آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

فلورایدتراپی و فواید آن برای کودکان

زمان تقریبی برای مطالعه: 11 دقیقه
۳.۶
(۹۴)

بروز مشکل در دهان و دندان، علاوه بر اینکه می‌تواند قسمتی از وقت ما را بگیرد، هزینه‌های نسبتا زیادی به همراه دارد. یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و آسیب به دندان‌ها، فلورایدتراپی است.

در ادامه، به بررسی کامل روش فلورایدتراپی می‌پردازیم. برای اطلاع از جوانب مختلف این روش درمانی، با دندانپزشکی دکتر بنیانیان همراه باشید…

بیشتر مشکلات پوسیدگی دندان‌ها در بزرگسالان به تدریج و از کودکی اتفاق می‌افتد. فلورایدتراپی یک روش کم هزینه و راحت برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان می‌باشد که در مطب‌های دندان پزشکی انجام شده و مانند دیگر درمان‌ها زمان زیادی نمی‌برد.

فلورایدتراپی چیست؟

سخت‌ترین قسمت دندان، مینا نام دارد. چنانچه مینای دندان مقاومت خود را از دست دهد، در برابر حمله باکتری‌ها، ضربه یا فشار بی‌دفاع شده و امکان ایجاد پوسیدگی یا شکستگی دندان افزایش می‌یابد. با گسترش پوسیدگی، احتمال درگیر شدن ریشه دندان و بافت لثه و در نهایت از دست دادن کامل دندان وجود دارد.

یکی از راه‌های موثر برای افزایش مقاومت دندان، فلورایدتراپی است. این روش درمانی، هم در منزل و هم تحت نظر دندانپزشک انجام می‌شود و شامل درمان مینای دندان با استفاده از ماده‌ای به نام فلوراید است.

معمولا انجام روش فلوراید درمانی برای کودکانی که در مرحله رشد دندان دائمی قرار دارند توصیه می‌شود؛ اما می‌توان از این روش، برای تقویت و جلوگیری از پوسیدگی دندان در سنین بزرگسالی نیز استفاده نمود.

فلوراید دندان چیست؟

فلورایدتراپی چیست؟

فلوراید نوعی ماده معدنی است که در غذا و آب آشامیدنی به مقدار بسیار کمی وجود دارد. وجود این ماده در رژیم غذایی، باعث استحکام و حفظ سلامت دندان‌ها می‌شود. در سال‌های گذشته، برخی از کشور‌ها اقدام به اضافه کردن این ماده در آب آشامیدنی شهری کردند؛ اما مشکلات پیش آمده در اثر این کار، باعث شد که تعداد کشورها و شهرهایی که فلوراید را به آب آشامیدنی اضافه می‌کنند، به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

با این حال، هنوز هم در بسیاری از نقاط زمین، این ماده را به صورت خیلی کم، به سیستم آب آشامیدنی شهری وارد می‌کنند.

برخی از دهان شویه ها و خمیردندان‌هایی که برای جلوگیری از پوسیدگی مینا و سفید کردن دندان ساخته می‌شوند، حاوی مقدار زیادی از این ماده هستند. همچنین، این ماده به صورت ژل نیز وجود دارد و می‌توانید با مراجعه به داروخانه یا فروشگاه لوازم آرایشی-بهداشتی، ژل حاوی فلوراید را خریداری کرده و پس از مسواک زدن، استفاده نمایید.

در صورتی که دندان دائمی در حال رشد باشد و یا استحکام دندان‌ها بسیار ضعیف باشد، دندانپزشک فلوراید را با دوز مناسب تجویز می‌کند.

علاوه بر موارد بالا، وارنیش فلوراید نیز یکی از راه‌های موثر برای تقویت و افزایش استحکام مینای دندان به شمار می‌رود. وارنیش فلوراید برای کودکان و همچنین بزرگسالانی که با مشکل تحلیل لثه، حساسیت دندان‌ها و یا خشکی دهان مواجه هستند نیز تجویز می‌شود.

اهمیت فلورایدتراپی

اهمیت فلورایدتراپی

همانطور که قبلا گفته شد، در صورتی که دندان دائمی در کودکان به تازگی در آمده باشد و در حال رشد باشد، دندانپزشک درمان با استفاده از فلوراید را در بازه‌های زمانی مشخص توصیه می‌کند. دلیل این امر این است که کودکان معمولا توجه زیادی به رعایت بهداشت دهان و دندان ندارند و در سال‌های اولیه عمر، احتمال اینکه به بافت مینای دندان خود آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کنند وجود دارد.

معمولا از سنین ۵ الی ۶ سالگی، اولین دندان‌های دائمی شروع به رشد می‌کنند. احتمال پوسیدگی دندان‌های آسیاب به دلیل اینکه معمولا رویش‌شان نادیده گرفته شده و با دندان‌های شیری اشتباه گرفته می‌شوند، بیشتر از سایر دندان‌ها است. گاهی اوقات، حتی قبل از رویش کامل دندان‌های آسیاب، شاهد بروز پوسیدگی‌های سطحی تا عمیق در آن‌ها خواهیم بود.

همچنین، در صورتی که دندان‌ها از قبل تحت درمان قرار داشته و فرد بهداشت دهان و دندان را با دقت رعایت نکند، احتمال آسیب دوباره وجود دارد. به عنوان مثال، تهیه مسواک مخصوص ایمپلنت به افرادی که ایمپلنت دندان داشته‌اند کمک می‌کند تا از دندان ایمپلنت شده خود محافظت کنند. در صورت مراقبت نکردن از ایمپلنت، احتمال عفونت و آسیب به دندان‌های دیگر نیز وجود دارد.

برای جلوگیری از چنین مواردی، می‌بایست دندانپزشک هر ۳ الی ۶ ماه یکبار (بسته به وضعیت دندان ها) دندان‎ها را بررسی نموده و درمان با استفاده فلوراید را جهت تقویت مینای دندان انجام دهد.

کلینیک دندانپزشکی آرکا-فلوراید تراپی۵

انواع استفاده فلوراید

به صورت سیستمیک: مثل فلوراید موجود در آب آشامیدنی، فلوراید موجود در غذاها و سبزیجات و فلوراید به صورت قرص که فقط با تجویز دندانپزشک امکان استفاده از آن هست.

به صورت موضعی: مانند وارنیش فلوراید، ژل فلوراید، فلوراید موجود در دهانشویه‌ها و فلوراید موجود در خمیر دندانها

فواید فلوراید درمانی چیست؟

فواید فلوراید درمانی چیست؟

در صورتی که رنگ دندان‌هایتان در حال تغییر است، قبل از اینکه گزینه‌هایی مانند لمینت دندان را مدنظر قرار دهید، بهتر است راه‌های کم هزینه‌تر و موثر را امتحان کنید. یکی از این راه‌ها، درمان با استفاده از فلوراید است.

برخی از فواید فلوراید درمانی عبارتند از:

  • باعث جذب بیشتر فسفات و کلسیم توسط دندان‌ها می‌شود.
  • مینای دندان را تقویت کرده و در برخی مواقع آن را ترمیم می‌کند.
  • مینای دندان را در برابر حملات و نفوذ باکتری‌ها مقاوم می‌سازد.
  • پوسیدگی را متوقف ساخته و آن را در مراحل اولیه خنثی می‌کند.
  • با مراقبت از دندان‌ها، احتمال ایجاد بیماری‌های لثه را کمتر کرده و در نتیجه، درد‌های مربوط به دهان و دندان را کاهش می‌دهد.

اگر درمان با استفاده از فلوراید نتواند تاثیر مناسب و مطلوب را داشته باشد، از روش‌هایی نظیر بلیچینگ دندان برای حل مشکل تغییر رنگ استفاده می‌شود.

نقش فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان

فلورایدتراپی یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان و حتی بزرگسالان است که در صورت انجام هر شش ماه یکبار تاثیر زیادی در سلامت دندان‌ها خواهد داشت. فلوراید در تماس با دندان، ساختمان دندان را مقاوم‌تر کرده، روند پوسیدگی را کند و از ایجاد پوسیدگی‌های جدید نیز جلوگیری می‌کند.

این درمان نیازی به بی‌حسی موضعی و تزریق آمپول ندارد و برای کودکان اصلا دردناک نیست.

به طور معمول، اکثر غذاها و نوشیدنی‌هایی که در طول می‌خوریم، حاوی مقدار زیادی شکر هستند. در صورتی که بلافاصله پس از خوردن غذا یا نوشیدنی، دندان‌های خود را تمیز نکنیم، محیط دهان برای رشد باکتری‌ها مهیا شده و این باکتری‌ها با تولید اسید، باعث ایجاد پلاک و حفره‌های دندانی خواهند شد. به عبارتی دیگر، سطح مینای دندان رفته رفته از بین می‌رود.

برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقی، دندانپزشکان مصرف فلوراید را به افراد مختلف توصیه می‌کنند. با اینکه فلوراید بیشتر به عنوان عامل پیشگیری‌کننده شناخته می‌شود، اما مصرف آن در هر مرحله از پوسیدگی، باعث توقف رشد باکتری‌ها و مقاوم‌سازی دندان می‌شود. در نتیجه، پوسیدگی در هر حمله‌ای که قرار داشته باشد، متوقف شده و پیشرفت نمی‌کند.

کلینیک دندانپزشکی آرکا-فلوراید تراپی۴

مواد مورد استفاده در فلورایدتراپی

مواد استفاده شده معمولا به‌صورت ژل، کف یا موادی به نام وارنیش هستند که دارای بوی بسیار مطبوع و طعم دلپذیر بوده تا کودک احساس و خاطره‌ی بدی از این درمان نداشته باشد.

به طور کلی، سه روش برای انجام این کار وجود دارد که در هر روش، موادی که برای درمان استفاده می‌شود، متفاوت است. این سه روش عبارتند از:

روش اول

در این روش، دندانپزشک از فوم فلوراید استفاده کرده و آن را مستقیما بر روی دندان‌های بیمار قرار می‌دهد و با استفاده از ابزار مکش بزاق، دهان را خشک نگه می‌دارد. فوم فلوراید مانند یک قالب یکسره است که کل دندان‌ها را در برمی گیرد. پس از گذشت چند دقیقه، فوم از دهان خارج می‌شود و تا سی دقیقه پس از انجام این روش، بیمار باید از مصرف آشامیدنی و غذا و همچنین استعمال دخانیات پرهیز کند تا فلوراید به طور کامل جذب شود.

روش دوم

در این روش، یک قالب مخصوص دهان با فلوراید پر شده و بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. پس از گذشت حدود ۹ دقیقه، قالب از دهان خارج شده و دندان‌ها با ابزار شستشو به صورت نرم شسته می‌شوند.

روش سوم

این روش شامل بکارگیری وارنیش فلوراید است که یکی از رایج‌ترین ابزارها برای درمان دندان با استفاده از فلوراید به شمار می‎رود. وارنیش فلوراید حاوی سدیم فلوراید ۵% است و به صورت ژل طلایی رنگ ساخته می‌شود. استفاده از این روش، کاری تخصصی است و بهتر است نزد دندانپزشک انجام شود.

مواد مورد استفاده در فلورایدتراپی

فلوراید در چه موادی وجود دارد؟

منبع اصلی فلوراید بدن انسان، از طریق آب آشامیدنی و غذا تامین می‌شود. غذاهایی نظیر چای سبز، میگو، ماهی و… حاوی مقدار کمی فلوراید هستند. در بدن انسان، فلوراید در قسمت‌هایی نظیر استخوان و دندان‌ها تجمع می‌کند. مقدار فلورایدی که در سایر بافت‌های بدن وجود دارد، بسیار پایین است.

شیر مادر نیز حاوی مقدار مناسبی از فلوراید است.

فلوراید در چه موادی وجود دارد؟

فلوراید دندان به چه شکل‌هایی وجود دارد؟

فلوراید دندان به چه شکل‌هایی وجود دارد؟

رایج‌ترین شکل فلورایدی که برای تقویت مینای دندان استفاده می‌شود، به شکل خمیر دندان است. می‌توانید خمیر دندان حاوی فلوراید را به صورت روزانه مصرف نمایید. همچنین، دهانشویه‌های حاوی فلوراید که دارای غلظت‌ها و درصد فلوراید متفاوت هستند نیز توسط  انواع برند‌ها تولید و عرضه می‌شوند.

شکل‌های رایج دیگر فلوراید عبارتند از قرص فلوراید، ژل فلوراید و وارنیش فلوراید.

منابع طبیعی فلوراید چیست؟

منابع طبیعی فلوراید چیست؟

فلوراید یکی از عناصر معدنی است که به طور طبیعی در محیط اطراف ما وجود دارد. آب، خاک، هوا و حتی گیاهان دارای مقدار بسیار کمی فلوراید هستند. اکثر غذاهای دریایی تازه، چای سیاه، چای سبز (بدون قند یا شکر) و سبزیجاتی که با حرارت بسیار کمی نیم پز شده‎اند، می‌توانند منبع طبیعی برای فلوراید باشند و تا حد کمی به استحکام مینای دندان کمک کنند.

به دلیل اینکه اکثر افراد رژیم غذایی درستی ندارند و یا قند و شکر را در رژیم غذایی‌شان قرار داده‌اند، نمی‌توانند مقدار لازم فلوراید را از طریق منابع طبیعی دریافت نمایند. به همین دلیل، شستشوی روزانه با خمیردندان حاوی فلوراید و درمان منظم و دوره‌ای با فلوراید نزد دندانپزشک متخصص، از ضروریاتی است که برای حفظ سلامت دندان‌ها می‌بایست انجام شوند.

برای درمان دندان با استفاده از فلوراید، بهتر است قبل از هر چیزی، به دنبال بهترین کلینیک دندانپزشکی در اطراف محل زندگی خود باشید. هر چه اعتبار کلینیک بالاتر باشد، احتمال اینکه از خدمات بهتری برخوردار شوید بیشتر است.

فلوراید درمانی چقدر طول می‌کشد؟

فلوراید درمانی چقدر طول می‌کشد؟

طول درمان با استفاده از فلوراید، بستگی به روشی دارد که دندانپزشک استفاده می‌کند. قبل از درمان دندان با فلوراید، دندانپزشک دندان‌ها را با ابزار شستشو کاملا شسته و سطح آن را تمیز و سپس محیط دهان را خشک می‌کند. اینکار برای این انجام می‌شود که جذب فلوراید توسط دندان‌ها، بدون وجود کمترین مانعی انجام شود. شستشو و نظافت دندان‌ها بسته به شرایط دندان‌های بیمار می‌تواند بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه طول بکشد.

در مرحله بعد، دندانپزشک درمان با استفاده از فلوراید را انجام می‌دهد. این روش نیز بین ۱۰ الی ۳۰ دقیقه (برای هر فک به صورت جداگانه انجام می‎شود) متفاوت است.

فلوراید درمانی چقدر موثر است؟

فلوراید درمانی چقدر موثر است؟

آزمایشات و تحقیقات زیادی وجود دارند که نشان دهنده تاثیر بسیار بالای درمان با استفاده از فلوراید بر روی حفظ سلامت دندان‌ها هستند. در یک پژوهش، مشخص شد کودکان و نوجوانانی که از سنین کم، به مدت یکسال درمان با استفاده فلوراید را انجام داده‌اند، در سال بعد، ۴۳% کمتر از کودکان و نوجوانانی که اینکار را انجام نداده‌اند، دچار پوسیدگی‌های دندانی شده‌اند. این درمان هم برای دندان‌های شیری و هم دندان‌های دائمی، تاثیرات مثبت قابل توجهی داشته است.

همچنین، درمان دندان با فلوراید در بزرگسالانی که مستعد بیماری‌های دهان و دندان هستند، کاهش چشمگیر پوسیدگی و انواع بیماری‌های مربوط به دهان و دندان را به همراه داشته است.

عوارض جانبی فلورایدتراپی

عوارض جانبی فلورایدتراپی

اگر فلورایدتراپی در مطب و توسط دندان پزشک انجام پذیرد نه تنها هیچ عوارضی ندارد بلکه بهترین راه برای آشنایی ابتدایی کودک با کلینیک‌ها و مطب‌های دندان پزشکی است. اما طی سالهای اخیر دیده شده که این درمان در مدارس و کودکستان‌ها و توسط افراد غیر متخصص انجام می‌پذیرد که ممکن است نتایج ناخوشایندی برای کودک و خانواده‌ی او به همراه داشته باشد.

برای تکمیل اطلاعات شما از سرکار خانم دکتر نازی بنیانیان ( جراح دندانپزشک ) دعوت کردیم تا درباره‌ی این مبحث یعنی فلورایدتراپی نکات آموزنده‌ای را بازگو کنند. فیلم را ببینید و برای دوستان خود به اشتراک بگذارید تا این درمان پیشگیرانه را برای کوکان دلبندشان انجام دهند.

درمان با استفاده از فلوراید مانند سایر روش‌های درمانی، می‌تواند عوارض و مشکلات ناخواسته‌ای به همراه داشته باشد. انتخاب دوز مناسب برای فلوراید، تا حد زیادی می‌تواند عوارض ناخواسته را کاهش دهد.

برخی از شناخته شده‌ترین عوارض فلورایدتراپی عبارتند از:

فلوروز (تغییر رنگ دندان ها)

یکی از رایج‌ترین عوارض درمان با دوز بالاتر از حد مورد نیاز فلوراید، تغییر رنگ دندان‌ها می‌باشد. در اثر این عارضه، رگه‌های سفید بر روی دندان به وجود می‌آید و باعث ناهمگونی رنگ دندان‌ها می‌شود. این عارضه معمولا در کودکان تا ۸ سال که دوز زیاد فلوراید را استعمال کرده‌اند و یا حتی بلعیده‌اند، دیده می‌شود.

آلرژی

بدن برخی از افراد، نسبت به این ماده حساسیت دارد و در صورت تماس یا بلع، دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

مسمومیت

در صورتی که فرد، دوز بسیار زیاد فلوراید را ببلعد، احتمال اینکه دچار مسمومیت شود وجود دارد. با اینکه مسمومیت ناشی از بلعیدن فلوراید کمتر رایج است، اما احتمال آن برای هر فردی وجود دارد. در صورت بلعیدن فوم یا ژل فلوراید و بروز علائمی نظیر حالت تهوع یا استفراغ، بهتر است به یک مراکز درمانی مراجعه نمایید.

سایر عوارض

برخی از عوارضی که کمتر از موارد بالا دیده می‌شوند عبارتند از:

  • بروز مشکل در همواستازی (هم ایستایی) استخوان؛
  • تراکم بیش از حد استخوان در یک ناحیه از بدن؛
  • اوردوز فلوراید (ناشی از مصرف بسیار زیاد این ماده که همراه با استفراغ، اسهال، تعریق شدید و خستگی می‌باشد.)

پوسیدگی دندان در چه کسانی بیشتر محتمل است؟

پوسیدگی دندان در چه کسانی بیشتر محتمل است؟

  • افرادی که دخانیات، مواد مخدر یا الکل مصرف می‌کنند.
  • افرادی که به رفلاکس معده دچار هستند.
  • افرادی که به اختلال خوردن دچار هستند و با استفراغ عمدی، اسید معده را وارد دهان می‌کنند.
  • افرادی که نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان خود بی‌توجه هستند.
  • افرادی که ارتودنسی دندان انجام داده‌اند.
  • افرادی که رژیم غذایی مناسبی ندارند.
  • افرادی که به خشکی دهان مبتلا هستند و آن را درمان نمی‌کنند.
  • افرادی که به هر دلیلی، مینای دندان ضعیف و نازکی دارند.

فلوراید تراپی در منزل

فلوراید تراپی در منزل

برخی از افراد ترجیح می‌دهند که فلوراید درمانی را در منزل انجام دهند. در صورتی که قصد دارید این کار را در منزل انجام دهید و شرایط یا تمایل مراجعه به دندانپزشک را ندارید، بهتر است از محصولات بهداشتی حاوی فلوراید مانند خمیر دندان، نخ دندان و… که حاوی مقدار بسیار کمی فلوراید هستند، استفاده نمایید.

افرادی که دچار خشکی دهان یا پوسیدگی‌های شدید هستند، می‌توانند محصولات حاوی فلوراید زیاد (بالاتر از ۱۴۵۰ واحد) را تهیه و به طور روزانه مصرف نماید.

از آنجایی که روش‌های دیگر مانند استفاده از ژل فلوراید، وارنیش، قالب حاوی فلوراید و… کاملا تخصصی هستند و در صورت استعمال نادرست، احتمال لکه‎ دار کردن دندان‌ها وجود دارد، بهتر است برای انجام این روش‌ها به دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید.

چه مقدار فلوراید در روز باید مصرف کنیم؟

چه مقدار فلوراید در روز باید مصرف کنیم؟

مقدار فلورایدی که هر فرد می‌بایست در طول روز دریافت نماید، به رنج سنی و وضعیت دهان و دندان‌هایش بستگی دارد. چنانچه وضعیت دهان و دندان‌ها در حالت نرمال قرار داشته باشد، مقدار مصرف به شرح زیر است:

  • از زمان تولد تا پایان ۳ سالگی: ۰.۱ الی ۱.۵ میلی‎گرم
  • از ۴ سالگی تا پایان ۶ سالگی: ۱ الی ۲.۵ میلی‎گرم
  • از ۷ سالگی تا پایان ۱۰ سالگی: ۱.۵ الی ۲.۵ میلی‎گرم
  • در سنین جوانی و نوجوانی: ۱.۵ الی ۴ میلی‎گرم

فلورایدتراپی در کودکان

فلورایدتراپی در کودکان

از آنجایی که بلع فلوراید می‌تواند برای بدن انسان خطرناک باشد، در صورتی که کودک کمتر از ۳ الی ۳ داشته باشد، می‌بایست تحت نظارت کامل والدین، با خمیردندان حاوی فلوراید دندان‌های خود را تمیز نماید. مقدار خمیر دندان نیز باید بسیار کم باشد.

برای کودکانی که بین ۳ الی ۶ سال سن دارند، به اندازه یک نخود، خمیردندان حاوی فلوراید را بر روی مسواک قرار داده و از آن‌ها بخواهید پس از مسواک زدن، تمام خمیردندان و کف را از دهان خارج کرده و آن را نبلعند.

بهتر است از همان سنین کم، کودکان را برای معاینه و چکاپ نزد دندانپزشک متخصص کودکان ببرید. چنانچه دندانپزشک لازم بداند، درمان با استفاده از فلوراید برای کودک انجام می‌شود تا به استحکام هر چه بیشتر دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی در آینده کمک شود.

آیا فلورایدتراپی فقط مخصوص کودکان است؟

آیا فلورایدتراپی فقط مخصوص کودکان است؟

خیر. با اینکه این نوع درمان از سنین کودکی شروع می‌شود، اما افرادی که وضعیت دهان و دندان ضعیفی دارند و دائما دچار پوسیدگی‌های سطحی و عمیق دندانی می‌شوند نیز می‌بایست از این روش درمانی استفاده کنند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا به همه افراد و مخصوصا بزرگسالان توصیه می‌کند که در صورت تایید دندانپزشک خود، هر ۶ الی ۱۲ ماه یکبار، درمان با استفاده از فلوراید را جهت پیشگیری از بروز پوسیدگی و بیماری‌های مربوط به دندان و دهان انجام دهند.

راهنمای مراقبت بعد از فلورایدتراپی با وارنیش فلوراید

پس از انجام درمان وارنیش فلوراید برای دندان‌های شیری یا دائمی، می‌بایست مراقبت‌های زیر را به دقت انجام دهید:

  • تا ۳۰ دقیقه پس از درمان، از خوردن و نوشیدن خودداری کنید.
  • تا ۳۰ دقیقه پس از درمان، از شستن و آبکشی دندان‌ها خودداری کنید.
  • تا صبح روز بعد، ترجیحا غذاهای نرم بخورید و از خوردن غذاهای جویدنی و ساینده بپرهیزید.
  • تا صبح روز بعد مسواک نزنید.
  • تغییر رنگ دندان‌ها پس از وارنیش موقتی بوده و معمولا تا ۲۴ ساعت پس از درمان، رنگ دندان‌ها به حالت عادی خود بر می‌گردد.
  • بسته به نظر دندانپزشک، در زمان مقرر (معمولا ۳ الی ۶ ماه پس از مراجعه قبلی) برای وارنیش فلوراید بعدی اقدام نمایید.

راهنمای مراقبت بعد از فلوراید تراپی با ژل فلوراید

راهنمای مراقبت بعد از فلوراید تراپی با ژل فلوراید

ژل فلوراید نیز یکی دیگر از مواد رایجی است که توسط دندانپزشکان برای مقاوم‌سازی مینای دندان استفاده می‌شود. پس از انجام درمان فلوراید با استفاده از ژل، می‌بایست نکات و موارد زیر را رعایت نمایید:

  • تا ۳۰ دقیقه پس از درمان، از خوردن و نوشیدن خودداری کنید.
  • بهتر است پس از ۳۰ دقیقه، یک لیوان شیر بنوشید (این مورد برای خنثی‌سازی فلوراید‌هایی که به صورت اتفاقی بلعیده شده‌اند کمک کرده و از مسمومیت احتمالی جلوگیری می‌کند).
  • بسته به نظر دندانپزشک، در زمان مقرر (معمولا ۳ الی ۶ ماه پس از مراجعه قبلی) برای درمان بعدی با ژل فلوراید اقدام نمایید.

فیلم فلوراید تراپی

سوالات متداول

آیا درمان با استفاده از فلوراید درد یا سوزش دارد؟

خیر. این روش درمانی هیچگونه درد یا سوزشی به همراه ندارد.

قبل از مراجعه برای فلوراید درمانی، چه کارهایی را باید انجام دهم؟

قبل از مراجعه به دندانپزشک، بهتر است مقدار زیادی آب بنوشید و تغذیه مناسبی داشته باشید؛ چرا که تا نیم ساعت پس از اتمام درمان، نباید هیچ غذا یا نوشیدنی‌ای مصرف نمایید. همچنین، دندان‌های خود را با یک مسواک و خمیردندان مناسب تمیز نموده و از نخ دندان استفاده کنید.

آیا درمان با فلوراید برای همه کودکان ضروری است؟

بله. حتی کودکانی که هیچ علائمی از پوسیدگی و خرابی دندان ندارند نیز می‌بایست برای تقویت و افزایش مینای دندان خود، درمان با فلوراید را استفاده کنند تا در آینده، دندان‌های مقاوم‎تری داشته باشند.

آیا تنها مصرف خمیردندان‌های حاوی فلوراید کافی است؟

خیر. خمیردندان‌های حاوی فلوراید نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی و خرابی دندان‌ها دارند اما به تنهایی برای مقاوم‌سازی دندان‌ها کافی نیستند. بهتر است در دوره‌های زمانی منظم، برای انجام چکاپ و درمان با فلوراید، نزد دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مقاومت دندان‌هایتان را افزایش دهید.

آیا می‌توانم خدماتی نظیر درمان با فلوراید را در دندانپزشکی دکتر بنیانیان دریافت کنم؟

بله. تمامی خدمات مربوط به دهان و دندان در دندانپزشکی دکتر بنیانیان تحت نظر بهترین و با تجربه‌ترین دندانپزشکان انجام می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۶ / ۵. تعداد آرا: ۹۴

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب و مقالات مرتبط :