آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو

رفع بوی بد دهان با ۲۰ راهکار خانگی موثر

زمان تقریبی برای مطالعه: 14 دقیقه
۳.۸
(۹۰۲)

داشتن دهانی بد بو جلوه‌ای نازیبا از شما در مراودات اجتماعی و یا قرارهای کاریتان ایجاد خواهد کرد. این مشکلِ به ظاهر ساده گاهی چنان معظلاتی را در زندگی افراد به وجود می‌آورد که تاثیر آن غیرقابل چشم‌پوشی است.

در حالی که بوی بد دهان در بیشتر مواقع ناشی از عادت‌های نامناسب بهداشتی دهان (مانند مسواک نزدن یا نخ دندان نکشیدن) است، اما گاهی اوقات نیز می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات سلامتی جدی‌تر نیز باشد.

متخصصان کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان در این مقاله به بررسی علل شایع بوی بد دهان، روش‌های پیشگیری و درمان این عارضه خواهند پرداخت. همچنین نکات مفیدی برای حفظ سلامت دهان و دندان و داشتن نفسی تازه نیز به شما ارائه خواهیم کرد.

بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان، که به عنوان هالیتوز نیز شناخته می‌شود، مشکلی رایج است که می‌تواند باعث خجالت و اضطراب اجتماعی شود. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که ترکیبات فرار گوگرددار (VOCs) در دهان تجمع پیدا می‌کنند و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کنند.

تمام افرادی که در دور و بر خود می‌بینید، بارها با این عارضه مواجه شدند و حداقل یکبار برای مدتی طولانی با آن درگیر بودند. متخصصان دندانپزشکی اعلام کردند که از بین هر ۴ نفر حداقل یک نفر از آن‌ها مرتبا با عارضه بوی بد دهان درگیر است.

تشخیص بوی بد دهان

طبیعتا کسی که دهانش بو بدهد، هم خودش متوجه این موضوع می‌شود، هم فرکانس‌هایی مبنی بر بد بو بودن دهانش را از اطرافیان دریافت می‌کند! اما چه بهتر که پیش از اینکه کسی بخواهد این مشکل را به ما گوشزد کند، خودمان آن را تشخیص دهیم!

دو روش کلی برای تشخیص بوی بد دهان وجود دارد:

۱- تشخیص بوی بد دهان توسط خود فرد

  • روش اول: قسمت داخلی مچ خود را با زبان لیس بزنید. حدود ۵ الی ۱۰ ثانیه صبر کنید. بعد از خشک شدن، مچ را بو کنید. اگر با بوی بدی مواجه شدید، می‌فهمید که دهانتان بوی بدی می‌دهد.
  • روش دوم: دستتان را به شکل یک نیم دایره در بیاورید و آن را روبروی صورتتان قرار دهید. سپس بازدهم خود را با فشار بیرون دهید و بلافاصله آن را بو کنید. در این روش نیز شما می‌توانید متوجه بوی بد دهان خود شوید.

۲- تشخیص بوی بد دهان توسط دستگاه

دستگاه‌های مخصوصی مانند هالیمتر وجود دارند که می‌توانند بوی بد دهان افراد را تشخیص دهند. البته معمولا خرید این دستگاه‌ها به افراد توصیه نمی‌شود. چرا که قیمت بالایی دارند و شاید تهیه آن‌ها زیاد به صرفه نباشد.

برخی از کلینیک‌های دندانپزشکی مجهز نیز دارای انواع دستگاه‌های تشخیص بوی بد دهان هستند. شما می‌توانید برای بررسی این موضوع به دندانپزشکی مراجعه و از دستگاه‌های آن‌ها استفاده کنید.

انواع بوی بد دهان

کمی عجیب به نظر برسد اما بوی بد دهان می‌تواند شبیه به بوی یک ماده خاص باشد! هر کدام از این بوها نیز نشانه‌ای از مشکلات مخصوص به خود است. برای مثال:

  • نفس متعفن: این بو نشانه‌ای از عفونت منتقل‌شده از رابطه جنسی است که به‌صورت بیماری بدون درد در دستگاه تناسلی، روده و دهان وجود دارد. علت این بو در صورت عدم درمان به‌موقع ممکن است به دیگر قسمت‌های بدن مانند قلب و مغز نیز سرایت کند.
  • ترش و اسیدی: این بو به معده و دیگر اعضای سیستم گوارش مربوط می‌شود.
  • ماهی: این بوی نشانه‌ای از تری متیل آمینوریا است که با نام سندرم بوی ماهی نیز شناخته می‌شود و بسیار نادر است.
  • میوه‌ای: دهان افراد دچار به دیابت بوی آستون می‌دهد. به‌دلیل بالا رفتن قند خون و عدم‌استفاده درست از انسولین در این افراد، شاهد تولید کتون ها هستین و بوی دهان به بوی شیرینی نزدیک می‌شود.

علائم بوی بد دهان

اولین علامت شایع و نسبتا واضع بوی بد دهان، طعم بد و بوی بدی است که معمولا در ابتدای صبح شما را متوجه خود می‌کند. با این حال، علائم دیگری نیز برای این عارضه وجود دارند. برای مثال:

  • دهان خشک
  • وجود پلاک‌های اطراف دندان‌ها و خصوصا نزدیک خط لثه
  • پوشش سفید روی زبان شما
  • احساس تخلیه سینوس‌ها از گلوی شما

علت بوی بد دهان | چه دلایلی باعث بوی بد دهان می‌شوند؟

بوی نامطبوع دهان به‌دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. از دلایل درونی و ابتلا به بیماری‌های مختلف گرفته تا دلایلی مانند خوردن یک وعده‌ی غذایی خوش طعم و مزه، اما بد بو!

در ادامه شما را با تعدادی از برجسته‌ترین دلایل بوی بد دهان آشنا خواهیم کرد:

دخانیات و سیگار

اولین و اصلی‌ترین دلیل بد بو بودن دهان، استعمال انواع و اقسام دخانیات است. دود سیگار حاوی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی است که بسیاری از آنها مضر و سرطان‌زا هستند. برخی از این مواد شیمیایی، مانند هیدروژن سولفید، متیل مرکاپتان و اسید بوتیریک، بوی بدی دارند و می‌توانند در دهان، زبان و لثه‌ها رسوب کنند و باعث بوی بد دهان شوند.

علاوه بر این، سیگار کشیدن می‌تواند باعث خشکی دهان شود. از آن جایی که بزاق نقش مهمی در شستشوی دهان و از بین بردن باکتری‌ها و ذرات غذا دارد، این مشکل به نوبه خود می‌تواند به بوی بد دهان منجر شود.

مشکلات دندانی

حفره‌ها و پاکت‌های عمیق ناشی از بیماری لثه، به باکتری‌های بد بو مکان مناسب‌تری برای پنهان شدن هدیه می‌دهد! مکانی که حتی با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هم به راحتی قابل دسترس نخواهند بود.

گاهی اوقات نیز دندان شما دچار عفونت و یا آبسه می‌شود. از همین رو، باکتری‌هایی که باعث عفونت دندان می‌شوند، مواد شیمیایی بدبویی تولید می‌کنند که می‌توانند در دهان شما تجمع پیدا کنند و باعث بوی بد دهان شوند.

همچنین، عفونت دندان می‌تواند باعث ایجاد بافت مرده و چرک (که بوی بدی دارد) شود و به بوی بد دهان شما اضافه کند.

عفونت‌های دهان، بینی و گلو

مشکلات بینی، سینوس و گلو باعث ترشحات بینی می‌شوند و در ایجاد بوی بد دهان نقشی اساسی ایفا می‌کنند. این باکتری‌ها از مخاطی تغذیه می‌کند که بدن هنگام مبارزه با عفونت‌های سینوسی تولید می‌کند. به همین دلیل، سبب ایجاد بویی نامناسب می‌شوند.

خشکی دهان

بزاق دهان در حفظ سلامتی دندان‌ها و تنفس تازه بسیار اثرگذار است و باعث شستشو مواد باقی‌مانده ناخواسته از دهان شما می‌شود. همچنین به تجزیه غذا هنگام غذا خوردن کمک می‌کند و به مبارزه با پوسیدگی و عفونت دهان می‌پردازد.

اگر بزاق کافی در دهان شما تولید نشود، ممکن است هالیتوزیس (بوی بد دهان) رخ دهد. خشکی دهان معمولا به‌دلایل مختلفی مانند مصرف دارو، الکل و مصرف تنباکو یا کافئین بیش از حد بروز می‌کند.

ابتلا به بیماری‌های مزمن

بوی نامطبوع دهان گاهی‌اوقات به‌دلیل مشکلاتی مانند رفلاکس معده، بیماری کبد یا کلیه و دیابت ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی، باید به دنبال دلایل دیگری برای ابتلا به بیماری خود بگردید (و صرفا به بوی بد دهان خود توجه نکنید).

سرطان ریه، نارسایی قلبی، عفونت لوزه و عفونت‌های دستگاه گوارشی و تنفسی از رایج ترین دلایل بیماری و داخلی ابتلا به بوی بد دهان هستند.

بوی بد دهان ناشی از معده

ما بوی بد دهان ناشی از معده را از بوی بد دهان ناشی از بیماری جدا کردیم تا یک نکته اساسی را به شما آموزش دهیم: در بسیاری از مواقع، بوی بد دهان اصلا ارتباطی به دندان و دهان ندارد! بلکه این بو مستقیما از معده ناشی می‌شود!

بازگشت بوی غذا از معده به دهان و یا ابتلا به مشکلاتی مانند باکتری اچ پیلوری که عامل زخم معده است از جمله دلایل اصلی بوی بد دهان است که هر دو از معده ناشی می‌شوند.

غذاهایی مانند پیاز و سیر

پیش از آنکه از بابت ابتلای خود به یک بیماری جدی و اساسی نگران شوید، با خود فکر کنید که در ۲۴ ساعت گذشته چه غذاهایی را نوش جان کردید! پیاز، ترشی، سیر و یا برخی از انواع ادویه‌جات، بوی نامطبوعی را در دهان شما به وجود خواهند آورد.

این بو معمولا از معده‌ی شما است و ارتباطی با دهانتان ندارد. به همین دلیل است که انجام فرایندی مانند مسواک زدن و یا استفاده از دهانشویه و آدامس تاثیر زیادی در برطرف کردن آن ندارد!

استفاده از برخی داروهای خاص

این امر به چند دلیل مختلف رخ می‌دهد:

  1. خشکی دهان: بسیاری از داروها می‌توانند باعث خشکی دهان شوند.
  2. تجزیه داروها در بدن: برخی از داروها زمانی که توسط بدن تجزیه می‌شوند، ترکیبات بدبویی تولید می‌کنند که از طریق تنفس دفع می‌شوند.
  3. تغییرات در فلور میکروبی دهان: برخی از داروها می‌توانند تعادل باکتری‌های طبیعی دهان را مختل و باعث ایجاد بوی بد دهان شوند.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی خصوصا در خانم‌ها و به دلایلی مانند بارداری و قاعدگی هم از دلایل بوی بد دهان به حساب می‌آیند. این تغییرات به‌دلیل تولید پروژسترون و استروژن در بدن به تجمع پلاک در دندان‌ها منجر می‌شوند.

سایر دلایل ابتلا به بوی بد دهان

  • مسواک زدن نامناسب
  • بیماری لثه
  • بقایای مواد غذایی در دندان‌ها و زبان
  • رژیم غذایی کم کربوهیدرات
  • الکل
  • داروهای خاصی مانند داروهای ضد حساسیت و داروهای ضد افسردگی

علت بوی بد دهان در کودکان

مهم‌ترین دلیل بوی آزاردهنده دهان کودکان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. معمولا گیر کردن مواد خارجی در لابلای دندان‌ها و مصرف بی رویه تنقلات و انواع و اقسام پفک‌ها و اسنک‌ها نیز به این قضیه ارتباط دارد!

درمان قطعی و سریع بوی بد دهان

حقیقت این است که تا زمانی که علت دقیق بوی بد دهان شما مشخص نشود، هیچ راهکاری به عنوان راهکار قطعی و اساسی درمان این مشکل وجود نخواهد داشت. شما باید راهکار مناسب با علت بوی بد دهان خود را برای رفع این عارضه در پیش بگیرید.

با این حال، راهکارهای اصلی درمان بوی بد دهان شامل موارد زیر هستند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

  • دو بار در روز مسواک بزنید: از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید: برای از بین بردن پلاک و ذرات غذا از بین دندان‌های خود نخ دندان بکشید.
  • مرتبا از دهانشویه استفاده کنید: دهانشویه می‌تواند به کشتن باکتری‌های مولد بوی بد دهان کمک کنند.
  • زبان خود را مسواک بزنید: با استفاده از مسواک یا برس زبان، زبان خود را تمیز کنید.

تغییر در سبک زندگی

  • نوشیدن آب فراوان: کم آبی بدن می‌تواند باعث خشکی دهان و بدتر شدن بوی بد دهان شود. روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
  • از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید: سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را کنار بگذارید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید: از مصرف غذاهای تند، بو دار و سرشار از قند خودداری کنید.
  • استرس خود را کنترل کنید: استرس می‌تواند خشکی و بوی بد دهان شما را افزایش دهد. استرس خود را با روش‌هایی مانند ورزش، مدیتیشن یا یوگا درمان کنید.
  • آدامس بجوید: از آدامس‌های خوش بو کننده دهان استفاده کنید.

درمان‌های پزشکی

  • اگر دندان خراب و یا عفونت کرده‌ای دارید، برای درمان آن به دنداپزشکی مراجعه کنید.
  • برای چکاپ و بررسی وضعیت سلامتی دهان، دندان‌ها و لثه‌های خود به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • اگر از داروهایی خاص استفاده می‌کنید و احساس می‌کنید که پس از مصرف دارو، بوی بد دهان شما تشدید می‌شود، با پزشک خود در خصوص تغییر داروهایتان مشورت کنید.
  • برای درمان مشکلات داخلی بدن خود (مانند دیابت، مشکلات گوارشی و تنفسی) اقدام کنید.

۲۰ روش خانگی برای رفع بوی بد دهان

۱. سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی است که کمک زیادی به کاهش هالیتوز می کند و تعادل pH را در دهان بازیابی می‌کند و باعث رفع بوی بد دهان می‌شود. برای استفاده از خواص سرکه برای رفع بوی بد دهان از روش زیر استفاده کنید.

مواد لازم:

  •       ۱-۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب
  •       یک لیوان آب سرد

طرز استفاده:

  1. محلول سرکه و آب درست کنید.
  2. از این محلول به عنوان دهانشویه استفاده و آن را به مدت ۳-۵ دقیقه قرقره کنید.
  3. دهان خود را با آب ساده بشویید.

این کار را صبح‌ها و همچنین قبل از خواب انجام دهید.

۲. زغال فعال

زغال ناخالصی‌های موجود در دهان را جذب می‌کند و باکتری‌های مضر را از بین می‌برد و باعث رفع بوی بد دهان میشود. این ماده همچنین برای سفیدتر کردن دندان‌های شما نیز مناسب است.

به همین دلیل است که در سال‌های اخیر استفاده از خمیردندان‌های ذغالی انقدر در بین افراد محبوب شده است.

مواد لازم:

  •       ½ قاشق چایخوری پودر زغال
  •       مسواک

طرز استفاده:

  1. دندان‌های خود را با زغال مسواک بزنید.
  2. دهان خود را کاملا بشویید تا تمام زغال‌ها پاک شود.

۲-۳ بار در هفته از زغال فعال استفاده کنید تا مشکل بوی بد دهانتان برطرف شود..

۳. آدامس

جویدن مداوم آدامس‌های بدون قند می‌تواند با تقویت و حفظ جریان سالم بزاق در دهان و گلو، باعث رفع بوی بد دهان شود. بیشتر آدامس‌های بدون قند حاوی طعم‌دهنده‌های خوشبو کننده‌ی دهان مانند نعناع نیز هستند که ساعت‌ها به شما تنفس بدون بو می‌بخشند.

۴. روغن نارگیل

قرقره کردن روغن نارگیل روش محبوبی است که برای سالم نگه داشتن دهان و حذف باکتری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن دارای خواص ضد التهابی و ضد‌میکروبی است و باعث رفع بوی بد دهان می‌شود.

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص

طرز تهیه:

  1. روغن نارگیل را به مدت ۵-۱۰ دقیقه در دهان خود بچرخانید و سپس آن را تف کنید.
  2. بعد از این کار از آب ولرم برای شستشوی دهان استفاده کنید.

این کار را هر روز و تا زمانی که بوی بد دهانتان از بین میرود تکرار کنید.

۵. نمک اپسوم

وقتی صحبت از دفع سموم می‌شود، نمک اسپوم قابل توجه‌ترین ماده غذایی است. این نمک دارای نوعی خواص ضدباکتریای طبیعی است که با باکتری‌های دهان مقابله کرده و باعث رفع بوی بد دهان می‌شود.

مواد لازم:

  •       یک قاشق چایخوری نمک اپسوم
  •       یک لیوان آب ولرم

طرز استفاده:

هر روز صبح کمی نمک را در آب مخلوط کرده و آن را قرقره کنید. بعد از یک هفته این کار را یک روز در میان انجام دهید.

۶. روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس بر روی انواع مختلفی از باکتری‌ها اثر ضدباکتریایی دارد. این روغن همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد دردی است که درد و تورم موجود در دهان شما را تسکین می‌دهد و باعث رفع بوی بد دهان می‌شود.

مواد لازم:

  •       یک فنجان آب
  •       ۲-۳ قطره روغن اکالیپتوس

طرز تهیه:

  • مخلوطی از اسانس و آب را غرغره کنید.
  • دهان خود را با آب ساده بشویید.

۷. دانه‌ی رازیانه

رازیانه که بخش ذاتی فرهنگ آشپزی هند است در حل مشکلات هالیتوز بسیار موثر است و باعث رفع بوی بد دهان می‌شود. رازیانه نفس شما را تازه می‌کند و همچنین از دهان شما در برابر عفونت‌هایی که باعث بوی بد می‌شوند محافظت می‌کند.

مواد لازم:

  • یک قاشق چایخوری دانه رازیانه

طرز تهیه:

  • دانه‌های رازیانه را بجوید و ببلعید.
  • در هر زمانی که خواستید می‌توانید از این راه حل استفاده کنید. اما توجه کنید که گیاه رازیانه ممکن است باعث برخی تغییرات هورمونی در بدن شما شود.

۸. زنجبیل

خواص ضد میکروبی زنجبیل به از بین بردن بوی بد و همچنین انواع مختلفی از عفونت‌های دهان و گلو کمک می‌کند.

مواد لازم:

  •       یک قاشق چایخوری آب زنجبیل
  •       یک لیوان آب گرم

طرز تهیه:

  • ریشه‌ی زنجبیل را رنده و فشرده کنید تا آب تازه‌ی آن خارج شود.
  • این آب را به آب گرم اضافه کنید و دهان خود را با آن بشویید.

این کار را در ابتدا بعد از وعده‌های غذایی خود و سپس هر چند روز یک بار انجام دهید تا بوی بد دهان شما خارج شود.

۹. چای سبز

نوشیدن چای سبز در اوایل صبح (به جای چای یا قهوه یا شیر) می‌تواند راه طولانی شما در جنگ علیه هالیتوز را طی کند. فیتوشیمیایی موجود در چای سبز به طور طبیعی ضد باکتریایی است و باکتری‌های بودار را از بین می‌برد و باعث رفع بوی بد دهان می‌شود.

مواد لازم:

  •       یک کیسه چای سبز
  •       یک فنجان آب گرم
  •       عسل (برای طعم  و مزه)

طرز تهیه:

  • چای کیسه‌ای را برای چند دقیقه خیس کنید و سپس آن را خارج نمایید.
  • عسل را اضافه کنید تا مزه‌دار شود و سپس این چای را میل کنید.

۱۰. عصاره‌ی بذر گریپ فروت

این عصاره‌ی مرکبات دهان را بی بو می‌کند و همچنین باکتری‌هایی را که ممکن است در آنجا رشد کنند از بین می‌برد.

مواد لازم:

  • ۱-۲ قطره ی عصاره‌ی دانه‌ی گریپ فروت

طرز تهیه:

  • دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • عصاره‌ی تخم گریپ فروت را روی مسواک خود بگذارید و به آرامی آن را روی دندان‌های خود بمالید.
  • دندان‌های خود را با آب تمیز بشویید.

۱۱. جعفری

جعفری نه تنها هضم غذا را مؤثر و آسان می‌کند، بلکه همچنین یک درمان خانگی خوب برای هالیتوز است. کلروفیل موجود در جعفری به عنوان یک ضد باکتری عمل می‌کند و به از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده‌ی بوی دهان و گلو کمک می‌کند و باعث رفع بوی بد دهان می‌شود.

مواد لازم:

  • چند برگ جعفری تازه

طرز تهیه:

  • برگ‌های تازه را مستقیما بجوید یا آنها را به عنوان چاشنی روی غذای خود اضافه کنید.
  • جعفری را در رژیم غذایی منظم خود بگنجانید.

۱۲. آب لیمو و ماست

آب لیمو ماهیتی ضد باکتریایی دارد و باکتری‌های ایجاد کننده‌ی بو را از بین می‌برد. باکتری‌های خوب موجود در ماست هم باعث تعادل در فلور طبیعی حفره‌ی دهان شما می‌شوند.

مواد لازم:

  •       یک قاشق چایخوری آب لیمو
  •      ۱-۲ قاشق غذاخوری ماست ساده

طرز تهیه:

  • دو ماده را با هم مخلوط کرده و مخلوط را روی دندان‌های خود بمالید.
  • بگذارید ۵-۷ دقیقه روی آن بماند و سپس دهان خود را بشویید.

در هر زمانی می‌توانید از این راه‌حل استفاده کنید.

۱۳. جوش شیرین و آب لیمو

جوش شیرین سطح pH را در دهان متعادل می‌کند و اسیدیته را پایین می‌آورد زیرا یک آنتی‌اسید طبیعی است. این دارو همراه با خواص ضد‌باکتریایی آب لیمو ترکیبی قوی برای رفع بوی بد دهان ایجاد می‌کند و باعث رفع بوی بد دهان می شود.

مواد لازم:

  •         یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین
  •       ½ قاشق چایخوری آب لیمو

طرز تهیه:

  • مواد را مخلوط کنید تا یک خمیر درشت بدست آورید. این خمیر را به آرامی روی دندان‌های خود بمالید.
  • یک دقیقه آن را بگذارید و سپس دهان خود را با آب تمیز بشویید.

احتیاط

از این محلول زیاد و مرتب استفاده نکنید. زیرا استفاده‌ی بیش از حد از جوش شیرین می‌تواند به مینای دندان شما آسیب برساند.

۱۴. آب نمک

محلول آب نمک pH دهان را خنثی کرده و همچنین آن را تمیز می‌کند. همچنین دارای ماهیت ضد‌‌میکروبی است و باعث رفع بوی بد دهان می‌شود.

مواد لازم:

  •       یک قاشق چای‌خوری نمک معمولی
  •       یک لیوان آب ولرم

طرز تهیه:

  • مقداری آب نمک را با این مواد تهیه کنید و با آن غرغره کنید.

۱۵. روغن کنجد

درست مانند روغن نارگیل، روغن کنجد نیز دهان شما را پاک کرده و سلامت دندان‌هایتان را بهبود می‌بخشد. یکی دیگر از مزایای استفاده از این راه‌حل این است که روغن کنجد دندان‌های شما را سفید نیز می‌کند.

مواد لازم:

  •       یک قاشق غذاخوری روغن کنجد
  •       آب ولرم

طرز تهیه:

  • روغن را برای چند دقیقه در دهان خود بچرخانید.
  • آن را بیرون ریخته و با آب ولرم غرغره کنید.

۱۶. روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ماده‌ی آنتی اکسیدان و ضد باکتریایی قدرتمند است. این ماده علیه انواع مختلفی از باکتری‌ها عمل کرده و آنها را از بین می‌برد.

مواد لازم:

  •       ۱-۲ قطره روغن درخت چای
  •       یک لیوان آب خنک

طرز تهیه:

  • روغن درخت چای را به آب اضافه کنید.
  • این محلول را ۳-۵ دقیقه غرغره کنید.

همچنین می‌توانید قبل از مسواک زدن چند قطره روغن درخت چای را به خمیردندان خود اضافه کنید.

۱۷. گواوا

گواوا مملو از ویتامین C، اسید تاننیک، اسید مالیک و اگزالات است و درمانی مناسب برای خون‌ریزی لثه و لثه‌های بیمار، بوی بد دهان و دندان‌های حساس می‌باشد. این میوه‌ی شگفت‌انگیز را برای بهبود سلامت کلی دهان خود بجوید.

مواد لازم:

  • گواوای نارس

طرز تهیه:

  • این میوه را در هر زمانی در طول روز میل کنید.
  • می‌توانید آن را به قطعات کوچک خرد کنید و مقداری نمک و پودر فلفل سیاه را برای طعم دادن بر روی آن بپاشید.

۱۸. هل

هل در کشور هند بعد از صرف غذا استفاده می‌شود. این ماده به عنوان یک خوشبو کننده‌ی معطر برای دهان عمل می‌کند و به بوی بد دهان را کاهش می‌دهد.

مواد لازم:

  • مقداری دانه یا پودر هل

طرز تهیه:

  • دانه را بطور کامل بجوید یا غلاف را پوست بگیرید و دانه‌های موجود در داخل آن را بجوید.
  • می‌توانید غلافِ جویده شده را میل کنید.

هر وقت یک وعده غذایی با سیر و پیاز یا هر ماده‌ی غذایی دیگری که بوی قوی داشته باشد میل کردید پس از صرف غذا یک غلاف هل بجوید.

۱۹. پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک محلول ضد میکروبی قوی است که می‌تواند به‌راحتی از بوی بد دهان ناشی از فعالیت باکتری خلاص شود. این ماده همچنین میتواند به سفید کردن دندان نیز کمک کند. اما توجه داشته باشید که استفاده از این محلول تنها تحتنظر پزشک امکانپذیر خواهد بود.

مواد لازم:

  •       یک قاشق غذاخوری محلول پراکسید هیدروژن ۳٪
  •       ½ فنجان آب

طرز تهیه:

  • پراکسید هیدروژن را در آب رقیق کرده و دهان خود را با این محلول بشویید.
  • به آرامی دندان‌ها، لثه ها و زبان خود را مسواک بزنید تا تمام باقی‌مانده از بین برود.
  • دهان خود را با آب ساده بشویید.

۲۰. دارچین

دارچین و عسل هر دو دارای خواص ضد میکروبی هستند که باعث ضد عفونی و پاکسازی دهان شما می‌شوند. لیمو همچنین حاوی اسیدهایی است که ضمن تعادل PH دهان، اثر ضد باکتریایی بر روی فلور دهان می‌گذارد. اگر به دنبال یک ماده طبیعی برای از بین بردن بوی بد دهان خود می‌گردید، حتما دارچین را در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مواد لازم:

  •       ½ قاشق غذاخوری پودر دارچین
  •       ۱-۲ قاشق غذاخوری عسل (ترجیحاً عسل مانوکا)
  •       دو عدد لیمو
  •       یک فنجان آب گرم

طرز تهیه:

  • آب تازه را که از لیموها خارج شده است در یک ظرف غیرقابل نفوذ هوا بریزید.
  • پودر دارچین و عسل را به آن اضافه کنید.
  • آب داغ را روی این بریزید، درب ظرف را ببندید و خوب تکان دهید تا همه‌ی مواد مخلوط شود.
  • از ۱-۲ قاشق غذاخوری از این مخلوط برای شستشوی دهان خود پس از مسواک زدن استفاده کنید.
  • دهان خود را با آب ساده بشویید.

می‌توانید دهان شویه‌ی دارچین را برای استفاده در آینده در ظرف بدون هوا نگهداری کنید.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از بوی بد دهان

  • بهتر است هر روز حداقل دو بار بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و هر ۲ الی ۳ ماه یک‌بار مسواک خود را عوض کنید.
  • با مسواک زدن زبان، مواد غذایی و سلول‌های مرده را از روی آن حذف می‌کنید و موجب رفع پلاک‌های میکروبی می‌شوید.
  • تمیز کردن دائمی پروتزهای دهانی به کاهش بو بسیار کمک می‌کند. در صورت استفاده از دندان مصنوعی و ابزار ارتودنسی حتماً این نکته را رعایت کنید. همچنین استفاده از مسواک مخصوص ایمپلنت دندان به رفع این مشکل بسیار کمک می‌کند.
  • استفاده از نخ دندان به بیرون آمدن ذرات به‌دام افتاده بسیار کمک می‌کند و باعث تمیز ماندن سطح دندان می‌شود.
  • رژیم‌غذایی مناسب داشته‌باشید و از خوردن غذاهای دارای ادویه فراوان، سیر و پیاز خودداری کنید.
  • سعی کنید مصرف دخانیات را کنار بگذارید.

در چه مواقعی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بوی بد دهان شما بعد از گذشت ۴۸ ساعت برطرف نشد و یا در صورتی که مرتبا با این مشکل مواجه می‌شوید، ابتدا برای بررسی وضعیت دهان و دندان‌های خود به یک دندانپزشک مراجعه کنید. در صورتی که مشکل شما ارتباطی با سلامتی دهان و دندان‌هایتان نداشته باشد، دندانپزشک شما را به یک متخصص داخلی ارجاع خواهد داد.

جمع بندی نهایی

هیچکس دوست ندارد که در زمان حضور در یک جلسه مهم کاری و یا صحبت کردن با سایر افراد، نشانه‌هایی از بوی بد دهان خود را در چهره‌ی درهم کشیده‌ی اطرافیانش ببیند.

عارضه‌ی بوی بد دهان، مشکلی اجتماعی و بسیار مهم است که باید در اولین فرصت برطرف شود. لذا متخصصان کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان سعی کردند تا در این مقاله، شما را اصلی‌ترین دلایل بوی بد دهان و راهکارهای برطرف کردن این مشکل آشنا کنند.

با این حال، در صورتی که پاسخ پرسش یا پرسش‌های خود را در این مقاله پیدا نکردید، می‌توانید اطلاعات خود را در فیلد زیر وارد کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

اگر نیاز به مشاوره تلفنی دارید نام و شماره تماس خود را در فرم زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

سؤالات متداول در خصوص بوی بد دهان

برای رفع بوی بد دهان چی بخوریم؟

مصرف میوه‌های تازه‌ای مانند گلابی و سیب موجب تولید بزاق دهان و بهبود بوی بد آن می‌شود.

سریع‌ترین درمان طبیعی برای بوی دهان چیست؟

نوشیدن آب، جویدن آدامس و استفاده از دهانشویه.

کدام قرص برای رفع بوی بد دهان بهتر است؟

معمولا برای درمان بوی بد دهان قرص و یا کپسول دارویی تجویز نمی‌شود. با این حال، برای پیگیری بیشتر این موضوع، بهتر است که به دندانپزشکی و یا متخصص داخلی مراجعه نمایید.

علت بوی مدفوع از دهان چیست؟

عدم کارکرد صحیح روده‌ها و ابتلای طولانی مدت به یبوست اصلی‌ترین دلیل احساس بوی مدفوع از دهان است.

علت بوی بد دهان با وجود مسواک زدن چیست؟

اگر هم بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می‌کنید و هم دهانتان بو می‌دهد، بهتر است که به یک متخصص داخلی مراجعه کنید تا علت از درون بدن شما مورد بررسی قرار بگیرد.

بوی بد دهان ناشی از حلق به چه دلیل است؟

بوی بد ناشی از حلق و گلو معمولا به دلیل عفونت‌های دهان و دندان، مشکلات لوزه و یا عفونت‌های سینوسی است.

بهترین دهانشویه برای بوی بد دهان کدام است؟

دانشویه‌های حاوی فلوراید و غیرالکلی، مناسب‌ترین انواع دهانشویه برای ازبین بردن بوی بد دهان هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۸ / ۵. تعداد آرا: ۹۰۲

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

اشتراک در
اطلاع از
guest
23 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا

سلام من چندوقتی هست دهنم بوی بد میده کلی روش امتحان کردم ولی فایده نداشته دیگه خسته شدم نمیدونم باید چیکارکنم شما میدونید برای ازبین رفتن بوی بد دهان باید چیکار کرد

زهرا

اگر دندان عفونی و پوسیده ندارید مشکل معده هم ندارید اما دهانتون بو میده دلیل اصلیش کم آبی بدن ،سعی کنید آب زیاد بخورید مشکل برطرف میشه

یه کسی

درمان قطعی با بهترین و ارزان ترین راه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من حدود ۲۰ سالی هست که این مشکل و دارم کلی دوا و درمان و داروهای شیمیایی خمیردندان های مختلف با این وجود که دندونام سالم بود ولی هیچ تاثیری نداشت تا پنج دقیقه بعد از خوردن هر چیزی یا صبح ها وقتی از خواب بیدار میشدم بدتر میشد و کلی هم از جمع دوستان یا خانوادگی کناره گیری کردم به خاطر این مشکل و اما راه درمان قطعی این مشکل که اتفاقی امتحانش کردم و جواب صد در صد داد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آب جوشیده رو بذارید سرد بشه و بریزید تو یه ظرفی مثل جا نوشابه و بعد به اون نمک اضافه کنید به حدی که آب یکم مزه شوری بده و حس بشه که شوره
و تنها کاری که باید کنید در روزای اول بعد از خوردن وعده های اصلی این محلول و غرغره کنید و در دهانتان بچرخانید
و بعد از سه الی چهار روز فقط قبل از خواب و بعد از بیدار شدن این کار و انجام بدید و تغییرات و حس می کنید تمام!!!!!!!!!!!!
و پیشنهاد میشه که روزای اول بجای مسواک زدن با خمیر دندون با نمک این کار و انجام بدید

زهرا

خیلی مطالبتون عالی بود ممنونم
نظرات دوستان هم کمک کننده ست
از همه ممنون

بنده خدا

سلام من بیست سال دنبال درمان بوی بد دهان بودم چقد پول ریختم تو جیب دکترها و ازمایشگاهها… همه چیز نرمال و عالی بود هیچ دکتری نتونست تشخیص بده از چیه..انقدر سرچ کردم و طب سنتی و انواع گیاهان دارویی رو هم تست کردم ..پدر خودمو دراوردم …ولی انگار نه انگار همشون موقت و کوتاه .
در یک گروه چندهزار نفری هم همه تجربیاتشونو گفتن ولی کسی به درمان نرسیده بود حتی اقایی علاوه بر ایران در امریکا هم دنبال درمان رفته بود و هیچ دکتری نفهمید مشکلش از چیه …این یعنی علم بشر هنوز چقد عاجز و ناقصه….از همه بدتر دیدم دندونپزشکم خودش این مشکل رو داره …
تا اینکه به ایه ای از قران برخوردم که خداوند وعده شفا داده بود…(۸۲ سوره اسرا) روی بیماری قلبم تست کردم دست گذاشتم روی قلبم و روزی هزار بار این ایه رو خوندم و بعد از فقط ده روز در کمال تعجب معجزه شد و قلبم و دردهایی که یکسال درگیرم کرده بود خوب شد…
یکی از اقوام سرطان داشت اوضاش خوب نبود …بهش گفتم این ایه رو بخون قول میدم خوب میشی ..باور نداشت ولی خوند و اونم خوب شد …به هرکس گفتم هردردی داشت خوب شد
بعد برای بوی دهانم خوندم .. دیدم زود جواب نداد
به همراه سوره حمد و ایه دیگه ای خوندم و بالاخره از شرّ بوی بد دهانم هم خلاص شدم خداروشکر
خدارو بینهایت شکر میکنم هرروز در سجده
هر درد و مرضی هرکس داره قران بخصوص سوره حمد شفای کامله
امیرالمومنین فرمود کسی که با حمد شفا نگیره با هیچ چیز دیگه هم خوب نخواهد شد
حتما به احترام کلام خدا باوضو بخونید
۱ . هفتاد بار سوره حمد (حتما با تمرکز و توجه به معنی)
۲. ایه ۸۲ سوره اسراء… تا للمومنین کافیه ..با توجه به معنی ( ۷۰ بار یا هرتعداد بیشتر که خواستید )
۳ . ایه ۸۰ سوره شعرا …و اذا مرضتُ و هو یشفین (۷۰ بار یا بیشتر )
این ایات وعده شفای خداست به بندگانش پس ردخور نداره
این سه مورد رو هر روز تاکید میکنم هر روز مرتب و منظم تا نتیجه بخونید اگر طول کشید ناامید نشید ادامه بدید
سعی کنید بینش حرف نزنید و کاملا با توجه و تمرکز بخونید
(یادتون باشه درست تلفظ کنید مثلا کلمه شفا با کسره درسته ، با فتحه معنیش عوض میشه )
سلامت و تندرست باشید و شکر خدا رو هرگز فراموش نکنید

Die

آخی فقط سوره ی خدا رو دیدی چه خدای مهربونی که چشش خیلی هارو نمیبینه

محمد

خیلی جالب بود، در پناه حق

محمد

دوستان علت بوی بد دهان فقط لوزه متورم است
از من شنیدید عمل کنید تضمینی

اهم اهم

من عمل کردم در بچه گی
ولی الا مشکل دارم …

عسل

من انجامش می دم ولی شک دارم منم می خوام نماز شروع کنم

عباس منصوري

دروردبر شما ، اولین عامل رفع بوی بد دهان درست مسواک زدنه ، اگر با مسواک زدن بوی بد دهان رفع نشد ، اولین کار استنشاق آب نمکه که اثر کاملا مثبتش رو در مورد چند نفر دیدم و علت اون هم پاکسازی سینوس ها و مجاری تنفسی از باکتری های بد بوست . بهتر است از محلول آب نمکی که در داروخانه ها میفروشن استفاده کنیم ولی میشه یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب (اگر آب جوش سرد شده باشه خیلی بهتره) حل کنید ، کمی در مشت بریزید و از راه بینی با نفس عمیق کشیدن محلول رو وارد بینی کنید (اگر به حلقتون رفت و کمی هم خوردید اشکالی نداره) . چند بار تکرار کنید تا یک لیوان کامل . دفعات اول اذیت میشید ولی کم کم یاد میگیرید و عادت میکنید . هفته ای یک بار انجام بدید تا از شر بوی بد دهان خلاص بشید.

یگانه

سلام .دختر من گاهی اوقات دهانش بوی بد میده وقتی قرص مترونیدازل بهش میدم خوب میشه.مشکل از چیست تمام دندان هاش رو هم درست کرده و اورتدنسی هم انجام داده

سهیل

سلام اگه دندوناتون سالمه و زبان رو مسواک میزنید و مشکل معده ندارین بالای نود درصد مشکل از ریه ها و خلط گلوست. بهتون توصیه میکنم برین قرص جوشان استیل سیستئین بگیرین و هر روز یک دونه توی یک لیوان آب بخورین قیمتشم گران نیست در حد۲۰؛هزار تومنه
من خودم این مشکل رو داشتم رفع شد خواستم یه کمکی کرده باشم فقط دعای خیر کنید همین انشالله همه تون خوب میشین

الهه

سلام احتمال زیاد عفونت معده با باکتری اچ پیلوری باشه

مرادی

یه دکتری هم بمن دمنوش های کبد داد برای بوی دهن اولاش الکی بود ولی کم کم واقعنی برطرف شد هنو باورم نمیشه از وقتی یادم میومد همین بود وضعم ولی الان واقعن خوشحالم همش خجالت میکشیدم یه جا حرف بزنم

الهه

حالا چی بهت داده بود که مصرف کنی ..؟

ناشناس

اول باید فهمید بوی بد دهان منشاش کجاست که برای بسیاری از افراد سنگ لوزه است اما خودشون بی خبرن خوده من همین یکماه قبل فهمیدم سنگ لوزه دارم شروع کردم به آب جوش ولرم شده و نمک دریا و کمی جوش شیرین رو باهم مخلوط کردم و به عنوان دهانشویه استفاده کردم یبار قبل خواب و یبار هم اگه حوصله ام بکشه بعد از ناهار و دومین چیزی که واقعا برای رفع سنگ لوزه خوبه دمنوش عناب و پونه کوهی و آویشن هست هرکدوم رو پیدا کردید دم کنید عناب که خیییییلی خوبه واسه لوزه تو آب آشامیدنی هم میگن گلاب بریزید خوبه ولی خب گرونه من تهیه نکردم فعلا میگن ماساژ دادن گلو با روغن یاهدانه همون قسمتی که لوزه درونش قرارداره خوبه ولی من چون ترسیدم موهای گلوم زیادبشه اینکارو نکردم فعلا و اینکه صبح ناشتا و شب قبل مسواک یک قاشق غذاخوری عسل بخورید یعنی غذای اول و آخرتون عسل باشه غرغره جوشانده جو رو هم میگن مفیده البته من استفاده نکردم فعلا سیر هم میگن خوبه تو آش بریزید و کلا سعی کنید گرمیجات بخورید

ناشناس

صبح ها ناشتا مسواک زده و یک قاشق عسل بخورید (بدون آب)البته میتوانید به عسلتان زنجبیل نیز اضافه کنید ویا سیاهدانه ی آسیاب شده را بلافاصله با عسل مخلوط کنید البته برای خانم های باردار ممنوع است.
جویدن کندر و یا دم کردن کندر نیز در این زمینه مفید واقع میشود

مری

سلام خسته نباشید من همیشه خلط دارم و احساس میکنم آب بینی مو قورت میدم و اینکه همیشه از دهنم بو میاد مسواک هم میزنم ولی بعد دو دیقه باز دهنم بود میده و مزه دهنم بده

مطالب و مقالات مرتبط :