمارستان و با بیهوشی عمومی صورت بگیرد.

شما می‌توانید جراحی پیوند استخوان خود را در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان و زیر نظر برترین متخصصان جراحی فک و صورت تهران انجام دهید. جراحان ما با بالاترین میزان تجربه در انجام این جراحی، عملی ساده و بدون دردسر را برای شما اجرا خواهند کرد.

جهت دریافت نوبت آنلاین از طریق لینک “درخواست نوبت” اقدام و یا با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ تماس حاصل نمایید.

چه کسانی به پیوند استخوان نیاز دارند؟

جراحی پیوند استخوان عموما در مواقعی که استخوان فرد به دلیل بی دندانی (و حتی در مواقعی با وجود دندان) تحلیل رفته است مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین کاندیداهای پیوند استخوان افراد با شرایط زیر هستند:

  • برخی از متقاضیان ایمپلنت دندان

نیاز به پیوند استخوان در افرادی که قرار است به جای دندان یا دندان‌های از دست رفته‌ی خود ایمپلنت دریافت کنند بسیار متداول است. اگر مدت زمان زیادی است که دندان خود را از دست دادید، احتمالا قبل از انجام ایمپلنت به این جراحی نیاز پیدا خواهید کرد؛ چرا که جای خالی دندان به مرور زمان دچار تحلیل می‌شود.

  • مبتلایان به بیماری لثه

در برخی از مواقع، ابتلا به بیماری لثه (پریودنتال) منجر به تحلیل و از بین رفتن استخوان فک شما می‌شود. در چنین شرایطی، پریودنتیست به شما پیشنهاد می‌کند تا با جراحی پیوند استخوان از پیشروی بیماری و جلوگیری از کاهش بیشتر استخوان و عوارض طولانی مدت بیماری لثه جلوگیری کنید.

چه کسانی به پیوند استخوان نیاز دارند؟

  • کاندیداهای جراحی سینوس لیفت

وقتی که فرد برای مدتی دندان نداشته باشد، سینوس‌های او به سمت پایین حرکت می‌کنند. در چنین شرایطی، دندانپزشک برای جایگذاری پایه ایمپلنت در فک و ایجاد فضای کافی، مجبور به انجام جراحی سینوس لیفت خواهد بود. در یکی از مراحل جراحی سینوس لیفت، زیر سینوس باید مواد پودر استخوان پر شود تا سینوس‌ها در جای خود باقی بمانند.

  • متقاضیان افزایش قطر استخون فک (افزایش عرض ریج)

پیوند استخوان در شرایطی که قطر لثه به مرور زمان تحلیل رفته باشد نیز کاربرد دارد. در این شرایط، دندانپزشک لثه را باز می‌کند و در بین آن پودر استخوان تزریق می‌کند تا استخوان فک تقویت شود.

مراحل و نحوه عمل پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

در اولین مرحله، جراح یک برش در لثه‌ی شما ایجاد می‌کند تا آن را از استخوانِ محل قرار دادن پیوند جدا کند. سپس جراح مواد استخوانی را بین دو قسمت استخوانی قرار می‌دهد که باید در کنار هم رشد کنند.

در نهایت، استخوان با یک ماده‌ی چسبنده قابل حل، غشا یا با پیچ‌های مخصوص محکم می‌شود. سپس محل برش بخیه می‌شود تا بهبود یابد.

مراحل عمل پیوند استخوان دندان

معایب و عوارض پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

شایع‌ترین عارضه این جراحی تورم و التهاب در ناحیه جراحی است. این عارضه پس از گذشت ۵ الی ۷ روز و با استفاده از کیسه یخ و استفاده منظم از مسکن برطرف خواهد شد.

سایر عوارض جانبی عبارت است از :

  • خونریزی جزئی
  • احساس مشکل در جویدن
  • مشکل در صحبت کردن

اگرچه این روند معمولا بی‌خطر و طبیعی است و تمام بیماران قادر به تحمل آن هستند، اما همیشه خطراتی نیز وجود دارد. عفونت نگران کننده‌ترین عامل در هر عمل جراحی است. بنابراین مصرف کامل آنتی‌بیوتیک‌ها پس از جراحی حائز اهمیت بسیار زیادی است. سایر عوارض جانبی غیرمعمول (اما جدی) عبارتند از:

  • لخته شدن خون
  • آسیب عصبی
  • عوارض بیهوشی
  • پس زدن پیوند استخوان

معایب و عوارض پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز عوارض زیر باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید:

  • دردی که چند روز پس از عمل ادامه دارد یا بدتر می‌شود.
  • قرمزی و افزایش تورم در اطراف لثه.
  • سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی مداوم.
  • خروج چرک و عفونت از محل جراحی.
  • تحلیل رفتن لثه (فاصله گرفتن لثه از دندان).

آیا عمل پیوند استخوان دندان دردناک است؟

فرایند جراحی پیوند استخوان با بی‌حسی کامل صورت خواهد گرفت. به همین دلیل، شما در حین عمل، هیچگونه درد و ناراحتی احساس نخواهید کرد.

آیا عمل پیوند استخوان دندان دردناک است؟ | درد عمل پیوند استخوان

در مراحل بهبودی نیز در صورتی که برای انجام عمل به برداشت استخوان از بدن خود فرد نیازی نباشد، میزان درد عمل کم‌تر از مواقعی خواهد بود که مواد استخوانی از بدن خود شما به دست بیاید.

احساس درد و ناراحتی پس از انجام جراحی با مصرف مسکن‌های تجویز شده توسط پزشک شما (و یا حتی مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند ژلوفن، بروفن و مفنامیک اسید) قابل برطرف شدن است.

هزینه‌ی جراحی پیوند استخوان دندان

پیچیدگی جراحی و منبع مورد استفاده دو عامل اصلی و تأثیرگذار بر تعیین قیمت جراحی پیوند استخوان هستند. به همین دلیل، تعیین دقیق قیمت این جراحی کار دشواری است. با این حال، ما هزینه‌ی حدودی این جراحی را در مقاله‌ی قیمت ایمپلنت دندان بررسی کردیم.

شما می‌توانید با حضور در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان واقع در تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، واحد ۷، یک جلسه مشاوره رایگان از متخصصان ما دریافت کنید. در این جلسه، علاوه بر ارائه اطلاعات تکمیلی در خصوص این جراحی، هزینه دقیق نیز برای شما برآورد خواهد شد.</p>

آمادگی پیش از پیوند استخوان دندان

برای ایجاد آمادگی پیش از پیوند استخوان دندان به این چند نکته توجه کنید:

  • بسته به نوع بی‌حسی که انجام می‌شود، ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از عمل از خوردن و نوشیدن هر چیزی خودداری کنید.
  • در مورد داروهایی که استفاده می‌کنید (به ویژه داروهای رقیق‌کننده‌ی خون که خطر عوارض خونریزی را در حین جراحی افزایش می‌دهد) با پزشک خود مشورت کنید.
  • مقدمات لازم برای بازگشت به منزل را فراهم کنید، زیرا بعد از انجام جراحی احساس گیجی خواهید داشت.

مراقبت‌های بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت

مراقبت‌های بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت

پس از پیوند استخوان، معمولا اطراف محل برش خورده‌ی دهان با گاز استریل پانسمان خواهد شد. متخصصان کلینیک دستورالعمل تعویض پانسمان طی ۲۴ ساعت آینده را به شما ارائه خواهند داد. علاوه بر این، نسخه‌ای نیز برای تهیه و مصرف آنتی بیوتیک‌ها (جهت جلوگیری از عفونت) و مسکن‌ها (برای پیشگیری از درد) به شما داده می‌شود.

سایر نکات مراقبت‌های بعد از عمل شامل موارد زیر هستند:

  • از کیسه‌های یخ برای کاهش درد و تورم در روزهای اول استفاده کنید.
  • به مدت یک هفته غذاهای نرم و با دمای ملایم بخورید.
  • هنگام خواب، سر خود را بالاتر از بدنتان قرار دهید تا دچار خونریزی نشوید.

در طول دوره‌ی بهبودی اولیه نیز باید از موارد زیر خودداری کنید:

  • از صرف نوشیدنی‌های داغ خودداری کنید.
  • غذاهای سفت یا ترد مانند آجیل و ته دیگ نخورید.
  • از انجام فعالیت‌های بدنی شدید بپرهیزید.

شما احتمالا پس از ۱۰ روز به حالت طبیعی و اولیه خود بازمی‌گردید. اما این موضوع به معنای آمادگی برای دریافت ایمپلنت نیست. تشخیص این موضوع بر عهده دندانپزشک معالج شما خواهد بود.

جمع بندی نهایی

ما در این مقاله از وبسایت کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان آموختیم که جراحی پیوند استخوان نوعی درمان حمایتی برای تقویت استخوان فک است. این جراحی معمولا پیش از کاشت پایه ایمپلنت دندان صورت می‌گیرد. انجام این جراحی برای تمام متقاضیان ایمپلنت الزامی نیست و تنها گروهی از افراد که استخوان غیر متراکمی دارند انجام می‌شود.

نحوه پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

سوالات متداول در خصوص جراحی پیوند استخوان

کدام یک از روش‌های پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان بهتر است؟

√ تشخیص این موضوع برعهده دندانپزشک معالج شماست. با این حال، اگر دندان فک بالایی خود را از دست داده باشید، احتمال دارد دندانپزشک برای شما جراحی لیفت سینوس را انجام دهد. اما با این حال، احتمال استفاده از روش‌های حفظ سوکت یا افزایش ریج نیز کاربرد خواهند داشت.

عمل پیوند استخوان چقدر طول می‌کشد؟

√ این عمل بسته به نوع آن بین ۱ الی ۲ ساعت طول می‌کشد.

برای کاشت ایمپلنت دندان پس از پیوند استخوان چقدر صبر کنیم؟

√ ۶ ماه پس از پیوند استخوان، پزشک معالج شما وضعیت تراکم و بهبود استخوان فک را بررسی می‌کند. در صورتی که پیوند موفقیت آمیز بوده باشد، جراحی صورت خواهد گرفت. در غیر این صورت، شما باید پس از گذشت ۳ ماهِ دیگر، مجددا به پزشک مراجعه کنید. فرایند بهبود پیوند استخوان ممکن است تا ۱ سال نیز به طول بی‌انجامد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۳ / ۵. تعداد آرا: ۱۵۳

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
30 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید

با سلام،پزشک معالج بنده کار کشیدن وپودر استوان وکاشت پایه ایمپلنت رو در یک جلسه انجام دادند،برای افراد سیگاری این کار باعث شکست در نتیجه و عوارض میشه

ارش

سلام، من در سن کم دندان “اسیای کوچیک” فک پایین کشیدم… و سال پیش هم به دلیل “کیست” مجبور به کشیدن دندان کناری آن (“اسیای بزرگ”) شدم…
درنتیجه تحلیل فک پایین به وجود اومده و باعث نامتقارن شدن چهره‌ام شده. ایا امکان برگشت حجم چهره با عمل پیوند استخان امکان پذیره یا خیر؟

مهدی

ممنون از راهنماییتون. بنده ۱هفته ست که اتو گرافت انجام دادم.
درد کمر و لگن زیاد دارم. اصلا نمیتونم رو پاهام واستم. چند وقت طول میکشه که بتونم بدون عصا راه برم؟

فرهاد

سلام
آیاامکان این وجود داره که به صورت همزمان موارد زیر صورت بگیره؟
۱- کشیدن دندان های ۱ فک بالا
۲- پیوند استخوان + پودر و استخوان
۳- قراردادن پایه ایمپلنت
ممنون میش فوری جواب بدید

دکتر بنیانیان

با سلام بله در بعضی کیس ها امکانش هست

مژگان

سلام. من خانمی ۵۲ ساله هستم و ۶ دندان جلویی فک بالام احتمال خیلی زیاد ایمپلنت لازم داره ولی اصلا توان جسمی تحمل پیوند استخوان مخصوصا برای جراحی و برداشت استخوان از قسمت دیگه ای را نئارم. آیا امکانش هست برای تقویت استخوانم در صورت لزوم از چیزی که اصطلاحا پودر استخوان گفته میشه استفاده بشه؟ میشه لطفا توضیحی بفرمایید که این پودر استخوان چطور هست و برای کسی مثل من که توان عمل جراحی رو ندارد مقدور هست؟ ممنونم.

دکتر بنیانیان

با سلام
برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان شما باید معاینه و ویزیت حضوری انجام دهید.
از طریق لینک زیر جهت اخذ نوبت اقدام نمایید .
https://drbonyanian.com/dental-appointment/

نیلوفر

اصولاً از مواد مصنوعی برای پیوند استخوان استفاده میشه.نگران نباشید.

Sara

سلام
من شصت روز قبل پیوند ایتخوانی انجام دادم. پیوند استخوانیم گرفته ولی لثه روی هفتاد درصد این استخوان رو نگرفته. تا الان هم دو بار در این قسمت عمل داشتم. الان متخصص لثه تجویز کرده که این پیوند استخوانی رو باید دربیارم و اول پیوند لثه بدم بعد دوباره پیوند استخوانی کنم. من بشخصه مخالف این عمل حمله کننده م. مشکل در بافت نرم قسمت عملم ه. بمن گفتن که این پیوند استخوانی یا میافته خودش و یا جذب بدنم میشه و ارزش پزشکی نداره. اما جراح استخوانم هم موافقه که پیوند استخوانی هم بخوبی گرفته و هم زنده س. چه احتمالاتی روبروی من ه؟

دکتر بنیانیان

برای راهنمایی بهتر و ارائه بهترین طرح درمان شما باید معاینه و ویزیت شین
از طریق لینک زیر جهت اخذ نوبت اقدام نمایید .
https://drbonyanian.com/dental-appointment/

مهنوش

سلام ممنون از مطالب خوبتون من ۴ سال پیش ایمپلنت کردم و متاسفانه با اینکه پیوند استخوان قبلش انجام داده بودن بازم هم تحیلی لثه داشتم و در گیر غذایی شدید . دکترم مجدداً بدون در آوردن ایمپلنت هام برام پیوند استخوان کرد به علت درد غیر قابل تحمل حتی با استفاده از مسکن ها بعد از ۲۴ ساعت شبها صورتم رو میذاشتم روی تشک برقی تا چند ساعت بتونم بخوابم میخواستم بدونم مشکلی برای پیوند استخوان ایجاد نمیکنه ؟

آزیتا حمزه ئی

سلام من مشکل حادی دارم که باید عکس OPG دندون ها و فک پایین و بالا رو براتون بفرستم . لطفاً شماره واتس اپ رو ارسال بفرمائید.

فری دیبا

دندانهای فک پایبنو کشیدم و پیوند انجام دادم الان بیشتر از یکماه گذشته ولی ورم پشت لثه قسمت جلو از بین نمیره و کم نمیشه این طبیعیه یا باید پیگیری شه؟

کتایون

سلام من پس از پیوند استخوان هنگام خوردن مایعات سرد و گرم بسیار درد دارم در حدی که باید روزانه یک مفنامیک اسید استفاده کنم حدود یک ماه از پیوند گذشته اما همچنان درد غیرقابل تحمل دارم
ظاهرا همه چیز خوبه اما این درد هست
اگر راهکاری داره راهنمایی کنید

وحید

بعد ۴ الی ۶ ماه

میترا

با سلام
من حدود سه هفته میشه که جراحی پیوند استخوان انجام دادم از لگن استخوان گرفتن و به فک بالا پیوند زدند و بیهوشی کامل بود
برای راه رفتن هنوز به پام فشار میاد و هنوز صورتم بیحس هست چون در حین جراحی ۶ دندان که پایه روکش بود رو کشیدن
کلا خیلی اذیت شدم
سوالم اینه چون دندانهای جلو رو کشیدم و فعلا پلاک موقت گذاشتم کی میتونم ایمپلنت کنم خیلی اینجوری واسم سخته
متشکرم

امید

سلام ببخشید از لگن برداشتن تو راه رفتن مشکلی ندارین؟

وحید

من نهم آذر عمل پیوند استخوان از لگن برا فک بالا ( اورمیه تحت نظر دکتر مسعود مطلق) انجام دادم و امروز که یازدهم هست احساس نسبتا خوبی دارم انشاالله که ایمپلنت بذارم و راحت شم

امیر خواجوی

متشکرم مطلب خوب بود تا حدودی نگرانی ام رفع شد

بهمن

مرسی نسبتا جامع توضیح دادین ممنونیم

مطالب و مقالات مرتبط :