آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو
۴.۱
(۳۷۳۶)

دندانپزشکی کودکان (Pediatric dentistry)

خنده هایی با معصومیت و زیبایی کودکانه

متاسفانه ترس از دندانپزشکی، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کودکان با آن مواجه هستند. حضور دستگاه‌ها و تجهیزات پر سر و صدا و نسبتا خشن این مکان، کودکان را از حضور در دندانپزشکی عاجز کرده است. اما مدت‌هاست که خدمات دندانپزشکی کودکان در کلینیک‌های معتبری مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان از خدمات دندانپزشکی بزرگسالان مجزا شده است.

این موضوع، رویه‌ی درمان دندان‌های کودک و حتی فضای این محیط را به طور کلی تغییر داده است. گاهی اوقات، کودک نه تنها با حضور در این محیط دچار ترس و اضطراب نمی‌شود، بلکه با خوشحالی و لبخند این فضا را ترک می‌کند. ما در ادامه، به توضیح هر آنچه که لازم است از خدمات دندانپزشکی کودکان بدانید خواهیم پرداخت.

دندانپزشکی کودکان چیست؟

دندانپزشکی کودکان یا دندانپزشکی اطفال، به تمام خدمات دندانپزشکی گفته می‌شود که برای کودکان (از بدو تولد تا زمان رویش دندان‌های دائمی) انجام می‌گیرد. این خدمات شامل عصب کشی، پالپاتومی، پالپکتومی، ترمیم، فیشورسیلانت، فلورایدتراپی می‌شود.

دندان‌های شیری به دلیل ایفای نقش‌های مهمی که در سیستم دهان و دندان کودکان ایفا می‌کنند، باید تا زمان رویش دندان‌های دائمی حفظ گردند. دندانپزشک کودکان با تکنیک‌های کنترل رفتار، درمانی جذاب و بدون درد را برای کودکان انجام خواهد داد.

اهمیت مراقبت از دندان‌های شیری کودکان

یکی از الزامات مراقبتی از کودکان در سنین پایین، توجه والدین به وضعیت دندان‌های کودکشان است. این مراقبت از سن یک سالگی (که دندان‌های شیری کودک رشد می‌کند) شروع می‌شود و تا سنی که کودک به توانایی و درک مراقبت از دندان‌های خود برسد ادامه خواهد داشت.

اهمیت مراقبت از دندان‌های شیری کودکان

این سنین، دورانی مهمی در زندگی کودک شما به شمار می‌آید. چرا که عدم توجه شما به دندان‌های کودکتان، باعث به وجود آمدن مشکلات قطاری و پشت سر هم در آینده‌ی کودک خواهد شد. خراب شدن دندان‌های شیری، یعنی:

  • افتادن یا اجبار به کشیدن دندان در سنین پایین.
  • از بین رفتن اعتماد به نفس فرزند شما در کودکی.
  • عدم توانایی کودک در جویدن غذا.
  • رشد نادرست کودک به دلیل عدم امکان خوردن غذا.
  • عدم امکان تلفظ صحیح حروف و کلمات به دلیل نبود یک یا چند دندان در دهان او.
  • عدم رشد کافی فک برای رشد دندان‌های دائمی (که در نهایت منجر به نامرتب شدن دندان‌ها و نیاز به انجام ارتودنسی دندان خواهد شد).

ما در ادامه، به راهکارهای قابل انجام شما والدین برای مراقبت از دندان‌های کودکتان خواهیم پرداخت. اما پیش از آن، فراموش نکنید که بهتر است کودک خود را از سنین پایین با یک دندانپزشک متخصص کودکان آشنا کنید و هر شش ماه یک بار نیز برای چک آپ مجدد اقدام نمایید.

دندانپزشک متخصص کودکان چه کسی است؟

دندانپزشک متخصص کودکان، یا به عبارتی دیگر پزشک دندانپزشکی کودکان، یک دندانپزشک است که تخصص خود را در حوزه مراقبت از دندان‌ها و بهداشت دهان کودکان به دست آورده است.

این پزشکان پس از دریافت مدرک دندانپزشکی عمومی، تحصیلات تخصص خود را در رشته دندانپزشکی کودکان ادامه می‌دهند تا بتوانند درمان و مراقبت‌های خاصی را برای بیماران کودک ارائه کنند.

دندانپزشک متخصص کودکان چه کسی است؟

دندانپزشکان متخصص کودکان تخصص و دانش حرفه‌ای لازم را در زمینه تشخیص و درمان مشکلات دندانی کودکان به دست آورده‌اند. آن‌ها مهارت‌های تخصصی خود را در ارتودنسی کودکان، پر کردن دندان‌های شیری و دائمی، پالپوتومی و پالپکتومی دندان شیرینی و حتی روش‌های روانشناسی برخورد با کودکان در طول درمان به کار می‌برند.

این دندانپزشکان، نکات، راهنمایی‌ها و آموزش‌های عملیاتی و گفتاری لازم را در خصوص بهداشت دهان و دندان کودکان به والدین ارائه می‌دهند.

آنها باید بتوانند با اعمال مناسب و استفاده از تجهیزات و حتی محیطی که به کودکان احساس آرامش می‌دهند، ترس و استرس کودکان را کاهش دهند و تجربه‌ی مثبتی از مراجعه به دندانپزشک را برای آنها فراهم کنند.

بهترین سن مراجعه کودک به دندانپزشکی کودکان

بهترین سن برای مراجعه کودک به دندانپزشکی کودکان به طور عمومی پس از ظهور اولین دندان شیری است. این اتفاق معمولا در حدود ۶ ماه تا ۱ سالگی اتفاق می‌افتد.

با این حال، هر کودکی ممکن است نیازهای دندانپزشکی متفاوتی داشته باشد. برای مثال، ممکن است دندان‌های یک کودک، سریع‌تر از کودک دیگر رشد کند. و یا ممکن است رژیم غذایی یک کودک به دلیل مصرف بالای شیرینی و شکلات، منجر به پوسیدگی دندان‌های کودک در همان سنین پایین شود. بنابراین ممکن است در برخی موارد، قبل از این سن نیز نیاز به مراجعه به دندانپزشکی داشته باشید.

مراجعه به دندانپزشکی کودکان در سنین اولیه، به عنوان یک فرصت برای آشنایی کودک با محیط دندانپزشکی و ایجاد روابط مثبت با دندانپزشک کمک می‌کند. همچنین، درمان‌های پیشگیرانه مانند ارائه راهنمایی در مورد بهداشت دهان و دندان به والدین و کودکان نیز در این سنین انجام می‌شود.

خدمات قابل ارائه در کلینیک دندانپزشکی کودکان

خدماتی که در یک کلینیک دندانپزشکی کودکان ارائه می‌شود، قابل تقسیم بندی در سه گروه پیشگیری، درمان و آموزش است. در ادامه، هر یک از این سه گروه را برای شما شرح خواهیم داد.

خدمات پیشگیری در کلینیک‌های دندانپزشکی کودکان

یکی از خدمات قابل ارائه در کلینیک‌های دندانپزشکی کودکان، ارائه آیتم‌های متفاوت برای پیشگیری از آسیب‌های آینده به دندان و حفظ سلامت دهان و دندان‌ها هستند. در زیر چند خدمت پیشگیری معمول در کلینیک‌های دندانپزشکی کودکان (یا کلینیک‌های دارای بخش کودکان) را بررسی می‌کنیم:

  • معاینه پیشگیرانه جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها.
  • پر کردن‌ دندان‌های پوسیده با مواد هم رنگ دندان.
  • فیشورسیلانت یا شیار پوشی که برای جلوگیری از پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها استفاده می‌شود.
  • استفاده از فلوراید برای استحکام بخشی به دندان‌ها.
  • بررسی و تشخیص برخی شرایط مربوط به دهان و دندان که می‌‌توانند با بیماری‌‌هایی مثل دیابت، اختلالات قلبی (مادرزادی)، کام شکاف دار، آسم، تب یونجه و اختلال بیش فعالی در ارتباط باشند.

خدمات قابل ارائه در کلینیک دندانپزشکی کودکان

خدمات درمانی در کلینیک‌های دندانپزشکی کودکان

این خدمات شامل راهکارهای درمانی برای دندان‌های آسیب دیده یا دارای مشکل کودکان است. نمونه‌هایی از خدمات قابل ارائه در واحدهای دندانپزشکی کودکان شامل موارد زیر است:

  • کشیدن دندان شیری
  • درمان بیماری‌های لثه
  • خدمات ارتودنسی
  • پر کردن دندان شیری
  • درمان آسیب‌‌های دهانی مثل شکستگی دندان، افتادن یا لق شدن دندان‌‌ها
  • ارائه خدمات دندانپزشکی کودکان در شرایط بیهوشی عمومی و یا آرامبخشی
  • استفاده از اشعه ایکس برای تشخیص حفره‌ها و بررسی دندان‌های در حال رویش کودکان، تشخیص بیماری استخوان، ارزیابی نتایج آسیب رخ داده و یا برنامه ریزی برای درمان ارتودنسی کودکان

خدمات آموزشی کلینیک‌های دندانپزشکی کودکان

شاید آموزش رفتارهای صحیح در خصوص مراقبت از دهان و دندان، یکی از مهم‌ترین خدمات قابل ارائه در این کلینیک‌ها باشد. چرا که آموزش صحیح به کودک، برای تمام عمر، رعایت کردن اصول بهداشتی و مراقبتی را برای او به همراه خواهد داشت.

البته فراموش نکنید که بخشی از این آموزش‌ها مربوط به کودک و بخشی از آن مربوط به والدین است. نمونه‌هایی از این آموزش‌ها شامل موارد زیر است:

  • بررسی و مشاوره برای عادات اشتباه کودکان مانند مکیدن انگشت یا پستونک
  • مشاوره درباره نحوه شیر دادن به نوزاد
  • بررسی تغذیه و مشاوره رژیم غذایی
  • آموزش مسواک زدن و کشیدن نخ دندان صحیح به کودکان

میزان اهمیت محیط کلینیک دندانپزشکی اطفال در فرایند درمانی کودک

کودکان روحیه‌ی بسیار حساسی دارند. علاوه بر این، آن‌ها قادر به درک اهمیت سلامت دندان‌های خود نیستند. به همین دلیل، ممکن است همکاری کردن با دندانپزشک، خواسته‌ی زیادی از آن‌ها باشد!

یکی از دلایل اهمیت بالای محیط کلینیک دندانپزشکی کودکان در اینجا مشخص می‌شود. محیط کودکانه کلینیک، حضور پرسنل خوشرو و خوش برخورد در این محیط و دندانپزشکی که با صبر و حوصله، به درمان دندان‌های کودکان می‌پردازد، کودک را به همکاری با پزشک ترغیب می‌کند.

این محیط باید دوستانه، دلنشین و آرامش‌بخش باشد تا کودکان احساس امنیت و راحتی کنند. علاوه بر این، برخی از این کودکان ممکن است دچار ترس و اضطراب ناشی از جدایی از والدین باشند. فراهم کردن محیطی که امکان حضور والد را در کنار کودک فراهم کند، به انجام صحیح‌تر درمان کمک شایانی خواهد کرد.

محیط دوستانه و دلنشین کلینیک دندانپزشکی اطفال می‌تواند به ایجاد روابط مثبت بین کودک و دندانپزشک کمک کند. این روابط مثبت در نهایت منجر به بهبود همکاری کودکان در فرایند درمانی و ایجاد تجربه مثبتی از دندانپزشکی برای آنها ایجاد کنند.

ارتودنسی دندان کودک

ارتودنسی دندان کودک یا ارتودنسی کودکان، یکی از خدمات کلینیک‌های دندانپزشکی کودکان است. این فرایند، عبارت است از بررسی، تشخیص و درمان مشکلات ارتودنتیکی (مربوط به ترتیب و تراز دندان‌ها و فک‌ها) در دهان و دندان‌های کودکان.

هدف اصلی این درمان اصلاح مشکلات مربوط به ناهنجاری‌های دهان و دندان در همان دوران کودکی است. زیرا درمان این مشکل در سنین پایین، بسیار ساده‌تر و اثرگذارتر از بزرگسالی است. 

درمان ارتودنسی دندان کودک معمولا با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات مخصوص ارتودنسی که به دندان‌ها و فک‌ها متصل می‌شوند، انجام می‌شود. این ابزارها به دندان‌ها فشار وارد می‌کنند و به تدریج، دندان را به موقعیت صحیح خود هدایت می‌کنند.

انواع مشکلات دندانی کودکان که با کمک ارتودنسی قابل حل است شامل تراز نامناسب دندان‌ها، جابجایی‌های غیرطبیعی، فک‌های بزرگ یا کوچک و غیره می‌باشد.

این ناهنجاری‌ها می‌توانند باعث مشکلاتی مانند بلع غذا، سختی در گفتار، درد دهان و تماس نامناسب بین دندان‌ها شوند. بنابراین، درمان ارتودنسی دندان کودکان می‌تواند بهبودی در عملکرد دهان و دندان‌ها، ظاهر صورت و افزایش اعتماد به نفس فراهم کند.

یکی از نکات حائز اهمیت در این فرایند، این است که درمان ارتودنسی دندان کودکان باید توسط یک دندانپزشک ارتودنتیست مجرب و یا یک دندانپزشک متخصص کودکان انجام شود. زیرا این فرایند بسیار زمان‌بر و طولانی مدت است و همچنین، نیاز به همکار همه جانبه کودک با متخصص دارد.

بیهوشی دندانپزشکی کودکان

یکی از نگرانی‌های بسیاری از والدینی که برای درمان دندان‌های کودک خود به کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان مراجعه می‌کنند، عدم همکاری کودک با دندانپزشک است.

بیهوشی دندانپزشکی کودکان​

این والدین با اشاره به عدم همکاری کودکشان با افراد ناشناس (مانند آرایشگر یا پزشک)، معتقدند که درمان دندان‌های کودک آن‌ها ممکن است امکان ناپذیر به نظر برسد.

پیش از هر چیزی، بهتر است بدانید که یکی از مهارت‌های دندانپزشک متخصص کودکان، آرام کردن کودک و فراهم کردن زمینه لازم برای شروع فرایند درمان دندان‌های او است. اما در شرایط خاصی که کودک (به دلیل اضطراب جدایی از والدین و یا حتی سن پایین) حاضر به همکاری برای درمان نباشد، دندانپزشک پیشنهاد استفاده از بیهوشی را به شما خواهد داد.

این موضوع، خصوصا برای والدینی که اطلاعاتی از نحوه بیهوشی در خدمات دندانپزشکی ندارد بسیار نگران کننده است. اما حقیقت این است که استفاده از بیهوشی برای دندانپزشکی کودکان، روش متداولی است که بسیاری از پزشکان دنیا از آن بهره می‌برند.

بیهوشکردن کودک برای درمان دندان، معمولا در مواردی مانند درمان ترمیمی عمیق، جراحی دهان و دندان، یا درمان‌هایی که نیاز به زمان طولانی مدت دارند، استفاده می‌شود.

روش بیهوشی کودک در دندانپزشکی

بیهوشی دندانپزشکی کودکان توسط یک پزشک بیهوشی انجام می‌شود. این پزشک، متخصص مدیریت بیهوشی و نظارت بر وضعیت بیهوشی کودک است. به همین دلیل، این فرایند تنها در کلینیک‌های مجهز و تخصصی صورت می‌گیرد.

روند بیهوشی کودک در دندانپزشکی، همان روند بیهوشی عمومی مورد استفاده در بیمارستان است. در این روش، کودک تحت تاثیر داروهای بیهوشی قرار می‌گیرد و به طور کامل بیهوش می‌شود.

این داروها می‌توانند به صورت تزریقی یا از طریق تنفس (ماسک یا لوله تنفسی) به بیمار مصرف شوند. پزشک بیهوشی در طول فرآیند بیهوشی، نظارت مستمری بر وضعیت کودک دارد.

درمان به موقع پوسیدگی دندان کودک | مراحل درمان دندان های کودکان

رسیدگی و درمان به موقع پوسیدگی دندان کودکان برای جلوگیری از تشدید پوسیدگی، جلوگیری از اجبار به کشیدن دندان و حفظ سلامت دندان‌ها صورت می‌گیرد. درمان به موقع پوسیدگی دندان عموما شامل مراحل زیر است:

  1. تشخیص: ابتدا دندانپزشک دندان‌های کودک شما را بررسی می‌کند. این بررسی به شکل بررسی دندان‌ها توسط دندانپزشک و یا با استفاده از ابزارهای تشخیصی مانند تصویرهای رادیوگرافی صورت می‌گیرد.

  2. حفظ دندان سالم: در صورتی که پوسیدگی در مراحل اولیه باشد و آسیب بافت دندان کم باشد، ممکن است بتوان با قرار دادن مواد ترمیمی (فیلینگ)، دندان را حفظ کرد. اولویت، همیشه حفظ دندان است.

  3. درمان عصب و ریشه: در صورتی که پوسیدگی به عمق دندان نفوذ کرده و بافت عصبی را تحت تاثیر قرار داده باشد، ممکن است نیاز به درمان عصب و ریشه داشته باشد. در این روش، بافت عصبی آسیب دیده حذف شده و دندان با مواد مخصوص پر می‌شود.

  4. کشیدن دندان: در برخی موارد، اگر پوسیدگی به حدی پیشرفت کرده باشد که دندان قابل نجات دادن نباشد، دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان خواهد شد. این کار با هدف جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌های مجاور و جلوگیری از شکستن دندان صورت می‌گیرد.

مهمترین نکته در درمان دندان‌های پوسیده، این است که دقت داشته باشید تا درمان به موقع پوسیدگی دندان را از دست ندهید. منظور از “به موقع” این است که پس از تشخیص پوسیدگی، هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

این کار، به جلوگیری از مشکلات بزرگتر و هزینه‌برتر در آینده و حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. 

نحوه تمیز کردن دندان های شیری کودکان

از آن جایی که مراقبت از دندان‌های شیری می‌تواند تاثیری مادام العمر (مثبت یا منفی) بر کودک داشته باشد، بهتر است برای حفظ دندان‌‌های کودک از همان بدو تولد به نکات مراقبتی مناسب توجه کافی داشت. در ادامه نکاتی برای مراقبت خوب از دندان‌های شیری آورده شده است:

نحوه تمیز کردن دندان های شیری کودکان​

  • با یک پارچه شستشوی نرم و تمیز یا گاز استریل مرطوب، لثه‌های نوزاد را تمیز کنید تا به کاهش باکتری‌ها کمک کند.
  • از قاشق، چنگال و فنجان مشترک استفاده نکنید. چرا که باکتری‌های موجود در بزاق با اشتراک غذا یا نوشیدنی به کودک منتقل می‌شود.
  • دندان‌های کودک خود را از همان ابتدا روزی ۲ بار مسواک بزنید تا جایی که کودک به سنی برسد که بتواند خودش مسواک بزند.
  • علاوه بر این که مسواک را بخشی از برنامه روزانه خود قرار می‌دهید، با کمک دندانپزشک کودکان نحوه مسواک زدن، میزان مناسب خمیر دندان و کشیدن نخ دندان را به کودک خود آموزش دهید.
  • از مکیدن مداوم شیشه شیر در هنگام خواب جلوگیری کنید. چرا که مکیدن مداوم باعث افزایش باکتری‌های مضر برای دندان می‌شود.
  • از شیشه شیر فقط برای دادن شیر به کودک استفاده کنید و از ریختن نوشیدنی‌های دیگر پرهیز کنید تا از مکیدن‌‌های مداوم توسط کودک جلوگیری شود.
  • میزان قند را در رژیم غذایی کودک به حداقل ممکن برسانید. چرا که شیرینی‌ها، آب نبات‌ها، کیک‌ها و نوشیدنی‌های حاوی قند باعث پوسیدگی دندان و ایجاد حفره می‌شوند.
  • به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. اولین زمان مراجعه باید در سن ۶ ماه تا ۱ سالگی انجام شود.

اهمیت مراقبت از دندان های کودک

هر کودکی به دندان‌های شیری قوی نیاز دارد تا بتواند جویدن غذاهای جامد، لبخند زدن و صحبت کردن را به درستی بیاموزد. دندان‌های شیری پیشرو دندان‌های دائمی کودک هستند، مسیر و نحوه شکل گیری دندان‌های دائمی را مشخص کرده و نقشی مهم در شکل گیری طول قوس فکی و دهانی ایفا می‌کنند. از این رو باید اهمیت زیادی برای مراقبت از آن‌‌‌ها قائل شد.

اگر کودک دندان شیری خود را به دلیل پوسیدگی و عدم مراقبت یا ضربه، خیلی زود از دست بدهد، دندان دائمی پس از رویش ممکن است نامرتب باشد و این نامرتبی باعث می‌شود بقیه دندان‌ها در آن ناحیه به درستی ردیف نشوند. این مشکل می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات بسیار و نیاز پیدا کردن به ارتودنسی در بزرگسالی شود.

چرا باید کودکمان را نزد دندانپزشک متخصص یا کسی که تجربه دندانپزشکی کودکان داشته، ببریم ؟

دندانپزشکان متخصص یا دندانپزشکانی که کار با اطفال و کودکان را زیاد انجام داده اند، به خاطر آموزشی که دیده اند قادرند بسیاری از شرایط دشوار رفتاری و مشکلات کودک را تشخیص داده و درمان کنند.

آنها مجهز به ابزار و وسایل آرامش کودکان هستند و از چگونگی رفتار با کودکان و نوجوانان آگاهی دارند. لذا ترس کودک از حضور در محیط دندانپزشکی در صورت مراجعه به دندانپزشک متخصص کودکان به حداقل می‌رسد.

دندانپزشکان کودکان معمولا از تکنیک‌های خاصی برای هدایت رفتاری کودک استفاده می‌کنند. آنها به منظور جلوگیری و کاهش ترس و اضطراب کودک از صندلی دندانپزشکی و مواقعی که ممکن است در دندان کودک درد و ناراحتی ایجاد شود از روش‌های هدایت رفتاری خاصی استفاده می‌کنند.

نقش خانواده در آمادگی کودک برای اولین معاینه دندانپزشکی چیست؟

خانواده می‌تواند نقش مهمی در آمادگی کودک برای اولین معاینه دندانپزشکی داشته باشد. این کار نباید محدود به زمان مراجعه به دندانپزشک اطفال شود. بلکه باید از قبل پیش زمینه‌های این کار انجام شود.

مثلا پدر یا مادر سعی کنند در زمان مراجعه به دندانپزشک، پس از هماهنگی با پزشک، کودک را همراه خود به مطب دندانپزشک ببرند تا کودک به صورت ملموس کار معاینه دندان والدین یا نزدیکان خود را ببیند.

نقش خانواده در آمادگی کودک برای اولین معاینه دندانپزشکی چیست؟

پدر و مادر باید سعی کنند برای ایجاد آمادگی در کودکان خود برای مواجه با دندانپزشک اطفال مطالعه کنند و برای این کار از کتاب‌ها و منابع موجود در فضای مجازی استفاده کنند. آنها باید سعی کنند برای ایجاد احساس ترس در بچه از لفظ آمپول استفاده نکنند و بچه خود را از پزشک نترسانند.

والدین می‌توانند با خرید اسباب بازی‌هایی در قالب وسایل دندانپزشکی به بررسی و معاینه دندان‌های خود و کودکشان بپردازند و به کودکان اجازه دهند در نقش دکتر دندان های آن ها را معاینه کند.‌

برای مراجعه به دندانپزشک اطفال نباید عجله کرد بلکه قبل از مراجعه باید اطمینان حاصل کرد که کودک از آمادگی لازم برخوردار بوده و در شرایط روحی خوبی قرار دارد.

جمع بندی نهایی

دندانپزشکی کودکان یک فیلد مهم در دندانپزشکی برای حفظ سلامت دهان و دندان‌های کودکان است. از آنجایی که دوران کودکی مرحله‌ای حساس در رشد و تکامل دندان‌ها و بافت‌های دهان است، نیاز به مراقبت و درمان صحیح دندان‌ها حائز اهمیت زیادی است.

ما در این مقاله تهیه شده توسط کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، به بررسی اهمیت دندانپزشکی کودکان، روش‌های پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان در کودکان، درمان‌های مناسب برای مشکلات دندانی کودکان و نکات مهم در مراقبت از دهان و دندان‌های کودکان پرداختیم.

با توجه به اهمیت سلامت دهان در طول عمر، ارائه مراقبت‌های دندانپزشکی صحیح به کودکان از مراحل اولیه زندگی آنها بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند به حفظ سلامت دهان و دندان‌های آنها در طول عمر کمک کند.

کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان با دارا بودن کادری مجرب و حرفه‌ای از برترین متخصصان دندانپزشکی کودکان در کشور، آماده ارائه خدمات به تمامی والدین و کودکان دلبندشان است.

شما می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ و یا مراجعه به کلینیک ما، واقع در تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، پلاک ۷ از خدمات دندانپزشکی کودکان کلینیک ما بهره مند شوید.

سوالات متداول دندانپزشکی کودکان

دندانپزشک کودک خدمات جامعی را در زمینه سلامتی دهان و دندان کودک انجام می‌دهند که ارزیابی پوسیدگی دندان‌های کودک در سنین مختلف، ارائه توصیه‌ها و مراقبت‌های پیشگیرانه را شامل می‌شود.

علاوه بر این، متخصص دندانپزشکی اطفال می‌تواند با بررسی به موقع شرایط دهان و دندان کودکان نسبت به عوارضی که ممکن است ناشی از بیماری‌هایی مانند دیابت، اختلالات قلبی مادرزادی، کام شکاف دار، آسم، تب یونجه و اختلالات بیش فعالی باشد والدین کودک را برای درمان مطلع نماید.

برای آنکه کودک در مطب دندانپزشک دچار ترس و واهمه نشود و به پزشک به عنوان یک دوست اعتماد کند باید حالت رسمی پزشک و بیمار از بین برود و شرایطی دوستانه بر روند درمان حاکم شود. یک دندانپزشک اطفال خوب برای ایجاد چنین فضایی باید از حرف ها و شوخی های کودکانه استفاده کند.

محیط کلینیک دندانپزشکی کودکان باید حتی المقدور از نظر بهداشتی و تجهیزات کامل باشند. کلینیک‌های خوب و مجهز پزشکی باید حتی المقدور دارای چند فضای مجزا برای انتظار، بازی و درمان کودک باشند.

بله. تمام دندان‌ها، چه شیری و چه دائمی ریشه و عصب دارند. ریشه دندان‌های شیری به مرور و در سنین ۵ تا ۸ سالگی کوتاه شده و می‌ریزند.

بله. در شرایطی که دندان شیری دچار پوسیدگی شدید شده باشد و احتمال آسیب دیدن دندان‌های مجاور نیز مطرح باشد، دندانپزشک مجبور به استخراج دندان شیری خواهد شد.

والدین، بهترین الگوهای کودکان هستند. رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان توسط شما، کودکتان را نیز به استفاده از مسواک تشویق می‌کند. علاوه بر این، شما می‌توانید از بازی، کتاب و آموزش‌های ویدیویی برای آموزش اصول رعایت بهداشت دهان و دندان به کودک خود استفاده کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴.۱ / ۵. تعداد آرا: ۳۷۳۶

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها