آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو
۴.۷
(۴۵۴۰۳)

پروتز دندان

دندان مصنوعی

بسیاری از افرادی که پس از از دست دادن دندان خود به کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان مراجعه می‌کنند، نگران این هستند که آیا دندان از دست رفته‌ی آن‌ها قابل جایگزینی هست یا خیر؟ نگران نباشید! دندان از دست رفته با روش‌های مختلفی قابل جایگزینی است. پروتز دندان یکی از این روش‌های کاربردی در جایگزین کردن دندان است. روکش دندان، لمینت دندان و کامپوزیت دندان، همگی نوعی پروتز دندانی به حساب می‌آیند که در ادامه بیشتر در خصوص آن‌ها خواهیم شنید.

آشنایی با پروتز دندانی

پیشرفت‌های بی‌شمار در علم پزشکی در سال‌های اخیر، پروتزهای دندانی را وارد بازار کرده است. این پروتزها، جایگزینی طبیعی‌تر و مناسب‌تر برای دندان‌ها یا بافت‌های از دست رفته می‌باشد.

به گونه‌ای که در اکثر مواقع، تشخیص پروتز دندان از دندان‌های طبیعی بسیار دشوار است. همچنین اگر نصب پروتز به درستی انجام شود نه تنها غذا خوردن را آسان‌تر می‌کند، بلکه اعتماد به‌ نفس فرد را نیز افزایش می‌دهد.

در حقیقت دندان‌ها به دلایل گوناگونی از جمله پوسیدگی و صدمه دیدن، شکل طبیعی و اصلی خود را از دست می‌دهند. در این هنگام است که با استفاده از پروتز دندان به اصلاح طرح لبخند، تعویض و ترمیم دندان‌های آسیب دیده می‌پردازند.

پروتز دندان چیست؟

پروتز دندانی نوعی وسیله دندانپزشکی است که جای دندان از دست رفته را می‌گیرد یا نقص دندان را می‌پوشاند. این وسایل دندانپزشکی شامل ایمپلنت دندان، تاج، پل، دندان مصنوعی و روکش دندان است. برخی از این پروتزها قابل جابجایی در دهان و برخی دیگر ثابت هستند.

پروتز دندان چیست؟

دکتر بنیانیان در این مقاله، تعریف دیگری نیز برای پروتز دندان ارائه کردند:

پروتزهای دندانی، بهترین راهکار برای ترمیم دندان آسیب دیده و یا از دست رفته است که با توجه به طراحی منحصر به فردی که برای هر شخص دارند، علاوه بر کاربرد بالا، تاثیر زیادی نیز روی زیبایی چهره فک می‌گذارند.

این پروتزها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی و توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع پروتز دندان

به طور کلی می‌توان پروتزهای دندانی را به سه دسته تقسیم کرد:

  • پروتز دندان ثابت

    روکش تک واحدی دندان، بریج دندان، ونیر، اینله و آنله و ایمپلنت دندان

  • پروتز دندان متحرک

    پروتز دندانی پارسیل، دندا مصنوعی

  • پروتز دندان نیمه متحرک

    اوردنچر متکی بر ایمپلنت

هر یک از این پروتزها برای شرایط خاصی مناسب تر هستند و ممکن است برای گروهی از افراد، فواید بیشتری نسبت به گروه دیگر داشته باشند. در ادامه، به توضیح هر یک از انواع پروتز دندان خواهیم پرداخت.

پروتز دندان ثابت

پروتز ثابت دندان یکی از انواع مختلف پروتزها می‌باشد که معمولا به نام عمومی روکش دندان در بین افراد جامعه شناخته می‌شود. در صورت استفاده از پروتز دندان ثابت، نمی‌توانید آن را از دهان خود خارج کنید. به همین دلیل، این پروتز در دسته بندی پروتزهای ثابت قرار می‌گیرد.

پروتز ثابت می‌تواند بر روی ایمپلنت یا دندان اصلی فرد قرار بگیرد. این موضوع، بستگی به وضعیت و شرایط دندان شما دارد و تشخیص آن بر عهده دندانپزشک است.

این نوع پروتز به وسیله چسب مخصوص یا پیچ به دندان یا ایمپلنت دندان وصل می‌شود و فقط دندانپزشکی که برای نصب روکش به آن مراجعه کرده‌اید می‌تواند آن را از دهان شما خارج کند.

پروتز دندانی ثابت خود انواع مختلفی دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- روکش تک واحدی دندان (single dental crown)

زمانی که ساختار دندان ضعیف باشد و نیاز به محافظت و حمایت داشته باشد، می‌توان از روکش استفاده کرد. همچنین در برخی موارد روکش دندان برای زیبایی نیز استفاده می‌شود. بعضی افراد به دلیل نداشتن بعضی از دندان‌های آسیابی مشکلاتی را در جویدن و بلع دارند که روکش دندان به کمک این افراد می‌آید و جویدن را برای افراد راحت‌تر می‌کند.

۲- بریج دندان (dental bridges)

از انواع پروتزهای دندانی می‌توان به بریج دندان اشاره کرد. پروتز ثابت دندان که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد همین نوع از پروتز دندان است. از این نوع پروتز زمانی استفاده می‌شود که بیمار بیشتر از یک دندان را از دست داده باشد و دندان‌های از دست رفته بین دو دندان دیگر قرار گرفته باشند. در این حالت دندان‌های کناری تراشیده می‌شوند و یک پل یا bridge بین دندان‌های اصلی زده می‌شود. بدین صورت ناحیه خالی بین دندان‌ها پر می‌شود و زیبایی فرد باز می‌گردد.

اینله ها و انله ها ( Inlays And Onlays )

۳- ونیرها (Veneer)

لمینت دندان یا ونیرها یکی از مدرن‌ترین رویکردهای حل مشکلات زیبایی در دندانپزشکی پیشرفته امروزی است.
ونیرهای لمینتی بسیار نازک هستند و به سطح جلویی دندان موجود میچسبند. در نتیجه استفاده از لمینت، شما لبخندی زیباتر و طبیعی‌تر از همیشه خواهید داشت.

۴- اینله ها و انله ها ( Inlays And Onlays )

در مواردی که پوسیدگی‌های دندان، تاج دندان را به شدت تخریب کرده است یا زمانی که میزان حفره ایجاد شده در دهان به قدری زیاد باشد که نتوان از روش‌های کلاسیک برای پر کردن دندان استفاده کرد، اینله و اونله به کار برده می‌شود.

اینله و انله دندان، نسبت به روکش دندان بسیار با دوام‌تر و مستحکم‌تر هستند. اینله و انله دندان با پر کردن دندان کاملا متفاوت است. در این روش، ساختار دندان حفظ می‌شود و پس از قالب گیری، قسمت مشخص شده دندان در لابراتوار ساخته می‌شود.

اینله ها و انله ها ( Inlays And Onlays )

۵- ایمپلنت‌ های دندانی ( Dental Implants )

یکی از جایگزین‌های ریشه دندان، ایمپلنت است. ایمپلنت دندان با یک پایه قوی در فک، چیزی شبیه به یک دندان واقعی را برای شما ایجاد می‌کند. این قطعه از تیتانیوم خالص تولید می‌شود که ضرری برا بدن انسان ندارد و به شکل یک میله باریک در استخوان فک قرار می‌گیرند. انواع ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • اندوستیال (endosteal): این نوع ایمپلنت در درون استخوان فک قرار می‌گیرد که امروزه تنها از این نوع ایمپلنت به دلیل استحکام بیشتر استفاده می‌کنند.
  • ساب‌پریوستیال (subperiosteal): این نوع از ایمپلنت بر روی استخوان آرواره و در زیر بافت لثه قرار می‌گیرد و امروزه دیگر از این نوع ایمپلنت استفاده‌ای نمی‌شود.
 
ایمپلنت های دندانی ( Dental Implants )

پروتزهای دندانی متحرک

پروتز متحرک دندان، هم به راحتی بر روی لثه‌ها قرار می‌گیرد و هم می‌توان به آسانی آن را از دهان خارج کرد. در صورتی که فرد تمامی دندان‌های خود را کشیده باشد، می‌تواند از پروتز متحرک کامل استفاده کند.
پروتز متحرک دندان
در بسیاری از مواقع، بیمار ممکن است در ابتدای استفاده از این نوع پروتز احساس خوبی نداشته باشد اما با استفاده بیشتر و گذشت زمان این حس از بین می‌رود.

از معایب این نوع پروتز دندان، تحلیل رفتن استخوان فک به مرور زمان است. برای جلوگیری از این مشکل، باید هر ۱ تا ۲ سال یکبار استخوان فک چک شود و هر ۵ تا ۷ سال یکبار نیز باید جایگزینی استخوان‌ها صورت گیرد.

در ادامه به معرفی انواع پروتز دندان متحرک خواهیم پرداخت.

۱- پروتز دندانی پارسیل (partial prosthesis)

پروتز دندانی پارسیل که به نام «دندان تکه‌ای» نیز شناخته می‌شود یکی از انواع پرکاربرد پروتز هستند. جالب است بدانید که پروتز پارسیل خود دارای انواع مختلفی است که در زیر به آن‌ها اشاره کردیم:

  • پروتز دندانی پارسیل فلیپر (سراسر آکریل)
  • پروتز کرم کبالت

البته توجه داشته باشید که پروتز دندانی پارسیل به دلیل داشتن گیره‌های از زیبایی ظاهری برخوردار نیست. 

پروتز دندانی پارسیل (partial prosthesis)

۲- پروتز کامل دندان یا دست دندان (denture)

پروتز کامل دندان یا دست دندان نوعی پروتز متحرک و مناسب افرادی است که هیچ دندانی در دهان خود ندارند (برای مثال افراد مسن و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها).

این در حالی است که این روزها به دلیل وجود ایمپلنت و سپس لمینت دندان، استفاده از پروتز کامل دندان یا دست دندان به شدت کاهش یافته است. البته توجه داشته باشید ایمپلنت دندان در مقایسه با پروتز کامل دندان بسیار هزینه بردار و گران است.

جالب است بدانید که پروتز کامل نیز در دو نوع معمولی و لثه نرم موجود می‌باشد. هر دوی این مدل‌ها نیز از دو قسمت سفید (دندان) و صورتی (لثه) تشکیل می‌شود.

توجه داشته باشید که تمیز نمودن لثه نرم بسیار دشوار و طاقت فرسا است. همچنین احتمال رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها در خلل و فرج لثه‌های نرم بسیار زیاد است. به همین دلیل، این روزها کمتر کسی از پروتز کامل دندان استفاده می‌کند.

پروتز کامل دندان یا دست دندان ( denture)

مزایای پروتزهای متحرک

پروتزهای متحرک این قابلیت را دارند که اختیار آنها در دست بیمار باشد. در این نوع پروتزها، به چسب و تراش دندان‌های مجاور (در صورت استفاده از پروتزهای جزئی) نیاز نخواهد بود.

ضمن اینکه این نوع پروتزها مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند؛ به راحتی در دهان جا می‌‎گیرند، باعث زیبایی دهان و دندان می‌شوند، صحبت کردن و غذا خوردن با آن‌ها نیز راحت است.

مزایای پروتزهای متحرک

پروتزهای دندانی نیمه متحرک ( Over Denture )

اوردنچر (over denture) نوعی پروتز دندانی نیمه متحرک است که بر روی دو پایه دندانی یا چند پایه ایمپلنت قرار می گیرد و نسبت به پروتزهای دیگر راحت‌تر است. این نوع پروتزها دارای قسمتی به نام اتچمنت هستند که به دندان‌ها و یا ایمپلنت‌ها متصل می‌‎شوند.

این کار به ثابت نگه داشتن پروتزها در دهان کمک می‎‌کند. در عین حال پروتزهای نیمه متحرک نیز می‌توانند از دهان بیرون آورده و تمیز شوند. از آنجا که قسمت اتچمنت پروتزهای نیمه متحرک هر چند وقت یکبار کهنه و غیرقابل استفاده می‎‌شود، بهتر است تعویض گردد.

اوردنچر متکی بر ایمپلنت ( over denture )

اوردنچر نیز نوعی پروتز کامل دندانی متحرک می‌باشد که روی هر دو پایه دندانی یا چندین پایه ایمپلنت قرار می‌گیرد. این دستگاه در مقایسه با پروتز کامل دندان بسیار آسان‌تر و راحت‌تر می‌باشد با این وجود متحرک می‌باشد و در نتیجه مانند پروتز ثابت دندان راحت نخواهد بود.

روش ساخت پروتز دندانی

دندانپزشک پس از آماده سازی دندان (تراش سطح کمی از دندان، حذف پوسیدگی‌ها و…) دندان را قالب گیری می‌کند.

لابراتوار ابتدا ماکت گچی دندان را می‌سازد و سپس روی این ماکت فریم فلزی و چند لایه سرامیک قرار می‌دهد. در نهایت، با در نظر گرفتن ویژگی‌های فردی (مثل رنگ دندان) می‌توان پروتز دندان زیباتری را که شبیه به دندان‌های خود بیمار باشد بدست آورد.

 
روش آماده سازی پروتز دندانی

فلیپر دندان چیست؟

فلیپر دندان که بسیاری از افراد آن را با نام باله دندانی نیز می‌شناسند، یک وسیله دندانپزشکی است که برای جایگزینی یک یا چند دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله معمولا یک راه حل موقت است که تا زمانی که یک وسیله دائمی تر مانند ایمپلنت دندان یا بریج روی دندان قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود.

فلیپر دندان چیست

فلیپر دندان شامل یک دندان مصنوعی است که به یک پایه پلاستیکی یا اکریلیک متصل است. این وسیله به گونه‌ای قالب‌گیری می‌شود که روی لثه‌های بیمار سوار شود. پایه فلیپر دندان معمولا رنگی است تا با خط لثه بیمار مطابقت داشته باشد و در هنگام پوشیدن آن کمتر دیده شود.

باید کدام نوع پروتز را انتخاب کنم؟

در مورد انتخاب نوع پروتز، باید تصمیم‌گیری نهایی را بر عهده دندانپزشک متخصص پروتز بگذارید. زیرا او بیشترین اشراف را به وضعیت دهان و دندان شما دارد.

تصمیم گیری در خصوص انتخاب بهترین پروتز دندان به تعداد دندان های خراب شده و از بین رفته نیز بستگی زیادی دارد. برای مثال، اگر تمام دندان‌های یک فک دچار مشکل باشند، بهتر است از دندان مصنوعی و یا پروتز یک سره استفاده کنید.

اما اگر تنها یکی دو دندان خراب داشته باشید، می‌توانید نسبت به درمان همان دندان‌ها اقدام کنید و نهایتا با ایمپلنت دندان، مشکل را برطرف کنید.

مزایای پروتز دندان

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که چند دندان خود را از دست داده‌اید و هنگام جویدن، گاز گرفتن، صحبت کردن و… با مشکل مواجه می‌شوید، پروتزهای دندانی می‌توانند راه حل مناسبی برای شما باشند.

مزایای پروتز دندان

پروتزها را کاملا سفارشی و متناسب با شکل و اندازه دهان شما می‌سازند و در مراحل ساخت آن‌ها، نهایت تلاش لابراتور برای تهیه بهترین و مناسب‌ترین پروتز برای فک شما به کار می‌رود.

در ادامه، به تعدادی از مزایای پروتز دندان اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از پروتز دندان از فرسایش، سائیدگی، شکستگی و آسیب دیدگی دندان‌های باقی مانده جلوگیری می‌کند.
  • پروتز دندان مانع از جابجایی یا کج شدن دندان‌های طبیعی و اصلی فرد می‌شود.
  • پروتزهای متحرک می‌توانند به راحتی از دهان شما خارج شوند یا به دهانتان بازگردند.
  • این پروتزها به ترمیم و مراقبت اثربخش از سلامت دندان و دهان کمک می‌کنند.
  • استفاده از پروتزهای دندانی از تحلیل استخوان فک جلوگیری می‌کنند.
  • استفاده از پروتز برای افرادی که دندان خود را از دست دادند، منجر به بهبود کیفیت زندگی و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

عوارض پروتز دندان چیست؟

قرارگیری هر جسم خارجی در دهان، می‌تواند خطرآمیز باشد. پروتزهای دندانی هم از این قائده مستثنی نیستند. در ادامه، به تعدادی از عوارض احتمالی پروتزهای دندانی اشاره خواهیم کرد.

۱. آلرژی و حساسیت به پروتز

برخی از افراد به مواد موجود در پروتزهای دندان آلرژی دارند. همچنین در تاج دندان از موادی استفاده می‌شود که ممکن است این حساسیت را بیشتر کند. در این صورت دندان در قسمت تاج به خوبی پوشانده نمی‌شود و مشکلات بیشماری را برای بیمار به وجود می‌آورد. در صورت مشاهده هر نوع آلرژی سریعا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

۲. احساس ناراحتی در دهان به خاطر وجود جسم خارجی

در روزهای اول پس از نصب پروتز ممکن است کمی احساس ناراحتی داشته باشید و پروتز کمی شما را اذیت کند. زیرا جسم اضافه‌ای در دهان شما وجود دارد. مطمئن باشید که این احساس با گذشت زمان از بین خواهد رفت.

طبق تحقیقات، ۹۰٪ این موارد بعد از مدتی بهبود پیدا می‌کنند. اما در صورت وجود این حس بعد از گذشت مدتی باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا ریشه اصلی آن پیدا شود.

۳. شل شدن تاج دندان در روزهای اول

یکی از مشکلات شایعی که برای بسیاری از متقاضیان پروتز دندان وجود دارد، شل شدن تاج دندان بعد از پروتز است. شما می‌توانید با رعایت دستورات پزشک پس از نصب پروتز دندان (مانند مصرف مواد غذایی نرم، جویدن آهسته غذا و عدم استفاده از غذاهای چرب)، از بروز این مشکل جلوگیری کنید. 

چرا دندان های از دست رفته باید جایگزین شوند؟

چرا دندان های از دست رفته باید جایگزین شوند؟

اولین و مهم‌ترین دلیل جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان و زیبایی است. چرا که عدم ترمیم و جایگزینی به موقع دندان‌ها سبب آسیب بیشتر به سایر دندان‌ها و حتی مینای دندان‌های سالم خواهد شد.

علاوه بر این، پس از کشیدن دندان، احتمال جابجایی دندان و حرکت آن به طرف فضای باز بدون دندان وجود دارد. نتیجه این جابجایی پوسیده شدن دندان‌ها و نابسامانی‌های اکلوژن می‌باشد.

ضمن این که دندان‌های خلفی‌تر تمایل به حرکت به سمت جلو دارند. حال تجسم کنید که اگر یک دندان مثلا اولین آسیای بزرگ فک پایین از دست برود چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد؟

جایگزین نمودن و ترمیم دندان‌ها (به ویژه دندان‌های قدامی) یکی از اقدامات لازم جهت افزایش زیبایی چهره است. چرا که هر فرد لبخند منحصر به فرد خود را دارد. علاوه بر این از آنجایی که دندان‌های قدامی در لبخند قابل مشاهده هستند، زیبایی آنها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد.

یکی دیگر از دلایل اهمیت جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته، داشتن دندان‌های سالم جهت جویدن و بلع غذا است. زیرا اگر غذا به درستی جویده نشود سبب ایجاد مشکلات گوارشی خواهد شد.

ما در مقالات دیگری به بررسی موضوعات “درمان پوسیدگی دندان در خانه“، “بهترین روش های جایگزین کردن دندان از دست رفته” و “تقویت مینای دندان” پرداخته ایم که شاید مطالعه آن‌ها برای شما کاربردی باشد.

عوامل موثر بر قیمت پروتز 

هزینه پروتز دندان با توجه به مواردی که دیر ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم بستگی دارد.

عوامل موثر بر قیمت پروتز 

  • نوع پروتز
  • تعداد دندان‌هایی که قصد پروتز کردن آن‌ها را دارید
  • هزینه لابراتوار برای ساخت پروتز
  • دستمزد دندانپزشک
  • و…

قیمت پروتز با توجه به مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، متغیر خواهد بود. به همین دلیل، تعیین قیمت دقیق و مشخص برای پروتز کار دشواری است و بررسی دقیق تر شرایط دندان‌های شما توسط پزشک متخصص نیاز دارد.

ما در مقاله ای مجزا به قیمت پروتز دندان پرداختیم.

سخن آخر درباره پروتز دندان

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، آموختیم که پروتزهای دندان چه هستند، چند نوع پروتز دندان وجود دارد و در چه مواقعی از این پروتزها استفاده می‌شود.

پروتزهای دندانی برای نصب و داشتن طول عمر بالا، به کیفیت بالای ساخت در لابراتوار و مهارت دندانپزشک متخصص در نصب احتیاج دارند. این موضوع، نشان از اهمیت بالای انتخاب بهترین کلینیک دندانپزشکی و بهترین دندانپزشک دارد.

کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان با کادری ماهر و باتجربه، با برترین لابراتوارهای دندانپزشکی تهران همکاری می‌کند و تجربه استفاده از یک پروتز دندان عالی و با کیفیت را برای شما رقم می‌زند.

جهت دریافت نوبت از کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ تماس حاصل نمایید و یا به آدرس ما واقع در تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، واحد ۷ مراجعه نمایید.

سوالات متداول درباره پروتز دندانی

بهترین نقطه شروع برای دیدن اینکه آیا دندان مصنوعی یا پروتز گزینه مناسبی برای شما است یا خیر، مراجعه به یک متخصص پروتز است. پروتزستیست می‌تواند در تشخیص این مسئله به شما کمک کند که آیا گزینه درمانی دیگری با شرایط خاص برای شما مناسب تر است یا خیر.

سه نوع پروتز وجود دارد:

  • پروتز دندان ثابت
  • پروتز دندان متحرک
  • پروتز دندان نیمه متحرک

مرتب مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.

بله. تمام انواع پروتز دندان حتی دندان مصنوعی به شما این امکان را می‌دهند که با پروتزهای خود در شب بخوابید. اما ترجیح داده می شود که آنها را از دهان خارج نموده و سپس بخوابید. زیرا با برداشتن شبانه دندان مصنوعی، لثه ها و استخوان ها می توانند به دلیل فشار دندان مصنوعی در روز، استراحت کنند. 

بله. هیچ مشکلی برای بلع غذا پس از استفاده از پروتز وجود ندارد.

اصطلاح پروتزهای دائمی می تواند تا حدی فریبنده و گمراه کننده باشد. همانطور که می دانیم، اغلب چیزها در زندگی ما دائمی نیستند از جمله دندان ها و پروتزهای مصنوعی. پروتزهای دائمی توسط پیچ یا سیمان دندان روی ایمپلنت ها حفظ شده و توسط بیمار قابل برداشتن نیستند. اما این پروتزها نیز می‌توانند فرسوده و خراب شوند یا لکه دار و بی رنگ و در نهایت نیاز به جایگزینی دارند.

بله این امکان وجود دارد. به این پروتزها، پروتزهای فوری می‌گویند. اما قبل از این شما باید با متخصص صحبت کنید که ببینید آیا این روش درمانی برای شما مناسب است یا خیر.

امروزه دندانسازان تجربی و تیم‌های آنها در زمینه هنر تطبیق رنگ و سایه آموزش بسیاری می‌بینند. با فرض اینکه پروتز پارشیال جدید است، آنها می‌توانند رنگ آن را به گونه‌ای انتخاب کنند که با دندان‌های طبیعی باقی مانده فرد مطابقت داشته باشد. 

اگرچه سازگاری با پروتزهای جدید ممکن است زمان بر باشد اما قطعا به مرور به آن عادت خواهید کرد. احساس سنگین بودن پروتز ممکن است که شما قبلا از پروتزهای دندانی یا پارشیال استفاده نکرده‌اید و احتمالا چند هفته طول می‌کشد تا کاملا با آنها سازگار شوید.

اگر از چسب مصنوعی به درستی استفاده کرده باشید، پس هنگام برداشتن پروتز دندانی نباید مقدار زیادی چسب روی لثه و کام شما باقی بماند. بیماران از روش های مختلفی برای از بین بردن چسب استفاده می کنند: یک قطعه گاز، یک دستمال کاغذی، یک دستمال مربوط یا یک مسواک مرطوب.

پس از اینکه پروتزها را روی لثه‌ها قرار دادید ممکن است نتوانید برخی از کلمات را به خوبی تلفظ کنید. در این صورت شما باید سعی کنید، کلمات را تمرین و تکرار کرده یا آواز بخوانید. بدین ترتیب تلاش کنید تکلم خود را بهبود بخشید. لازم نیست نگران این مسئله باشید زیرا با گذشت چند روز می‌توانید به راحتی با پروتزهای جدید خود صحبت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴.۷ / ۵. تعداد آرا: ۴۵۴۰۳

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها