آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو
۴.۹
(۴۲۳۸)

جراحی افزایش طول تاج دندان

تاج دندان در واقع همان مینای دندان است که بر روی یک دندان طبیعی قرار می‌گیرد. گاهی اوقات این تاج در هنگام صحبت کردن و لبخند زدن، کوتاه‌تر از حالت طبیعی دیده می‌شود و نهایت باعث احساس نارضایتی فرد از لبخندش می‌شود. جراحی افزایش طول تاج دندان در این زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان همراه باشید تا با این جراحی و هر آنچه که لازم است درباره‌ی آن بدانید آشنا شوید.

جراحی افزایش طول تاج دندان چیست؟

جراحی افزایش طول تاج نوعی جراحی ترمیمی، سرپایی و نهایتا یک ساعته است که در کلینیک دندانپزشکی انجام می‌شود. در این فرایند،  قسمتی از بافت لثه که روی دندان قرار دارد برداشته می شود تا قسمت بیشتری از دندان نمایان شود.

علت جراحی افزایش طول تاج دندان چیست؟

افراد به دلایل متفاوتی به انجام این جراحی روی می‌آورند. برای مثال، کسانی که به صورت موروثی دندان‌هایی کوچک دارند؛ یا افرادی که در هنگام لبخند زدن، بخش عظیمی از لثه‌هایشان نمایان می‌شود.

جراحی افزایش طول تاج دندان چیست؟

علاوه بر این موضوعات، دلایل دیگری نیز برای انجام دادن جراحی افزایش طول تاج دندان وجود دارد. برای مثال:

  • پوسیدگی دندان و آسیب به لثه
  • نیاز به انجام فرایند ترمیم دندان
  • نیاز به نصب روکش دندان
  • رفع مشکل حفره­‌های دندانی زیر لثه
  • دست­یابی به شکستگی دندان در زیر خط لثه
  • پیش از انجام بریج یا پل دندان
  • اصلاح طرح لبخند
  • نیاز به انجام فرایند لمینت دندان یا کامپوزیت دندان

مراحل افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان طی چند مرحله صورت می‌گیرد که در ادامه به اصلی‌ترین مراحل آن اشاره می‌شود.

  • انجام معاینه و بررسی عکس‌های دندان.
  • تزریق بی حسی موضعی به محل جراحی.
  • تعیین بخش‌هایی از لثه که باید از روی دندان کنار زده شود.
  • شستشوی محل جراحی با محلول مخصوص.
  • انجام درمان‌های تکمیلی.
  • برگرداندن لثه به جای خود و بخیه زدن.
  • پانسمان محل جراحی.

مزایای انجام جراحی افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان دارای مزایایی است که فرد را به انجام این عمل ترغیب می‌کند. تعدادی از این مزایا شامل موارد زیر است.

  • انجام این عمل یک باره است و نیازی به ترمیم یا انجام مجدد آن نیست.
  • عدم آسیب به لثه‌ها پس از انجام عمل.
  • نصب روکش روی دندان پس از این جراحی تسهیل می‌شود.
  • دندانپزشک همزمان با جراحی افزایش طول دندان اقدام به جرمگیری و زدودن پلاک‌های دندانی می‌کند.
  • زیبایی لبخند و دندان‌ها را به همراه دارد.
  • احتمال پوسیدگی دندان‌ها با این عمل کاهش پیدا می‌کند.
  • قالبگیری ایمپلنت با این عمل تسهیل می‌شود.

مزایای جراحی افزایش طول تاج دندان

روش های جراحی افزایش تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان می‌تواند از ۳ طریق صورت بگیرد.

در ادامه، به معرفی هر یک از این روش‌ها و مزایا و معایب آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • جراحی افزایش تاج دندان به روش جراحی سنتی

در این روش پس از تزریق بی حسی موضعی، بخشی از لثه که برای درمان عمیق ریشه و دندان مورد هدف است برش خورده و کنار زده می‌شود و پس از انجام ترمیم دندان‌ها، لثه به جای خود برمی‌گردد. 

به این روش سنتی ژنژیوکتومی نیز گفته می‌شود. در این روش لازم است پس از برش ایجاد شده توسط اسکالپل محل جراحی بخیه زده شود. طول درمان لثه پس از انجام جراحی سنتی افزایش طول تاج دندان حدودا ۱۰ روز است.

  • افزایش تاج دندان با لیزر

این روش به نام لیزر درمانی نیز شناخته می‌شود. در لیزر درمانی با استفاده از لیزر، بخشی از لثه هدف برداشته می‌شود. این روش بسیار سطحی و جزیی است و عمدتا برای مشکلات عمیق مثل مشکلات ریشه‌ای یا شکستگی‌های عمیق دندان کاربردی ندارد.

افزایش طول تاج دندان با لیزر در مقابل سایر روش‌ها مزایای بیشتری دارد. برای مثال، خونریزی کمتری در این روش اتفاق می‌افتد. زیرا لیزر دقت عمل بالایی در برش لثه دارد و این امر به معنای کم شدن خونریزی، کم شدن درد و حتی تورم در ناحیه لثه مورد نظر می‌شود.

افزایش تاج دندان با لیزر

علاوه بر این، طول بهبودی شما پس از انجام این جراحی با لیزر، بسیار کوتاه‌تر از جراحی به روش سنتی خواهد بود و شما پس از گذشت ۲ الی ۳ روز می‌توانید به شرایط نرمال و طبیعی خود بازگردید.

  • افزایش تاج دندان با الکتروسرجری

از این روش عمدتا برای زیبایی لثه استفاده می‌شود و غالبا افرادی که دارای لبخند لثه‌ای از آن استفاده می‌کنند. این روش در مقایسه با روش‌های دیگر تهاجم کمتری دارد. علاوه بر این، خط لثه به صورتی زیبا و متقارن (بدون نیاز به بخیه) برداشته می‌شود.

کدام روش جراحی تاج دندان مناسب تر است؟

با توجه به پیشرفت روزانه تکنولوژی در دنیا، خصوصا در علوم مرتبط با پزشکی و دندانپزشکی، ما استفاده از تجهیزاتی که منجر به بالا رفتن دقت دندانپزشک می‌شود را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

جراحی افزایش طول تاج دندان با لیزر یکی از بهترین روش‌های انجام این جراحی است. چراکه این ابزار علاوه بر دقت بالا، هزینه کمی دارد و طول درمان لثه‌ها نیز در این روش (نسبت به زمانی که باید لثه را بخیه کنید) بسیار کوتاه تر است.

با این وجود، بهتر است انتخاب بهترین روش جراحی تاج دندان را به دندانپزشک خود بسپارید. زیرا او بیشترین میزان اشراف را به دندان‌های شما و متدهای دندانپزشکی دارد.

خطرات احتمالی جراحی افزایش طول تاج دندان

مهمترین خطری که ممکن است پس از عمل تاج دندان برای فرد ایجاد شود، بروز عفونت در محل جراحی است. شما می‌توانید با رعایت توصیه‌های دندانپزشک، مصرف داروهای تجویز شده و رعایت بهداشت دهان و دندان خود، از این احتمال جلوگیری کنید.

علاوه بر این، ممکن است تا مدتی نسبت به سرما و گرما حساس شوید (که این مشکل به دلیل بیرون بودن دندان از لثه است). اما این مشکل نیز پس از  تکمیل دوره درمان برطرف خواهد شد.

در کدام مورد بهتر است به جای جراحی افزایش طول تاج، دندان را بکشیم؟

برخی مواقع دندانپزشک به جای افزایش طول تاج متخصص به شما پیشنهاد میکند که دندان خود را بکشید. در شرایطی که پوسیدگی دندان شدید و عمیق باشد و یا در مواقعی که شکستگی زیاد باشد به دلیل کوتاهی ریشه دندان در استخوان فک، امکان افزایش طول تاج وجود ندارد.

اگرچه دندانپزشکان همیشه سعی در نگه داشتن دندان‌‌های شما دارند؛ اما در صورتی که حفظ دندان متصور عمر زیادی نباشد، چاره ای جز کشیدن دندان برای آن‌ها باقی نمی‌ماند.

اقدامات لازم پیش از جراحی تاج دندان

در صورتی که تصمیم به جراحی تاج دندان خود گرفته‌ باشید و یا دندانپزشک به شما پیشنهاد انجام این فرایند را داده باشد؛ باید به چند نکته توجه ویژه‌ای نشان دهید. رعایت نکاتی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم منجر به داشتن یک جراحی تاج دندان خوب با کمترین میزان عوارض و بهترین نتیجه خواهد شد.

اقدامات لازم پیش از جراحی تاج دندان

  • پیش از جراحی دندان‌های خود را مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دهانشویه استفاده کنید.
  • ملزومات لازم برای دوران نقاهت خود را خریداری کنید.
  • کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان داشتن نی برای نوشیدن راحت‌تر مایعات را به شما پیشنهاد می‌کند.
  • در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون (مانند آسپرین) این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید و ترجیحا از ۳ روز قبل از جراحی، مصرف این دارو را قطع کنید.

عوارض احتمالی جراحی افزایش طول تاج دندان | راهکارهای کم کردن عوارض

پس از انجام جراحی تاج دندان ممکن است مواردی مشاهده کنید که شما را نگران کند. با توجه به اینکه متخصص شما قطعا توصیه‌هایی را برای پیشگیری از این موارد خطرناک ارائه می‌کند، عمل به این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند دوران بهبودی را به راحتی طی کنید.

تعدادی از این عوارض و راهکار رفع آن‌ها در ادامه قابل مشاهده خواهد بود.

  • خونریزی و یا ترشح خونابه از محل جراحی: به دلیل انجام جراحی بروز خونریزی تا حدودی طبیعی است و ممکن است تا چند ساعت نیز ادامه داشته باشد. در صورت خونریزی یک گاز استریل را به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی محل خونریزی قرار دهید.
  • تورم محل جراحی: ورم کردن یکی دیگر از عوارض شایع پس از این جراحی است. برای رفع آن تا سه روز پس از عمل از کمپرس یخ روی صورت (در قسمت جراحی شده) استفاده کنید و آن را به مدت ۱۵ تا ۳۰ روی صورتتان قرار دهید.
  • بروز درد در محل جراحی: با توجه به وسعت و عمق جراحی امکان دارد پس از رفع شدن اثر داروی بی حسی موضعی فرد احساس درد و ناراحتی در محل جراحی داشته باشد. برای کاهش درد از مسکن‌های تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده کنید. 
  • ایجاد حالت تهوع پس از جراحی: برخی افراد به دلیل احساس درد و عوارض داروی بی حسی دچار حالت تهوع می‌شوند. در این شرایط کمی غذای نرم بخورید و پس از آن از مسکن استفاده کنید تا علائم شما کاهش پیدا کند.
  • حساسیت دندان‌ها به سرما و گرما: حساس شدن نسبت به سرما و گرما تا یک ماه پس از جراحی نیز با شما همراه خواهد بود. دلیل این موضوع باز شدن ناحیه ریشه دندان است که البته موضوع نگران کننده‌ای نیست. طی این مدت از خوردن و آشامیدن خوراکی‌های سرد یا داغ خودداری کنید.

دوران بهبود و نقاهت پس از جراحی افزایش طول تاج دندان

تمام فرایندهایی که به ایجاد تغییری جسمی منجر می‌شوند، نیاز به گذراندن دوران بهبود و نقاهت دارند. از کشیدن دندان گرفته تا عصب کشی کردن و حتی جراحی افزایش طول تاج دندان!

دوران بهبود و نقاهت پس از جراحی افزایش طول تاج دندان

داشتن احساس درد، ناراحتی و حساس بودن لثه‌ها نسبت به حرکات لب در روزهای اول پس از جراحی لثه عادی است. دندانپزشک برای جلوگیری از تشدید این موارد برای شما مسکن تجویز خواهد کرد. با این وجود، تا زمانی که دوران نقاهت شما (بین یک تا دو هفته) به اتمام نرسد، عوارض جانبی این جراحی با شما همراه خواهد بود.

فراموش نکنید که باید در این دوره از هر اقدامی که ممکن است منجر به تحریک لثه شود پیشگیری کنید. همچنین در صورتی که این عمل دارای بخیه باشد لازم است پس از گذشت یک هفته برای کشیدن بخیه‌ها به دندانپزشک خود مراجعه کند.

مراقبت های بعد از عمل افزایش طول تاج دندان

عمل تاج دندان نیز مانند هر عمل دیگری نیازمند مراقبت است تا طول درمان به درستی طی شود و فرد کمترین درد و ناراحتی را متحمل شود. مهمترین نکات مراقبتی پس از این عمل عبارت است از:

پرهیز از مصرف غذاهای سفت، داغ و تند: به دلیل حساسیت لثه‌ها و احتمالا ریشه دندان‌ها بهتر است تا چند هفته غذاهای نرم و با دمای معتدل بخورید. این رژیم غذایی باید تا زمان کشیدن بخیه‌ها یعنی به مدت یک هفته رعایت شود.

استفاده از کمپرس سرد در ناحیه مورد جراحی: از کمپرس سرد برای کاهش التهاب استفاده کنید.

شستشوی مرتب دهان با دهانشویه: استفاده از دهان شویه پس از جراحی باید به مدت یک هفته در دستور کار قرار گیرد. شستشوی دهان با دهان شویه باید حداقل روزانه دو تا سه مرتبه انجام شود.

پرهیز از تماس مسواک با محل جراحی: به مدت یک هفته از تماس مسواک با ناحیه جراحی خودداری کنید. این کار باعث بروز خونریزی می‌شود.

عدم استفاده از دخانیات: در مدتی که اقدام به جراحی کرده‌اید از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی خودداری کنید. بی توجهی به این موضوع می‌تواند باعث طولانی شدن دوره نقاهت و حتی خونریزی در محل جراحی شود.

تنظیم بالش در زمان خواب: طی ۲۴ ساعت نخست پس از جراحی سعی کنید ارتفاع سر در زمان خوابیدن از قلب بالاتر باشد تا احتمال خونریزی کاهش پیدا کند.

هزینه جراحی افزایش طول تاج دندان

قیمت جراحی افزایش طول تاج دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال، اینکه دندانپزشک از چه روشی برای انجام این فرایند استفاده کند، یا اینکه به چند جلسه درمانی برای این جراحی نیاز خواهید داشت.

هزینه جراحی افزایش طول تاج دندان

سایر عوامل موثر بر قیمت جراحی تاج دندان شامل موارد زیر است:

  • وسعت محل درمان
  • اندازه رشد لثه
  • کمک هزینه بیمه
  • مهارت دندانپزشک
  • تعداد دندان‌های تحت درمان
  • و…

تعرفه نهایی این فرایند پس از بررسی تمام این موضوعات اعلام خواهد شد. با این وجود، ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، تعرفه جراحی افزایش طول دندان را در مقاله‌ای دیگر شرح داده‌ایم.

جمع بندی نهایی

ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان روش‌های مختلف افزایش طول تاج دندان‌ها را به همراه مزایا، عوارض و توصیه‌های مهم مراقبتی پس از انجام این جراحی شرح دادیم.

کلینیک دکتر بنیانیان به عنوان یکی از بهترین کلینیک های دندانپزشکی در تهران  از حضور دندانپزشکانی ماهر و با تجربه بهره‌مند است. همچنین با کمک تجهیزات به روز این کلینیک، کلیه خدمات مربوط به جراحی لثه و جراحی افزایش طول تاج دندان به شما عزیزان ارائه می‌شود.

در صورت نیاز به دریافت نوبت و مشاوره، می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ تماس حاصل نمایید و یا به کلینیک دکتر بنیانیان، واقع در میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، واحد ۷ مراجعه نمایید.

سوالات متداول جراحی افزایش طول تاج دندان

لبخند لثه ای یکی از ناهنجاری‌های صورت است که هنگام لبخند زدن یا صحبت‌کردن دندان‌ها و لثه‌ها بیش از حد نمایان می‌شوند و شخص نمی‌تواند لثه های خود را از دید پنهان کند. این مشکل در زیبایی صورت بسیار تأثیرگذار است و ممکن است در جویدن و صحبت‌کردن فرد نیز تأثیر منفی بگذارد. همچنین باعث کاهش اعتماد به نفس فرد نیز می‌شود.

وجود مشکل اوربایت دلیلی برای ایجاد لبخند لثه‌ای نیست، اما ممکن است برخی‌ها هر دو مورد را با یکدیگر داشته‌باشند. از جمله رایج‌ترین عوامل ایجاد لبخند لثه ای می‌توان به بیش‌فعال بودن بافت عضلانی لب، دندان قروچه و رشد غیر طبیعی دندان‌ها اشاره کرد.

جراحی لیفت لثه یکی از راهکارهای منحصربه فرد برای حذف لبخند لثه‌ای است که به زیبایی لثه و لبخند فرد بسیار کمک می‌کند و باعث می‌شود عضلات لب بالا فعالیت کمتری داشته‌باشند.

در این روش نیازی به جراحی و بخیه نیست؛ در فرآیند لیزر بهبودی لثه در کمترین زمان ممکن رخ می‌دهد. با استفاده نکردن از ابزارهای جراحی سنتی مانند چاقوی جراحی، پزشک بافت کمتری را درگیر جراحی می‌کند و  از این طریق درد، خونریزی و التهاب در میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

  • خونریزی که ۲۴ ساعت یا بیشتر وجود داشته باشد.
  • دردی ضربان دار که با داروهای مسکن تسکین نمی‌یابد.
  • افزایش تورم در بخش صورت، فک یا لثه.
  • وجود ترشحات به خصوص چرک در لثه.
  • مشکل در باز کردن دهان.
  • تب، به خصوص تب با درجه پایین که ادامه دار است یا افزایش می‌یابد.

در چند روز اول، شما باید عمدتا غذاهای نرم و خنک مانند ماست، تخم مرغ، ماکارونی، سبزیجات نرم و بستنی بخورید. تا زمانی که لثه های شما به طور کامل بهبود یابد، از غذاهای تند و همچنین غذاهای حاوی دانه، از جمله: کیوی اجتناب کنید.

اگر قصد بیهوشی دارید، دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که حداقل هشت ساعت قبل از جراحی چیزی نخورید یا ننوشید . در صورت نیاز به مصرف دارو، در صورت لزوم فقط از یک جرعه کوچک آب استفاده کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا از هرگونه خطر آسپیراسیون در حین جراحی جلوگیری کنید.

در زمان جراحی دندان‌ها و لثه‌ی شما بی حس خواهند بود. لذا هیچ احساس دردی در این ناحیه وجود نخواهد داشت. اما پس از اتمام فرایند جراحی، درد و ناراحتی در آن منطقه تشدید خواهد شد. این مشکل با مصرف داروهای مسکن و گذشت زمان التیام پیدا خواهد کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴.۹ / ۵. تعداد آرا: ۴۲۳۸

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها