آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720 

جستجو
۴.۳
(۲۲۵۸۶)

ارتودنسی دندان

بسیاری از نوجوانانی که به کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان مراجعه می‌کنند، با مشکل نامرتب بودن دندان‌هایشان مواجه هستند. دلیل مراجعه آن‌ها، اقدام جهت انجام ارتودنسی دندان است. در ادامه، هر آنچه که لازم است تا در مورد ارتودنسی کردن دندان بدانید را به شما آموزش خواهیم داد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان (Orthodontics) یکی از خدمات دندانپزشکی است که در آن دندانپزشک به اصلاح بهم ریختگی دندان ها و ناهماهنگی روابط بین دو فک می پردازد. به تعبیر دیگر ارتودنسی دندان به معنی مرتب و ردیف کردن دندان ها است، هدف از ارتودنسی مرتب کردن دندان های فک بالا و پایین می باشد و هر چقدر سن فرد کمتر باشد، زمان درمان کوتاه تر خواهد بود اما به طور کلی ارتودنسی نسبت به سایر درمان های دندانپزشکی زمان طولانی تر را به خود اختصاص می دهد .

باید گفت اگر درباره دندان های کج و نامرتب خود احساس شرم و نگرانی می کنید باید بدانید که تنها نیستید. همه ی انسان ها به طور طبیعی دندان های صاف و مرتبی ندارند و بسیاری با کمک ارتودنسی توانسته اند، لبخندی زیبا به دست آورند.

اُرتودُنسی یکی از رشته‌های تخصصی دندان‌پزشکی است. این کلمه مرکب از دو واژه لاتین «ارتو» به معنای «راست» و «درست» ، و «ادوس» یا مشتق آن «دنس» به معنای «دندان» تشکیل شده است. این رشته همچنین اولین تخصص معرفی شده در دندانپزشکی نیز می‌باشد.

کار ارتودنسی دندان بیشتر تصحیح اکلوژن یا جفت شدن نامناسب دندان‌ها است. موضوعی که می‌تواند ناشی از موقعیت نادرست دندان‌ها یا دو فک نسبت به هم باشد.

ارتودنسی دندان چیست؟

عوامل ایجاد کننده مشکلات ارتودنسی و راه های پیشگیری

دلایل ناهنجاری‌های دهان و دندان معمولا به دو دلیل تقسیم می‌شوند. 

  • مشکلات ژنتیکی: مانند ارتفاع زیاد یا کم صورت و یا بزرگی فک‌ ها که از والدین به فرزند منتقل شده است.
  • عوامل محیطی:  که خود به چند بخش تقسیم می‌شود.
    • ضربه خوردن به فک در کودکی.
    • مکیدن انگشت به مدت طولانی.
    • از دست رفتن زود هنگام دندان‌های شیری.
    • الگوی نامناسب تنفس کودک.
    • وجود دندان اضافه.

 

فیلم خارج کردن دندان نهفته با ارتودنسی

چه کسانی به ارتودنسی دندان نیاز دارند؟

وجود مشکلاتی مانند موارد زیر در شما یا فرزند شما، نشانه‌ای برای نیاز به ارتودنسی دندان است

  • اگر بین دندان‌هایتان فاصله وجود دارد (دیاستما).
  • اگر یک تا چند دندان شما کج است.
  • اگر یک یا چند دندان شما در جایی غیر از جای اصلی خود رشد کردند.
  • در صورتی که دچار فرو رفتگی دندان و لثه هستید.
  • اگر با مشکل شلوغی و ازدحام دندان‌ها مواجه هستید.
  • اگر هنگام بستن دهان، دندان‌ها روی هم چفت نمی‌شود (اور بایت یا اندر بایت)
  • و یا در صورتی که دچار انحراف فک هستید.

اما نگران نباشید! اگر درباره دندان‌های کج و نامرتب خود احساس شرم و نگرانی می‌کنید باید بدانید که تنها نیستید. همه‌ی انسان‌ها به طور طبیعی دندان‌های صاف و مرتبی ندارند و بسیاری از آن‌ها با کمک روش‌هایی مانند ارتودنسی به لبخندی زیبا دست پیدا کردند.

بسیاری از متخصصان دندانپزشکی، نظیر متخصصان ارتودنتیست کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، با دارا بودن سال‌ها تجربه و مهارت درمان نامرتبی دندان، قادر به رفع این مشکل هستند. در ادامه، با نمونه ارتودنسی های انجام شده در کلینیک دکتر بنیانیان آشنا خواهید شد.

عکس نمونه درمان ارتودنسی دندان قبل و بعد

درمان ارتودنسی در سه ماه اول در خانم ۲۵ ساله
روند درمان ارتودنسی در سه ماه اول

مزایای ارتودنسی دندان

ارتودنسی کردن دندان به شما کمک می‌کند تا دندان‌های خود را به صورتی صحیح و به نحوی صاف و هماهنگ در کنار هم قرار دهید. در زیر به تعدادی از مزایای ارتودنسی اشاره خواهیم کرد.

  • بهبود ظاهر
  • بهبود عملکرد دهان و فک
  • بهبود بهداشت دهان
  • کاهش خطرات مربوط به دندان‌های نامنظم (مانند سایش دندان)
  • بهبود عملکرد تنفسی
  • زیباتر شدن زاویه فک
مزایای ارتودنسی کردن دندان ها

عوارض و معایب ارتودنسی دندان

درمان ارتودنسی معمولا ایمن است. اما در برخی شرایط خاص، ممکن است عوارض و مشکلات کوچکی رخ دهد. در زیر به تعدادی از عوارض درمان ارتودنسی اشاره خواهیم کرد.

  • احساس درد و ناراحتی به مدت حداقل یک هفته پس از ارتودنسی
  • به وجود آمدن زخم‌های دهانی
  • سختی در مصرف غذا
  • سختی در صحبت کردن (که با مرور زمان برطرف می‌شود)
  • افزایش تجمع غذا و رسوبات در لابلای براکت‌ها و بریس‌های دندان

فیلم دستگاه فانکشنال ارتودنسی جهت جلو آوردن فک

سن مناسب برای ارتودنسی | بهترین سن برای ارتودنسی دندان

اگر چه که سن و زمان مناسب برای شروع درمان ارتودنسی بستگی به نوع ناهنجاری دارد، اما به طور کلی سن ۹ سالگی برای دختر خانم‌ها و حوالی سن ۱۱ سالگی برای پسرها توصیه می‌شود.

منظور از نوع ناهنجاری این است که مثلا در مورد بیمارانی که مشکلات اسکلتی دارند (به عنوان مثال فک بالای آن‌ها جلوتر از موقعیت طبیعی است یا برعکس فک پایین‌شان عقب‌تر از موقعیت مناسب خود قرار گرفته) بهترین زمان برای شروع درمان، سال‌های قبل از بلوغ است. چون می‌توان از رشد کودکان و نوجوانان برای درمان این ناهنجاری‌ها استفاده کرد.

در مقابل، در مورد مشکلاتی که صرفا مربوط به دندان‌ها می‌شود محدودیت سنی وجود نداشته ولی زمان طلایی برای درمان ارتودنسی حدود ۱۲ سالگی است. انجمن ارتودنتیست‌های ایران و آمریکا در مقاله‌ای اشاره کردند:

نخستین مشاوره با متخصص ارتودنسی باید در سن ۷ سالگی باشد تا در صورت نیاز به اقدامات پیشگیری فرصتی از دست نرود.

پیشنهاد دکتر بنیانیان برای رفع این مشکلات احتمالی، مراجعه سالیانه (و حتی ۶ ماه یک بار) پس از سن ۶ سالگی کودک به دندانپزشکی است. با این کار، دندانپزشک در صورت مشاهده مشکل در دندان‌های کودک، راهکارهای مناسب برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر را به شما ارائه خواهد داد.

سن مناسب برای ارتودنسی | بهترین سن برای ارتودنسی دندان

آیا ارتودنسی دندان دردناک است؟

ارتودنسی به طور کلی دردناک نیست، اما ممکن است در برخی موارد دچار احساس ناراحتی و تغییرات کوچکی در دهان شوید. برای مثال ممکن است پس از نصب براکت‌ها و بریس‌ها احساس درد و ناراحتی داشته باشید.

این احساس معمولا به مدت چند روز تا یک هفته ادامه دارد. حتی ممکن است دندان‌ها و لثه‌های شما هم درد بگیرند و احساس فشار را به شما القا کنند. این ناراحتی معمولا با مصرف مسکن‌های خفیف کاهش می‌یابد.

فراموش نکنید که دندان‌های شما از ریشه نامرتب هستند. قرار گرفتن دوباره این دندان‌ها در مسیر اصلی خود، کار ساده، یک روزه و راحتی نیست و ممکن است با ناراحتی همراه باشد. اما نتیجه کار، ارزش سختی را دارد.

آیا دندانپزشک عمومی می‌تواند درمان ارتودنسی انجام دهد؟

بله. اما با چه کیفیتی؟!

ارتودنسی، درمان طولانی مدت و پیچیده‌ای است که مستقیما با ظاهر و اعتماد به نفس بیمار در ارتباط است. درمانی که در کمترین حالت، یکسال زمان می‌برد و متخصص ارتودنسی برای آموختن تکنیک‌های آن نزدیک به ۴ سال بیشتر از دندانپزشک عمومی تحصیل کرده!

شاید شما دندانپزشک خود را دوست دارید و با او راحت هستید. شاید دندانپزشکتان به شما گفته باشد که می‌تواند برایتان ارتودنسی کند و هزینه کمتری نیز نسبت به متخصص ارتودنسی از شما دریافت کند.

افراد زیادی هم یافت می‌شوند که درمان ارتودنسی خود را توسط دندانپزشک عمومی انجام داده‌اند. اما در بین افراد، کسانی هستند که دندانپزشک نتوانسته به خوبی به رفع مشکلشان بپردازد و فرد را مجبور به مراجعه مجدد به ارتودنتیست کرده‌اند.

این موضوع، صرف نظر از هزینه مجدد و حتی بیشتری که برای تصحیح کار غلط دندانپزشک قبلی پرداخته می‌شود، طول درمان را به دو و یا حتی سه برابر افزایش می‌دهد!

متخصص ارتودنسی با تحصیل در رشته ارتودنسی، آموزش تخصصی این درمان را فرا گرفته است. این متخصص معمولا فقط به درمان ارتودنسی می‌پردازد (یعنی سایر خدمات دندانپزشکی مانند لمینت دندان یا ایمپلنت دندان را انجام نمی‌دهد).

بنابراین ضمن اینکه نسبت به دندانپزشک عمومی دارای تجارب تحصیلی بیشتری می‌باشد، بصورت مداوم در حال درمان انواع این ناهنجاریست. بنابراین در اکثر موارد درمان بهتر و مطمئن‌تری را برای مشکلات فک و دندان ارائه می‌دهد.

طول درمان ارتودنسی | ارتودنسی دندان چند سال طول می‌کشد؟

طول درمان ارتودنسی معمولا از ۶ تا ۳۶ ماه (عموما یکسال و نیم) طول می‌کشد. عوامل تاثیر گذار بر طول درمان ارتودنسی شامل شدت وخامت ناهنجاری‌های دهان و دندان، سن متقاصی ارتودنسی، وضعیت نگهداری از ارتودنسی و البته مهارت دندانپزشک در ارتودنسی دندان‌ها است.

 انواع ناهنجاری های دهان و دندان در ارتودنسی

انواع ناهنجاری های دهان و دندان و فک در ارتودنسی​
ناهنجاری دهان و دندان در ارتودنسی دو دسته هستند:
  1. ناهنجاری‌های فکی
    • ناهنجاری کلاس ۲ و ۳
    • انحراف فک
    • بزرگی یا کوچکی فک بالا
    • بزرگی یا کوچکی فک پایین
  2. ناهنجاری‌های دندانی
    • افزایش یا کاهش تعداد دندان‌ها 
    • نقایص مینایی (آملوژنز ایمپرفکتا)
    • نقص مینایی محیطی
    • نقص در عاج دندان

تنها برخی از این مشکلات به درمان ارتودنسی نیاز دارند. همچنین، زمان مداخله برای رفع این مشکلات، یکی دیگر از تفاوت‌های مهم ناهنجاری فکی و ناهنجاری دندانی می‌باشد. در ادامه، به معرفی تعدادی از این مشکلات که با ارتودنسی قابل درمان هستند خواهیم پرداخت.

انواع ناهنجاری های دهان و دندان در ارتودنسی​

درمان اپن بایت قدامی با ارتودنسی

ناهنجاری اپن بایت، یکی از انواع مال اکلوژن (بد شکلی دندانی و فکی) است. در این نوع اختلال که می‌تواند منشا دندانی و یا فکی داشته باشد، هنگامی که بیمار دندان‌های خود را بر روی هم قرار می‌دهد بین دندان‌های فک بالا و پایین او فاصله وجود خواهد داشت.

این ناهنجاری توسط یک متخصص ارتودنسی قابل تشخیص و درمان می‌باشد. ارتودنتیست با بررسی عوامل مختلف مانند مشکلات مربوط به رویش دندان‌ها، ساختار صورت، نوع روابط بین دندان‌ها و فکین، عامل بوجود آورنده اختلال را تشخیص داده و اقدام به طرح ریزی درمان می‌نماید.

نامرتبی دندان ها یا کراودینگ چیست؟

نامرتبی دندان‌ها یا کراودینگ نیز یکی از ناهنجاری‌های شایع دهان و دندان است. در این ناهنجاری، زمانی که دندان‌هایی با سایزهای بزرگتر از اندازه معمول در فک‌هایی کوچکتر از معمول رشد کنند، برای تکمیل فرایند رشد خود دچار کمبود فضای لازم می‌شوند و به اجبار، سایر دندان‌ها را به اطراف هل می‌دهند.

رفع فاصله بین دندان ها یا دیاستم

فاصله بین دندان‌ها از دیگر مشکلات دندانی می‌باشد که علاوه بر تاثیر منفی در زیبایی لبخند شما باعث تجمع پلاک‌های بین دندانی و تحلیل استخوان فک در دراز مدت می‌شود.

جهت درمان این مشکل با توجه به میزان فاصله و پراکندگی آن در دندان‌ها میتوان از درمان ارتودنسی و یا ترمیم زیبایی دندان با استفاده از لمینیت و یا کامپوزیت اقدام نمود.

رفع فاصله بین دندان ها یا دیاستم با ارتودنسی

دندان های غایب (Missing)

بعضی از افراد به دلایل ژنتیکی یا محیطی، یک یا چند دندان ندارد! این غایب بودن دندان‌ها می‌تواند بر زندگی روزانه افراد تاثیر بگذارد و باعث برهم خوردن سلامت عمومی، ظاهر و اعتماد به نفس افراد شود.

درمان همپوشانی دندان ها

دیپ بایت یا همپوشانی زیاد دندان‌های بالا و پایین باعث سایش دندان‌های پایین، ناراحتی پریودنتال و یا اختلال در عملکرد مفصل فک می‌شود. چنانچه قبل از رسیدن به سن بلوغ برای درمان این مشکل اقدام شود، می‌توان با کمک دستگاه‌های متحرک ارتودنسی آن را کنترل کرد.

درمان کراس بایت با ارتودنسی

در حالت عادی دندان‌های فک بالا باید نسبت به دندان‌های فک پایین کمی بیرون‌تر باشند. در اختلال کراس بایت این موضوع برعکس است.یعنی وقتی دهان خود را می‌بندید، فک پایین شما جلوتر از فک بالایتان است.

این اختلال ممکن است بر اثر اختلال در رویش دندان‌ها، مکیدن انگشت، تنفس دهانی و یا اختلالات فکی ایجاد شود. بهترین سن درمان این اختلال قبل از رسیدن به سن بلوغ می‌باشد.

درمان عقب بودن فک پایین با ارتودنسی

عقب بودن فک پایین از جمله اختلالاتی است که شایع‌ترین دلیل آن عوامل ارثی می‌باشد. این اختلال با کمک ارتودنسی قابل برطرف شدن است. لذا جنانچه در سن قبل از بلوغ به مختصص ارتودنسی مراجعه کنید، می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های خارج دهانی ارتودنسی مانند هدگیر این مشکل را برطرف کنید.

رفع مشکل جلو بودن فک پایین با ارتودنسی

همانطور که عقب بودن فک می‌تواند باعث ایجاد ناهنجاری شود، جلو بودن آن هم دردسرهای خودش را دارد! بهترین سن درمان این اختلال قبل از سن بلوغ می‌باشد. درمان این اختلال بعد از سن بلوغ معمولا به صورت ارتودنسی همراه با جراحی فک می‌باشد.

دندان نیش نهفته

دندان نیش نهفته از جمله اختلالاتی است که معمولا در فک بالا رخ می‌دهد و مخاطراتی نظیر ایجاد کیست و یا تومور را به همراه دارد. این مشکل با کمک کشیدن دندان نهفته و ارتودنسی فک بالا برطرف خواهد شد.

انواع روش های درمان ارتودنسی دندان

هنگام مراجعه به متخصص ارتودنسی، به دنبال یافتن پاسخ پرسش‌هایی هستیم که در ذهنمان قرار دارند. پرسش‌هایی نظیر این که :
  • کدام درمان برای مشکل دندان‌هایمان یا فک و دندان فرزندمان مناسب است؟ ثابت یا متحرک؟
  • آیا احتیاج به وسایل خارج دهانی وجود دارد؟
  • آیا می‌توانیم از درمان‌هایی با وسایل همرنگ دندان یا نامرئی (البته تقریبا نامرئی) استفاده کنیم؟
  • آیا مشکل من یا فرزندم فقط با درمان ارتودنسی قابل حل است و یا اینکه برای حصول نتیجه مناسب باید با درمان‌هایی از قبیل جراحی فک و صورت یا درمان‌های دیگر دندانپزشکی توام گردد؟
  • آیا راه حل دیگری غیر از درمان ارتودنسی برای رفع مشکل وجود دارد؟”

انواع روش های درمان ارتودنسی دندان

در اینجا به تعدادی از روش‌های درمانی ارتودنسی، کاربردها، مزایا و معایب آن‌ها بصورت کلی اشاره‌ای خواهیم داشت تا شاید پاسخی باشد به سوال‌های پیش‌رو.

هرچند باید توجه کنیم که بهترین نوع درمان فقط بوسیله متخصص ارتودنسی و متعاقب معاینات کلینیکی و بررسی رادیوگرافی‌ها و قالب‌ها، مطالعه و پیشنهاد می‌گردد.

ارتودنسی ثابت با براکت‌های فلزی و سرامیکی

عمده درمان‌های ارتودنسی به صورت ارتودسی ثابت هستند. زیرا این روش بهترین نتیجه را در سریعترین زمان برای هر نوع بهم ریختگی و ناهنجاری دندان ارائه می‌دهد.

وسیله اصلی که برای ارتودنسی ثابت دندان به کار می‌رود را “براکت” می‌نامند. دندانپرشک با استفاده از براکت‌هایی که به دندان چسبانده می‌شوند و سایر تجهیزات جانبی (مانند سیم‌ها، الاستیک‌ها و فنر‌های فلزی) دندان‌ها را وادار به حرکت و قرارگیری در جای مناسب خود می‌کند.

مزایای ارتودنسی ثابت

  • این روش بهترین راه برای درمان ناهنجاری‌ های شدید دندانی است.
  • مناسب‌ترین هزینه درمان ارتودنسی نسبت به سایر روش ها را دارا است.

معایب ارتودنسی ثابت

  • در صورت مراقبت نکردن از سلامت دهان و دندان به دلیل وجود سیم براکت ها امکان باقی ماندن مواد غذایی و درنتیجه پوسیدگی دندانی در این روش بیشتر است.

ارتودنسی نامرئی

یکی از مواردی که بسیاری از متقاضیان ارتودنسی دندان از آن فراری هستند، ظاهر دندان‌ها پس از ارتودنسی است. این موضوع به خصوص در بزرگسالان و افراد شاغلی که مجبور به رویارویی با سایر افراد هستند دیده می‌شود.

ارتودنسی نامرئی دندان

یکی از متداول ترین راه‌های مرتب کردن دندان‌ها بدون استفاده از سیم‌های فلزی و برجسته روی دندان، استفاده از پلاک‌های پلاستیکی شفاف بی رنگ برای مرتب کردن دندان ها است که این روزها با نام ارتودنسی نامرئی شناخته می‌شود.

مزایای ارتودنسی نامرئی

  • عدم ایجاد پوسیدگی بعد از ارتودنسی
  • طراحی دیجیتال و سریع
  • عدم نیاز به قالب‌گیری‌های مکرر و استفاده از قالب‌های شفاف می‌باشد که به زیبایی بیمار در طول درمان کمک بسزایی می‌کند.

معایب ارتودنسی نامرئی

  • در این درمان امکان رفع مشکلات شدید ناهنجاری دندان و فک وجود ندارد و عملا برای نامرتبی‌های ساده تر کاربرد دارد.
  • هزینه درمان در این روش بالاتر از سایر مدل‌های ارتودنسی (مانند ارتودنسی ثابت) است.

ارتودنسی لینگوال

در صورت استفاده از براکت‌های مخصوص در بعضی از درمان‌ها می‌توان آن‌ها را از پشت و از ناحیه زبان به دندان چسباند که به این نوع درمان ارتودنسی ثابت، ”ارتودنسی لینگوال” یا ”پشت زبانی” نیز می‌گویند.

مزایای ارتودنسی لینگوال

  • مناسب برای مشکلاتی از قبیل تغییر ارتفاع دندان، چرخش دندان و بستن فضای خالی بین دندان
  • در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی دهان و دندان، تغییر رنگ بریس‌ها (به دلیل قرار گرفتنشان در پشت دندان) واضح نیست.

معایب ارتودنسی لینگوال

  • گران بودن
  • محدودیت در حرکات دندانی
  • ناراحت کردن و آزار زبان

ارتودنسی دیمون (Damon)

ارتودنسی دیمون یکی از روش‌های کاربردی در درمان دندانپزشکی می‌باشد که امروزه جزء جدیدترین متدهای درمان ارتودنسی محسوب می‌گردد. درمان با بریس دیمون توسط اتصال براکت‌های سلف لایگیت و با استفاده از کش‌هایی کوچک صورت می‌گیرد.

براکت‌های سلف‌لایگیت به انواعی از براکت‌ها گفته می‌شود که به هیچ گونه الاستیک یا سیم جهت اتصال نیاز ندارد.

مزایای ارتودنسی دیمون

  • بستن سریع‌تر ارتودنسی
  • کاهش فشار وارده به دندان‌ها
  • افزایش بهداشت دهان
  • سهولت در درمان

معایب ارتودنسی دیمون

  • قابل مشاهده بودن
  • گران بودن
  • آزار دهنده بودن

ارتودنسی متحرک

درمان ارتودنسی متحرک معمولاً برای تصحیح رابطه فک بالا و پایین، تحریک رشد فکین، حرکات تک دندانی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش بیشتر در بچه‌ها و قبل از سنین ۱۰-۹ سالگی کاربرد دارد. به وسیله مورد استفاده در این نوع درمان “پلاک” می‌گویند. این پلاک‌ها گاهی در یک فک و زمانی در هر دو فک استفاده می‌شوند.

ارتودنسی متحرک دندان

مزایای ارتودنسی متحرک

  • سهولت در بهداشت دهان و دندان
  • کاهش بروز مشکلات لثه و پوسیدگی‌های دندانی
  • سهولت در تمیز کردن دستگاه‌های ارتودنسی
  • عدم محدودیت در غذا خوردن و صحبت کردن
  • طول درمان نسبتا کوتاه تر

معایب ارتودنسی متحرک

  • چرخش یک دندان می‌تواند اصلاح گردد ولی چندین چرخش خیر.
  • فقط بدجفتی‌های ساده می‌توانند اصلاح گردند، نظیر چرخیدن، ضربه دیدن و غیره.
  • تراز کردن نهایی دندان‌ها امکان پذیر نیست.

اجزای ارتودنسی دندان

همانطور که می‌دانید، ارتودنسی دندان با کمک مجموعه‌ای از ابزارها و تجهیزات انجام می‌شود. این ابزارها با قرار گرفتن روی دندان، مسیر صحیح حرکت دندان‌ها را مشخص می‌کنند و باعث رفع ناهنجاری‌ها می‌شوند.

اجزای ارتودنسی دندان شامل موارد زیر است:

  • بریس
  • بند
  • سیم (آرچ وایر)
  • براکت
  • نگین براکت
  • کش
  • اسپرینگ
  • قلاب (هوک)

مراحل ارتودنسی دندان

مراحل ارتودنسی دندان با توجه به نوع ارتودنسی متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی، این مراحل شامل موارد زیر است:

  1. مشاوره و ارزیابی: مرحله اولیه شامل ملاقات با ارتودنتیست است. در این مرحله، ارتودنتیست شما را بررسی می‌کند، سوابق پزشکی و دندانپزشکی شما را مطالعه می‌کند و از شما عکس‌های رادیوگرافی می‌گیرد.

  2. قالب گیری از دندان: مرحله بعدی ارتودنسی دندان، مرحله قالب گیری دندان است. در این مرحله، متخصص ارتودنسی پس از معاینات دقیق دندان بیمار، قالب گیری را انجام می‌دهد تا وضعیت دندان‌ها را در ابتدای مراحل ارتودنسی ثبت نماید.

  3. پاکسازی دندان‌ها: ممکن است بنابر تشخیص متخصص ارتودنسی، پاکسازی دندان پیش از شروع فرایند ارتودنسی و نصب براکت‌ها لازم باشد. همچنین، در صورتی که یک یا تعدادی از دندان‌ها به ترمیم دندان نیز نیاز داشته باشند، باید پیش از شروع ارتودنسی برطرف شوند.
  4. انجام ارتودنسی و نصب براکت‌ها: انجام ارتودنسی دندان (که مدت زمان آن با توجه به نوع ارتودنسی متفاوت است) در یک جلسه در مطب دندانپزشک انجام خواهد شد.
  5. مراجعه به متخصص ارتودنسی: متخصص ارتودنسی پس از قرار دادن براکت‌ها بر روی دندان بیمار، جلساتی را برای مراجعه بعدی او تنظیم می‌کند. این جلسات برای مشاهده روند پیشرفت درمان بیمار و تنظیم حرکات دندانی است.

فیلم مرتب شدن دندانهای عقل با ارتودنسی

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

قیمت ارتودنسی دندان به موضوعات زیادی مانند شدت ناهنجاری‌های دهان و دندان، نوع روش درمانی ارتودنسی، کیفیت متریال مورد استفاده در ارتودنسی و… بستگی دارد.

با این حال، ما در مقاله‌س تعرفه ارتودنسی دندان در تهران تمامی هزینه‌ها و تعرفه ارتودنسی دندان را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مراقبت از دندان‌های ارتودنسی شده

ارتودنسی کردن دندان‌ها، تنها بخشی از مسیر داشتن دندان‌هایی زیبا و مرتب است. بخش اعظم دیگری از این فرایند، به عهده خود شما خواهد بود. زیرا مراقبت درست از دندان‌های سیم کشی شده، از گیر کردن مواد غذایی در لابه‌لای سیم‌ها و براکت‌ها جلوگیری می‌کند و در نهایت، درمان ارتودنسی بهترین نتیجه را برای شما خواهد داشت.

نحوه مراقبت درست و اصولی از دندان‌های ارتودنسی شده توسط دندانپزشک ارتودنتیست شما به شما آموزش داده خواهد شد. ما نیز در اینجا، تعدادی از مهم‌ترین نکات مراقبت از دندان و ارتودنسی را به شما یادآوری خواهیم کرد.

مراقبت از دندان‌های ارتودنسی شده

  1. از مسواک مخصوص ارتودنسی استفاده کنید

    • این مسواک‌ها مخصوص استفاده افرادی هستند که دندان‌های خود را ارتودنسی کردند. وسط مسواک ارتودنسی گود است و می‌تواند اطراف براکت‌ها را بهتر تمیز کند. بهتر است بعد از استفاده از هر ماده غذایی شیرین و یا چسبناک، دندان‌های خود را با مسواک مخصوص تمیز کنید.
  2. از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید

    • انواع خاصی از نخ دندان وجود دارند که برای دندان‌های ارتودنسی شده طراحی شدند. این نخ دندان‌ها از سه بخش تشکیل شدند: سری سفت برای رد کردن از زیر سیم، نخ معمولی و یک قسمت ضخیم برای تمیز کردن اطراف براکت‌ها. ارتودنتیست شما، نحوه استفاده از این نخ دندان را به شما آموزش خواهد داد.
  3. استفاده از دهانشویه

    • استفاده از دهانشویه‌های حاوی فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی و تقویت دندان‌ها در زمان درمان‌های ارتودنسی مفید هستند. معمولا به افرادی که دندان‌هایشان را ارتودنسی کردند توصیه می‌شود بعد از مسواک زدن، از دهانشویه استفاده کنند.

چطور طول درمان ارتودنسی دندان را کاهش دهیم؟

اولین شرط کوتاه تر کردن طول درمان دندان‌ها با ارتودنسی، مراجعه به متخصص ارتودنتیست در سنین پایین است. هر چه سن فرد کمتر باشد، ناهنجاری‌های دندان‌های او راحت تر برطرف می‌شود.

به غیر از این، مراجعه منظم در تاریخ‌های تعیین شده به مطب نیز به کاهش طول درمان ارتودنسی کمک می‌کند. دندانپزشک در این جلسات، پیشرفت‌های حاصل را ارزیابی و اصلاحات برنامه درمانی را برنامه ریزی می‌کنند.

جمع بندی نهایی

در این مقاله تهیه شده توسط کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، به بررسی ارتودنسی دندان، اجزای ارتودنسی، مزایا و معایب ارتودنسی و انواع ارتودنسی دندان پرداختیم.

آموختیم که ارتودنسی، بهترین راهکار درمان ناهنجاری‌های دهان و دندان است که باید توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی صورت پذیرد. این فرایند که با روش‌های مختلفی مانند ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی ثابت و.. صورت می‌گیرد، به درمان مشکلات دندان کمک می‌کند.

کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان با دارا بودن کادری مجرب و حرفه‌ای از برترین متخصصان دندانپزشکی و ارتودنسی کشور، آماده ارائه خدمات به تمامی متقاضیان این فرایند است.

شما می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ و یا مراجعه به کلینیک ما، واقع در تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، پلاک ۷ از خدمات ارتودنسی ما بهره مند شوید.

برای مشاهده گالری عکس ارتودنسی دندان کلیک کنید.

سوالات متداول در خصوص ارتودنسی دندان

مدت زمان طول کشیدن فرایند ارتودنسی به شرایط دندان‌ها بستگی دارد. اما به طور کلی، ارتودنسی دندان نزدیک به یک سال و نیم طول می‌کشد.

ارتودنسی دندان باید توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) انجام شود.

بله. آسیب‌های وارد شده به فک در بزرگسالی (به دلیل ضربه یا تصادف) با کمک ارتودنسی قابل درمان هستند.

بله. متاسفانه در بسیاری از مواقع، در صورتی که پدر و مادر دچار مشکل ناهنجاری‌های دهان و دندان، کج بودن دندان‌ها، رشد دندان در جای نامناسب و … باشند، فرزندان آن‌ها نیز با این مشکلات درگیر خواهند شد.

مکیدن انگشت و یا حتی یا پستانک به مدت طولانی، تاثیر نامطلوبی بر دندان‌های کودک می‌گذارد. این رفتار با گذشت زمان، باعث به هم ریختن فرم صحیح دندان ها می‌شود.

بله. اما توجه داشته باشید که ممکن است هزینه و طولانی بودن فرایند ارتودنسی برای مرتب کردن تنها یک دندان اذیت کننده باشد. به همین دلیل، پیشنهاد بسیاری از پزشکان در این شرایط، استفاده از خدمات لمینت دندان است.

لمینت دندان با پوشاندن دندان کج، این مشکل را برطرف می‌کند (دندان را از معرض دید خارج می‌کند)

مزایای ارتودنسی دندان شامل بهبود ظاهر لبخند، بهبود عملکرد دهان و فک، زیباتر شدن زاویه فک و صورت، کمک کردن به شما در رعایت بهداشت دهان، کاهش احتمال سایش دندان و بهبود عملکرد تنفسی است.

اگر چه مزایای ارتودنسی دندان بسیار بیشتر از عوارض آن است، اما در مواردی، ممکن است باعث اذیت شدن شما شود. برای مثال، ارتودنسی برای یک بازه یک الی دو هفته ای (تا زمانی که به وجود بریس‌ها و براکت‌ها عادت کنید)، دردناک و آزاردهنده خواهند بود.

در طول این مدت، ممکن است زبان و لثه‌های شما زخم شوند و یا در صحبت کردن و غذا خوردن با مشکل مواجه شوید. اما این عوارض، با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کنند و شما به حضور این تجهیزات در دهان خود عادت خواهید کرد.

فرایند تکمیل ارتودنسی و قرار دادن تجهیزات آن در دهان شما، تنها در یک جلسه صورت خواهد گرفت. اما در طول درمان، ممکن است هر سه هفته یک بار به حضور در کلینیک دندانپزشکی نیاز داشته باشید. 

این جلسات برای بررسی شرایط دندان‌ها و پیشرفت حرکت آن‌ها در مسیر درست و همچنین تغییر میزان فشار (در صورت لازم) به دندان‌ها خواهد بود.

ارتودنسی دندان دردناک نیست. اگر چه ممکن است در روزها و هفته‌های ابتدایی نصب تجهیزات ارتودنسی روی دندان‌هایتان با احساس ناراحتی مواجه باشید. این احساس به مرور زمان از بین خواهد رفت.

در صورتی که در سنین پایین برای رفع این مشکل به دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، ارتودنسی مشکل عقب بودن فک یا جلو بودن آن را برطرف می‌کند. اما در صورتی که بیشتر از ۱۸ سال سن داشته باشید، ممکن است مجبور به انجام ارتودنسی هم زمان با جراحی فک شوید.

روش‌های مختلفی برای ارتودنسی دندان وجود دارد. برای مثال:

  • ارتودنسی ثابت
  • ارتودنسی متحرک
  • ارتودنسی نامرئی
  • ارتودنسی لینگوال
  • ارتودنسی دیمون

بله. اتفاقا دندان‌های ارتودنسی شده به مراقبت بیشتری نیاز دارند. بهتر است برای مسواک زدن دندان‌هایی که ارتودنسی شدند، از مسواک مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴.۳ / ۵. تعداد آرا: ۲۲۵۸۶

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها