آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

چرا باید انتخاب مسواک مناسب را جدی بگیریم؟

زمان تقریبی برای مطالعه: 9 دقیقه
۴.۲
(۱۴۲)

یکی از موضوعات بسیار مهمی که از کودکی تا به الان بسیار به ما تاکید شده است، مسواک زدن دندان و شستن دهان است. اهمیت سلامت دهان و دندان از گذشته تا کنون بسیار زیاد بوده است زیرا می تواند در سلامت کلی بدن تاثیر گذار باشد. اما یکی از موضوعات مهم در مورد بهداشت فردی، انتخاب مسواک مناسب و تهیه آن است به همین دلیل قصد داریم که در این مقاله به موضوع ویژگیهای مسواک مناسب بپردازیم اگر شما هم دوست دارید که خصوصیات مسواک دندان مناسب را بدانید حتماً این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
درست است که مسواک زدن به صورت روزانه و مداوم یک امر ضروری و بسیار مهم برای هر فردی در هر سن و سالی است اما انتخاب مسواک مناسب و صحیح مهمتر از آن است. در واقع بسیاری از افراد با انتخاب مسواک نامناسب و اشتباه به دندان و لثه های خود آسیب وارد می کنند.

یک مسواک خوب باید یک سری فاکتورها و ویژگی‌های مناسب داشته باشد که در ادامه آن ها را با هم بررسی می‌کنیم البته به این موضوع مهم توجه کنید که نوع مسواک باید با توجه به ویژگی های خود فرد نیز انتخاب شوند.

مثلاً مسواکی که برای کودکان مناسب است با مسواک مناسب بزرگسالان متفاوت خواهد بود یک موضوع مهم دیگر هم که باید به آن توجه کنید این است که هیچگاه فریب قیمت مسواک را نخورید یعنی گران بودن مسواک به معنی مناسب و کاربرد بهتر آن نیست به همین دلیل است که تلاش کردیم تا در ادامه مطلب ویژگی های یک مسواک مناسب را با هم بررسی کنیم.

ویژگی مسواک مناسب

فرایند مسواک زدن یک فرایند مداوم و روزانه است که حداقل باید یک بار در روز انجام شود. حتماً می دانید که بی توجهی به مسواک زدن دندانها می تواند آسیب های زیادی به دندان و لثه شما وارد کند زیرا مواد غذایی مختلف بر روی مینا و بین دندان های شما گیر می کنند و این موضوع باعث پوسیدگی و از بین رفتن دندان ها میشود.

حالا که به لزوم استفاده از مسواک پی بردیم بهتر است که ویژگی های یک مسواک مناسب و خوب را باهم بررسی کنیم. مسواک ها بهتر است که با توجه به ویژگی های فردی مثل سن و سال انتخاب شود قاعدتاً مسواک مناسب کودکان با مسواک مناسب بزرگسالان با هم تفاوت هایی دارد.

موضوع مهم دیگری که در مورد مسواک وجود دارد این است که اگر شما مسواک خود را دوست داشته باشید و از آن لذت ببرید احتمال اینکه در روز بیشتر از مسواک استفاده کنید بیشتر است. به همین دلیل است که معمولاً مسواک های کودکان به شکلی طراحی می‌شود که برای آنها جذاب و زیبا باشد در ادامه انواع مسواک و کاربرد هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

خمیر دندان خوب چه ویژگیهایی دارد
خمیر دندان خوب چه ویژگیهایی دارد

 از مسواک با پرز نایلونی استفاده کنید نه طبیعی

مسواک های مختلف از پرز های مختلفی ساخته می‌شوند. معمولاً مسواکهایی که از پرز نایلونی و یا طبیعی تولید می شوند رایج ترین مسواک هایی است که در بازار موجود هستند. یکی از نگرانی هایی که در مورد استفاده از مسواک های با پرز نایلونی وجود دارد این است که ممکن است که این پرز ها از مواد بازیافتی و یا غیر بهداشتی تولید شده باشد.

به این موضوع مهم توجه کنید که محصولات بهداشتی بخصوص محصولات دندانپزشکی مثل مسواک تحت نظر آزمایش های مختلف و سازگاری زیست محیطی تولید می شوند. در مقابل این نوع از مسواک، مسواک های با پرز طبیعی وجود دارد.

واقعیت این است که در مورد این نوع مسواک ها آزمایش های دقیق زیادی انجام نشده است به همین دلیل نمی‌توان با قطعیت کامل اثربخش یا مضر بودن آنها را بررسی کرد.

اگر در مورد این مسواک در بازار جستجو کرده باشید حتما متوجه شده اید که مسواک هایی با پرز طبیعی بسیار گرانتر از مسواک های رایج هستند. این در حالی است که قاعدتا این مسواک‌ها نسبت به مسواک های با پرزنت نایلونی زود تر و سریع تر خراب میشوند و باید آنها را زودتر جایگزین کنیم.

توصیه‌های عمومی برای انتخاب مسواک مناسب

اما به صورت کلی یک سری پیشنهادات و توصیه های اساسی برای انتخاب و خرید مسواک مناسب وجود دارد که در ادامه این فاکتورها و ویژگی ها را به دقت با هم بررسی خواهیم کرد:

اندازه مسواک مناسب:

اولین فاکتوری که برای خرید مسواک مناسب باید به آن توجه کنید اندازه مسواک است. همانطور که در بالاتر نیز در مورد آن صحبت کردیم مسواک های کودکان و مسواک های بزرگسالان دقیقاً متناسب با سن و سال افراد طراحی شده اند پس هیچگاه از مسواک های کودکان برای بزرگسالان و بالعکس استفاده نکنید.

از طرفی ممکن است که در بازار شما انواع مختلفی از مسواک به شکل های فانتزی عروسکی و غیره را هم مشاهده کنید به این مهم توجه کنید که اندازه و سایز این مسواک ، بیشتر از اندازه نرمال و استاندارد نباشد در واقع اندازه مسواک باید به شکلی باشد که به راحتی به تمام دندان های داخل دهان دسترسی داشته باشد و با استفاده از آن بتوان تمامی دندانها را به راحتی مسواک کرد.

اندازه مسواک مناسب و استاندارد برای بزرگسالان مسواکی با عرض ۱ سانتی متر و طول دو نیم سانتی متر است. اگر از بعضی از مسواک هایی که ابعاد بزرگ تر دارند استفاده کنید متوجه می شوید که با استفاده از آنها قادر نیستید به بعضی از قسمتهای دندانهای خود دسترسی داشته باشیم.

پرز مسواک:

یکی دیگر از اصولی که در مورد مواک مناسب وجود دارد، پرز مسواک است که مربوط به نایلونی و یا طبیعی بودن آن است.  در قسمت‌های بالا  را با هم بررسی کردیم.  به همین دلیل در این بخش فقط به بررسی مسواک هایی با پرز نایلون می پردازیم .

مسواک هایی با پرز نایلونی به ۳ صورت نرم ، نرمال و سخت در بازار وجود دارند که نوع نرمال یا نرم مسواک های نایلونی برای اکثریت افراد مناسب هستند. به این موضوع مهم توجه کنید که اگر پرز های مسواک خیلی سفت و درشت باشند می‌توانند به لثه ها و همچنین مینای دندان شما آسیب وارد کنند.

توصیه دندانپزشک

برای اینکه از هر جهت در مورد مسواک خود اطمینان خاطر پیدا کنید بهتر است که قبل از استفاده آن را به دندانپزشک مورد اعتماد خود نشان داده و نظر او را در مورد مسواک خریداری شده بدانید.

البته گاهی هم ممکن است که بعضی از افراد به دلایل مختلفی مجبور به استفاده از مسواک های خاصی باشند که این موضوع نیز حتماً باید با تشخیص دندانپزشک مورد اعتماد باشد.

مسواک دستی یا برقی؟

در بررسی انواع مسواک های موجود در بازار به بررسی مسواک دستی و مسواک برقی میرسیم. کارشناسان و متخصصین این حوزه به این موضوع اشاره می‌کند که معمولاً تفاوت زیادی بین مسواک های دستی و برقی وجود ندارد یعنی هر دوی اینها اگر درست و به جا استفاده شوند می‌توانند برای دندان‌هایتان مفید باشند، و اگر اشتباه استفاده شوند هیچ تاثیری بر سلامت دهان و دندان شما نخواهد داشت. حتی اگر به تعداد دفعات زیاد در روز استفاده شود.

در واقع چه مسواک دستی و چه مسواک برقی باید بتواند پلاک های دندان را به صورت کامل از روی آن از بین ببرد تا از این طریق هم دندان و هم لثه ها سالم بماند. البته مسواک برقی برای افرادی که نمی توانند به صورت دستی و طبیعی از مسواک که خود استفاده کنند، بسیار مناسب است.  بعضی از افراد مشکلی در فرایند مسواک زدن دارند که پیشنهاد ما با آنها استفاده از مسواک های برقی است.

البته به این موضوع هم توجه کنید که مسواک برقی و معمولاً به شکلی طراحی شده اند که با شدت بیشتری نسبت به مسواک دستی دندانهای شما را مسواک می کند. همچنین اگر فردی مشکل حرکتی در دست دارد بهتر است از مسواک برقی استفاده کند.

در کل قیمت مسواک های برقی بیشتر از مسواک‌های دستی است. هرچند ، مسواک های برقی ارزان قیمت نیز در بازار موجود هستند . باید این موضوع را در نظر داشته باشید که در مسواک های برقی نیز باید قسمت سر آن هر چند وقت یکبار تعویض شود. معمولاً مسواک های برقی کمک بیشتری به تمیز شدن دندان ها می کند و این موضوع می‌تواند، گران بودن این مسواک ها را توجیه کند.

اما در نهایت پیشنهاد ما به شما این است که انتخاب مسواک را با توجه به علایق خود انتخاب کنید. در واقع مسواکی را انتخاب کنید که علاقه بیشتری به آن دارید. این کار باعث می شود که تمایل بیشتری به مسواک زدن در طول روز داشته باشید.

تفاوت مسواک دستی و مسواک برقی
تفاوت مسواک دستی و مسواک برقی

بهترین مسواک برای کودکان

در بالاتر در مورد انتخاب درست مسواک برای هر سن و سال صحبت شد.  می‌دانید که برای کودکان باید مسواک مخصوص آن‌ها خریداری شود. مسواک مخصوص کودکان معمولاً سرهای کوچکتری از مسواک‌های بزرگسالان دارند.

این موضوع  به این خاطر است که دهان کودکان کوچکتر از دهان بزرگسالان است و مسواک باید به راحتی داخل دهان آن‌ها قرار بگیرد.

اگر کودکان از مسواک‌های بزرگسالان استفاده کنند این مسواک به سختی وارد دهان شده و فرایند تمیز کردن دندان‌های کودکان به خوبی انجام نخواهد شد. اما از دیگر ویژگی‌هایی که برای خرید مسواک کودکان باید رعایت کنید ظاهر آن است.

بهتر است از مسواک‌های رنگی با طرح‌های فانتزی و کودکانه استفاده کنید تا کودکان تمایل و علاقه بیشتری به استفاده از آن داشته باشند. از طرفی مسواک‌هایی که برای کودکان انتخاب می‌شود باید دارای یک برس نرم باشد.

به این موضوع مهم توجه کنید که اگر فرآیند مسواک زدن برای کودک شما دلپذیر و لذت بخش باشد آن را با علاقه و به اندازه کافی انجام می‌دهد. اما اگر یک تجربه ناخوشایند از مسواک زدن برای او ایجاد کنید مسواک زدن کودکان کار بسیار سختی خواهد بود.

طول عمر مفید مسواک مناسب چقدر است؟

کارشناسان و متخصصین توصیه می‌کنند که مسواک را باید در بازه ۳ تا ۶ ماهه استفاده کرد و بعد از آن، مسواک دیگر قادر نیست تا به صورت کامل جرم و پلاک دندان را از بین ببرد.

از همین رو پیشنهاد می‌شود که حتما حداکثر بعد از ۶ ماه مسواک خود را تعویض کنید. از دیگر دلایل تعویض مسواک،  پشت سر گذاشتن یک دوره بیماری است.

پزشکان تاکید می‌کنند که پس از سپری کردن بیماری‌هایی مثل بیماری‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و… حتماً مسواک خود را تعویض کنید. زیرا باکتری‌ها و ویروس‌هایی که در زمان بیماری بر روی مسواک قرار گرفته‌اند با استفاده دوباره از مسواک  شما را به بیماری مبتلا می‌کنند. به این موضوع مهم توجه کنید که اگر مسواک شما فرسوده و خراب شده باشد نه تنها نمی‌تواند فرایند تمیز کردن دندان‌ها را به خوبی انجام دهد بلکه باعث آسیب به دندان و لثه شما هم می‌شود.

در صورت استفاده از مسواک نامناسب و فشار به لثه ها ممکن است که خونریزی لثه اتفاق بیفتد.

مدت زمان لازم برای مسواک زدن چند دقیقه است؟

یکی دیگه از سوالات مهم در حوزه مسواک زدن مناسب، مدت زمان مسواک زدن است.

اکثر دندانپزشکان با سابقه و باتجربه تاکید دارند که مدت زمان مسواک زدن باید بین ۳ تا ۵ دقیقه باشد. یکی از مشکلاتی که در مورد مسواک زدن اکثریت افراد وجود دارد این است که بیشتر افراد معمولاً در مدت زمان کوتاهی مسواک زدن را انجام می‌دهند.

این موضوع باعث می‌شود که دندان‌های شما به صورت کامل تمیز نشوند و همچنان جرم و پلاک بر روی دندان وجود داشته باشد.

این موضوع را به خاطر داشته باشید که وجود جرم و پلاک بر روی دندان به صورت طولانی مدت، باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

اگر می‌خواهید از صحیح بودن مسواک زدن خود مطلع شوید حتماً یکبار در مقابل دندانپزشک خود مسواک بزنید و از دندانپزشک بخواهید ایرادات شما را به شما بازگو کند.

در صورتی هم که برای هر نوع مشکل دندانی مثل کشیدن دندان، عصب کشی دندان و… نیاز به دندانپزشک با تجربه و متخصص دارید پیشنهاد ما به شما مراجعه به بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران یعنی دندانپزشکی دکتر بنیانیان است.

مسواک مناسب کودکان
مسواک مناسب کودکان

 چند دقیقه بعد از غذا باید مسواک بزنیم؟

سوال بعدی که در مورد مسواک زدن وجود دارد این است که چند دقیقه بعد از مصرف غذا و اتمام وعده غذایی مسواک بزنیم؟

هرچند که پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد و دندانپزشکان پاسخ‌های متفاوتی به این سوال می‌دهند، اما به صورت کلی اکثریت دندانپزشکان به این موضوع تاکید دارند که هیچگاه زودتر از نیم ساعت بعد از مصرف غذا، مسواک نزنید.

علت این موضوع این است که قبل از نیم ساعت اسید تولید شده از غذاها در داخل دهان قرار دارند و مسواک زدن باعث می‌شود که این اسیدها بیشتر به دندان‌ها نفوذ پیدا کنند. البته اگر غذاهای تند و با ادویه زیاد مصرف کرده‌اید پیشنهاد مسواک زدن حداقل برای یک ساعت بعد است.

بهترین خمیردندان کدام است؟

نمی‌شود در مورد مسواک زدن صحبت کرد اما صحبتی در مورد خمیردندان نکرد. امروزه خمیر دندان به بخش جدایی ناپذیر زندگی افراد تبدیل شده است. در واقع لزوم استفاده از مسواک داشتن خمیر دندان است.

امروزه خمیردندان‌های زیادی در بازار وجود دارند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. سوالی که اکثریت افراد دارند این است که واقعا خمیر دندان خوب چه خمیر دندانی است؟

اولین ویژگی که یک خمیر دندان خوب باید داشته باشد، داشتن برچسب استاندارد وزارت بهداشت است.

خمیر دندان اگر برچسب استاندارد را نداشته باشد یعنی سنجش و ارزیابی برای آن انجام نشده و مورد تایید وزارت بهداشت نیست.  به همین دلیل توصیه می‌شود که برای خرید هر محصول خوراکی و یا آرایشی و بهداشتی حتما این برچسب را بررسی کنید.

  • ضد حساسیت بودن:  ممکن است که بعضی از افراد دارای دندان‌ها یا لثه‌های حساس باشند که این افراد باید حتماً از خمیردندان‌های که برای این موضوع تولید شده‌اند استفاده کنند.
  • محافظت از مینای دندان: مینای دندان یک پوشش دندان است که از دندان‌ها در مقابل سردی و گرمی حفاظت می‌کند. موضوعی که در مورد مینای دندان وجود دارد این است که بعد از گذشت مدت زمانی مینای دندان دچار فرسایش شده و بدن افراد نمی‌تواند مینا را به صورت دوباره تولید کند. به همین دلیل باید از خمیر دندان‌هایی استفاده کند که از مینای دندان نیز حفاظت کند و به فرسایش مینای دندان سرعت نبخشد.
  • حاوی فلوراید باشد:  فلوراید یکی دیگر از عناصر بسیار مهم در یک خمیر دندان مناسب است. فلوراید قادر است که حفره و پوسیدگی دندان را از بین ببرد در واقع فلوراید قادر است که استحکام مینای دندان را تا حد زیادی افزایش دهد.

سوالات متداول

آیا مسواک برقی نسبت به مسواک کاردستی دندان ها را بهتر و بیشتر تمیز میکند یا خیر

تفاوت زیادی بین اثربخشی مسواک برقی و مسواک دستی وجود ندارد. هم مسواک دستی و هم مسواک برقی تنها در صورتی اثر بخش هستند و سلامت دهان و دندان را به همراه دارند که به درستی استفاده شوند.

در غیر اینصورت هیچ تاثیری در سلامت دهان و دندان افراد نخواهند گذاشت. اما مسواک‌های برقی می‌تواند برای افرادی که توانایی درست مسواک زدن را ندارند مناسب باشند.

از چه سنی باید فرایند مسواک زدن انجام شود

شروع مسواک زدن باید دقیقا از زمان آغاز دندان درآوردن کودکان و غذا خوردن آن‌ها باشد. در واقع دندان از زمانی که در دهان کودکان رشد می‌کند نیاز به مراقبت و تمیزی دارد. این کار فقط از طریق مسواک زدن انجام خواهد شد.

آیا نخ دندان نیز برای دندان ها الزامی است یا خیر

در پاسخ باید گفت که در اکثر مواقع مسواک نمی‌تواند به صورت کامل تمامی باقیمانده‌های غذایی که بین دندان‌های شما قرار گرفته‌اند را خارج کند. برای حل این مشکل نخ دندان توصیه می‌شود.

با استفاده از نخ دندان می‌توان به صورت کامل تمامی باقیمانده مواد غذایی که بین دندان‌ها گیر کرده‌اند را خارج کرد. این موضوع به خصوص برای افرادی که فاصله بین دندان‌های آن‌ها بسیار کم است یا دندان‌های آن‌ها روی هم قرار گرفته‌اند مناسب است.

اگر دندان‌های شما دارای فاصله مناسبی است و فکر می‌کنید که هیچ ماده غذایی بین آن قرار نمی‌گیرد بهتر است که لزوم استفاده از نخ دندان را از دندانپزشک خود سوال کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴.۲ / ۵. تعداد آرا: ۱۴۲

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب و مقالات مرتبط :